Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu luat cardinalului Agostino Vallini

Roma și papa Francisc

De Mario Ponzi

În după-amiaza zilei de 7 aprilie 2013 - a doua duminică a Paștelui, dedicată divinei îndurări și numită în vechime in albis de la culoarea albă a veșmintelor celor nou-botezați - episcopul de Roma se înscăunează pe catedra sa în Lateran. Și tocmai raportul decisiv al Papei Francisc cu dieceza sa a fost în centrul unui colocviu al cardinalului vicar Agostino Vallini cu cel care scrie și cu directorul ziarului nostru în ajunul acestui moment important. Cardinalul a atins multe teme: maturizarea sensibilității diecezane mai ales după Conciliul al II-lea din Vatican, semnificația renunțării la pontificat și moștenirea prețioasă a lui Benedict al XVI-lea, "miracolul" conclavului, atracția provocată imediat de noul episcop de Roma în rândul oamenilor, timpul misiunii, angajarea clerului în cele 347 de parohii ale diecezei, frontul activ al carității în momentul desigur dificil trăit de foarte multe persoane și familii în oraș și în țară.

Înscăunarea are loc duminică după-amiază, dar Papa Francisc de la conclav a ieșit simțindu-se deja pe deplin episcop de Roma și v-a voit chiar pe dumneavoastră lângă el când s-a prezentat credincioșilor din Loja Binecuvântărilor. Ce s-a întâmplat?

Conclavul este operă a lui Dumnezeu și a fost un miracol. Sunt și mai convins de asta după ce am trăit pentru prima dată această experiență de har. Se creează o atmosferă care face acest moment unic și diferit de orice alt eveniment uman. Se intră în conclav cu conștiința unei mari responsabilități, care este aceea de a contribui la o operă de discernământ, mare și complexă, pentru a înțelege și a-i cere Domnului inspirația. Și apoi se face rugăciunea, multă rugăciune. Eu, de exemplu, în ziua alegerii, între o votare și alta am recitat de trei ori Rozariul. În Capela Sixtină nu se vorbește și nici nu se tratează, se face rugăciune. De altfel, la acest moment se ajunge după zile de reflecții - opt de data aceasta - și tema nu este Papa ci Biserica, cu toate realitățile sale, oricum ar fi ele, frumoase sau mai puțin frumoase. Și este vorba despre o viziune despre Biserica universală. În mod aproape în oglindă se încearcă să se înțeleagă cine ar putea s-o conducă în acel moment istoric precis. Climatul spiritual în care s-a desfășurat acest conclav a fost marcat de momente foarte speciale, după renunțarea lui Benedict al XVI-lea. Așadar, era nevoie de asistența Duhului Sfânt. Și mie mi se pare că Domnul s-a manifesta. Și prin entuziasmul primirii populare rezervate noului Pontif: în acest sens, sensus fidei care vine de la popor a fost o confirmare.

Ce a făcut vizibilă opera lui Dumnezeu în alegerea Papei Francisc?

A răspunde la această întrebare implică niște reflecții profunde. Înainte de toate, trebuia preluată o moștenire prețioasă și foarte bogată ca aceea a lui Benedict al XVI-lea, cu greutatea motivațiilor care au însoțit renunțarea sa. În acea zi de 11 februarie am rămas cu toții uluiți. Descumpănirea și incredulitatea erau evidente pe fețele fiecăruia dintre noi. S-au format imediat grupulețe în care se punea întrebarea oare ce s-a întâmplat. Apoi, puțin câte puțin s-a răspândit acel sentiment de credință care ne unește, alimentată mai ales de stima și de devoțiunea care însoțea și însoțește relația fiecăruia dintre noi cu Benedict al XVI-lea: dacă a făcut asta, ne spuneam noi, înseamnă că a considerat că trebuie să facă ceva important pentru Biserică. Deci recitirea acelei declarații, reflecția asupra magisteriului său, așa de bogat și puternic, nu putea decât să ne facă să reflectăm asupra celui care va fi în măsură să continue pe aceeași linie și eventual să-i dea vigoare nouă și mai mare. Și așa a început schimbul de opinii între cardinali. Apoi în Capela Sixtină s-a format consensul amplu față de Jorge Mario Bergoglio.

Când v-a chemat Papa?

După alegere, cardinalii trec pe rând prin fața celui ales pentru a-i manifesta ascultarea. În acel moment mi-a spus: "Dumneavoastră sunteți cardinalul vicar: acceptați să fiți lângă mine?". Desigur că i-am răspuns imediat da. Și credeam că s-a terminat acolo. Apoi m-a chemat din nou și mi-a spus: "Veniți, stați lângă mine".

În puțin mai mult de jumătate de secol am trecut de la ultimul Papă roman la primul care vine din lumea nouă, din afara bazinului mediteranean, prin Pontifi care au dedicat mare atenție diecezei de Roma.

Apariția conștiinței diecezane a pontificatului la Roma se datorează inițial lui Ioan al XXIII-lea, care a transferat vicariatul la Sfântul Ioan. Paul al VI-lea a accentuat această conștiință nu numai cu reforma vicariatului însuși, ci mergând să celebreze și în periferii, vizitând parohii și comunități citadine. Și apoi Ioan Paul al II-lea a vizitat aproape toate parohiile. Dar nu numai atât: a demarat și a dus la împlinire prima misiune citadină, ca pregătire pentru anul jubiliar, și a celebrat Sinodul diecezan, de la care ne-a rămas ca bijuterie sintetică o frază: "Biserică din Roma, găsește-te pe tine însăți în afara ta însăți; parohie, găsește-te pe tine însăți în afara ta însăți". Și Benedict al XVI-lea a continuat pe această linie.

Cum va fi raportul dintre Papa Francisc și romani?

Faptul că Pontiful se simte înainte de toate episcop de Roma l-a spus și l-a demonstrat de mai multe ori. Cât privește romanii, vreau să povestesc un episod recent. La 23 martie eram în parohia "Preasfântul Sacrament" la Tor de' Schiavi, pe via Prenestina. La sfârșitul liturghiei multă lume a venit la mine în sacristie. Am rămas surprins de forța cererii lor: "Să ni-l aduceți pe Papa!". Am încercat să-i lămuresc că era încă prea devreme. În fața insistenței lor am întrebat de ce și mi-au răspuns: "Nu știm, dar vrem să fie printre noi. Este o nevoie pe care o simțim în inimă". Iată, aceasta este dimensiunea raportului care s-a creat cu Papa.

A spus același lucru tinerilor la Casal del Marmo care-l întrebau de ce a mers acolo.

Papa a rămas uimit de acest lucru. Eram în mașină cu el chiar în timp ce mergea la Casal del Marmo. Imediat în afara Porții Sfânta Ana era o mulțime extraordinară care-l aștepta. Apoi de-a lungul întregului drum două rânduri de mulțime au fost ca niște aripi la trecerea mașinii. Toată via Trionfale era invadată de oameni care aplaudau și voiau să-l vadă pe Papa, așa încât a trebuit să ținem coborâte ferestrele mereu. Și el continua să repete: "Incredibil, incredibil!". Nu este nevoie de multe comentarii: Roma deja îl iubește.

Papa va voi un raport mai strâns cu preoții?

Da, deja mi-a cerut asta.

Și ați pregătit un calendar?

Încă n-am avut timp. Însă am concordat câteva întâlniri, cum ar fi vizita la parohia "Sfinții Elisabeta și Zaharia" la 26 mai. Apoi se va mai vedea.

Când ați vorbit despre toate astea?

Am cerut să-l întâlnesc deja la câteva zile după alegere. M-a chemat imediat. Era 22 martie. Ne-am întreținut îndelung și l-am informat despre realitatea Bisericii din Roma, despre spiritul de misiune în cele 347 parohii ale diecezei, despre slujirea preoților.

În această privință Papa Francisc a cerut în mod explicit în zilele trecute să se țină bisericile deschise.

Este o confirmare a impresiei pe care mi-am făcut-o ascultând cuvintele Papei Francisc în aceste prime zile de pontificat. Am simțit un stimulent puternic dat angajării noastre pastorale pentru oraș. Astăzi, așa cum spunea Ioan Paul al II-lea, nu mai este timp de conservare a existentului ci este timp de misiune. Marea provocare este aceea a credinței. Nu mai este posibilă presupunerea ei. Fiecare generație are nevoie de o repropunere a credinței. Astăzi într-un oraș ca Roma, care nu mai are un propriu centru unificator, singurii poli de agregare sunt parohiile. Și eu mă simt în stare să dau mărturie despre munca mare care se desfășoară în ele.

Papa Francisc a recomandat preoților să iasă din ei înșiși și să meargă în periferii, înțelegând prin acestea suferințele celor din urmă, sărăciile. Preoții romani sunt pregătiți?

Pot să asigur că toți preoții care lucrează în parohiile din dieceză sunt gata să facă un ulterior efort de reflecție pentru a căuta căi noi și mai ales un limbaj nou pentru a ajunge până la așa-numiții digitali nativi. Apoi, cât privește periferiile, cred că pot da mărturie despre una dintre cele mai mari bucurii ale Bisericii din Roma, adică sensibilitatea caritativă. Papa invită să se iasă: preoții romani deja fac asta pentru că merg în întâmpinarea săracilor, a celor marginalizați. Cel puțin din timpurile părintelui Di LIegro la Roma această conștiință este puternică. Aici am descoperit marea forță a Caritas-ului, nu numai cea diecezană cu marile sale proiecte, dar aș spune tocmai forța carității. Și este o activitate în care au încredere fie instituțiile publice fie cetățenii privați. Un mic semn al acestei încrederi este în alegerea de a destina tocmai Caritas-ului diecezan monedele care sunt aruncate în Fontana di Trevi de cei care vin la Roma. Cuvintele de încurajare ale episcopului nostru găsesc, așadar, sprijin în răspunsul preoților din dieceza sa. Deci, suntem aici. Și în septembrie, Papa Francisc îi va întâlni pe preoții săi la începutul noului an diecezan.

(După L'Osservatore romano, 7 aprilie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat