Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Joia Sfântă, ultimii zori ai Postului Mare, primul apus al triduum-ului pascal

O reflecție despre rugăciunile și despre liturgia de joi din Săptămâna Sfântă

De părintele Giuseppe Midili, O.Carm.

Joia din Săptămâna Sfântă constituie un moment crucial al vieții liturgice și punctul de unire între două timpuri liturgice de intensitate extraordinară. De fapt, Biserica, pe durata unei zile, contemplă ultimii zori ai timpului Postului Mare și apusul primei zile din triduum-ul pascal, culme a întregului an liturgic.

O reflecție despre structura rituală a Joii Sfinte, despre rugăciuni și despre liturgia Cuvântului constituie fundamentul pentru înțelegerea semnificației teologice și spirituale a celor două celebrări și pentru o participare vie și eficace la sfintele taine care se celebrează în ele. Parcursul Postului Mare, care începe cu Miercurea Cenuși și se încheie cu Liturghia Crismei, este caracterizată de câteva semne penitențiale: culoarea liturgică violet și suprimarea textului Aleluia.

În duminicile din Postul Mare se omite și Gloria. În schimb, în Joia Sfântă culoarea liturgică este albul, proprie solemnității, și textul Gloria este cântat: Biserica - ce se pregătește pentru momentele pătimirii - nu poate să-și stăpânească bucuria, în timp ce celebrează memorialul celor mai mari daruri pe care le-a primit de la Mântuitorul său.

În triduum-ul pascal, Biserica celebrează în mod solemn marile mistere ale răscumpărării noastre, pe Domnul răstignit, îngropat și înviat, comemorându-l prin celebrări deosebite. În după-amiaza Joii Sfinte - pe la apusul soarelui - Biserica se adună pentru a începe liturgic parcursul mântuitor cu Liturghia în Cina Domnului. Rubrica (norma liturgică scrisă în roșu) care oferă ideile pentru omilie ilustrează semnificația acestei celebrări: se comemorează instituirea Euharistiei și a preoției ministeriale și porunca Domnului despre iubirea fraternă.

Rugăciunea zilei poate să fie sinteza întregului parcurs celebrativ și modelul schematic pentru o reflecție: O, Dumnezeule, care ne-ai reunit pentru a celebra sfânta cină în care Fiul tău unic, înainte de a se da la moarte, a încredințat Bisericii noul și veșnicul sacrificiu, ospăț nupțial al iubirii sale, fă ca din participarea la un așa de mare mister să luăm plinătate de caritate și de viață.

În prima lectură din Cartea Exodului este descrisă celebrarea Paștelui lui Israel, după forma obligatorie pe care a avut-o în Legea mozaică. La origine poate să fi fost o sărbătoare de primăvară a nomazilor, însă pentru Israel a devenit o sărbătoare de comemorare, de mulțumire și, în același timp, de speranță. Mielul, simbol al eliberării din sclavia din Egipt, era în centrul cinei pascale, structurată după reguli liturgice și pusă în relație cu sfânta cină a unicului Fiu împreună cu discipolii (Mc 14,18-26).

Isus a celebrat Paștele, însă în locul mielului s-a dăruit pe sine însuși, trupul său și sângele său, conform relatării prezentate în lectura a doua (1Cor 11,23-26). Se instaurează astfel noul și veșnicul sacrificiu, care a eliberat poporul pentru totdeauna de o sclavie mult mai mare: păcatul. Jertfa veche, a mielului, a devenit încredințare la moarte: "Nimeni nu-mi ia viața, ci eu o dau de la mine însumi" (In 10,18).

În rugăciunea zilei, dimensiunea noului și veșnicului sacrificiu este alăturată de linia teologică a ospățului nupțial al iubirii. Reflecția papei Benedict al XVI-lea oferă o sinteză interpretativă: "Sângele său, iubirea Celui care este în același timp Fiu al lui Dumnezeu și om adevărat, unul dintre noi, acel sânge poate mântui. iubirea sa, acea iubire în care El se dăruiește liber pentru noi, este ceea ce ne mântuiește. Gestul nostalgic, într-un fel lipsit de eficacitate, care era jertfirea mielului nevinovat și nepătat, a găsit răspuns în Cel care pentru noi a devenit în același timp Miel și Templu. Astfel, în centrul Paștelui nou al lui Isus se afla Crucea. Din ea venea darul nou adus de El. Și astfel el rămâne mereu în Sfânta Euharistie, în care putem celebra cu apostolii în decursul timpurilor noul Paște. Din Crucea lui Cristos vine darul" (Benedict al XVI-lea, Omilia de la Liturghia in Cena Domini, 5 aprilie 2007).

Textul prefeței exprimă legătura de consecvențialitate și dependență pe care Cristos a stabilit-o între jertfa sa și mântuirea noastră: el a instituit ritul jertfei perene; ție cel dintâi s-a oferit victimă de mântuire. În acest sens trebuie interpretată și referința la cruce, care se află în antifonul de la intrare: "Cu nimic altceva nu ne vom lăuda vreodată, decât în crucea lui Isus Cristos, Domnul nostru: el este mântuirea, viața și învierea noastră; prin el am fost mântuiți și eliberați" (cf. Gal 6,14).

Din marele mister al Sfintei Cine provine plinătate de caritate și de viață. Referința este desigur la gestul spălării picioarelor, pe care liturgia îl propune să se facă în mod simbolic în această zi. Papa Ioan Paul al II-lea, comentând pericopa evanghelică din In 13, percepe legătura dintre spălarea picioarelor și participarea la masa euharistică: "La sfârșitul spălării picioarelor, Isus ne invită să-l imităm: V-am dat exemplu ca și voi să faceți așa cum v-am făcut eu (In 13,15).

Stabilește în acest mod o corelație intimă între Euharistie, sacrament al darului său sacrifical, și porunca iubirii, care ne angajează să-i primim și să-i slujim pe frați. Nu se poate despărți participarea la masa Domnului de obligația de a-l iubi pe aproapele. De fiecare dată când participăm la Euharistie, și noi rostim «Amin»-ul nostru în fața Trupului și a Sângelui Domnului.

Iubirea este moștenirea cea mai prețioasă pe care El o lasă celor chemați la urmarea sa. Este iubirea sa, împărtășită de discipolii săi, care în această seară este oferită întregii omeniri" (Ioan Paul al II-lea, Omilia de la Liturghia in Cena Domini, 28 martie 2002). Prefața, în care se spune că ne-a poruncit nouă să perpetuăm ofranda în amintirea sa, este expresie a raportului dintre Euharistie și porunca iubirii.

Textul cântecului de la ofertoriu, Unde este caritate și iubire, acolo este Dumnezeu, însoțește oferirea darurilor pentru cei săraci, împreună cu pâinea și vinul care vor deveni hrană și băutură pentru comunitatea adunată. Dumnezeu este prezent și se manifestă acolo unde viața zilnică exprimă o iubire profundă față de aproapele. Binomul plinătate de caritate și de viață, la care se face aluzie în rugăciunea zilei, este referință la plinătatea iubirii, care se exprimă atunci când impregnează toată viața credincioșilor.

În acest sens, "iubirea față de Dumnezeu și iubirea față de aproapele sunt acum într-adevăr unite: Dumnezeul întrupat ne atrage pe toți la sine. Din toate acestea se poate înțelege cum agape a devenit între timp un alt nume și pentru Euharistie: în ea, agape-le lui Dumnezeu vine la noi în mod corporal pentru a continua lucrarea sa în noi și prin noi. Numai pornind de la acest fundament cristologic și sacramental se poate înțelege corect învățătura lui Isus despre iubire. O Euharistie care nu se traduce într-o trăire concretă a iubirii este în ea însăși fragmentată. «Porunca» iubirii nu devine posibilă doar pentru faptul că este o cerință; iubirea poate să fie «poruncită» dacă mai întâi a fost dăruită" (Benedict al XVI-lea, Deus caritas est, 14).

Iată motivul pentru care pâinea și vinul se aduc la altar împreună cu darurile pentru cei săraci: Euharistia este darul pe care Cristos îl oferă Bisericii sale, în timp ce îi cere să fie imitat în spălarea picioarelor și în dăruirea vieții.

O ultimă reflecție, despre semnificația adorației euharistice, care încheie această celebrare: rubricile prevăd că după câteva clipe de adorație în tăcere, toți îngenunchează și se întorc în sacristie... Nici un rit de încheiere, nici o rugăciune, numai tăcerea întregii Biserici în fața marelui mister al Euharistiei. Pentru a înțelege mai bine semnificația unui timp prelungit de adorație, propus comunității ecleziale, e suficient să citim Exortația papei Benedict al XVI-lea, Sacramentum caritatis, la nr. 66: "adorația euharistică nu este decât dezvoltarea clară a Celebrării euharistice, care este în ea însăși cel mai mare act de adorație al Bisericii. A primi Euharistia înseamnă a sta în atitudine de adorație față de Cel pe care îl primim. Actul de adorație în afara sfintei Liturghii prelungește și intensifică ceea ce s-a făcut în Celebrarea liturgică însăși". De fapt, deja Augustin spusese: "nimeni nu mănâncă acea carne fără a o fi adorat mai înainte" (Expuneri despre Psalmi 98, 9).

În timp ce soarele se îndreaptă spre sfârșitul cursului său și lumina apusului cedează locul întunericului, culorile crepusculului strălucesc asupra comunității adunate în cenacolul vechi și nou: ora a sosit. Adunați în jurul altarului pentru a celebra Sfânta Cină, îmbătați de parfumul balsamului care se înalță din Sfânta Crismă, contemplăm în Euharistie pe Mântuitorul nostru, care spală picioarele noastre și oferă viața sa. Nu se teme de trădarea păcatului nostru: în întregime el însuși pentru noi, pentru totdeauna, pentru că El este Iubirea necondiționată. În tăcerea Bisericii, mută în fața unui gest așa de înalt de dăruire, nici un cuvânt. Atenția este îndreptată în întregime spre acel tabernacol în care este prezent Cel Iubit și mintea revine la cuvintele din Didahia: "După cum această pâine frântă era risipită pe munți și, adunată fiind, a devenit una, tot așa Biserica ta să fie adunată de la marginile pământului în împărăția ta" (IX, 4).

(După Zenit, 25 și 26 martie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 29.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat