Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Roman: Simpozion de filozofie despre credință și înțelegere

Înscriindu-se în anualele manifestări susținute în cadrul Facultății de Filozofie "Ioan Duns Scotus", luni, 11 martie 2013, la ora 15 a avut loc în aula magna a Institutului Franciscan din Roman simpozionul de filozofie ce a avut ca temă "Credința în căutarea înțelegerii".

Reluând sintagma anselmiană fides quaerens intellectum, lucrările acestui simpozion fac parte din evenimentele ce marchează Anul Credinței și vor a fi un ajutor în înțelegerea actului credinței și a raportului acesteia cu rațiunea. Totodată acest simpozion a fost și evenimentul lansării în cadrul Institutului a traducerii în limba română a Itinerarium mentis in Deum (Itinerarul minții spre Dumnezeu) a sfântului Bonaventura.

A înțelege ceea ce credem este posibil în spirit de credință și cu disponibilitatea de a merge cu sinceritate în căutarea adevărului. Acest lucru ia naștere dintr-o viziune a realității privită prin prisma conținuturilor credinței.

În cuvântul de deschidere, pr. Damian-Gheorge Pătrașcu, rectorul de studii al institutului, a accentuat cele menționate mai sus și a amintit de atitudinea pe care o avem când vorbim de cele două facultăți ale omului, credință și rațiune, acum în timpurile moderne.

Vorbind despre unele Note despre raportul dintre credință și rațiune în scrierile lui Maxim Mărturisitorul, Florin Crâșmăreanu a început prin a sublinia iraționalitatea sintagmei Crede și nu cerceta și a scos în evidență falsitatea acestui pasaj ce vrea să arate o credință oarbă. Când vorbim despre teologie, adevărul nu este niciodată la mijloc de vreme ce este unul singur, Cristos. Distincția dintre filozofie și teologie nu funcționează de fiecare dată așa cum credem noi. La Maxim Mărturisitorul nu găsim un raport credință-rațiune teoretizat explicit. Totuși, aceste dimensiuni se întâlnesc în diferite contexte, cum ar fi ierarhizarea motivelor cognitive. Trebuie să ținem cont de faptul că în acea vreme nu exista o ierarhie subordonatoare a celor două. Credința, ce are și o dimensiune ontologică poate surprinde lucruri ce sunt mai presus de minte și rațiune iar aceasta din urmă nu se află mereu în raport de opoziție cu cea dintâi. Extrasă din raport, rațiunea poate conduce omul în altă parte decât aceea a mântuirii. Este de reținut faptul că în perioada patristică, raportul credință-rațiune se constituie a fi o problemă falsă.

Schimbând contextul istoric, Cristian Moisuc abordează Cunoașterea "habituală" cunoașterea "actuală". Reflecții asupra rolului de mediator al lui Hristos la Nicolas Malebranche. Pentru o mai bună înțelegere a temei, se aduce în ajutor conceptul de fenomen saturat al lui J-L. Marion, ca motiv de înțelegere a raportului dintre cele două tipuri de cunoaștere. O serie de întrebări prind contur și trebuie astfel să ne întrebăm ce se întâmplă atunci când filozofia vrea să trateze probleme ce scapă intelectului, ce se întâmplă când granițele filozofiei nu sunt bine delimitate de cele ale teologiei și cum este posibilă o înțelegere a unui lucru ce intelectul nu îl poate circumscrie? Pentru că întâlnirea dintre credință și rațiune nu este o știință, se cere o chestionare metodologică. În această întâlnire este posibil să avem un fenomen saturat. Credința apare ca intuiție și intelectul nu poate face față cantităților de informații, motiv pentru care e necesar să elimine o parte din categoriile sale. Nicolas Malebrance a încercat să ofere noi dovezi pentru a-i face pe oameni să înțeleagă modul cum Dumnezeu conduce lumea. Acest lucru este posibil de vreme ce paradigma monarhiei absolute a lui Dumnezeu cade. Malebranche se simte în măsură să dea posibil răspuns la problema mântuirii unora și a altora nu. El dă o soluție prin inventarea conceptului de lege a grației (ce este calchiat după conceptul de lege a naturii) ce se explică prin faptul că nici în har Dumnezeu nu intervine activ de fiecare dată. Este nevoie de o precauție metodologică în folosirea în teologie a conceptelor filozofice pentru că nu există o neutralitate a conceptelor filozofice cât și o limită umană a acestor concepte.

Traducătoarea operei sfântului Bonaventua, Florina-Rodica Hariga a vorbit despre Definirea credinței în tratatul lui Bonaventura "Itinerarul minții spre Dumnezeu". Temei al cunoașterii și primă etapă în restabilirea imaginii divine în om. Ceea ce s-a evidențiat a fost faptul că atât credința cât și înțelegerea se află în căutarea unui aspect superior. Credința este o virtute teologală, un habitus prin care omul îl urmează pe Creatorul său. Obiectul credinței este Dumnezeu în el însuși, iar cunoașterea sa poate fi ajutată de iluminarea divină din cadrul fides infusa ce este garant al adevărului căutat. Cunoașterea adevărului divin este certificată de Dumnezeu prin iluminare. În acest aspect, nivelul harului clarifică sufletul în cadrul credinței și se constituie ca fiind fundamentul credinței. Prin credință parcurgem originea și desfășurarea acestei lumi. În Itinerariu, temele credinței se completează pentru a ajunge la cunoașterea lui Dumnezeu prin lumina lui Cristos (poartă a acestei cunoașteri). Ca certitudine rațională și ca fundament al vieții, credința este împlinită de caritate și apare ca imagine și început al cunoașterii lui Dumnezeu.

Tratând despre Credință și gnoză în Școala alexandrină, pr. Damian-Gheorhe Pătrașcu a subliniat că reîntoarcerea la sfinții părinți este utilă atât pentru a nu exalta tradiția, cât și pentru a nu considera trecut și ineficient tot ce s-a adunat până acum. Clement Alexandrinul susține că prin gnoză credința devine perfectă și este în stare să motiveze ceea ce credința se limitează să accepte. Idealul unei gnoze creștine nu trebuie perceput într-un mod intelectualist, ci constă într-o înțelegere a adevărului revelat. Concepția lui Clement pleacă de la credință și ajunge la cunoaștere. Scopul acestei gnoze este de a crea o teologie care să ne apropie de Dumnezeu. Credința trebuie să se producă că ajutorul cercetării pentru a da posibilitate teologiei să plece de la certitudinea credinței să ajungă la cunoașterea adevărului. La Oriogen apare discuția despre credința simplă care este capabilă să se dezvolte. Totodată el îndeamnă creștinii să cerceteze în credință și să nu accepte orbește ceea ce aceasta implică. Odată aderat la credință este necesară o aprofundare a credinței printr-un consimțământ de căutare.

Pr. Virgil Blaj pune problema în discuție prin analiza unei opere a sfântului Augustin. Începutul credinței:un dar al lui Dumnezeu sau un act al omului? Răspunsul sfântului Augustin în "De praedestinatione sanctorum" este titlul conferinței ce a vrut să aprofundeze originea credinței. Această operă a sfântului Augustin este un răspuns la scrisorile unor laici, cunoscuți ai sfântului care cer o explicație în legătură cu învățătura sa despre predestinare. Astfel, cele două mari întrebări care reies din această operă sunt: Începutul credinței este un act al omului? și Perseverența în credință este un merit al omului? Augustin neagă atitudinile ce ar fi înțelese din text conform cărora el ar pune omul în centrul începutului actului credinței și a perseverenței în această stare și subliniază că cele două sunt daruri ale lui Dumnezeu. Totodată dace distincția între credință și începutul acesteia prin evidențierea faptului că harul este cel care face posibil orice merit al omului. prin această afirmație el respinge pelagianismul și exaltă harul, amintind și de convertirea sa. A gândi diferă de a crede în sensul că gândirea precede credința. Dacă nu este un obiect al gândirii, credința nu poate fi numită astfel. A crede devine astfel o particularitate a celui ce a primit harul lui Dumnezeu.

Fiind consistente în conținut, aceste conferințe au fost și clarificatoare în unele privințe. În acest mod, s-a contribuit la o mai bună înțelegere a particularității noastre, a capacității de a crede ce se identifică cu a primi.

Fr. Dan-Ciprian Vătămănelu, OFMConv.


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat