Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a VI-a după Paști - C

Darurile lui Isus înviat: paradisul, Duhul Sfânt și pacea.

Și duminica a VI-a de după Paști ne arată binefacerile, darurile lui Isus înviat pentru noi, cei credincioși. Dacă duminica trecută Isus ne-a arătat paradisul, din care lipsesc în totalitate urmările păcatului cu toate temerile noastre; duminica aceasta Isus ne arată iarăși un crâmpei din paradis, din care să vedem că el depășește cu mult chiar și cele mai îndrăznețe dintre așteptările noastre. În paradis vom locui în inima lui Dumnezeu ca într-un templu. În paradis vom locui în Dumnezeu ca într-o lumină. În paradis vom fi fericiți ca niște copii în brațele mamei lor (cf. Ap 21,10-11.22-23). Într-adevăr, putem spune că paradisul este Dumnezeu însuși, în a cărui slavă, lumină și fericire, "trăim, ne mișcăm și suntem" (Fap 17,28).

Într-o zi, pe când avea niște oaspeți învățați, rabinul Mendel di Kozk (1787-1859) îi uimi pe aceștia cu următoarea întrebare: "Unde locuiește Dumnezeu?" "Oare nu e lumea întreagă plină de prezența sa?", îi răspunseră ei. Pentru că răspunsul lor nu l-a mulțumit, rabinul le-a dat el răspunsul corect, zicând: "Dumnezeu locuiește acolo unde este lăsat să intre!" Parafrazând, putem spune și noi că paradisul este locul unde Dumnezeu este lăsat să intre. De aceea mulți sfinți spuneau că preferă cu Dumnezeu în suferințe, decât fără el în belșug.

Cum va fi pentru cei aleși fericirea Noului Ierusalim, paradisul? Sfântul apostol Ioan ne face numai o descriere exterioară a frumuseții paradisului: "Zidul era zidit din iaspis și cetatea era de aur curat, ca sticla curată. Temeliile zidului cetății erau împodobite cu pietre scumpe de tot felul" (Ap 21,18). Iar sfântul apostol Paul, care a avut fericirea de a fi răpit până în interiorul celui de-al treilea cer, n-a putut rosti fericirile paradisului și a spus doar atât: "Lucruri, pe care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit și la inima omului nu s-au suit, așa sunt lucrurile, pe care le-a pregătit Dumnezeu pentru cei ce-l iubesc" (1Cor 2,9).

Despre sfânta Tereza de Avila (1515-1582) se spune că Isus a învrednicit-o să-i vadă o mână glorificată; și a înmărmurit de atâta frumusețe. Iar despre sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) se spune că, înainte de moarte, i s-a dat să audă numai câteva acorduri din muzica paradisului, și era să moară de bucurie. De aceea, Isus, ne spune: "Să nu se tulbure inima voastră" (In 14,1).

Cât de mulți sunt cei care se bucură deja de fericirea cerului? Iată ce a văzut sfântul apostol Ioan, în Insula Patmos: "După aceea m-am uitat, și iată că era o mare gloată, pe care nu putea s-o numere nimeni, din orice neam, din orice seminție, din orice norod și de orice limbă, care stătea în picioare înaintea scaunului de domnie și înaintea Mielului, îmbrăcați în haine albe, cu ramuri de finic în mâini" (Ap 7,9).

În ziua de 4 mai 2013, a avut loc în Parohia Pildești, județul Neamț, Ziua Tineretului, la nivel diecezan. Această mulțime impresionantă de tineri în bucurie și sărbătoare, adunați din toate parohiile Diecezei noastre de Iași, trebuie văzută și interpretată ca o anticipare a adunării tuturor creștinilor în paradis, din toate timpurile și locurile de la Parusie. Și așa cum de Ziua Tineretului, sau de Ziua Copilului, se adună atât mulți la un loc, tot astfel toți trebuie să avem grijă ca niciunul dintre noi să nu fie absent nici de la adunarea generală a sfinților de la Parusie.

Într-o zi un rege i-a trimis odată unui rabin o perlă foarte frumoasă. Ca răspuns, rabinul i-a trimis înapoi un Mezuzah, un pergament cu scrieri biblice. Regele nu prea s-a arătat încântat de dar. Atunci rabinul i-a spus: "Rege, darul pe care mi l-ai dat tu trebuie să-l păzesc bine ca să-l păstrez. Însă darul pe care ți l-am dat eu, te păzește el pe tine, căci este viu și plin de putere".

Pentru noi, perla frumoasă, darul de preț, pe care Isus ni-l trimite din cer, pe lângă fericirea paradisului, este și darul Duhului Sfânt. El ne va aduce aminte de toate cuvintele sale; ne va ajuta să le păzim; ne va ajuta să construim cu pace Noul Ierusalim, Cetatea sfântă, chiar în inimile noastre. El va fi fi pentru cei care cred în Isus, ca o mamă; Duhul Sfânt, asemenea mamei celor 7 frați macabei, ne va vorbi de fericirea cerului, ne va mângâia, și ne va întări în credință (cf. 2Mac 7,27-30).

Deci, în primul rând, Duhul Sfânt îi va mângâia pe cei care cred în Isus, amintindu-le bucuriile paradisului. Se cunoaște faptul că fericitul papă Ioan Paul al II-lea (1920-2005) era plin de compasiune față de toți cei aflați în suferință, și gata să ajute. Era un tânăr, de 23 de ani, din Brescia, Italia, grav bolnav; acesta și-a dorit o întâlnire cu papa. Papa a venit, i-a vorbit, l-a mângâiat, l-a îmbrățișat și l-a sărutat. Când să plece, tânărul l-a prins de braț și i-a spus: "Sfinte Părinte, mulțumesc! A fost cea mai frumoasă zi din viața mea. Nu pot decât să spun mulțumesc. Arrivederci in paradiso, Santo Padre. La revedere în paradis, Sfinte Părinte!" Paradisul este cea mai mare speranță și cea mai mare bucurie o oricărui credincios.

Apoi, Duhul Sfânt ne va aminti tot ceea ce ne-a învățat Isus, mai întâi cu privire la păcat, neprihănire și judecată. Isus spune: "În ceea ce privește păcatul: fiindcă ei nu cred în mine; în ceea ce privește neprihănirea: fiindcă mă duc la Tatăl, și nu mă veți mai vedea; în ceea ce privește judecata: fiindcă stăpânitorul lumii acesteia este judecat" (In 16,8-11).

Duhul Sfânt ne va ajuta să găsim pacea sufletească, pace pe care lumea nu o poate da (In 14, 27). Aici este vorba despre pacea interioară, despre pacea inimii, despre pacea persoanei împăcată cu sine și cu Dumnezeu, despre pacea cu semenii și cu întreaga creație. Pe această pace sfântul Paul o numește "pacea lui Dumnezeu care întrece orice înțelegere" (Fil 4,7).

Sfântul Augustin (354-430) a fost omul care a căutat fericirea și pacea în toate părțile: în iubirea umană, în filozofie, în faima omenească, în măslinii în floare, în frumusețea munților, în cursul râurilor, în albastrul cerului, în aștri nopții. Însă un glas îi șoptea mereu: "Caută mai sus!" Căutând-o mai sus, a găsit-o în Dumnezeu. De aceea, a exclamat: "Ne-ai făcut pentru tine, Doamne, și neliniștită este inima noastră până când nu se va odihni în tine".

Într-o seară, la poarta unei mănăstiri din Italia, bătea un călător obosit și apăsat. "Ce cauți aici?" îl întrebă un glas dinăuntru. "Caut pacea!" "Cum te numești?" "Mă numesc Dante Aligheri!" Unul din marii poeți ai lumii, care a trăit între 1265 și 1321, se retrăgea din lume, pentru ca în singurătatea mănăstirii să guste pacea pe care nu i-a dat-o lumea. S-a grăbit și Isus l-a primit și l-a iertat, și i-a schimbat și sentința din condamnat în mântuit. Dante Alighieri avea să scrie în Divina Comedie: "În împlinirea voinței lui Dumnezeu se află pacea noastră".

Un alt om care și-a câștigat pacea lui Isus este sfântul Francisc din Assisi (1181-1226). După ce s-a convertit după o viață zbuciumată, după ce l-a primit pe Isus în inima sa și și-a predat definitiv și fără regrete și retracții, viața în mâinile sale, a gustat o pace adevărată; pacea cu Dumnezeu, pacea cu sine, pacea cu semenii, pacea cu întreaga creație. Iar această pace pe care a primit-o de la Cristos, el a consemnat-o în scrierea sa Cântul Creaturilor.

Dar Duhul Sfânt ne mai aduce aminte că pacea lui Cristos ajunge la noi, în primul rând, prin biruință asupra patimilor. Mulți creștini au ajuns astfel la pacea sufletului, la pacea pe care n-o poate da lumea. Iată câteva exemple: sfântul Ieronim (347-420) și-a dobândit pacea, după ce și-a învins mândria; sfânta Maria Egipțianca (346-441) și-a dobândit pacea după ce și-a învins patima necurăției; sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) și-a dobândit pacea după ce și-a biruit pofta de avere și de distracții; sfântul Francisc de Sales (1567-1632) și-a dobândit pacea după ce și-a învins nervozitatea; scriitorul francez Francois-Rene Chateaubriand (1768-1848) și-a dobândit pacea, când s-a convertit și s-a spovedit; Cesare Pavese (1908-1950) scriitor, poet, critic literar și traducător italian, și-a dobândit pacea tot după ce s-a căit de păcate, și cu hotărâre, s-a spovedit. El spunea că simțea cum îl inundă pacea, pe măsură ce-și mărturisea păcatele.

Duhul Sfânt ne va lămuri cu privire la suferințele vieții prezente, care ne sunt trimise ca: niște pe niște dureri ale unei femei care trebuie să nască (cf. In 16,21); ca niște instrumente de slavă veșnică (cf. Rom 8,18); ca niște pietre prețioase care vor înfrumuseța coroanele noastre veșnice (cf. Ap 21,11).

Așa au privit toți sfinții suferințele vieții prezente și, prin această lumină a Duhului Sfânt, au biruit orice amăgire și păcat. Iată câteva exemple: Iosif cel drept din Vechiul Testament a preferat să meargă la ocnă, decât să calce porunca lui Dumnezeu privitoare la curăție (cf. Gen 39,11-20); Iob a preferat să piardă toate bunurile, copii și sănătatea, decât să-l blesteme pe Dumnezeu (cf. Iob 2,9-10); Eleazar, bătrânul cărturar al lui Israel, a preferat să fie ucis decât să calce prescripțiile Legii (cf. 2Mac 6,18-31); Cei șapte frați macabei, împreună cu mama lor, au preferat să moară în chinuri, decât să-l supere pe Dumnezeu (cf. 2Mac 7,1-41); Stefan, diaconul, a preferat să se lase ucis cu pietre, decât să nu vorbească despre Cristos (cf. Fap 6,8-7,60); Iacob, fratele lui Ioan, a preferat să se lase ucis de sabia lui Irod, decât să nu vestească evanghelia (cf. Fap 12,1-2); sfântul Policarp (70-156) a preferat să fie ars pe rug, decât să se lepede de Cristos; sfânta Potamina (+ 202), fiica sfintei Marcela, a preferat să fie înecată în smoală fierbinte, decât să-și cedeze curăția.

Un om cu viața creștină a visat într-o noapte că a murit. A bătut în poarta raiului. Și s-a auzit un glas: "Cine-i acolo?" Omul a răspuns: "Sunt N!..." N-a primit nici un răspuns și poarta nu s-a deschis. Și pe când se îndepărta întrebător, i-a venit în minte ideea că trebuia să răspundă altfel la întrebarea pusă, de vreme ce a fost unit toată viața cu Isus. S-a întors la poartă și a bătut din nou. Iar când glasul l-a întrebat "Cine ești?" El a răspuns: "Ești tu, Isuse, pe care te-am copiat și trăit în toată viața mea!" De data aceasta poarta i s-a deschis larg. În acest credincios, s-au actualizat cuvintele sfântului Paul: "Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine" (Gal 2, 20).

Deci, "Mergi și fă și tu la fel" (cf. Lc 10,37).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat