Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Dacă moștenirea papei Benedict al XVI-lea devine agendă

Editorialul Mons. Bruno Forte publicat în "Il Sole 24 Ore", duminică, 10 martie 2013

Ce moștenire lasă Benedict al XVI-lea succesorului său? Răspunsul la această întrebare trece prin întregul pontificat al papei emerit, teolog profund, credincios îndrăgostit, umil lucrător în via Domnului și, mai ales acum, pelerin al lui Dumnezeu în tăcerea adorației și în rugăciunea de mijlocire.

Patru îndatoriri prioritare mi se pare că se schițează pentru următorul episcop de Roma, pornind chiar de la cuvintele cu care pontiful a motivat renunțarea sa: "În lumea de astăzi, supusă la schimbări rapide și agitată de probleme de mare relevanță pentru viața credinței, pentru a conduce barca sfântului Petru și a vesti Evanghelia, este necesară și vigoarea fie a trupului, fie a sufletului, vigoare care, în ultimele luni, în mine s-a diminuat în așa fel încât trebuie să recunosc incapacitatea mea de a administra bine slujirea încredințată mie".

Prima dintre urgențe care se află la inima papei Benedict este, așadar, viața de credință, în privința căreia lumea actuală este agitată de probleme de mare însemnătate. În timpul arcului de timp al slujirii sale de succesor al lui Petru el a insistat asupra primatului lui Dumnezeu și asupra ascultării care trebuie să i se dea în orice lucru. Tocmai așa, pontiful emerit a fost un reformator spiritual, care cu fermitate a voit să reînnoiască Biserica în iubirea față de Cristos, în credința necondiționată în El și în mărturia generoasă și pasionată a frumuseții sale oamenilor. Convins că adevărata reformă nu este înainte de toate aceea a structurilor sau a formelor exterioare, Benedict al XVI-lea, chiar dacă a trebuit să plătească un preț foarte mare renunțând la aparența justificatoare pentru a asculta de adevăr, a amintit Bisericii necesitatea absolută de a-i fi plăcută lui Dumnezeu. Modul limpede și hotărât cu care a înfruntat scandaluri și păcate săvârșite de persoane consacrate, cererea de iertare față de cei care au fost ofensați de acele comportamente - făcută luând asupra sa ca nevinovat păcatelor fiilor infideli ai Bisericii -, fermitatea luptei împotriva oricărui carierism din parte ecleziasticilor, seninătatea mărturisită chiar și în fața trădărilor și a neînțelegerilor, nu numai că exprimă statura spirituală a acestui papă, dar rămân ca un exemplu și o urmă care trebuie urmată pentru viitor.

Legată de reforma spirituală a Bisericii, o a doua prioritate a reieșit cu tot mai mare insistență în magisteriul lui Benedict al XVI-lea: noua evanghelizare. La ea s-a referit când a comunicat renunțarea sa, vorbind despre vigoarea necesară "pentru a vesti Evanghelia". Când în anul 2010 a instituit Consiliul Pontifical dedicat ei, a folosit referințe autobiografice chiar emoționante, când a spus că a voit astfel să dea "o ieșire operativă reflecției pe care a făcut-o de mult timp asupra necesității de a oferi un răspuns special momentului de criză a vieții creștine, care are loc în atâtea țări, mai ales cu veche tradiție creștină". Se simte în aceste cuvinte iubirea profundă a papei emerit față de Cristos și condiția de "iubire rănită", experimentată văzând pe atâția care se îndepărtează de comoara Evangheliei sau se arată indiferenți față de ea.

Noul Papă va trebui să găsească forme și moduri pentru ca frumusețea credinței să fascineze din nou inimile și speranța Evangheliei să devină pentru mulți lumină în noaptea unui timp în care prea mulți par că nu mai suferă de lipsa lui Dumnezeu. O asemenea activitate nu va putea desigur să fie desfășurată de o singură persoană: se profilează aici a treia dintre prioritățile cu care va trebui să se măsoare cel care va urma lui Benedict al XVI-lea, exercitarea colegialității episcopale. La ea se referă necesitatea de a se îngriji în mod adecvat de conducerea Bisericii, la care pontiful făcea aluzie în declarația cu privire la renunțarea sa. A fost același Ratzinger cel care a indicat această prioritate la începutul pontificatului: "Cer tuturor fraților întru episcopat să-mi fie alături cu rugăciunea și cu sfatul... Succesorul lui Petru și episcopii, succesorii apostolilor - Conciliul a reafirmat asta cu forță (cf. Lumen gentium, 22) - trebuie să fie strâns uniți între ei. Această comuniune colegială, deși în diversitatea rolurilor și funcțiunilor pontifului roman și ale episcopilor, este în slujba Bisericii și a unității în credință, de care depinde în măsură însemnată eficacitatea acțiunii evanghelizatoare în lumea contemporană. Pe această cărare, pe care au înaintat venerații mei predecesori, intenționez să continui și eu, preocupat numai să proclam întregii lumi prezența vie a lui Cristos" (20 aprilie 2005). Câțiva pași în această direcție au fost desigur, de exemplu celebrarea Sinodului Episcopilor. Totuși, o efectivă creștere a conducerii colegiale a Bisericii nu va putea să nu treacă printr-o reformă profundă a Curiei Romane și, în general, prin stiluri ecleziale de sobrietate tot mai mare și de responsabilitate împărtășită a păstorilor. Asupra acestui punct Benedict a oferit principii, care vor reveni succesorului să le traducă în practică până la capăt.

În sfârșit, vestirea reînnoită a Evangheliei lumii nu va putea avea loc în manieră adecvată fără ca să se realizeze două condiții, care formează a patra prioritate lăsată ca moștenire de papa emerit celui care-i va urma: dialogul, cu referință pe de o parte la relansarea ecumenismului, pe de altă parte la o atitudine tot mai incisivă de încredere și prietenie față de întreaga familie umană. Dificultățile apărute în acești ani în domeniul ecumenic nu sunt desigur datorate lui Benedict al XVI-lea, care, dimpotrivă, încă de la început a intenționat să dea un impuls puternic angajării pentru unitatea voită de Domnul. Cu ortodocșii, după pasul semnificativ înainte făcut cu Documentul de la Ravenna din 2007 cu privire la slujirea de unitate la nivel universal, care părea să deschidă drumul spre recunoașterea comună a primatului Episcopului de Roma, rezistența din partea bazei Bisericilor Ortodoxe s-a accentuat în manieră îngrijorătoare. Cu moștenitorii Reformei, după prețiosul acord cu privire la doctrina justificării din 1999, nu pare să se fi făcut pași semnificativi înainte. Cu anglicanii, gesturile de atenție și primire ale lui Benedict al XVI-lea n-au fost înțelese sau acceptate de toți. Este necesar, deci, un elan nou, care să reușească să remotiveze în diferitele confesiuni creștine pasiunea față de unitatea pentru care Isus s-a rugat: noului papă și colegiului episcopilor împreună cu el se prezintă provocarea inevitabilă de a înainta pe acest drum, în continuitate cu mesajul Conciliului al II-lea din Vatican.

În același timp, într-o lume tot mai globalizată, în care identitățile locale simt pericolul și amenințarea globalizării însăși, dialogul cu culturile și în general cu lumea contemporană apare necesitate prioritară. Va fi nevoie și aici de un nou elan, care să prețuiască premisele făcute de Benedict al XVI-lea, de exemplu în dialogul cu necredincioșii și cei îndepărtați, pentru a construi punți de simpatie și de prietenie, capabile să atragă inimile și să demareze dialoguri semnificative și colaborări eficace. Cei cincizeci de ani de la deschiderea Conciliului al II-lea din Vatican readuc în memoria tuturor stilul de bunătate și de încredere al lui Ioan al XXIII-lea, la care va trebui să se unească o cunoaștere profundă și articulată a complexității scenariilor din "satul global". Surpriza, pe care Duhul invocat asupra apropiatului Conclav o rezervă Bisericii, va trebui să ofere un răspuns convingător și acestei ultime urgențe, care nu e ușoară.

(După Zenit, 10 martie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 4.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat