Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

De la Paul al VI-lea la Benedict al XVI-lea umilința în gesturile și în magisteriul succesorilor lui Petru

Forța slăbiciunii și alegerea papei Francisc

De Franco Giulio Brambilla

Când Paul al VI-lea, primul Pontif care se întorcea în țara lui Isus, a mers în ?ara Sfântă între 4-6 ianuarie 1964, se povestește că, ajuns la biserica Primatului la Tabgha, după vizita oficială, a cerut să fie lăsat singur ca să se roage în capela mică ce dă spre lacul din Galileea. Alături este o bucată de plajă rămasă intactă, cu valurile care încă mai ating țărmul, ca în timpurile lui Isus. Dacă voi coborâți pe mica plajă în briza dimineții, puteți asculta încă, purtată de vânt, întrebarea lui Isus adresată primului dintre apostoli: "Petru, mă iubești mai mult decât aceștia?". Și veți auzi răsunând comentariul sfântului Augustin: "Și asta o dată, de două ori, de trei ori. Este interogată iubirea și este dată slujirea, pentru că acolo unde iubirea este mai mare acolo truda este mai mică".

Paul al VI-lea era în miezul Conciliului, după a doua sesiune, care văzuse adunarea episcopilor făcând primii pași timizi cu aprobarea constituției Sacrosanctum concilium. Mai rămâneau încă documente importante de dus la capăt, cum ar fi Lumen gentium, care cu greu decola, Dei Verbum și Gaudium et spes. Închis în biserica Primatului - așa avea să-i destăinuiască secretarului său mult mai târziu - prosternat pe piatra dură, în jurul căreia este construită biserica, Paul al VI-lea a meditat îndelung asupra slăbiciunii lui Petru. A primului dintre apostoli și a ultimului care atunci, în marea adunare a Conciliului, trebuia să ducă în port barca lui Cristos care străbătea marea deschisă a Conciliului al II-lea din Vatican.

Mi-a revenit în mine această scenă atunci când Benedict al XVI-lea, cu simplitate încântătoare, a scris "enciclica despre umilință", ultima mare cateheză pe care Papa emerit ne-a lăsat-o. Pontiful se afla în piața Sfântul Petru plină de mulțime, miercuri 27 februarie, cu o zi înainte de sfârșitul ministeriului său, sfârșit anunțat de el însuși cu precizie infailibilă. Cronicile anunțau sosirea unei enciclice despre credință, dar care, dată fiind accelerarea timpurilor, a rămas în arhive. Îmi place să cred că acest ultim discurs, împreună cu gesturile din ultimele două săptămâni ale pontificatului, reprezintă enciclica nescrisă, întocmai aceea despre umilință. Ultima cateheză este ca o mărturie arzătoare și reprezentare vie. Fără nici o emfază, ca în orice altă zi de miercuri, încrezându-se în forța Cuvântului, Papa cu mare delicatețe deschidea inima sa și reprezenta icoana vie a umilinței celui care a purtat o povară foarte grea, cu o încredere absolută în Domnul său.

Să auzim începutul textului: "Când, la 19 aprilie în urmă cu aproape opt ani, am acceptat să asum slujirea petrină, am avut certitudinea fermă care m-a însoțit mereu: această certitudine a vieții Bisericii din Cuvântul lui Dumnezeu. În acel moment, așa cum am exprimat deja de mai multe ori, cuvintele care au răsunat în inima mea au fost: Doamne, de ce îmi ceri asta și ce anume îmi ceri? Este o povară mare aceea pe care mi-o pui pe umeri, dar dacă Tu îmi ceri asta, la cuvântul tău voi arunca năvoadele, fiind sigur că Tu mă vei conduce, chiar și cu toate slăbiciunile mele".

În amintirea retrospectivă iese în evidență cu claritate conștiința disproporției infinite între slujirea încredințată și slăbiciunea celui care trebuie s-o poarte. Aceasta este "enciclica despre umilință" pe care Benedict a scris-o cu gesturile și cuvintele din ultimele zile. Cuvântul umilință derivă din latinescul humus, "pământ", unde înfigem rădăcinile noastre. Nu există nici o credință care poate să fie limpede, transparentă, dacă nu continuă să se întoarcă la aceste rădăcini, să se alimenteze din apa și din sărurile, conținute în pământ, pentru a putea crește măreț. O plantă trebuie să lucreze în adâncime pentru a se putea extinde rămuroasă și verde, pentru a rezista la forța vânturilor și furtunilor, pentru a suporta arșița soarelui și căldura verii. Așa ne apărea în acea dimineață senină de 27 februarie fața Pontifului, transparență pură a celui care condusese cu înțelepciune și fermitate barca lui Petru.

Ba chiar barca lui Cristos.

De fapt, în ultima cateheză publică, Papa Benedict sublinia cu mare eficacitate: "Și după opt ani pot spune că Domnul m-a condus, mi-a fost aproape, am putut să percep zilnic prezența sa. A fost o bucată de drum al Bisericii care a avut momente de bucurie și de lumină, dar și momente grele; m-am simțit ca sfântul Petru cu apostolii în barcă pe lacul din Galileea: Domnul ne-a dăruit atâtea zile de soare și de briză ușoară, zile în care pescuirea a fost abundentă; au fost și momente în care apele erau agitate și vântul potrivnic, ca în toată istoria Bisericii, și Domnul părea că doarme. Dar am știut mereu că în barca aceea este Domnul și am știut mereu că barca Bisericii nu este a mea, nu este a noastră, ci a sa". În cele două citate prezentate mai sus, cu includerea perfectă "cu opt ani în urmă" și "după opt ani" se întinde arcul "conștiinței slăbiciunii" de la începuturi și al "încrederii absolute" că barca Bisericii este a Domnului, "este a sa, nu este a mea, nu este a noastră"! Aș vrea să contrapunctez expresiile de o frumusețe încântătoare care sunt cuprinse în acest text: "Domnul ne-a dăruit atâtea zile de soare și de briză ușoară, zile în care pescuirea a fost abundentă" și în același timp "au fost și momente în care apele erau agitate și vântul potrivnic (...) și Domnul părea că doarme". Se împletesc în text dimineața creației cu lumina solară și briza vântului ușor în care se simte mână mângâietoare a lui Dumnezeu și vârtejul furtunos al zilele înnorate ale intrigii și murdăriei, în care trebuie să se treacă prin trecătoarea pătimirii. În fluxul memoriei mele imaginile se suprapun ca pe un ecran: Paul al VI-lea pe piatra dură a bisericii Primatului care meditează asupra "slăbiciunii" lui Petru care trebuie să conducă în port Conciliul; Benedict al XVI-lea în îmbrățișarea călduroasă amuțită a mulțimii în piața Sfântul Petru care mărturisește că barca nu este a sa, nu este a noastră, ci este a lui Isus. Și care ne arată "forța slăbiciunii", când este construită pe piatra unghiulară a lui Cristos.

Aici îmi vine în minte o expresie strălucitoare din Prima Scrisoare a lui Petru: "Apropiați-vă de el, piatra cea vie, aruncată de oameni, dar aleasă și prețuită de Dumnezeu. Și voi, ca niște pietre vii, sunteți zidiți într-o casă spirituală pentru o preoție sfântă ca să aduceți jertfe spirituale plăcute lui Dumnezeu prin Isus Cristos" (2,4-5). Observăm efectul minunat care se creează cu această expresie. Este Petru care vorbește - nu contează că scrisoarea este a apostolului sau a tradiției petrine, dar efectul este același: autorul care-l întruchipează pe apostolul Petru ne spune să ne apropiem de Cristos "piatra cea vie, aruncată de oameni, dar aleasă și prețuită de Dumnezeu". Petru care este stânca Bisericii afirmă că ea este edificiul construit în îmbrățișarea cu Cristos, "piatra cea vie", în contrastul dintre "refuzul oamenilor" și "soliditatea sa prețioasă" privită cu ochii lui Dumnezeu. Este probabil cea mai frumoasă atestare a acestor ani frumoși de pontificat al lui Benedict al XVI-lea, care în truda inepuizabilă a slujirii sale, a voit să dea o atestare a feței lui Cristos, în cele trei volume ale sale despre Isus din Nazaret. O trilogie neobișnuită în timpul unui pontificat, când un Papă, alături de magisteriul solemn și ordinar, scrie ca să spunem așa în formă de mărturie credința sa care relatează îmbrățișarea cu Cristos piatra vie care sprijină Biserica și pe cel care crede. Este frumos s-o primim în mărturisirea confidentă care se află în ultima cateheză a Papei: "Aș vrea să vă invit pe toți să reînnoim încrederea fermă în Domnul, să ne încredințăm ca niște copii în brațele lui Dumnezeu, fiind siguri că acele brațe ne susțin mereu și sunt ceea ce ne permite să mergem în fiecare zi, chiar și în oboseală. Aș vrea ca fiecare să se simtă iubit de acel Dumnezeu care l-a dăruit pe Fiul său pentru noi și care ne-a arătat iubirea sa fără margini. Aș vrea ca fiecare să simtă bucuria că este creștin. Într-o frumoasă rugăciune care ar trebui recitată zilnic dimineața se spune: «Te ador, Dumnezeul meu, și te iubesc cu toată inima mea. Îți mulțumesc pentru că m-ai creat, pentru că m-ai făcut creștin...». Da, să fim bucuroși pentru darul credinței; este binele cel mai prețios, pe care nimeni nu ni-l poate lua! Să-i mulțumim Domnului pentru asta în fiecare zi, cu rugăciunea și cu o viață creștină coerentă. Dumnezeu ne iubește, dar așteaptă ca să-l iubim și noi!". Limpede mărturisire de credință cu care Papa teolog ne face să gustăm credința celor simpli. Pentru că la aceasta folosește marea teologie: la ocrotirea și păstrarea tufișului arzând al credinței simple a Bisericii. Fără cedări, dar și fără suprastructuri.

Și continuă textul apostolului: "Și voi, ca niște pietre vii, sunteți zidiți într-o casă spirituală". Piatra este material inert și amorf și, când se scobește din stâncă, are nevoie să fie tăiată, șlefuită, cimentată cu alte pietre, pentru a zidi edificiul care este marea catedrală a Bisericii. Oximoronul "pietre vii" pe buzele lui Petru, apostolul de la prima oră (și în preluarea constantă a succesorilor lui Petru) menține vie conștiința de cât de dură este truda pentru a construi edificiul spiritual, preoția sfântă, capabilă să ofere jertfe plăcute lui Dumnezeu. Papa nu ascunde asta chiar și în ora de rămas-bun, ba chiar o lasă și o lansează ca provocare pentru o Bisericii din viitor. Trebuie construită o Biserică din "pietre vii", o Biserică vie, capabilă să fie generativă, nu numai milostivă, dar în măsură să genereze o "speranță vie" care să înalțe un așa edificiu încât să devină pol de atracție în cetatea omaenilor, așa cum au fost marile catedrale care împodobesc Occidentul creștin. Mai mult, Papa a fost și generos în salutul său: recunoscând că nu "s-a simțit niciodată singur" și mulțumind cu adevărată recunoștință a inimii și fără prefăcătorii colaboratorilor săi.

Mă opresc la acest punct al scrierii mele cu puține minute înainte de amiaza zilei de 13 martie. Mă cheamă și văd ieșind al doilea fum negru din prima zi a conclavului, după trei scrutine. Suspend scrierea textului așteptând evenimentele. Seara, la ora 19.06, în sfârșit fumul alb și la 20.10 anunțul că noul episcop de Roma este Papa Francisc. Da, noul "Episcop de Roma", spune cu insistență cardinalul Bergoglio pieței aglomerate care a așteptat ore în șir sub ploaie. Și Episcopul de Roma, salutându-l pe Benedict al XVI-lea, episcop emerit de Roma, se adresează cetății sale, și prin singularitatea acelei Biserici spune că are misiunea să favorizeze comuniunea universală a Bisericilor răspândite pe fața pământului. Și nu numai a Bisericilor, ci a tuturor oamenilor. Însă momentul cel mai emoționant trebuie încă să vină. Înainte de a împărți binecuvântarea cetății "sale" și "întregii" lumi, uimită de triplul primat al primului papă latinoamerican, iezuit și cu numele Francisc care n-a fost ales niciodată, cere un gest neobișnuit. Invocă un moment de rugăciune (32 de secunde) pentru ca poporul său să se roage - într-o tăcere cu adevărat impresionantă - pentru a invoca binecuvântarea asupra noului său episcop ("vă cer să-l rugați pe Domnul pentru ca să mă binecuvânteze: rugăciunea poporului, cerând binecuvântarea pentru episcopul său"). Înainte de a invoca și el binecuvântarea Domnului asupra acelei mulțimi nesfârșite și asupra milioanelor de persoane în legătură prin vechile și noile mijloace de comunicare socială, Papa Francisc a spus cu forța gestului că toți trebuie să devenim sânul care-l primește pe Dumnezeu care ne binecuvântează. Și care binecuvântează Biserica pentru zilele viitoare pe toată fața pământului. Luni din săptămâna precedentă am fost la Roma pentru că trebuia să fiu primit cu episcopii piemontezi de Benedict al XVI-lea în vizita ad limina. Era deja Sede vacante și vizita a fost suspendată, dar tot m-am dus în Sfântul Petru și m-am rugat la mormintele a trei papi, Ioan al XXIII-lea, Ioan Paul al II-lea, în Bazilică, și la mormântul lui Paul al VI-lea în Grotele vaticane, cerând Duhului Sfânt darul unui papă care să unifice într-o unică icoană pietrele de mozaic ale acestor trei figuri. A venit, împotriva oricărei previziuni, Papa Francisc!

(După L'Osservatore romano, 18 martie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat