Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Petru și Cristos înviat într-o predică a sfântului Augustin

L-a privit în față și el s-a înțeles pe sine însuși

Din cartea îngrijită de Remo Piccolomini La Pasqua (Roma, Citt? Nuova,2013, 219 pagini) care adună predici pe care Augustin de Hippona le-a rostit diecezei sale în timpul sărbătorilor de Paști, publicăm predica 229/P dedicată iubirii lui Petru.

Citim faptele care, după cum prezintă evanghelistul Ioan, s-au petrecut după învierea Domnului. Între acestea trebuie numărat ceea ce am citit astăzi, adică întrebarea adresată de Domnul apostolului Petru dacă-l iubea mai mult decât ceilalți (cf. In 21,15-17). Gândindu-vă la Petru, mergeți cu mintea la piatră. De fapt, Petru este acel apostol care, la întrebarea pusă de Domnul cu cine-l identificau discipolii săi, a răspuns: "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu". Auzind aceste cuvinte, Isus i-a spus: "Fericit ești Simon, fiul lui Iona, căci nu carnea și sângele ți-au revelat aceasta, ci Tatăl meu care este în ceruri. Și eu îți spun...". Ca și cum ar spune: tu ai spus despre mine, acum spun eu despre tine.

Și ce a spus? "Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea și porțile iadului nu o vor birui. Ție îți voi da cheile împărăției cerurilor: ceea ce vei lega pe pământ va fi legat în ceruri, iar ceea ce vei dezlega pe pământ va fi dezlegat în ceruri" (Mt 16,13-19).

Așadar, în Petru vedem o referință la "piatră"; dar apostolul Paul, vorbind despre poporul din vechiul legământ, spune: "Ei beau din piatra spirituală care îi urma, iar piatra era Cristos" (1Cor 10,4). Așadar, acest discipol este numit Petru cu un termen care derivă de la piatră, așa cum creștin derivă de la Cristos. Pentru ce a voit să deschidă discursul cu aceste observații? Pentru a solicita să se recunoască în Petru Biserica, acea Biserică pe care Cristos n-a zidit-o pe un om, ci pe mărturisirea lui Petru.

Și care este această mărturisire a lui Petru? Tu ești "Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu" (Mt 16,16). Iată piatra, iată fundamentul, iată unde este zidită Biserica, pe care porțile iadului nu reușesc s-o învingă (cf. Mt 16,18). Și prin porțile iadului ce vom înțelege dacă nu mândria ereticilor? Ei bine, acest Petru, care întruchipa o realitate așa de excepțională ca aceea pe care am încercat să v-o insuflu, după învierea Domnului este interogat de el cu cuvintele pe care le-am citit. Este întrebat: "Simon al lui Ioan - Simon era numele impus lui atunci când s-a născut din Ioan tatăl său - mă iubești mai mult decât aceștia?". Cine este cel care interoghează? Cel care știe totul (cf. Ps 93,1). Se face asemenea unuia care este în întunericul lucrului cel care comunică știința? Însă Domnul nu voia să fie informat el însuși; voia doar să-l provoace pe Petru la mărturisire. Îl interoghează o dată și Petru îi răspunde: "Doamne, tu știi că eu te iubesc". Și Domnul: "Paște mieii mei". Și, ca și cum n-ar fi suficientă o singură întrebare, îl interoghează din nou: "Simon al lui Ioan, mă iubești?". Te iubesc, Doamne; te iubesc, Doamne. Astfel a doua oară.

Și Isus îi repetă același lucru: "Paște mieii mei". Și se ajunge la a treia oară. Cui nu-i este suficientă o singură întrebare? Îi este suficientă unuia care nu știe nimic: cu cât mai mult ar trebui să fie suficientă unuia care cunoaște totul cu anticipare! Și totuși îl interoghează pentru a treia oară: "Mă iubești?". Atunci Petru s-a îndurerat, ca și cum întrebările repetate ar conține îndoială în privința lui, și a spus: "Doamne, tu știi totul; tu știi că te iubesc". Dacă ceva ți-ar fi ascuns, ai face bine să mă interoghezi; dar dacă tu cunoști totul, știi, și în toate amănuntele, și ceea ce mă întrebi.

Și Isus: "Paște oile mele" (In21,15-17). Iubirea a mărturisit de trei ori pe cel pe care teama îl tăgăduise de trei ori: și Domnul l-a interogat chiar de trei ori pentru ca tripla mărturisire să șteargă tripla tăgăduire (cf. Lc 22,57-60).

Iată-vă, așadar, pe Petru, un om care tăgăduiește și care iubește; care tăgăduiește din slăbiciune umană, care iubește pentru că este susținut de harul divin. În ziua în care a tăgăduit, Petru a descoperit înșiși ochilor săi cine era realmente. De fapt, fusese un îngâmfat și cu lăudăroșenie orgolioasă, ca să spunem așa, își afișase forțele sale. Afirmând: "Doamne, eu voi rămâne cu tine până la moarte" (Lc 22,33), își pusese bază pe forțele sale. Și deja atunci au auzit spunându-i-se cine era efectiv.

De fapt, bolnavul păcătuia de încredere excesivă în propriile forțe, dar era acolo medicul care-i îi tasta vena inimii. Îl descoperea bolnav interior și, ca medic expert și sincer, îi prezicea ceea ce avea să i se întâmple. Părea să-i spună: Să admitem că tu te simți sănătos, că nu te mai simți cu febră, dar va fi clar în puțin timp. Când febra va ajunge la maxim, vei fi tulburat.

Și de fapt, când a fost interogat de slujitoarea aceea, s-a adeverit ceea ce prezisese medicul, nu ceea ce bolnavul promisese. Înainte de a cânta cocoșul, acel slujitor, deși așa de entuziast, l-a tăgăduit de trei ori pe Domnul. Și după ce l-a tăgăduit de trei ori (cf. Lc 22,57-60), ce găsim scris în Evanghelie? "Domnul l-a privit și [Petru] a plâns amar" (cf. Lc 22,61-62). Dacă Domnu nu l-ar fi privit, Petru n-ar fi plâns.

În încheierea la toate acestea, aș vrea ca să înțelegeți în ce sens a fost spus că "l-a privit". Examinați cu atenție Evanghelia și vă veți da seama că, atunci când Petru l-a tăgăduit pe Domnul, acesta nu se afla într-un loc din care apostolul să-l poată vedea cu ochii trupului. De fapt se afla în interiorul casei, unde capii iudaismului îl supuneau la interogatoriu, în timp ce Petru l-a tăgăduit în curte. Dar care este locul unde nu ajunge privirea celui care este prezent pretutindeni?

Așadar, din cauza tăgăduirilor a fost interogat despre iubirea sa și i-au fost încredințate oile lui Cristos. I-a fost spus: "Paște mieii mei; paște oile mele" (cf. In 21,15.17). Cel care era mielul prin excelență îi încredința [lui] mieii săi. Îi încredința mieii săi cel care-i făcuse miei care aparțin lui.

Cum a făcut acel Miel să-i facă mieii săi? Iată Mielul lui Dumnezeu. Despre el a fost spus că era Mielul lui Dumnezeu. Și cum i-a făcut mieii săi? "Iată cel care elimină păcatul din lume" (In 1,29). Astfel i-a făcut miei și pe aceia pe care acum îi vedem în haine albe. Oh, de-ar vrea cerul ca să nu-i sfâșie lupii! Păzește-i tu, Doamne, care i-ai încredințat lui Petru. Păzește-i tu, care ești și păzitorul lui Petru.

Dar și Domnul este oaie, dacă despre el a fost scris: "Ca oaia a fost dus la înjunghiere" (Is 53,7), și din totdeauna este și miel deoarece din totdeauna este fără păcat. Nici să nu vă surprindă acest a fi fără păcat. "La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Cuvântul era Dumnezeu" (In 1,1). Cum ar fi putut să fie în el păcatul?

Priviți la nașterea lui om! A voit să se nască fără păcat și pentru aceasta o Fecioară l-a zămislit fără dorințe de concupiscență carnală. Zămislirea fiului a fost datorată exclusiv credinței mamei. "S-a născut de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria" (Symb. Apost.), necontractând de la Adam păcatul strămoșesc. Nu l-a contractat și nici n-a adăugat păcat la el. S-a născut nevinovat, a trăit nevinovat și a murit nevinovat. "Iată-l Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii".

Când încredința oile sale lui Petru, el ne încredința pe noi. Când ne încredința pe noi lui Petru, încredința mădularele sale Bisericii. O, Doamne, da, încredințează Biserica ta Bisericii tale! Și Biserica ta să se încredințeze ție! De fapt așa spunem: "O, Doamne, nu nouă, nu nouă, ci numelui tău dă mărire!" (Ps 113/b,1). De fapt, fără tine ce suntem dacă nu acel Petru care te tăgăduiește de trei ori?

De fapt, a dispus Domnul ca Petru să se descopere până la capăt pe sine însuși, ca Petru să se arate clar lui Petru și pentru acest scop și-a întors pentru puțin timp fața sa de la el: și Petru l-a tăgăduit. Apoi l-a privit, adică și-a îndreptat din nou fața spre el și el a început să plângă (cf. Lc 22,61-62). Cu lacrimile a șters păcatul: cu apa ieșită din ochi a spălat conștiința.

Să-l observăm descris într-un Psalm unde se spune: "Iar eu, în bunăstarea mea, am zis: Nu mă voi clătina în veac" (Ps 29,7). Despre cine se vorbește dacă nu despre Petru atunci când spune: "Voi fi cu tine până la moarte" (Lc 22,33), și: "Chiar dacă va trebui să mor cu tine, nu mă voi îndepărta de tine" (Mt 26,35)? Vorbește Petru în infatuarea sa și ce spune: "Nu mă voi clătina în veac".

Dar fiți atenți la cuvintele pe care le adaugă după ce, fiind interogat, a tăgăduit de trei ori și a plâns: de fapt sunt cuvinte rostite de el atunci când s-a corectat. "Iar eu, în bunăstarea mea, am zis: Nu mă voi clătina în veac! Doamne, în bunăvoința ta, m-ai așezat pe un munte puternic; dar când ți-ai întors fața de la mine, am fost cuprins de spaimă" (Ps 29,7-8). Ți-ai întors fața de la mine și mi-ai arătat fața mea. "Nu știu ce spui; nu-l cunosc pe omul acela" (Mt 26,70-72).

Iată Petru în el însuși; iată semnificația cuvintelor: "Ți-ai întors fața de la mine și eu am fost cuprins de spaimă". Privindu-l, Domnul i-a arătat din nou fața sa și Petru a fost revigorat.

(După L'Osservatore romano, 31 martie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat