Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la ziua de miercuri după Paști 2013

Cuvântul și Euharistia, pilonii de bază ai vieții creștine.

Era prima zi a săptămânii, duminica învierii Mântuitorului. Doi dintre ucenicii lui Isus, Cleopa și probabil Luca, descurajați de evenimentele din Vinerea Mare, se întorceau la casele lor din Emaus, de unde plecaseră după Isus. Emaus poate fi identificat probabil cu satul el-Qubeibeh, cam la 7 mile spre nord-vest de Ierusalim, pe drumul spre Lida. Ei au stat un timp lângă Isus, dar n-au înțeles mare lucru, pentru că erau împărțiți între ce spun oamenii despre Isus și între ce spunea Isus însuși despre el (cf. Mt 16,13-17). Ei asemenea multora din Israel, n-au înțeles că în Isus trebuiau să se împlinească Scripturile. Mai exact, ei n-au înțeles că Isus trebuie să sufere (cf. Lc 24,26), că Isus trebuia să învie din morți a treia zi (cf. Lc 9,22), că în numele lui Isus trebuie să se predice pocăința și iertarea păcatelor (cf. Lc 24,47).

Așa cum Dumnezeu a coborât după poporul său în Egipt și Babilon (cf. Fap 7,34), tot astfel acum Isus, sub chipul unui călător, s-a apropiat de cei doi ucenici descurajați; și luând Biblia, le-a explicat din ea toate cele referitoare la el, așa încât li s-a înfierbântat inima (cf. Lc 24,32). Iată câteva posibile texte explicate de Isus, prin care le-a deschis mintea ca să priceapă cele referitoare la el: Gen 3,15; Ex 12,5; Num 21,9; 24,17; Dt 18,15; Ps 22,1.8.16.18; Is 7,14; 9,6-7; 50,6; 53,1-12; Ier 23,5; Mih 5,2; Zah 9,9; 12,10; 13,7; Mal 3,1; 4,2 și poate altele.

Mesajul învierii pornit de la doi îngeri, de la câteva femei, de la cei doi ucenici de la Emaus, de la cei 11 ucenici, a risipit întunericul lumii întregi. Întunericul necredinței de ieri și de astăzi, întuneric care pare atât de consistent, poate fi risipit doar de câțiva buni mărturisitori care s-au întâlnit cu Isus înviat, și care mărturisesc dezinteresat și fără frică. Așa cum întunericul negru ca smoala dintr-o cameră poate fi risipit prin aprinderea unui singur pai de chibrit, tot astfel întunericul necredinței lumii poate fi risipit chiar și de mărturisirea unui om sincer și dezinteresat. Isus, de unul singur, a risipit credința din multe inimi. De aceea Isus, pe toți cei care cred în el, i-a constituit lumini la botezul lor și i-a trimis în lume ca să lumineze întunericul (cf. Mt 5,14-16).

Doi avocați călătoreau cu trenul. Unul era credincios, altul nu. Un timp au călătorit vorbit doar banalități. La un moment dat cel necredincios, pe nume Robert Ingersoll (1833-1899), l-a provocat pe cel credincios, pe nume Lew: "A înviat Cristos sau nu? Este Cristos divin sau nu?" Și necredinciosul părea să aibă motive convingătoare, iar credinciosul părea că nu putea găsi răspunsuri potrivite.

Dar când necredinciosul i-a spus că toate religiile din lume sunt la fel de bune și că el este creștin numai datorită unui accident geografic, pentru că s-a întâmplat să se nască într-o țară creștină, atunci cel credincios i-a replicat cu mult curaj: "Ascultă, prietene, să ne întoarcem puțin în timp, la începutul secolului al II-lea. Să privim cu ochii minții o arenă romană plină de oameni. Leii sar asupra creștinilor, sfâșiindu-i de vii. Cum au reușit acești primi creștini să sfideze moartea cu atâta curaj? De ce au fost ei dispuși mai degrabă să moară decât să renunțe la credința lor în Cristos? Există un singur motiv: ei au crezut că Isus a fost mai mult decât un om bun, mai mult decât un învățător și un rabi moral. Ei au crezut că Isus este Fiul lui Dumnezeu cel viu. Ei au acceptat cuvintele rostite de Isus către Marta: «Eu sunt învierea și viața. Cine crede în Mine, chiar dacă ar fi murit, va trăi» (In 11,25). Și noi, prietene, suntem chemați să ne însușim această credință. Isus poate fi și Domnul nostru. Viața veșnică oferită de el poate fi și a noastră. Speranța aceasta ne poate ajuta și pe noi să înfruntăm orice furtună!" În fața unui astfel de discurs, cel care nu a mai găsit cuvinte de răspuns a fost necredinciosul!

Petru îi spune astăzi paraliticului de la poarta cea frumoasă: "Ceea ce am aceea îți dau: în numele lui Isus, scoală-te și umblă!" Petru i-a dat credința în Cristos, care l-a vindecat trupește și sufletește și i-a adus bucuria și curajul în inimă. Asta trebuie să facem și noi astăzi în lumea tristă și bolnavă în mijlocul căreia trăim, să i-l dăm pe Cristos! (cf. Fap 3,1-10)

În acest capitol 24 din Luca, de unde a fost luată și pericopa evanghelică de astăzi (cf. Lc 24,13-35), accentul pare a cădea pe cuvântul "deschis", care este folosit de mai multe ori: mormânt deschis, locuință deschisă, ochi deschiși, Scripturi deschise, buze deschise spre mărturisire, minte deschisă, ceruri deschise. Acest cuvânt "deschis", repetat de mai multe ori, vrea să ne sugereze faptul că și noi trebuie să ne deschidem toate porțile ființei noastre pentru a-l primi pe Isus care vine la noi prin Cuvânt și prin Euharistie.

Când cei doi ucenici s-au deschis cuvântului vestit lor de Isus și primirii sfintei Euharistii, imediat li s-au deschis mințile și au priceput adevărul învierii; imediat le-a dispărut frica și s-au întors noaptea la Ierusalim pe un drum plin de tâlhari; imediat li s-a dezlegat limba și au vestit cum s-au întâlnit cu Isus înviat și cum l-au recunoscut la frângerea pâinii.

Este demn de remarcat faptul că Isus, după ce le-a deschis ochii, prin cuvânt și Euharistie, el s-a făcut nevăzut din ochii lor (cf. Lc 24,31). S-a făcut nevăzut în cuvânt și Euharistie. Din acel moment, locul unde îl vom putea întâlni pe Isus este cuvântul și Euharistia; el va sta acolo nevăzut de ochii lumii, până la a doua sa venire, deși "a rămas cu noi în toate zilele" (Mt 28,20).

De aceea, vestirea cuvântului și frângerea pâinii au rămas până astăzi cele două chei principale pentru a deschide sufletele spre credința și mântuirea prin Cristos. Scripturile și Euharistia sunt primele și cele mai eficiente moduri de a ne întâlni și de a sta la masă cu regele Isus, dar și de a primi binecuvântările și promisiunile lui veșnice. De aceea, de pe vremea apostolilor, Biserica celebrează zilnic sfânta Liturghie (cf. Fap 2,46), unde ucenicii pot să-l întâlnească, să-l asculte și să fie hrăniți de Isus; unde ucenicii pot primi alinare și binecuvântare de la Isus; unde ucenicii pot primi curaj de mărturie și chiar de martiriu de la Isus.

De aceea, începând chiar cu primii creștini, cuvântul și Euharistia sunt purtate celor închiși și bolnavilor (Iac 5,14-15). Viața sfântului Tarciziu (sec. III) este edificatoare în acest sens. Cum au rezistat oare creștinii din toate timpurile prin toate închisorile și prin toate suferințele prin care au trecut, fără să dispere, dar și să dea o bună mărturie despre Cristos? Hrănindu-se din cuvânt și din Euharistie.

Ce frumos povestea părintele Mihai Rotaru (1922-1974), cel care a stat mulți ani în temniță din drag pentru Cristos și învățătura lui și care a murit din această cauză. El spunea că deținuții se întăreau în credință și răbdare unul cu altul, meditând zilnic Scripturile și celebrând când se putea Euharistia, folosind trupul unuia dintre ei ca altar. În acele momente simțeau că sunt împreună cu îngerii în jurul tronului ceresc.

Marii duhovnici ai Bisericii, atunci când întâlneau oameni sceptici, descurajați și deprimați sufletește, nu pierdeau timpul cu vorbe lumești, dar așa cum medicul bun nu pierde timpul cu vorbe nefolositoare atunci când îi este adus un bolnav este în comă, dar și îl pune rapid la gura de oxigen, tot astfel duhovnicul bun își pune rapid bolnavul sufletesc la gura de oxigen a lui Dumnezeu: cuvântul, Spovada și Împărtășania.

În acest sens, sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859) este renumit. El s-a folosit cu mare succes de cuvânt, Spovadă și Împărtășanie în convertirea parohienilor lui sceptici în credință. Când cineva sceptic în credință venea cineva la el, mai întâi îl lumina cu Scripturile, iar apoi îl pregătea, de multe ori aproape forțat, pentru sfânta Spovadă și pentru primirea sfintei Euharistii. Iar când omul sceptic pleca de la întâlnirea cu părintele Ioan, nu mai avea nici un dubiu.

Ce dubiu au mai avut cei doi ucenici de la Emaus după ce Isus i-a pregătit cu Biblia pentru Spovadă și Împărtășanie? Niciunul! De aceea, când simțiți că ați devenit slabi în credință, veniți de urgență la sfânta Liturghie, spovediți-vă și împărtășiți-vă și veți vedea ce pace, bucurie și curaj veți primi! De aceea, când întâlniți pe cineva sceptic în credință, aduceți-l la sfânta Liturghie, la sfânta Spovadă și la sfânta Împărtășanie și vă veți uimi de schimbarea produsă!

În orașul Napoli din Italia se păstrează până în zilele noastre sângele sfântului martir Ianuariu (+ 305). În fiecare an, la 19 septembrie, când este sărbătoarea acestui sfânt, sângele lui uscat, cules cu ocazia martiriul său și păstrat de atunci într-o sticluță, devine viu; atunci mulțimea se bucură și cântă. În anul în care această minune nu s-ar întâmpla, oamenii plâng și se roagă, pentru că se așteaptă la nenorociri de tot felul: boli, lipsuri, cutremure, inundații, epidemii.

În duminica în care nu venim la Liturghie, pentru a primi trupul și sângele lui Cristos, atunci să ne așteptăm și noi la mari cutremure și inundații sufletești, la boli, lipsuri, și epidemii sufletești. În afișierul de la intrare al unei biserici ortodoxe din județul Suceava, am întâlnit scrise următoarele cuvinte: "Cine într-un an lipsește de trei ori nemotivat de la sfânta Liturghie, să nu se mai întrebe de ce are parte de necazuri și suferințe".

Monseniorul Louis-Gaston Adrien de Segur (1820-1881) spunea: "Cea mai mare nenorocire care i se poate întâmpla unui suflet, este aceea de a face o Împărtășanie sacrilegă; iar a doua mare nenorocire care i se poate întâmpla unui suflet, este aceea de a nu primi sfânta Împărtășanie atunci când poate să o facă".

De aceea, să spunem și noi astăzi împreună cu cei 39 creștinii martirizați în anul 309, în Cartagina: "Noi nu putem trăi fără adunarea Bisericii, nu putem trăi fără cuvântul lui Dumnezeu și nu putem trăi fără Euharistie!"

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat