Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a V-a după Paști - C

Legitimația de intrare în paradis, este iubirea misionară.

La fel ca și celelalte duminici de după Paști, și duminica aceasta ne arată binefacerile învierii lui Cristos pentru noi cei credincioși.

După ce duminica trecută am văzut că Isus înviat îi ia pe cei credincioși în brațele sale și-i păzește și-i păstrează în har, în vederea vieții veșnice (cf. In 10,28); astăzi, Isus înviat, prin Cartea Apocalipsului, ne spune că ucenicii lui vor ajunge mai ușor în paradis, pentru că "marea de piedici" a fost distrusă de patima, moartea și învierea sa și de aceea nu mai este (cf. Ap 21,2).

Înainte de a ne spune cum este negrăita fericirea a cerului, Isus ne asigură astăzi că în paradis nu vor mai fi niciuna din temerile noastre, niciuna din urmările vechiului păcat: "Nu va mai fi moarte, nici plâns, nici strigăt, nici durere, căci lumea cea dintâi a dispărut" (Ap 21,3-4).

Iar cât despre cei care vor fi rămas pe dinafara porților paradisului, Isus ne spune că partea lor va fi iadul sau moartea de-a doua; acolo vor zace într-o eternă despărțire de Dumnezeu, într-un etern întuneric și într-un etern plâns al remușcărilor. Acolo, necredincioșii, fricoșii și lașii vor suferi veșnic, pentru că niciodată nu au voit să se hotărască din toată inima pentru Cristos (cf. Ap 21,8).

Paradisul este locuința lui Dumnezeu, iar acolo totul este numai iubire, căci "Dumnezeu însuși este iubire" (1In 4,8,16). Acolo toți se iubesc: "Tatăl iubește pe Fiul" (cf. In 3,35; Col 1,15), și Fiul iubește pe Tatăl (cf. In 4,34). Persoanele divine iubesc îngerii și sfinții, iar îngerii și sfinții iubesc pe Dumnezeu. De aceea, nimeni nu poate intra în cer, în locul fără nici o durere (cf. Ap 21,4) și în locul cu bucurii nespuse (cf. 1Cor 2,9), dacă pe pământ nu a trăit în iubire.

Este o istorioară creștină care ne spune că, pentru a intra în cer, când se ajunge la poarta de intrare, cel care va voi să intre, va trebui să rostească doar atât: "Isuse, te iubesc"! Mulți oameni, când au auzit asta, nu prea și-au dat silința să trăiască frumos, spunând că ei vor rosti formula și vor putea să intre în cer. Dar când au ajuns fața porții cerului și au dat să rostească formula, pentru că în viață nu au trăit în iubirea față de Isus și în iubirea față de semeni, au devenit muți, și-au pierdut glasul, n-au mai putut rosti formula și au căzut în osânda veșnică.

Sfinții, adică oamenii care au ajuns în paradis, au înțeles foarte bine acest adevăr și au trăit toată viața în dragoste. Un sfânt a fost întrebat odată de cineva: "Unde locuiești?" "În dragoste!" "De unde vii?" "Din dragoste!" "Unde lucrezi?" "În dragoste!" "Unde mergi?" "În dragoste!" Și la toate întrebările dădea un singur răspuns: "În dragoste".

Când și noi vom ajunge să putem spune la fel la întrebările lui Isus și ale oamenilor, atunci vom putea auzi și noi de la Isus, mângâietoarele cuvinte: "Nu ești departe de împărăția lui Dumnezeu" (Mc 12,34) și apoi chemarea sfântă: "Veniți binecuvântații Tatălui meu și primiți ca moștenire împărăția pregătită pentru voi de la întemeierea lumii" (Mt 25,34).

Deci, biletul de intrare în paradis este iubirea până la sfârșit (cf. In 13,1). Porunca veche era: "Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți" (Lev 19,18; Lc 10,27). Dar pentru că pot exista oameni cărora să nu le pese și nu se iubească nici pe ei înșiși, Isus a venit, a adus și a dat porunca ce nouă a iubirii, care spune că trebuie să-l iubim pe aproapele nostru fără nici un fel de obiecții, fără nici un fel de deosebiri, fără nici un fel de clauze, fără nici un fel de motivații și fără nici un fel de condiții, exact așa cum ne-a iubit el pe noi toți, la cruce (cf. In 15,13). Și de aceea ne-a poruncit: "Precum v-am iubit eu pe voi, tot așa să vă iubiți și voi unii pe alții" (In 13,34).

Și care este oare primul înțeles al noii porunci a iubirii? La această întrebare ne răspunde prima lectură de astăzi, care ne arată că apostolii au lăsat toate, au mers pe linia poruncii celei noi și au dus vestea "evanghelia împărăției" (Lc 8,1), tuturor oamenilor până la marginile pământului. Căci într-adevăr nu este iubire mai mare față de cineva, decât să-l conduci la mântuirea adusă de Isus. Prima lectură ne spune că păgânii impresionați de dragostea lui Isus pentru ei, au venit la credință și la mântuire (cf. Fap 14,20-27). Mulți dintre creștini uită prea ușor că "evanghelie" înseamnă "vestea bună" și de aceea nu o vestesc, ca și când ar conține vești proaste: amenințări, pedepse și restricții.

Un vapor fu prins de furtună în largul mării. Valurile îl acopereau, amenințându-l cu naufragiul. Un marinar, trecând pe punte spre a îndeplini o poruncă a căpitanului, fu luat de un val și aruncat în mare. Era noapte întunecoasă. Se făcu alarmă pe vapor. Săriră ceilalți marinari ca să-l scape. Unul din ei îi aruncă o frânghie, strigându-i cu glas tare să se prindă de ea. Dar cel căzut în mare nu putea vedea nimic. În vremea aceasta, într-o cabină, unul din marinarii bolnavi, aflând pricina larmei de pe punte, se rugă lui Dumnezeu: "Doamne, ajută-mi și mie să fiu de folos prietenului aflat în primejdie!" Ca împins de puterea lui Dumnezeu, marinarul bolnav luă lampa din perete și o așeză în dreptul ochiului de fereastră al cabinei. Un firișor slab de lumină pătrunse în întunerecul nopții și datorită acestui firișor de lumină marinarul căzut în apă a văzut frânghia, a prins-o și s-a salvat.

De o mică rază din lumină iubirii lui Isus are nevoie și orice om naufragiat pe mare învolburată a acestei lumi. Ferice de acela care are credința s-o ofere! Va fi veșnic fericit, împreună cu Isus.

Noi trebuie să știm că tot ceea ce spunem și tot ceea ce facem, este o predică pentru cei din jur; o predică bună sau o predică rea. Astfel noi predicăm și când ne rugăm și când nu ne rugăm; când venim la sfânta Liturghie și când nu venim; când vorbim bine și când vorbim rău; când tăcem bine și când tăcem rău; când scriem bine și când scriem rău; când citim cărți bune și când citim cărți rele; când lucrăm binele și când lucrăm răul; când ne odihnim și când lenevim; când mergem și când stăm; și când ajutăm și când suntem ajutați. Deci, noi predicăm prin fiecare gest, cuvânt, faptă și atitudine. În toate aceste feluri au predicat și sfinții, dar și cei care s-au pierdut.

Printre păgânii din Asia, este și astăzi obiceiul ca, atunci când un copil se îmbolnăvește, mama lui să bată din poartă în poartă și să-i întrebe pe oameni dacă nu cumva au sau știu vreun leac pentru copilul ei. Odată, o astfel de femeie ce avea un copil bolnav a bătut la poarta unei creștine. Asemenea apostolilor care i-au spus ologului din naștere de la poarta cea frumoasă a templului, care cerea pomană, că argint sau aur nu au, dar ceea ce au aceea îi dau; și rugându-se lui Isus l-au vindecat și l-au făcut ucenic (cf. Fap 3,1-11), această femeie creștină i-a spus și ea mamei care avea copilul bolnav: "Leac pământesc nu am, dar cunosc un vindecător divin, căruia mă voi ruga pentru vindecarea copilului tău". Și s-a așezat pe genunchi la rugăciune. După terminarea rugăciunii, ca prin minune, copilul acelei femei s-a vindecat. Iar mai apoi femeia a devenit creștină.

Fratele Ginepro (+1258), ucenic al sfântului Francisc de Assisi (+1226), din dragoste față de Dumnezeu, dădea săracilor tot ce avea, chiar și hainele de pe el. Superiorul i-a interzis, dar într-o zi, întâlnind un sărac, i-a spus: "Mi-au interzis să mai dau haina de pe mine, dar dacă tu mi-o iei, eu nu mă opun". Ajuns acasă fără haină, superiorul l-a întrebat despre lipsa ei și el a răspuns: "Un om bun mi-a luat-o din spate și s-a dus cu ea".

Părintelui Bonaventura (1218-1274), cel care avea să devină cardinal și învățător al Bisericii, îi spunea odată un călugăr simplu, fratele Gilbert, în timp ce mătura coridoarele mănăstirii: "Dumneavoastră, savant cum sunteți, veți putea ajunge mai ușor sfânt. Pe când eu, care nu știu nici să scriu, nici să citesc, vai de capul meu!" Părintele Bonaventura i-a răspuns: "Frate Gilbert, ascultă-mă! Dacă vei întâlni o bătrânică mai ignorantă decât tine, dar care îl iubește pe bunul Dumnezeu și pe oameni mai mult decât mine, ei bine, crede-mă, că ea, cu toată ignoranța ei, este mult mai sfântă decât mine".

Deci nu ne putem mântui fără iubirea de Dumnezeu și fără iubirea de aproapele.

"Mergi și fă și tu la fel" (cf. Lc 10,37).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat