Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a IV-a din Postul Mare - C (2013)

Isus este prietenos, stă la masă și primește pe cei păcătoși (cf. Lc 15,2)

Datorită tematicii ei de iertare și bucurie, duminica aceasta este cunoscută sub numele de "Duminica Laetare", sau "Duminica bucuriei renăscute".

Când citim în prima lectură de astăzi (cf. Ios 5,9-12) cum Dumnezeu a îndepărtat ocara și înjosirea îndurată de poporul său în Egipt; cum Dumnezeu și-a purtat poporul său ales, ca pe "aripi de vultur", în "țara în care curge lapte și miere"; cum poporul mânca acum boabe fierte și azimă din pământul dat lor de Dumnezeu în stăpânire; cum celebra Paștele în șesul Ierihonului... cum să nu strigăm și noi împreună cu profetul: "Bucură-te, Ierusalime" (Is 66,10)!

Când citim în evanghelie cum Dumnezeu, prin moartea și învierea Fiului său unul-născut, a făcut din toți fiii săi amăgiți de diavol și înmormântați de vii în temnițele lui, copii din casă și din afară, copii de aproape și de departe, copii mai mult și mai puțin păcătoși, niște copii cu inele în deget, cu încălțăminte în picioare și cu haine frumoase, care arată semnul eliberării și al domniei lor împreună cu el... cum să nu strigăm și noi cu profetul: "Bucurați-vă și veseliți-vă toți cei care ați fost întristați" (Is 66,11)?

Când ne vedem pe noi, creștinii, în jurul altarului, celebrând zilnic Paștele la sfânta Liturghie, eliberați din Egiptul de întuneric al satanei, îmbrăcați cu semnele curăției și ale domniei, ne îndestulăm din belșugul mângâierilor sale și ne hrănim zilnic cu azima cea curată, Isus... cum să nu strigăm împreună cu psalmistul: "Gustați și vedeți cât de bun este Domnul" (Ps 33,9)?

Filosoful, poetul, eseistul, publicistul și scriitorul român Constantin Noica (1909-1987), comentând parabola Fiului risipitor, spunea: "Sunt două feluri de a risipi. Există risipa celui care, întocmai fratelui cel mic, cheltuiește fără să fi strâns, căci tot ceea ce avea fiul cel mic era un dar de la tatăl său. Dar există și risipa celui care, întocmai ca fratele cel mare, strânge fără să poată aduna. Fratele cel mare al fiului risipitor strângea ascultare după ascultare și faptă bună după faptă bună, iar în ultimul ceas, pentru că nu a putut înțelege și nu poate ierta dragostea tatălui pentru fratele său care a risipit, pierde el însuși tot ce a adunat... La ce bun atâta supunere și atâta cumințenie, dacă n-a putut intra în inima sa dragostea tatălui său?".

Vorba academicianului, nuvelistului, romancierului, scriitorului și directorului de editură, român, Marin Preda (1922-1980), inspirată din sfântul Paul (cf. 1Cor 13,1-3): "Unde dragoste nu e, nimic nu e!".

Un predicator și-a început predica pe tema Fiului risipitor ținând în mâna o bancnotă de 20 de dolari, în fața a peste 200 de persoane. A întrebat: "Cine vrea aceasta bancnotă de 20 $?" Imediat au început să se ridice mâinile. Predicatorul a adăugat: "Am să dau această bancnotă unuia dintre voi, dar mai întâi am să-i fac ceva. Nici nu a terminat bine de vorbit că a și început să mototolească bancnota. Apoi a întrebat din nou: "Cine o mai vrea?" În aer mai erau ridicate mâini. "Bine, adăugă predicatorul, dar dacă fac și asta?" A așezat bancnota pe podea și a început să o calce cu picioarele. Apoi a ridicat-o. Era mototolită și murdară. "O mai vrea cineva?", întrebă el surâzând. Normal, erau încă multe mâini ridicate. "Dragii mei prieteni, a continuat el, tocmai am învățat o lecție foarte valoroasă: "Așa cum dumneavoastră nu faceți deosebire între o bancnotă nouă și una mototolită, la fel nici Dumnezeu nu face deosebire în iubire între un fiu bun și unul mai puțin bun, pentru că nici unul dintre ei nu și-au pierdut valoarea în fața lui".

Parabola "oiței pierdute", care rătăcește în afara casei (cf. Lc 15,4-7) și parabola "drahmei pierdute", care se pierde în casă (cf. Lc 15,8-9), au menirea de a ne ajuta să înțelegem mai bine parabola "Fiului risipitor", unde ne este redată dragostea tatălui pentru cei doi fii rătăciți ai săi.

Aceste două parabole premergătoare parabolei fiului risipitor, vor să ne spună că Dumnezeu are copii care se pierd în afara casei sale, ca fiul cel mai mic, și copii care se pierd în casa sa, ca fiul cel mai mare. Și ca atare toți copiii lui Dumnezeu, mici și mari, din casă și dinafară, de departe și de aproape, au nevoie de convertire. Cei care se convertesc, fac cea mai mare bucurie lui Dumnezeu și îngerilor săi (cf. Lc 15,7.10.32).

Să ne ocupăm puțin de fiul cel mai mic. Pentru a înțelege situația lui trebuie să pornim de la parabola oiței rătăcite. Aceasta nemulțumită de pășunea grasă și de apa limpede oferită de bunul ei păstor, într-o zi a plecat din staul. Dar în loc să găsească pășuni mai grase și ape mai liniștite, a nimerit într-un pământ sterp, fără pășuni grase, fără ape limpezi, fără adăpost, fără loc de odihnă, în schimb a găsit multe capcane și auzit multe glasuri de lupi răpitori. Dându-și seama de greșeala făcută, oița fugită din staul a început să strige după păstorul ei bun. Dar păstorul era deja pe urmele ei, care a auzit-o și a găsit-o înaintea lupilor flămânzi.

Prima bucurie a fost cea a păstorului care nu vrea să se piardă vreuna din oițele sale, ori câte de multe ar avea (cf. In 17,12); de aceea face sărbătoare pentru găsirea oiței pierdute (cf. Lc 15,6). Iar a doua bucurie este cea a oiței regăsite, care se vede iarăși în siguranță în brațele păstorului și alături de suratele ei; care s-a văzut scăpată din valea întunecată morții și din gura lupului.

Fiul risipitor, ca și oița fugită din staul, sătul de traiul bun de acasă și de dragostea tatălui, pe care și-l dorea mort, căci moștenirea se împarte numai la moartea părinților, pleacă de acasă în dispreț, renunțând ca nechibzuitul Esau (cf. Gen 25,33) la inelul blazonal al familiei și căutându-și fericirea în țări și case străine. Între străini a început să risipească truda și viața tatălui, dar și iubirea și sentimentele lui.

Din ziua în care copilul său drag, amăgit de diavol, a plecat de acasă, ochii săi nu s-au mai uscat de lacrimi, picioarele nu și-au mai găsit odihnă, căci ieșea zilnic din cetate și scruta orizontul, asemenea bătrânului Tobia în așteptarea fiului său (cf. Tob 10,7), iar ușa casei nu i s-a mai închis niciodată.

Ducând lipsă de hrană și îmbrăcăminte, dar mai ales ducând lipsă de cinste și iubire, căci străinii l-au trimis să le păzească porcii, animale spurcate în țara lui (cf. Lev 11,7), fiul risipitor și-a venit în fire; și argat fiind acum, s-a gândit la traiul bun al argaților tatălui său care nu duceau lipsă de nimic; și-a dat seama de greșeala făcută, de durerea provocată tatălui, s-a gândit să se întoarcă acasă, să-i ceară iertare tatălui său și să-l roage pe tatăl său să-l primească ca pe unul din argații săi. Cu aceste gânduri s-a ridicat să plece; dar surpriză, tatăl său era și el pornit în întâmpinarea sa; și cum l-a întâlnit, l-a și îmbrățișat și sărutat cu lacrimi; i-a dat un inel nou, haine noi și încălțăminte nouă; a tăiat vițelul cel îngrășat și a făcut mare sărbătoare în cinstea întoarcerii lui; căci pentru tatăl său, un fiu pierdut care a fost găsit, era ca și un om care a înviat din morți.

Un pictor străbătea străzile unui cartier mărginaș dintr-un mare oraș, pentru a căuta un tânăr care să-i servească de model la pictarea unui tablou, numit "Fiul risipitor". Și iată că într-o zi întâlni un tânăr zdrențăros, cu o înfățișare de plâns care trăda o viață de desfrâu și de sărăcie sufletească. "Iată modelul", și-a zis pictorul. S-a apropiat de tânăr și l-a întrebat dacă ar vrea să-i slujească de model la realizarea unui tablou, în schimbul unei sume de bani. Tânărul a acceptat bucuros și au stabilit o dată pentru întâlnire. Când tânărul s-a prezentat la atelierului de pictură, era tuns, bărbierit, spălat și îmbrăcat frumos. Atunci pictorul i-a spus că nu-l voia așa, ci cum l-a găsit.

Dumnezeu primește pe toți fiii risipitori și-i așează iarăși în starea de fii moștenitori, însă trebuie să îndeplinească o condiție: să nu-și spele singuri fața și hainele vechi, ci să vină așa cum sunt la el, care le va da o înfățișare și o haină nouă. Nimeni nu ne poate curăța de păcate decât Isus.

Acum să ne ocupăm puțin și de fiul cel mare. El este drahma ce s-a pierdut în casă, drahma cea fără inimă, cea rece și fără viață. Dacă fiul cel mic a plecat de lângă tatăl său ca să-i risipească averea, fiul cel mare era și el plecat de lângă tatăl său, pentru a aduna averi și bogății deșarte, bogății care pentru el erau mai presus decât dragostea de tată și decât dragostea de semeni. El, asemenea Evei (cf. Gen 3,6), a trecut sub tăcere tot ceea ce avea zilnic împreună cu tatăl său și s-a plâns de ceea ce i se părea că-i lipsește (cf. Lc 15,29-31).

Sunt mulți oameni cu morală și conduită aparent bună, ca a fiul cel mare, ca a fariseilor și cărturarilor și ca multora dintre creștini. Aceștia nu au făcut niciodată faptele rele ale vameșilor și desfrânatelor; ei n-au plecat niciodată de acasă prin păcate publice și prin scandaluri. Și totuși Isus le reproșează lipsa de dragoste, de milă, de îndurare față de frații lor; le reproșează că n-au ochi decât pentru greșelile și păcatele oamenilor, dar niciodată pentru nevoile lor; le reproșează că se ocupă numai cu invidia și minciuna, dar niciodată cu dragostea și adevărul. Fiul cel mare a păcătuit prin faptul că a văzut în tatăl său numai un simplu stăpân aspru: "Iată, de atâția ani îți slujesc și niciodată nu ți-am călcat porunca" (cf. Lc 15,29). El a uitat că unde dragoste nu e, nimic nu e (cf. 1Cor 13,1-3).

Împăratul babilonian, Ninus, zis și Nimrod, contemporan cu Avraam (cf. Gen 10,8), cel care s-a împotrivit lui Dumnezeu la Turnul Babel, a fost și cel care a idolatrizat bogățiile, plăcerile și pe o femeie pe nume, Seminarida, pentru care a construit "Grădinile suspendate din Babilon". Seminarida, profitând de faptul că Ninus o idolatriza, i-a cerut acestuia să o lase și pe ea împărăteasă măcar pentru o singură zi. Naiv, acesta a acceptat. Știți care a fost cea dintâi poruncă dată de Seminarida ostașilor? A fost aceea de a-i lega mâinile și picioarele soțului ei, Ninus, și apoi să-i taie imediat capul. Acesta a căzut în casă, iubind bogății, plăceri și persoane, mai mult decât pe Dumnezeu. Exact așa au făcut fiul cel mare, fariseii și cărturarii și așa cum fac și mulți creștini de astăzi. Iubind și numai pentru o singură zi, bogățiile, plăcerile și persoanele, mai mult decât pe Dumnezeu, diavolul ne conduce și pe noi spre moarte și ruină veșnică.

Un hindus din India, când era pe moarte, a fost întrebat de un misionar: "Nu ți-e teamă că Isus nu are să te primească pentru că ai trăit mult ca un păgân"? "Cum să nu mă primească? Toți locuitorii pământului sunt păcătoși (cf. Rom 3,10), pe toți îi aștepta pierzarea (cf. Rom 6,23), și toți au nevoie de mântuirea lui. Îl voi ține cu amândouă mâinile și-i voi spune: Nu ai venit tu în lume ca să cauți și să mântuiești ceea ce era pierdut (cf. Lc 19,10)? N-ai căutat și primit tu păcătoșii (cf. Lc 15,2)? Încotro aș putea să o apuc eu păcătosul decât la tine? Nu te voi lăsa, Isuse, trebuie să mă primești ca să fiu veșnic cu tine"! Aceasta să fie și rugăciunea noastră astăzi!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat