Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interpretarea și receptarea Conciliului al II-lea din Vatican

Un conciliu încă în mișcare

A trezit în noi bucuria lui Dumnezeu: să n-o lăsăm să ne fie ruinată

De Walter Kasper

Era epoca războiului rece; în anul dinaintea începerii conciliului a fost construit Zidul din Berlin și, în perioada primei sesiuni, lumea, din cauza crizei din Cuba, a fost pe marginea prăpastiei războiului atomic. Astăzi, după cincizeci de ani, trăim într-o lume globalizată, complet diferită și în schimbare rapidă, cu noi probleme și noi provocări. Credința optimistă în progres și spiritul îndreptării spre noi granițe au zburat de mult timp. Pentru cea mai mare parte a catolicilor, dezvoltările, puse în mișcare de conciliu, fac parte din viața zilnică a Bisericii. Dar ceea ce experimentează nu este marea demarare și nu este primăvara Bisericii pe care o așteptam atunci, ci este mai degrabă o Biserică cu aspect de iarnă, care arată semne clare de criză.

Pentru cel care cunoaște istoria celor douăzeci de concilii recunoscute ca ecumenice, acest lucru nu va constitui o surpriză. Timpurile postconciliare au fost aproape întotdeauna turbulente. Însă Conciliul al II-lea din Vatican reprezintă un caz special. Diferit de conciliile precedente, nu a fost convocat pentru a elimina doctrine eretice sau pentru a reface o schismă; n-a proclamat nici o dogmă formală și n-a luat nici măcar deliberări disciplinare formale. Ioan al XXIII-lea avea o perspectivă mai amplă. A văzut profilându-se o epocă nouă, căreia i-a ieșit în întâmpinare cu optimism, cu încrederea neclintită în Dumnezeu. A vorbit despre un obiectiv pastoral al conciliului, înțelegând o actualizare, un "a deveni astăzi" al Bisericii. Nu se înțelegea o adaptare banală la spiritul timpurilor, ci apelul de a face să vorbească credința transmisă în ziua de azi.

Majoritatea largă a părinților conciliari a acceptat ideea. A voit să perceapă cererile mișcărilor de reînnoire biblică, liturgică, patristică, pastorală și ecumenică, apărute între cele două războaie mondiale; a începe o nouă pagină a istoriei cu ebraismul, încărcată de poveri, și a intrată în dialog cu cultura modernă. A fost proiectul unei modernizări care nu voia și nici nu putea să fie modernism.

O minoritate influentă a opus rezistență înverșunată acestei tentative a majorității. Succesorul lui Ioan al XXIII-lea, Papa Paul al VI-lea, era în mod fundamental de partea majorității, dar a căutat să implice minoritatea și, în linie cu vechea tradiție conciliară, să ajungă la o aprobare, pe cât posibilă în unanimitate, a documentelor conciliare, care în total au fost șaisprezece. A reușit; dar s-a plătit un preț. În multe puncte a trebuit să se găsească formule de compromis, în care, adesea, pozițiile majorității se află imediat alături de cele ale minorității, gândite pentru a le delimita.

Astfel, textele conciliare au în sine un potențial conflictual enorm; deschid poarta spre o receptare selectivă într-o direcție sau în alta. Ce direcție indică busola conciliului și unde conduce drumul Bisericii catolice, în încă tânărul secol al XXI-lea? Rămâne în încrederea credincioasă a lui Ioan al XXIII-lea sau face drumul înapoi, spre atitudini sterile de apărare?

Se pot distinge trei faze ale receptării, până în zilele noastre. Înainte de toate, prima fază a receptării entuziaste. Karl Rahner, imediat după ce s-a întors de la conciliu, într-o conferință la München a vorbit despre "început al începutului". Însă Rahner a rămas în mod circumspect sceptic în ceea ce privea viitorul. Alții au mers mai departe și au voit să lase deoparte ceea ce au considerat elemente ale tradiției târâte în conciliu ca accesorii, rod al compromisului și, ca Hans Küng, efectuând un salt de aproape două mii de ani de istorie a Bisericii, au interpretat doctrina Bisericii în mod cu totul nou, pornind de la Sfânta Scriptură.

Reacția nu s-a lăsat așteptată mult timp. A venit nu numai de la arhiepiscopul Lefebvre și de la Fraternitatea Sacerdotală Sfântul Pius al X-lea, întemeiată de el, ci și de la teologi care, în timpul conciliului, au fost numărați printre progresiști (Jacques Maritain, Louis Bouyer, Henri de Lubac. Diferit de Lefebvre, ei n-au criticat conciliul în sine, ci au criticat receptarea sa. De fapt, în primele două decenii după conciliu a existat o emigrare în masă a multor preoți și călugări; în multe locuri a fost o decădere a practicii ecleziastice și mișcări de protest ale preoților, călugărilor și laicilor. Papa Paul al VI-lea a vorbit despre "fum al Satanei", intrat printr-o crăpătură în templul lui Dumnezeu.

Și astăzi, unicii critici consideră Conciliul al II-lea din Vatican, în contextul istoriei Bisericii, ca o nenorocire și drept cea mai mare calamitate în timpuri recente. Dar reprezintă un scurtcircuit a considera că tot ceea ce a avut loc după conciliu s-a întâmplat și din cauza conciliului. Criticii nesocotesc trendurile de lungă respirație care au acționat deja înainte de conciliu și care au avut o însemnată accelerare în răsturnările sociale legate cu protestul tinerilor și al studenților în 1968. După 1968, tendințele emancipatoare au avut efecte și în ambiente ecleziastice. În timpul conciliului, progresiștii au fost adevărații conservatori, care voiau să reînnoiască tradiția antică; după aceea, au luat cuvântul progresiști de tip nou, care nu se orientau atât la tradiția cea mai veche, cât mai ales la "semnele timpurilor" și care voiau să interpreteze Evanghelia pe baza situației sociale schimbate.

Sinodul episcopal extraordinar din 1985, la douăzeci de ani după sfârșitul conciliului, a început a treia fază a receptării. Sinodul a avut misiunea de a face un bilanț. Conștient de criză, n-a voit să se unească însă cu răspânditul cor de plângeri. A vorbit despre situație ambivalentă, în care, în afară de aspecte negative, erau și roade bune: reînnoirea liturgică, ce a dus la o subliniere mai mare a Cuvântului lui Dumnezeu și la o participare mai puternică a întregii comunități celebrante; participarea și cooperarea întărite a laicilor la viața Bisericii; apropierile ecumenice; deschiderile spre lumea modernă și spre cultura sa și încă multe altele.

În mod fundamental, Sinodul a subliniat că Biserica, în toate conciliile, este mereu aceeași și că ultimul conciliu trebuie interpretat deci în raport cu toate celelalte. Cu această regulă hermeneutică, Sinodul a devenit punctul de cristalizare a celei de-a treia faze a receptării, cea magisterială. Primul pas oficial al receptării a fost reforma liturgică; mai ales a fost introducerea noului Liturghier, intrat în vigoare în prima duminică din Advent din 1970. Această reformă a fost primită cu recunoștință de larga majoritate, dar a întâlnit și critici, în parte din motive teologice și, în parte, și pentru că unii aveau nostalgia sacralității și esteticii ritului folosit până atunci.

Documentele conciliare n-au rămas literă moartă. Au dat amprentă vieții în dieceze, parohii și comunități călugărești, prin reînnoirea liturgiei, o spiritualitate caracterizată de o conotație biblică mai puternică și participarea laicilor și a fost stimulat dialogul ecumenic și interreligios. Conciliul a fost primit pozitiv îndeosebi de noi mișcări spirituale, apărute în anii Șaizeci, care au adus la lumină, în mod nou, multiplicitatea carismelor și vocația universală la sfințenie.

Nici receptarea oficială n-a rămas pe loc. În parte, a trecut de la conciliu în reformele liturgice, în care conciliul se folosea încă de latină ca limbă normală liturgică și nu se vorbea despre o celebrare orientată spre popor. Același lucru este valabil pentru indicațiile sociale și etice ale Papei Ioan Paul al II-lea pentru realizarea libertății religioase prin anularea concordatelor care erau împotriva ei și, în sfârșit, referitor la "politica" drepturilor umane, cu care Ioan Paul al II-lea a dat o contribuție esențială la înfrângerea dictaturilor comuniste din Europa Orientală. Se merită să amintim și enciclica sa despre ecumenism, Ut unum sint (1995), care a aprofundat enunțările ecumenice ale conciliului ducându-le înainte cu energie. Toate acestea au transformat pozitiv, sub multe aspecte, fața Bisericii atât în interior cât și în exterior. Ecumenismul, altă temă importantă, a dat multe roade bune, mai multe decât se așteptau pe vremea conciliului.

O Biserică ce să se sprijine pe mainstream social devine, în cele din urmă, superfluă. Nu devine interesantă dacă se ornează cu pene care nu sunt ale sale, ci dacă își prezintă propria cauză în mod credibil și convingător și dacă apare ca un contrafort la opinia publică dominantă. După cincizeci de ani de la deschiderea sa, există ocazie de a ne ocupa încă, în mod aprofundat, de textele conciliare, pentru a scoate comorile, încă neepuizate, care se află în ele. Desigur, nu se poate mitiza conciliul sau să fie redus la niște fraze cu efect. Nici nu poate fi folosit ca o carieră de piatră din care să se ia materialul pentru fiecare teză dorită. Este necesară o hermeneutică conciliară, adică o interpretare meditată.

Punct de plecare trebuie să fie textele conciliare, a căror interpretare trebuie făcută după regulile și criteriile universal recunoscute pentru interpretarea conciliilor. Trebuie scos sensul fiecărei afirmații, cu atenție, din istoria redactării, adesea complexă; apoi, trebuie situată în ansamblul, articulat și bogat în tensiuni, al tuturor afirmațiilor conciliare; din nou, trebuie înțelese acestea în ansamblul întregii Tradiții și al dezvoltării sale istorice, precum și al receptării care a fost între timp. În sfârșit, fiecare afirmație trebuie interpretată, în cadrul ierarhiei adevărurilor, pornind de la centrul său cristologic. Receptarea, sub conducerea și moderarea Magisteriului, este problemă a întregului popor al lui Dumnezeu.

Un indiciu ulterior, important, l-a dat Papa Benedict al XVI-lea, într-un discurs adresat cardinalilor și colaboratorilor din Curia Romană, ținut la 22 decembrie 2005, cu ocazia celei de-a patruzecea aniversări a încheierii conciliului. Astfel a introdus faza mai recentă a dezbaterii despre interpretarea conciliului. A clarificat că consensul nu trebuie să fie numai sincronic (referitor la Biserica actuală) ci și diacronic (referitor la Biserica din orice epocă). A contrapus două hermeneutici: aceea a discontinuității și a rupturii, pe care a respins-o, și aceea "a reformei, a reînnoirii". Cuvintele Papei au fost, adesea, interpretate în mod unilateral, neglijând să se analizeze că el n-a contrapus, așa cum afirmă mulți, hermeneutica discontinuității hermeneuticii continuității. Papa a vorbit despre o hermeneutică a reformei și a "reînnoirii în continuitatea" Bisericii.

Termenul de reformă este, în ansamblul Tradiției medievale, un termen fundamental și o provocare ce se repropune încontinuu. Reformă nu înseamnă numai necesară adaptare practică a fiecărui paragraf la noi circumstanțe. Cel care vorbește despre reformă presupune că subzistă deficituri și disfuncțiuni care fac necesară referința la tradiții mai vechi, uitate, îndeosebi la începutul apostolic, reînnoindu-le în mod creativ.

Discursul Papei despre reformă și reînnoire în continuitate reflectă o concepție vie despre Tradiție, care, dacă după argumentările fundamentale urmează consecințe practice, ar putea reaprinde din nou focul conciliului, adică ar putea, în continuitate, să aducă din nou impulsul inovator al conciliului.

Întrebăm: Cum poate apare această reînnoire și încotro poate să meargă drumul ulterior? Cum trebuie aplicată moștenirea Papilor Ioan al XXIII-lea și Paul al VI-lea astăzi? Nu am un program de ansamblu. Pot să amintesc doar câteva, puține, puncte de vedere. Înainte de toate, conciliul a primit, în mod critic-constructiv, cereri importante ale modernității. Astăzi, după jumătate de secol, de la perioada modernă am trecut la cea postmodernă. Multe probleme vechi se pun în mod nou; și multe idealuri ale iluminismului sunt astăzi puse în discuție. Credința în progres, care exista atunci, precum și încrederea în rațiune, sunt zdruncinate. Asta nu înseamnă că nu mai este actual conciliul. Biserica trebuie să ia în serios cererile legitime ale perioadei moderne. Trebuie să apere credința fie împotriva pluralismului și relativismului postmodern fie împotriva tendințelor fundamentaliste care fug de rațiune.

A doua provocare: În era postmodernă, este aceea care vine nu numai din lumea noastră occidentală secularizată și relativistă, ci din emisfera sudică, adică provocarea sărăciei marii majorități a oamenilor. Papa Francisc cu opțiunea sa pentru o Biserică săracă și pentru săraci a amintit asta. A făcut asta în continuitate cu Conciliul al II-lea din Vatican, care în Lumen gentium, într-o secțiune adesea uitată, vorbește despre urmarea lui Isus devenit pentru noi sărac și despre sărăcia și simplitatea apostolică a Bisericii. În acest sens, Papa Francisc încă din prima zi a pontificatului său a dat interpretarea sa, aș spune profetică, a conciliului și a demarat o nouă fază a receptării sale. El a schimbat agenda: în frunte sunt acum problemele emisferei sudice. Asta duce la un al treilea punct: trebuie să luăm act că situația Bisericii s-a schimbat față de timpurile conciliului. La începutul secolului trecut, numai un sfert dintre catolici se aflau în afara Europei; astăzi numai un sfert trăiește în Europa și peste două treimi dintre catolici trăiesc în emisfera sudică, unde Biserica crește. În lumea noastră globalizată, Biserica a devenit Biserică mondială și universală, în mod nou. Deci, problema unității și a multiplicității se pune într-un mod complet nou.

Conciliul a conceput Biserica drept communio, adică participare la comuniunea trinitară și drept unitate în multiplicitate. Desigur, unitatea în ministeriul petrin este un bine înalt și un adevărat dar al Domnului oferit Bisericii sale; o recădere în mentalitatea de Biserică națională ar fi, în lumea noastră globalizată, complet incapabilă să indice drumul spre viitor. Însă a accepta un centru nu înseamnă a accepta un centralism debordant. Deja în 1963, Joseph Ratzinger a atras atenția asupra faptului că unitatea în ministeriul petrin nu trebuie să fie înțeleasă în mod necesar ca unitate administrativă, ci lasă spațiu unei multiplicități de forme administrative, disciplinare și liturgice. Ioan Paul al II-lea, în enciclica Ut unum sint (1995), a solicitat să se mediteze asupra unor noi forme de exercitare a primatului. Benedict al XVI-lea, cel puțin de două ori, a reluat această frază. De aceea, a fost foarte semnificativ că Papa Francisc a făcut referință la episcopul de Roma care prezidează în caritate, vestită afirmație a lui Ignațiu din Antiohia. Ea este de importanță fundamentală nu numai pentru continuarea dialogului ecumenic mai ales cu Bisericile ortodoxe, dar și pentru Biserica catolică însăși.

Al patrulea punct de vedere. Problema unității în multiplicitate se intensifică în chestiunea libertății fiecărei ființe umane și a fiecărui creștin. Astăzi se vorbește mult despre individualizarea societății noastre. Probleme se pune și în Biserică. Problemele se pun pentru mulți creștini și păstori, mai ales în chestiunile etice.

Ultimul punct este cel mai important: problema despre Dumnezeu. Deja conciliul a amintit de ateism, în diferitele sale modulații, printre problemele serioase din această perioadă. Această situație, de atunci, s-a intensificat în mod dramatic. Problema de astăzi este că Dumnezeu, pentru mulți, nu mai este o problemă, adică se pare că nu mai este o problemă și că existența sa nu mai interesează. Problema este indiferența.

În această situație nu putem să ne preocupăm numai de efectele sociale, culturale și politice ale credinței, considerând credința în Dumnezeu ca o premisă evidentă. Nu este suficient nici să ne îngrijim numai de chestiunile de reformă din interiorul Bisericii noastre; acestea sunt interesante numai pentru insider. Persoanele din afară, din "curtea neamurilor", au alte întrebări: da unde vin și încotro merg? De ce exist și pentru ce scop? Pentru ce răul, pentru ce suferința din lume? Pentru ce trebuie să sufăr? Cum pot găsi fericirea, unde să găsesc pe cineva care să fie aproape de mine, să mă înțeleagă, să mă întărească, să-mi dea un pic de speranță?

Nu trebuie să vorbim despre o transcendență vagă, ci trebuie să vorbim concret despre Dumnezeu care, în Isus Cristos, s-a revelat ca Dumnezeu cu noi și pentru noi, despre Dumnezeul infinit de milostiv, care ne așteaptă, care în orice situație ne dă o nouă chance și căruia noi, în rugăciune, putem să-i spunem "Abba, Tată". Trebuie să vorbim despre milostivirea lui Dumnezeu, acea milostivire, care este - așa cum a spus Papa Francisc - numele Dumnezeului nostru.

Drumul pornit de conciliu nu s-a terminat. Moștenirea bogată pe care cei doi Papi Ioan al XXIII-lea și Paul al VI-lea ne-au lăsat-o încă nu s-a epuizat. Trebuie să-l parcurgem, cu răbdare dar și cu determinare și curaj și, în pofida a toate, cu hilaritas, bucurie interioară. Așa cum a spus profetul: "Bucuria pentru Dumnezeu este puterea noastră" (Neh 8,10). Conciliul a trezit bucuria pentru Dumnezeu, pentru credință, pentru Biserică. Înainte de toate trebuie s-o reaprindem din nou în noi, pentru ca să poată să-i entuziasmeze și pe ceilalți. Bucuria este contagioasă. Desigur, fiecare dintre este numai o lumină mică. Și mișcarea de reînnoire conciliară a început cu indivizi și cu grupuri mici. În reînnoirea postconciliară nu va fi altfel. Însă, dacă nu lăsăm să ni se ruineze bucuria, atunci, într-o zi, ea va putea să treacă la ceilalți. Poate contribui să facă în așa fel încât Biserica, într-o lumea care se schimbă cu rapiditate și este profund nesigură, să devină, în mod nou, busolă și semn de încurajare.

(După L'Osservatore romano, 12 aprilie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat