Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Ce vor vedea cardinalii electori intrând în Conclav

Lecția Sixtinei
de Antonio Paolucci

Atunci când cardinalii electori vor intra în Capela Sixtină din Sala Regia (situarea strategică nu este desigur întâmplătoare) prima lor privire va fi pentru tabloul în frescă Încredințarea cheilor de Petru Perugino, concluzie iconografică din seria cristologică ce ocupă peretele din dreapta, după Predica de pe munte și înainte de Ultima Cină.

Într-o piață vastă și antică precum maiestatea din Roma, amplificată de o perspectivă razantă care are focul său în edificiul central pe fundal, două figuri monumentale stau față în față. Una este Cristos care încredințează Vicarului cheile Împărăției, cealaltă este Petru care în genunchi le primește. Totul, în episodul Tibi dabo claves, este armonie, solemnitate, tăcere absorbită: primatul lui Petru și apoi al pontifilor romani - stânca pe care se sprijină Biserica universală - este reprezentată cu simplitate maiestuoasă și naturalețe sugestivă.

Însă când cardinalii electori își vor ridica privirea spre Judecata de Michelangelo vor vedea reprezentat un episod care este negarea a ceea ce am descris înainte. Îl vor vedea pe Petru, un atlet amenințător musculos, restituindu-i cheile lui Cristos Judecătorul. Pentru că timpul s-a terminat, istoria nu mai există. Și Biserica a epuizat misiunea sa. Cine privește Judecata are impresia că nu există un perete, ci că privirea se deschide spre un spațiu infinit format din aer înghețat și albastru. În această dimensiune irealistă, metafizică, în care nu mai există timpul pentru că istoria s-a terminat, are loc totul în mod contextual: învierea trupurilor și judecata, iadul și paradisul. "Cel care șade pe tron a zis: Iată, le fac pe toate noi (...). Eu sunt alfa și omega, cel dintâi și cel din urmă, începutul și sfârșitul" (Ap 21,5; 22,13).

Judecătorul lui Michelangelo nu stă pe tron, este imberb, are aspectul unui tânăr atlet glorios și victorios, ridică mâna dreaptă în gestul lui allocutio. Michelangelo a știut să reprezinte cu eficacitate extraordinară angoasa teologică a parusiei. Timpul s-a terminat, Biserica nu mai are rol, nu mai există spațiu pentru milă, pentru milostivire, pentru iertare. Este o senzație teribilă aceea care se simte în fața marelui perete. Este senzația pe care a simțit-o papa Paul al III-lea Farnese când - relatează cronicile - s-a îngenuncheat înmărmurit, cu lacrimi în ochi, în acea zi de octombrie, ajunul Tuturor Sfinților din anul 1541, când Judecata a fost descoperită.

Circa șaizeci de ani împart Încredințarea cheilor de Perugino (Sixtina din secolul al XV-lea a fost inaugurată la 15 august 1483) de Judecata de Michelangelo. Între aceste două extreme cronologice și simbolice se situează decorația picturală din capela magna a pontifilor romani, două mii de metri pătrați de fresce care relatează învățătura Bisericii și istoria mântuirii. Este totul în Capela Sixtină: începutul și sfârșitul, acel fiat lux și Apocalipsul, paradisul și iadul, istoriile lui Moise și cele ale lui Cristos, primatul papei de la Roma, timpul sub gratia al Bisericii care absoarbe, transfigurează și își însușește timpul sub lege din Vechiul Testament.

Capela Sixtină este arca noului și definitivului legământ pe care Dumnezeu l-a încheiat cu poporul creștin. Nu întâmplător arhitectul Baccio Pontelli care a acționat între 1477 și 1481 la ordinele papei Sixt al IV-lea della Rovere modificând și înălțând structurile precedente, a voit să dea capelei dimensiunile pierdutului Templu din Ierusalim așa cum ne sunt indicate de Biblie (1Re 6).

Cine intră în Capela Sixtină intră de fapt într-o extraordinară șaradă teologico-scripturală, dar intră și în cea mai fascinantă pădure de imagini care a apărut vreodată sub cer.

Dacă-și vor fixa privirea asupra tablourilor în frescă ale ciclului din secolul al XV-lea, cardinalii electori vor vedea corespunderile, oglindirile între Vechiul și Noul Testament. Pentru doctrina și teologia catolică, Vechiul Testament este profeție a lui Cristos care urmează să vină, este anticipare și prefigurare a Evangheliei. În nici un alt loc acest concept care străbate și susține ca o grandioasă arhitravă întreaga istorie a gândirii creștine nu apare cu atâta eficacitate convingătoare. Pietro Perugino a pictat Botezul lui Isus pe peretele din dreapta; în față este Călătoria lui Moise în Egipt, și ea a lui Perugino. Și unul și celălalt episod marchează începutul istoriei celor doi legislatori, Moise și Cristos.

De asemenea, Ispitirile lui Isus de Botticelli au în față, opera aceluiași autor, Ispitirile lui Moise care, orbit de mânie, devine ucigaș. Trecerea Mării Roșii de Biagio d'Antonio este prefigurare a Chemării apostolilor pe lacul Tiberiadei; și una și cealaltă sunt istorii de apă și de mântuire.

Însă pentru cardinalii electori ca pentru cele peste cinci milioane de persoane care în fiecare an se opresc în Capela Sixtină - oameni de orice cultură, de orice limbă, de orice religie sau de nici o religie - atracția principală vor fi frescele lui Michelangelo. Privirea lor se va așeza pe bolta pe care Buonarroti a pictat-o în patru ani între 1508-1512, practic singur într-un soi de duel, corp la corp cu cei peste o mie de metri pătrați de tencuială destinați să primească peste trei sute de figuri. Vreunul dintre ei își va aminti că Benedict al XVI-lea, cu atenția la semnificația simbolurilor care este tipică pentru marii intelectuali, la 31 octombrie, a voit să onoreze cu celebrarea vesperelor solemne din ajunul Tuturor Sfinților, aniversarea încheierii frescelor de pe boltă. A făcut asta replicând ritul oficiat de predecesorul său Iuliu al II-lea della Rovere la 31 octombrie cu cinci sute de ani înainte.

Privirile celor prezenți se vor fixa din nou, încă o dată, asupra episoadelor din Geneză pe care Michelangelo le-a pictat pe boltă și iar se vor uimi în fața capacității formidabile a artistului de a reinventa în mod radical și genial iconografii consolidate de secole.

Tatăl veșnic care desparte lumina de întuneric este o figură acrobatică ce se extinde asupra nimicului de la început. Este vârtejul creației - de o parte lumina zilei, de cealaltă întunericul nopții - este fulgerul neașteptat de la care totul a avut început. Astfel Michelangelo a dat imagine ideii sale despre big bang.

Din totdeauna, chiar de artiștii cei mai mari, crearea omului era reprezentată ca traducere figurativă mai mult sau mai puțin literală a textului biblic. Dumnezeu formează din pământ imaginea omului, îi insuflă spiritul de viață și îi dă suflet și destin nemuritoare. Michelangelo aduce la zero iconografia tradițională și inventează alta așa de nouă și așa de sugestivă încât după cinci secole încă trezește emoție și stupoare. Nu există nici o urmă de materialitate naivă în Crearea lui Adam din Capela Sixtină. Primul om este așezat pe pământ, vine din pământ, este deja perfect format, însă scânteia care țâșnește din degetul arătător al lui Dumnezeu întins ca să atingă degetul său este cel care-l creează, s-ar spune, ca prin transmiterea unui fluid electric. Dumnezeu ajunge într-un vârtej glorios amplificat de mantia roșie în interiorul căreia, parcă la adăpostul unei vele umflate de vânt, se află îngerii din cortegiul său, personificări ale puterilor Celui Preaînalt.

Cineva, cu o ipoteză desigur fantezistă și improbabilă, însă sugestivă, a voit să recunoască în profilul lui Dumnezeu Tatăl înconjurat de îngeri, imaginea unui creier uman. Ca și cum scena aceea ar fi manifestul unui Michelangelo "creaționist", precursor al "planului inteligent".

Totuși Judecata va atrage mai des privirile cardinalilor electori. Există multe lucruri în Judecată. Este Biserica triumfătoare dispusă în semicerc în jurul Judecătorului ceresc. Sunt îngerii și diavolii care își împart sufletele celor înviați, este cuptorul din Iad care fierbe și arde din crăpăturile pământului. Este autoportretul anamorfic caricatural al pictorului însuși, încredințat pielii jupuite pe care, simbol al martiriului, sfântul Bartolomeu o prezintă. Și apoi sunt nudurile, această nemărginită reprezentare a frumuseții și a gloriei corpului uman care totuși i-a pus în serioasă încurcătură, așa cum știm, pe tradiționaliștii epocii.

Însă adevăratul foc teologic al compoziției, avertisment teribil pentru cardinalii electori ca pentru orice creștin, se află în partea înaltă a frescei, acolo unde un vârtej de îngeri în zbor poartă instrumentele Pătimirii: coloana biciuirii, crucea, coroana de spini, buretele de la ultimul supliciu. Pentru toți și pentru fiecare acelea vor fi dovezile testimoniale la tribunalul judecății. Deoarece Cristos a murit pentru noi, vom fi judecați. Pentru fidelitatea noastră față de cruce vom fi mântuiți sau osândiți.

(După L'Osservatore Romano, 10 martie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat