Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sede vacante. Viața și inima lui Benedict

Editorial al Monseniorului Bruno Forte publicat în "Il Sole 24 Ore" de vineri, 1 martie 2013

Biserica Catolică are un Papă emerit. De ieri seară Scaunul lui Petru este vacant și Benedict al XVI-lea a început noua sa viață de lucrător al viei Domnului în tăcerea rugăciunii și a ascunderii de lume. Cu privire la semnificația renunțării sale s-a scris mult. Ceea ce mi se pare că merită să fie aprofundat acum este sensul acestei noi, diferite misiuni pe care El însuși o consideră ca atare, așa cum se observă în cuvintele rostite iarăși la ultima audiență generală: "Nu abandonez crucea, ci rămân în mod nou lângă Domnul Răstignit. Nu mai port puterea funcției pentru conducerea Bisericii, dar în slujirea rugăciunii rămân, ca să spunem așa, în staulul sfântului Petru". Pentru a înțelege forța acestor cuvinte recurg la o analogie care mi se pare deosebit de iluminantă: aceea între opțiunea Papei Benedict și decizia pe care marele gânditor catolic Jacques Maritain a luat-o după moartea preaiubitei soții Raissa, cu care a trăit drumul convertirii la Cristos și o experiență spirituală prin multe aspecte mistică. El a voit să se retragă din orice angajare publică pentru a trăi până la moarte pe lângă comunitatea contemplativă a Fraților Mici ai lui Isus din Toulouse, stimulat de o dorință mărturisită astfel: "Am o mare nevoie de tăcere". Despre ce tăcere era vorba avea să explice același Maritain cu aceste cuvinte: "Nu se acceptă Crucea, se ia, se adoră Crucea". Tăcerea bătrânului filozof francez nu era diferită de cea aleasă de Papa german: este vorba despre tăcerea ascultării și a adorației, a rămânerii singuri cu Cristos singur, nu pentru a alunga lumea, ci pentru a se transfigura și a o transfigura în El pe căile misterioase pe care numai Harul le cunoaște. Soția lui Maritain, Raissa, al cărei Journal dă mărturie despre o viață mistică foarte curată, ne face să intuim ceva din această tăcere, locuită de Dumnezeu și trăită în Dumnezeu, într-una din poeziile sale cele mai frumoase, Transfiguration: "Când... voi fi cucerit libertatea mea cerească / ... și voi fi ales drumul cel mai dur / ca și cerul nocturn nemărginit și curat... / ca o corabie norocoasă / care se întoarce în port cu încărcătura sa intactă / voi acosta în cer cu inima transfigurată / aducând oferte umane și fără pată".

Alături de această căutare a tăcerii mistice există în noua viață a lui Benedict o evidentă voință de slujire, o intenție profundă de iubire față de Biserică și față de lume. Ne ajută să înțelegem și motivațiile acestui aspect analogia cu Jacques Maritain, care descrie astfel misiunea contemplativilor, martori ai Absolutului lui Dumnezeu în această lume: "În perioada nouă în care am intrat vedem cum se revelează - fie în materie și grație descoperirilor microfizicii, fie în activitățile umane și grație explorării inconștientului - un anumit primat al invizibilului asupra vizibilului și al nemanifestatului asupra manifestatului. Aici apare, după părerea mea, rolul profetic... de a afirma în existență valoarea primară a mărturiei aduse iubirii lui Isus față de oameni, nu de marile mijloace vizibile, ci de modul invizibil sau aproape invizibil al simplei prezențe de iubire fraternă... De ce anume au nevoie oamenii înainte de toate? Au nevoie să fie iubiți; să fie recunoscuți; să fie tratați ca niște ființe umane; să simtă respectate toate valorile pe care fiecare le poartă în sine. Pentru aceasta nu este suficient a le spune «vă iubesc». Nu este suficient nici a le face bine. Trebuie să se existe cu ei, în sensul cel mai profund al acestei expresii". Iată semnificația noii misiuni a omului lui Dumnezeu Benedict al XVI-lea, Papă emerit: a împărtăși condiția atâtor, nenumăratelor vieți ascunse de ochii lumii, dar nu de cei ai lui Dumnezeu, pentru a spune fiecărei existențe umane cât de multe este iubită de Domnul și cât de mult valorează în ochii săi. Și tocmai așa, a ajuta cauza omului în această lume, afirmând demnitatea oricărei persoane umane în orizontul veșnicului și recunoscându-i - cu fragilitățile nelipsite - măreția nemuritoare. Aceasta este și cauza lui Dumnezeu, după imaginea căruia omul este creat. Este cauza pentru care există Biserica și în slujba căreia continuă să acționeze încrezătoare și senină printre valurile timpului, susținută de rădăcinile ascunse și profunde ale atâtor lucrători umili și tăcuți din via Domnului. Între aceștia trebuie amintit de acum Pontiful emerit.

(După Zenit, 2 martie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat