Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Despre papa Francisc în articole de la agenția SIR - 14 martie 2013

Din culise

"Accept, dar sunt un păcătos"

Minutele care au urmat imediat după alegere, raportul cordial, simplu și la mână cu cardinalii, intervențiile sale în aulă. Au povestit jurnaliștilor "din culisele" Conclavului și ale zilei istorice de ieri, 13 martie, cardinalii electori francezi care astăzi au întâlnit presa, dând "la cald" impresiile lor și povestind cu simplitate și profunzime experiența unică, solemnă, bucuroasă a alegerii unui Suveran Pontif.

Momentul în care Papa Francisc a acceptat numirea. Cardinalul de Lyon, Philippe Barbarin, e cel care le dă jurnaliștilor amănunte inedite despre ce s-a întâmplat în minutele care au urmat imediat după alegerea cardinalului Bergoglio ca Suveran Pontif. Când cardinalul decan, în numele întregului Colegiu al electorilor, l-a întrebat pe cardinalul Jorge Mario Bergoglio dacă accepta alegerea sa, cardinalul a răspuns "da" dar a adăugat și "sunt un păcătos" și s-a lăsat dus "ca la un gest dezarmant". Apoi, când l-au întrebat cum voia să fie numit, el a răspuns "Franciscus" și a adăugat, "din cauza sfântului Francisc" și colegiul cardinalilor a primit acel nume "cu o anumită uimire". Apoi, în acel punct ceremonierul, monseniorul Marini, i-a oferit Crucea pectorală aurită, însă Papa a spus că preferă să o mențină pe a sa. Apoi, înainte de a-i saluta pe fiecare dintre cardinali, papa Francisc - observând dificultățile de mișcare ale cardinalului Ivan Dias - a mers spre el pentru a-l îmbrățișa. Apoi s-a întors și i-a salutat pe cardinali, însă alegând să nu se așeze la tronul papal, ci să rămână în picioare. Apoi la cină - amintește cardinalul André Vingt-Trois, arhiepiscop de Paris - în casa Sfânta Marta, adresându-se în mod glumeț cardinalilor, a spus: "Sper să fiți iertați".

Alegerea și votările. "Cel care a fost ales - comentează cardinalul Jean Pierre Ricard, arhiepiscop de Bordeaux - nu era desigur în lista favoriților din mass-media, nu era desigur printre papabili, dar este cel pe care cardinalii l-au ales din cauza personalității sale. S-a revelat clar că era un om drept cardinalul Bergoglio, că avea calitățile juste pentru a conduce Biserica, pentru a fi noul Papă". Când ați înțeles asta? "Am înțeles asta - răspunde cardinalul André Vingt-Trois - foarte simplu atunci când am început să vedem că numărul de voturi pe care le obținea se mărea. Și când consensul a început să se cristalizeze asupra persoanei sale, a fost clar că el era alesul". Cardinalul Barbarin neagă că în aceste zile de conclav au existat între cardinalii electori presiuni sau mișcări pentru alegerea unui candidat și nu a altuia. "N-am consultat pe nimeni - a spus el - pentru a face alegerea mea. Au fost zile de rugăciune puternică, trăite în conștiința abisului care exista între sărăcia alegerii mele și măreția evenimentului".

Vârsta și personalitatea. Evident la sfârșit, vârsta n-a contat, deși motivele renunțării precedentului papă au fost decise datorită oboselii și vârstei înaintate și totul făcea să se presupună un Papă mai tânăr. Și în schimb a fost ales cardinalul Bergoglio pentru că - a spus cardinalul Ricard - "personalitatea sa a fost determinantă. De altfel, papa Ioan al XXIII-lea, deși a fost ales Papă bătrân, a fost un Pontif decisiv pentru istoria Bisericii". Și cardinalul Vingt-Trois a adăugat: "Energia spirituală nu este proporțională cu energia fizică".

Reforma Curiei Romane. Cardinalul Ricard este cel care spune că în decursul Congregațiilor generale, a fost exprimată de mai multe ori din partea cardinalilor dorința unei reforme a Curiei Romane, punându-se în mod expres și întrebarea dacă toate organismele prezente în Curie folosesc efectiv Bisericii și evanghelizării. Cu siguranță - a adăugat apoi - Papa va evalua necesitatea unei colegialități mai mari printr-o "prezență mai apropiată de responsabilii dicasterelor"; o mai mare "muncă împreună între congregații și consilii pontificale mai ales când tratează aceleași teme"; o "mai mare transparență". "De la noul Pontif se așteaptă - a adăugat cardinalul de Bordeaux - o reformă a Curiei așa cum, pe de altă parte, se întâmplă în administrațiile diecezelor". Însă "nu va fi o reformă brutală", a adăugat imediat cardinalul de Paris, Vingt-Trois. Va fi făcută cu "delicatețe, răbdare, constanță a carității".

Mașina Papei a rămas goală. Ultimul amănunt inedit l-a relatat jurnaliștilor cardinalul Ricard. După ce s-a terminat ceremonia de salut în piață, Papa și cardinalii s-au îndreptat spre ieșire, folosindu-se de ascensor. Papa a intrat primul și cardinalii nu îndrăzneau să intre. Și el în schimb a făcut semn tuturor să intre și au coborât cu ascensorul îngrămădiți. Ajunși la mașini, Papa Francisc a ales să intre în microbuzul cardinalilor și "mașina Papei" a rămas goală. Ce i-ați spus când l-ați salutat? Toți cei trei cardinali l-au asigurat de "mare bucurie" și că "vor continua cu toți catolicii din Franța să se roage pentru el". Și Papa Francisc, adresându-se cardinalului Ricard, a spus: "Am nevoie de rugăciune".

* * *

Coerență

A-l căuta pe Dumnezeu la graniță... dar rămânând ancorați de "patria" Biserică. Aceasta este învățătura lui Francisc

De Marco Testi

Acel "bună seara" spus miilor de "frați și surori" care-l aplaudau din piață era un alt semnal de coerență cu alegerea noului său nume ca Pontif și Episcop de Roma. Pentru că mulți au mers cu memoria la Cântarea Creaturilor a sfântului sărăcuț din Assisi. Care o iubea așa de mult pe Doamna sărăcie încât să se facă sărac din bogat cum era, încât să umble cu picioarele goale și nu călare pe caii de rasă din hergheliile din Assisi, încât să numească frați și surori lucrurile simple din Creație, nu comorile lumii și puterea asupra lumii.

De la un cardinal care circulă cu mijloacele publice sau pe jos prin cartierele cele mai sărace din Buenos Aires și care merge cu avionul la clasa turistică, era de așteptat o asemenea alegere. Un cult cardinal argentinian de origini piemonteze care cunoaște bine literatura pentru că a predat-o (alături de psihologie) în anii Șaizeci, care a studiat teologie și filozofie a ales așadar să se numească, pentru prima dată în istoria Bisericii, cu numele sărăcuțului prin excelență.

Cineva a crezut că vede deja în asta o declarație de distanță ideologică și de contrapoziție față de trecutul Bisericii, tocmai pentru că figura lui Francisc de Assisi, dacă este bine aprofundată, revelează cu totul altceva. În sensul că sfântul nu avea nici o intenție de a se contrapune frontal Bisericii și Papei: dimpotrivă, a lucrat în așa fel încât să combată ereziile pauperiste care în secolul al XIII-lea făcuseră mulți prozeliți readucând la Biserică multă lume, nu cu proclamații ideologice și teologice, ci pur și simplu cu exemplul.

Francisc nu se urca la pupitre, ci împărțea ceea ce avea cu săracii și bolnavii. Credea în ceea ce credea Biserica universală, nu adăuga glose la evanghelii, nu făcea manifestații în piețele publice.

A voit să devină și să fie considerată piatră aruncată pentru ca Biserica să devină piatră unghiulară, nu el însuși. Acest a fi pentru altul, această atenție față de cei săraci și față de cei din urmă l-a dus să fie unul dintre sfinții cei mai iubiți în lumea creștină, și Cântarea Creaturilor, deși în simplitatea sa și în ritmarea "pietroasă" a dialectului din Umbria, a devenit unul din textele cele mai exemplare ale literaturii (nu numai a celei religioase) mondiale. Și acest Papa "cult" care acum poartă numele său știe bine lucrul acesta.

După cum se vede, numele Francisc revine fie în alegerea de a-i ajuta pe cei din urmă fie în aceea de a fi sărac printre săraci. O alegere care exprimă clar la nivel "ideologic": Francisc a rămas mereu fidel față de învățăturile Bisericii, neîndepărtându-se niciodată de ele chiar și în misiunea sa printre cei din urmă. Alegerea acestui nume poate să însemne și acest lucru mai ales: a-l căuta pe Dumnezeu în teritoriile de graniță rămânând ancorați în "patria" Biserică. Se vorbește despre discontinuitate cu Benedict al XVI-lea, însă această iubire față de "distanțele" dictate de mizerie și de sărăcie, amintește de acea alegere a "distanței" și a ascunderii pentru a rămâne în iubirea predecesorului său față de Maica Biserică.

* * *

Alegere de viață

Un nume, un program

De Elio Bromuri

Un Francisc pe tronul papal nu se aștepta. L-am imaginat și l-am văzut mereu în fresce la picioare, în reverență umilă și respectuoasă, în fața Papei Inocențiu sau Honoriu. Acum în schimb este pe tronul cel mai înalt. Toată lumea îl privește și este la picioarele sale. Dar ce tron!? El se înclină și cere binecuvântarea poporului.

"Nomen est omen", numele este o presimțire. Când este ales, dacă nu este nume de artă sau de teatru, este program. O alegere clară a terenului, a stilului de viață și a angajării. Toți știu cine este Francisc în și pentru Biserică. Să spunem mai mult, Francisc în și pentru lume: "Vir catholicus" și "vere apostolicus", un om universal, un universal concret, personal. În numele său se întâlnesc iubitorii naturii și ai ambientului, făcătorii de pace și toată lumea sărăciei și a marginalizării.

Sfântul Francisc s-a convertit întâlnindu-i pe leproși și în afară de sărăcie a avut darul de a putea face milostivire, adică de a putea iubi cu sentimente vii și profunde. În Testament el afirmă că Domnul Dumnezeu a fost cel care l-a condus printre leproși: am făcut față de ei "milostivire" - scrie el - și "ceea ce înainte mi se părea amar a devenit dulce ca mierea". Francisc de Assisi are o puternică legătură cu Pontiful Roman pe care el îl numea simplu domnul Papă, și a mers la el pentru a obține indulgența de la Porțiuncula și aprobarea regulii pentru frații săi.

Francisc este și nume de reformă a Bisericii. Acest cuvânt, de care se tem toți, a fost înțeles de Francisc ca o misiune încredințată lui de Răstignitul din "Sfântul Damian", care i-a vorbit și i-a spus: "Francisc, mergi, repară casa mea care este în ruină". Un cuvânt puternic care, repetat astăzi în contextul alegerii unui nou Pontif Roman, trezește rezonanțe multiple și pertinente. Cuvântul Răstignitului din "Sfântul Damian" sună și mai puternic și angajant decât cel folosit de Conciliul al II-lea din Vatican, unde afirmă că întoarcerea inimii și reforma Bisericii, împreună cu rugăciunea, sunt condițiile esențiale ale vieții și unității Bisericii, și în perspectiva unirii dintre toți cei botezați.

În perspectiva reînnoirii Bisericii putem întrevedea și continuitatea cu Benedict al XVI-lea, inspirat de un alt sfânt din Umbria, Benedict de Norcia, și el pe căi diferite, în funcție de exigențele epocilor foarte distante între ele (peste șapte secole de distanță unul de celălalt) angajat să elaboreze un model de viață conform Evangheliei și să construiască o Europă creștină. Reînnoirea Bisericii pe care mișcarea începută de Francisc a realizat-o în interiorul Bisericii în semnul umilinței și al ascultării este recunoscut ca adevărata reformă sau mai bine zis adevăratul tip de reformă posibilă și eficace pentru că nu pune în pericol unitatea și pacea internă.

Într-o declarație a cardinalului Bergoglio în urmă cu câtva timp am citit: "Lumea mea este săracă și eu sunt sărac", pentru a explica motivul pentru care locuia într-un apartament la Buenos Aires și își pregătea cina singur. Citim și că le recomanda preoților să stea departe de "ceea ce De Lubac - un iezuit ca Bergoglio - numește mondenitate spirituală", care înseamnă "a ne pune în centru pe noi înșine".

Alegerea numelui Francisc mi se pare și un semnal de afecțiune față de Benedict al XVI-lea, chiar mai mult decât ar fi fost dacă ar fi ales numele de Benedict al XVII-lea. De fapt, sunt două alegeri de noutate și de dezlipire de imediat pentru o dilatare a orizontului și o căutare a ceea ce este originar, înrădăcinat în brazda unei tradiții care continuă să dea roade de viață spirituală și de orientare pastorală. Sunt nume care trec de granițele ordinelor călugărești, Congregațiilor și tot ceea ce are iz de țarc închis și limitat din care cineva poate să se simtă exclus.

Cu Francisc este legat "spiritul din Assisi" și acea deschidere față de popoarele și față de religiile angajate pentru pace. Dacă Benedict al XVI-lea a spus că violența nu este cauzată de religii ci de lipsa prezenței lui Dumnezeu în societate, în spiritul din Assisi găsim vestea păcii dusă până dincolo de granițele creștinătății, așa cum s-a întâmplat în vizita lui Francisc la sultanul din Egipt.

Toate acestea și încă multe altele în numele unui nume, Francisc, care, dacă îi va plăcea lui Dumnezeu, nu va fi fost ales în zadar.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat