Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a V-a din Postul Mare - C

"Lucruri mari a făcut Domnul cu noi: inima ne este plină de bucurie" (Ps 125,2).

Se spune despre șahul Abbis I al Persiei (1571-1629) că-și iubea foarte mult supușii, de aceea deseori se deghiza pentru a putea sta lângă ei la locurile lor de muncă. O dată s-a deghizat în sărac, s-a dus la băile publice și s-a așezat lângă un fochist care încălzea apa. La prânz, șahul și-a scos puțina mâncare ce o avea cu el și a împărțit-o cu fochistul. Și făcând așa mai multe zile la rând, a ajuns să se împrietenească cu fochistul. Dar într-o zi șahul i-a descoperit fochistului cine este. Fochistul, fără să-i ceară nimic, i-a mulțumit pentru dragostea de a sta și a împărți pâinea cu el. Această povestire ne amintește nouă de Isus Cristos, care a lăsat cerul ca să fie cu noi și să împartă bunurile sale cerești cu noi.

Duminica trecută am văzut un "fiu mai mare" care refuză să părăsească casa tatălui său pentru a merge să îl caute pe fratele său rătăcit printre străini și să-l aducă acasă; în duminica de astăzi îl găsim pe Isus "fratele mai mare al omenirii", care a părăsit casa Tatălui ceresc și a coborât pe pământ, în chip de om, în căutarea tuturor fraților săi mai mici aflați în mizerie și păcat, pentru a-i ridica și pentru a-i aduce acasă la Tatăl său.

Episodul cu femeia prinsă în adulter pune în evidență învierea spirituală realizată de Cristos în lume, ca preludiu al învierii depline.

Prin eliberările din sclaviile Egiptului și ale Babilonului și prin drumurile grele de întoarcere prin pustiu, prin care Dumnezeu și-a purtat poporul său, el a prefigurat cu mult înainte marea și adevărata eliberare de care avea nevoie omul, eliberarea din sclaviile diavolului, păcatului și ale morții: "Nu vă mai gândiți la ceea ce a fost mai înainte și nu vă mai amintiți de cele trecute. Iată, eu fac o lume nouă; ea apare deja; nu o vedeți? Voi face să treacă un drum prin locuri neumblate și râuri prin pustiu. Animalele sălbatice, șacalii și struții, mă vor preamări, pentru că voi face să curgă ape în pustiu și râuri în locuri secetoase, ca să potolesc setea poporului meu ales" (Is 43,18-20).

Această descriere figurată a lui Isaia, care atribuie animalelor sălbatice gândurile și trăirile oamenilor, prefigurează clar lucrarea de înnoire a lumii, de la venirea lui Mesia, când întreaga înfățișare a locurilor sălbatice va fi transformată. Grădini frumoase vor înlocui nisipurile arzătoare; pășuni înfloritoare și câmpuri roditoare vor apărea în locul pustiurilor triste; iar fiarele sălbatice ale pustiului se vor bucura de o transformare uimitoare. Iar toate aceste rezultate mărețe vor avea loc în urma proclamării evangheliei în ținuturile aride din punct de vedere spiritual ale pământului și în mijlocul oamenilor care, datorită păcatului și îndepărtării de Dumnezeu, au devenit pustiuri aride pentru Domnul și struți și șacali unii pentru alții.

Oare cine poate spune sau cine poate număra minunățiile predicării evangheliei! Oare cine poate spune câți oameni cu sufletul pustiu, câți oameni secați la suflet, câți oameni neroditori sufletește, câți "șacali și struți" pierduți au prins viață și s-au transformat, s-au convertit, au adus roade, au devenit ucenici ai lui Cristos, și apoi fericiți și sfinți în Împărăția Cerurilor!

Legea dată prin Moise spune: "Dacă un om preacurvește cu o femeie măritată, dacă preacurvește cu nevasta aproapelui său, omul acela și femeia aceea preacurvari să fie pedepsiți cu moartea" (Lev 20,10). "Dacă se va găsi un bărbat culcat cu o femeie măritată, să moară amândoi: și bărbatul care s-a culcat cu femeia, și femeia. Să curăți astfel răul din mijlocul lui Israel" (Dt 22,22).

Iudeii care au adus femeia înainte lui Isus pentru a fi ucisă cu pietre pentru curvie au fost nedrepți, pentru că ei au comis o faptă mult mai gravă decât ea, căci ei prin slujirea la idoli au devenit adulteri, nu față de un om, ci față de Dumnezeu, care era Mirele lor; iar sfânta Scriptură numește idolatria: "curvie", iar pe idolii îi numește: "amanți" (Os 2,2-5); iar ei, cerând moartea pentru femeia adulteră, de fapt cereau moartea pentru ei înșiși care fuseseră infideli lui Dumnezeu. De aceea, Isus le-a spus ca cine dintre ei este fără de păcat înaintea lui Dumnezeu să arunce primul cu piatra în femeia adulteră. Iar când s-au analizat ei în fața lui Dumnezeu și a conștiinței, când și-au dat seama că sunt adulteri față de Dumnezeu, au lăsat pietrele jos și au plecat rușinați (cf. In 8,8-9).

De aceea, când vom fi ispitiți să vorbim despre păcatele fraților noștri, împroșcând cu noroi viața lor, să ne gândim mai întâi la păcatele noastre, care de multe ori sunt cu mult mai mari decât ale fraților noștri, așa cum bârna este mult mai mare decât așchia (cf. Mt 7,3; Lc 6,41). Și decât să ne scrie Domnul păcatele în Cartea Vieții și apoi să fie citite de către îngeri în fața întregului univers, spre rușinea noastră veșnică (cf. Mt 12,36-37), mai bine să ni le mărturisim noi de bunăvoie, asemenea femeii adultere, asemenea lui Paul, și asemenea tuturor păcătoșilor iertați, pentru a ne fi acoperite pentru totdeauna (cf. Ps 32,1-2).

Isus a venit să aducă vindecare și mântuire tuturor călcătorilor de lege, adică tuturor șacalilor și struților duhovnicești, tuturor sufletelor pustii și uscate. Și așa cum a iertat și mântuit femeia prinsă în adulter și pe toți păcătoșii care au venit la el, tot așa vrea să ierte și pe toți ceilalți care au călcat legile lui Dumnezeu și au devenit neam de adulteri, care au devenit pământuri pustii și uscate, care au devenit struți și șacali, în fața lui Dumnezeu și a oamenilor.

De aceea, Biserica, prin lecturile biblice propuse astăzi la sfânta Liturghie, voind să ne pregătească pentru Paștele care se apropie, ne prezintă Paștele ca pe o eliberare din moartea păcatului, moarte care a fost introdusă în lume de invidia diavolului (cf. Înț 2,24); iar această eliberare din moartea păcatului fost realizată de Isus Cristos pe cruce.

La vechii romani era obiceiul ca prizonierii de război să fie legați în lanțuri, să fie duși în piețe și să fie vânduți ca sclavi. Un nobil roman a cumpărat un astfel de prizonier sclav din milă. Când a ajuns acasă i-a scos cătușele și l-a pus în libertate. Atunci prizonierul sclav i-a spus plin de uimire: "Eu sunt sclav, tu m-ai cumpărat, pentru ce mă eliberezi? Pentru că eu prețuiesc pe oameni, de aceea te-am cumpărat și acum te-am eliberat". Această bunătate l-a făcut pe sclav să izbucnească în lacrimi și să spună: "Pentru că m-ai prețuit și mi-ai redat libertatea, vreau ca de acum înainte să te slujesc de bunăvoie!"

Pentru că ne iubește și ne prețuiește, pentru că vrea ca noi să-l slujim de bunăvoie, Isus a plătit pentru noi prețul cel mare al sângelui său vărsat pe cruce (cf. 1Pt 1,18-19). Tradiția ne-o prezintă pe femeia prinsă în adulter și iertată de Isus ca fiind sfânta Suzana, cea care împreună cu alte femei îl slujea, îl urma și-l ajuta pe Isus (cf. Lc 8,2-3); dragostea și jertfa lui Isus a făcut și din prigonitorul Paul un vas ales (cf. Fap 9,15) și un părtaș al suferințelor sale, cu speranța învierii din morți (cf. Fil 3,10-11).

Sfântul episcop Eusebiu din Cezareea (265 - 339), pe când era diacon, a scăpat din mână potirul pe care-l ducea la altar și l-a spart. A adunat cu grijă toate cioburile și, rugându-se, le-a așezat pe altar. Când și-a terminat rugăciunea și și-a ridicat capul dintre mâini, potirul de pe altar era întreg.

Sufletul nostru este un potir de jertfă plăcut Domnului. Dar datorită amăgirilor diavolului și greutăților vieții de multe ori l-am spart prin păcatele noastre. Așa spart cum este, să venim repede la Isus, care singur ni-l poate reface, ca pe cel al femeii prinse în adulter și ca pe cel al lui Paul.

Am auzit cu toții de "Canalul Panama". Acest canal panamez face legătura între două mari oceane: Oceanul Pacific și Oceanul Atlantic. Dar acest canal nu este unul natural, ci este unul făcut de mâna omului și cu mari jertfe. Maeștri spirituali spun că cele două oceane legate între ele prin "Canalul Panama" reprezintă unul "oceanul milostivirii divine", iar celălalt "oceanul păcătoșeniei umane". Pentru ca oceanul păcătoșeniei umane să ajungă să fie legat de oceanul milostivirii lui Dumnezeu, a trebuit construit un "canal sufletesc Panama"; iar acest canal l-a construit Cristos prin pătimirea, moartea și învierea sa, canal pe care noi îl numim astăzi spovada.

Se spune că un fermier american cu mulți datornici a fixat un timp ca cei care au datorii la el să vină cu chitanțele datoriilor, ca să fie iertați. Mulți, știindu-l doritor de câștig, ca și pe regele din parabola talanților (cf. Mt 25,24), s-au gândit că este o glumă acidă și nu au dat importanță anunțului. În ultima zi și în ultimul ceas al perioadei rânduite pentru iertare, doi bătrâni și-au luat chitanțele datoriilor și au intrat la fermier. Imediat toate datoriile le-au fost iertate. Când au văzut cei de afară realitatea, au dat și ei fuga acasă după chitanțele lor, dar când au ajuns ei timpul expirase deja.

Să venim și noi fără întârziere cu chitanțele păcatelor noastre la Dumnezeu, în timpul când el ne cheamă, și nu când voim noi (cf. 2Cor 6,2), și atunci iertarea ne va fi asigurată.

Sfântul Ludovic Bertrand (1526-1580), în timp ce asculta spovada unui om, stătea liniștit și surâzător. Acesta, văzându-l pe preot liniștit și surâzător, se gândea în inima lui că și preotul are păcate ca ale lui. Dar preotul i-a răspuns: "Surâdeam pe timpul mărturisirii dumneavoastră pentru că, pe măsură ce vă mărturiseați păcatele cu atâta căință, vedeam cum harul lui Dumnezeu coboară și vă umple sufletul".

Monseniorul Louis-Gaston Adrien de Segur (1820-1881) ne povestește următorul fapt: Un copil, când a făcut prima spovadă și prima sfântă împărtășanie, și-a luat o frumoasă hotărâre: "Dacă voi avea nefericirea de a săvârși un păcat grav, mă voi spovedi chiar în aceeași zi". Și nenorocirea a făcut să cadă curând într-un păcat grav. Era seară, afară era vreme rea, iar biserica era departe. Atunci i-a trecut prin gând să amâne spovada până a doua zi. Dar hotărârea luată la prima sa spovadă și împărtășanie nu-l lăsa în pace. A spus repede o rugăciune pentru a cunoaște voința lui Dumnezeu. Apoi s-a simțit parcă mânat de cineva să meargă chiar atunci la spovadă. A mers, iar după spovadă a simțit o pace și o bucurie adâncă. A fost șansa lui că s-a spovedit și împărtășit chiar la acea oră târzie, căci dimineață a fost găsit mort în așternutul său.

"Să nu apună soarele peste păcatul vostru! Nu dați ocazie diavolului!" (Ef 4,26-27).

Adultera a venit repede cu păcatele ei la Isus; Paul a venit repede cu păcatele lui la Isus; ceilalți apostoli au venit și ei repede cu păcatele lor la Isus; vameșii și păcătoșii au venit și ei repede cu păcatele lor la Isus; mulți de la răsărit și de la apus, de la miazănoapte și de la miazăzi, au venit și ei repede cu păcatele lor la Isus... și ce bine au făcut, căci astăzi sunt printre sfinții din cer!

Noi de ce zăbovim?

Dar nu ajunge numai să venim noi repede cu păcatele noastre la Isus, dar mai trebuie să-i ajutăm și pe alții să vină cu păcatele lor la Isus. Iar acum să ne gândim puțin:

Dacă Andrei nu l-ar fi adus pe fratele său la Isus, astăzi nu l-am mai fi avut pe sfântul Petru (cf. In 1,41); Dacă Filip nu l-ar fi adus pe prietenul său la Isus, astăzi nu l-am mai fi avut pe Natanael (cf. In 1,45); Dacă fariseii și cărturarii răutăcioși n-ar fi adus femeia păcătoasă la Isus, astăzi n-am mai fi avut-o, conform tradiției, pe sfânta Suzana (cf. In 8,3); Dacă pustnicul Avramie (290-360) n-ar fi adus-o pe nepoata sa păcătoasă la Isus, astăzi n-am mai fi avut-o pe sfânta Maria din pustiu; dacă episcopul Nonus n-ar fi adus pe o balerina păcătoasă la Isus, astăzi n-am mai fi avut-o pe sfânta Pelagia (+390); dacă pustnicul Pafnuție (sec. IV) n-ar fi adus la Isus pe o curtezană păcătoasă, astăzi n-am mai fi avut-o pe sfânta Thais; dacă Monica (332-387) nu l-ar fi adus pe fiul ei păcătos la Isus, astăzi nu l-am mai fi avut pe sfântul Augustin etc. Noi pe câți i-am ajutat să vină cu păcatele lor la Isus?

Deci, dacă fariseii și cărturari au adus femeia păcătoasă cu gânduri rele la Isus pentru a fi osândită la moarte, dar și pentru ispitirea lui Isus, noi, cu gânduri bune, să aducem câți mai mulți păcătoși la Isus, pentru ca el să-i ierte și să-i mântuiască împreună cu noi.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat