Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la Solemnitatea Sfântului Iosif

Anul Credinței și al Familiei: Sfântul Iosif, bărbatul și soțul credincios

Biserica celebrează astăzi pe cel mai sfânt și mai binecuvântat bărbat al tuturor timpurilor, pe sfântul Iosif, coborâtor din neamul regesc al lui David. Sfântul Iosif a fost cinstit chiar de la începutul creștinismului, căci nu putea fi uitat cel ce a fost tatăl purtător de grijă a lui Isus și soțul feciorelnic al Preacuratei Fecioare Maria. Dar cinstirea lui publică și liturgică a început în secolul al IX-lea. Sărbătoarea lui la 19 martie a fost introdusă în calendarul catolic în 1621. Papa Pius al IX-lea (1792-1878) l-a declarat patron ocrotitor al Bisericii, la 8 decembrie 1870. Iar papa Ioan al XXIII-lea (1881-1963) i-a introdus numele în Canonul roman, de la sfânta Liturghie.

Iar cât ne privește pe noi, catolicii din Moldova, episcopul Nicolae Iosif Camilli (1840-1915) a consacrat sfântului Iosif Dieceza de Iași în 1884 și seminarul catolic în 1886. Iar preotul provincial Daniel Pietrobono (1835-1899) a consacrat aceluiași sfânt Iosif Provincia franciscană din Moldova, în anul 1896.

Sfântul Iosif este un sfânt așa de mare, cum lumea n-a mai cunoscut nici înainte de el și nici după el. Iar măreția lui își are obârșia în legătura sa de credință cu Preasfânta Treime, căci Tatăl l-a constituit "bărbat drept" (cf. Mt 1,19); Fiul l-a ales de tată adoptiv (cf. Lc 2,48); iar Duhul Sfânt i-a încredințat ocrotirea lui Isus și a miresei sale, Preasfânta Fecioară Maria (cf. Mt 1,20).

Tradiția populară ni-l arată pe Iosif în concurență cu alți tineri care cereau mâna Mariei. Alegerea a căzut asupra lui, deoarece toiagul pe care îl purta în mâini, asemenea toiagului lui Aron (cf. Num 15,5), a înflorit în chip miraculos, în timp ce toiegele celorlalți au rămas uscate. Această frumoasă legendă are și o semnificație spirituală: din tulpina uscată a familiei regale a lui David, sub razele soarelui ce răsare din înălțime (cf. Lc 1,78), înflorește viața cea nouă a harului.

În orășelul Casale Corte Cero (VB), din Italia, există o casă de spiritualitate, numită "Ghetsemani". În curtea acestei case de spiritualitate există o iederă verde și viguroasă care se întinde până în vârful unui copac falnic. Dar ceea ce surprinde la această iederă este faptul că ea nu are rădăcini în pământ. De la o înălțime de peste doi metri de la pământ, ea este tăiată. Ea trăiește numai datorită faptului că a făcut simbioză cu pomul pe care se înalță. Acest fapt ne sugerează o idee minunată: Cel care trăiește din Dumnezeu, se înalță spre cer, devine verde, adică "drept" (cf. Mt 1,19). Un astfel de om, care a trăit numai din credința în Dumnezeu, care a fost mereu verde și credincios, este și sfântul Iosif pe care Biserica îl cinstește în ziua de astăzi.

Sfânta Biserică, ori de câte ori ne vorbește despre sfântul Iosif, de sfânta fecioară Maria, ori de orice alt sfânt, ne vorbește în primul rând de Isus Cristos.

În cazul de față, Biserica ne vorbește despre Isus care a binevoit să se nască în familia lui Iosif cel credincios și smerit (cf. Mt 1,19); ne vorbește de Isus care a împlinit profețiile cu privire la el, în persoana și familia lui Iosif cel drept (cf. Mt 1,16); ne vorbește de Isus care a umplut și sfințit viața lui Iosif (cf. Mt 1,20); ne vorbește de Isus care l-a copleșit cu haruri și binecuvântări pe sfântul Iosif și familia lui (cf. Mt 1,21); ne vorbește de Isus de care Iosif a fost intim unit în toată existența lui, ca mlădița de viță (cf. In 15,5); ne vorbește de Isus care s-a arătat lumii ca fiul dulgherului Iosif (cf. Mt 13,55); ne vorbește de Isus care vindecă, ajută și mântuiește, la rugăciunile sfântului Iosif; ne vorbește de Isus, care și astăzi, îi face mare plăcere să vorbească lumii întregi, prin viața de credință și prin sărbătorile în cinstea sfântului Iosif.

Dacă sfântul Iosif are niște demnități la care ține foarte mult, atunci ele sunt: cea de a fi "bărbatul credincios" supus Domnului (Mt 1,19); cea de a fi numit ucenicul smerit a lui Isus și împlinitorul fidel al poruncilor sale (cf. Mt 1,24); cea de a fi "dulgherul" ce a dat lumii un Fiu care a schimbat și mântuit lumea (cf. Mt 13,55); cea de a fi credinciosul care a păstrat o profundă încredere în Dumnezeu, chiar și atunci când fericirea și siguranța lui păreau amenințate (cf. Mt 2,13-14); cea de a fi apostol și crainic al lui Isus către frații lui; cea de a fi însoțitor fidel al lui Isus pe drumul vieții; cea de a fi punte de legătură între Isus și oamenii care caută mântuirea; cea de fi între primii răscumpărați ai fiului său Isus; cea de a fi umil mijlocitor al fraților săi, pe lângă fiul său Isus, așa cum ne sugerează primele două lecturi de astăzi (cf. 2Sam 7,4-16; Rom 4,13-22); cea de a schimba suflete amăgite de mentalitatea lumii, în suflete mântuite, așa cum face și astăzi.

Datorită credinței sale, sfântul Iosif a fost asemănat cu Abel care a adus jertfa cea mai bună; cu Enoh care a fost mutat miraculos de pe pământ; cu Noe căruia i s-au încredințat taine viitoare;

Datorită credinței sale, sfântul Iosif a fost asemănat și cu Avraam și Saara care au umblat prin locurile cerute de Dumnezeu, fără să știe unde se duc și care au crezut "împotriva oricărei speranțe" (Rom 4,18), adică au crezut că, dintr-un bărbat de 100 de ani și dintr-o femeie de 90, Dumnezeu mai poate ridica un copil care să fie strămoșul unui număr mare de popoare (cf. Gen 12,1-2). La fel și sfântul Iosif a umblat prin locurile unde la trimis Dumnezeu: Nazaret, Betleem, Egipt, Nazaret; și a crezut peste orice rațiune umană, că o fecioară curată ca Maria, poate să nască după profeție (cf. Is 7,15), numai prin puterea Duhului Sfânt, fără să cunoască bărbat (cf. Lc 1,34-35), pe Mesia care va mântui popoarele ivite din sămânța lui Avraam (Rom 4,11-18).

Datorită credinței sale, sfântul Iosif a fost asemănat cu regele profet David; cu acel David care i-a crezut lui Dumnezeu, că îi va da un fiu care va ridica un templu pe măsura sa. (cf. 2Sam 7,12-14). Și Iosif i-a crezut lui Dumnezeu (cf. Mt 1,24) care i-a spus că marele Rege, profețit odinioară, se va naște în casa lui, și că îi va ridica un templu plăcut, un templu din pietre vii, un templu care astăzi se cheamă Biserica.

Datorită credinței lui curate, sfântul Iosif a mai fost asemănat și cu preotul Melchisedec, care aducea ca jertfă Dumnezeului preaînalt, pâine și vin (cf. Gen 14,18-20; Evr 7,1-3); Și așa cum preotul stă aplecat asupra speciilor euharistice, la altarul de jertfă, tot astfel sfântul Iosif, asemenea unui preot, a stat aplecat toată viața lui asupra lui Isus, mântuitorul lumii.

Și așa cum preotul Melchidedec a mijlocit la Dumnezeu pentru Avraam și a oamenilor săi (cf. Gen 14,19), tot astfel și sfântul Iosif mijlocește mereu la fiul său Isus, pentru toți cei care formează Biserica, dar și pentru toți cei care sunt așteptați să intre în Biserica mântuirii.

Datorită credinței lui curate, sfântul Iosif a mai fost asemănat și cu Iosif cel drept și credincios, fiul lui Iacob, din Vechiul Testament. Așa cum acel Iosif din Vechiul Testament, datorită credinței sale puternice în Dumnezeu, a reușit să-și păstreze curăția în casa lui Putifar și să se păzească de marea nelegiuire a adulterului (cf. Gen 39,7-12); așa cum a reușit să treacă peste răutățile fraților și străinilor; așa cum a reușit să treacă cu bine peste exil și închisori; așa cum a reușit în cele din urmă să-și împlinească visul de a ajunge rege (cf. Gen 37,7-11), în fața căruia se plecau părinții, frații și străinii (cf. Gen 41,40-44; 42,6); dar mai ales așa cum a reuși să-și împlinească visul de a da pâine celor flămânzi și alinare celor suferinzi, așa încât chiar faraon să spună: "Mergeți la Iosif" (Gen 41,55)!

La fel și sfântul Iosif, datorită credinței sale puternice în Dumnezeu, a reușit să biruiască anormalul "normal al lumii", cel de a trăi: fără credință, fără rugăciune, fără iubirea lui Cristos, fără viață curată, fără ideal veșnic, fără muncă, fără dragoste de semeni; dar trăind în lumea păcătoasă a timpului său: în credință și rugăciune; în slujirea lui Dumnezeu de acasă, de la sinagogă și de la templu; în gânduri, cuvinte și viață curată; în purtare frumoasă în familie și în societate; iubind pe Dumnezeu, pe semeni și întreaga creație. Astfel că Biserica ne spune și nouă celor de astăzi: "Mergeți la Iosif"!

Datorită credinței lui, sfântul Iosif a mai fost asemănat și cu Mardorheu; cu acel Mardorheu care a slujit cu credință pe regele Artaxerxe și pe regina Estera, fapt care a dus la salvarea poporului său și la preamărirea sa (cf. Est 6,1-2; 8,1-2). Asemenea lui Mardorheu, Iosif a slujit cu credință pe Dumnezeu, scăpând de la moarte pe Isus și pe Maria, fugind cu ei în Egipt (cf. Mt 2,13-14), asigurând salvarea poporului său, și dobândindu-și o coroană și un frumos nume în cer.

Biserica vrea să ne spună astăzi că, prin credința și lucrarea noastră, Dumnezeu dorește ca și noi să ne asemănăm cu sfântul Iosif, dar și cu toți eroii credinței pe care-i laudă sfânta Scriptură.

În limba ebraică, Yoseph este o prescurtare a numelui Yosephyah, care înseamnă "Dumnezeu să mai dea, să adauge". Da, Dumnezeu a voit să mai dea și să mai adaoge oameni ca sfântul Iosif, de aceea Isus a rânduit Botezul creștin.

Dar să mai vedem și alte lucrări ale sfântului Iosif izvorâte din credința lui, ca să știm ceea ce voiește Dumnezeu de la noi. Datorită credinței și unirii sale intime cu Cristos, sfântul Iosif a primit harul de a fi: sfântul care apără și susține Biserica; sfântul care susține familia; sfântul care apără săracii, văduvele și orfanii; sfântul care ajută oamenii să se convertească și să creadă; sfântul prin care Dumnezeu face multe minuni și trimite lumină și vindecare lumii; sfântul prin care Dumnezeu dă o moarte bună și o mântuire sfântă tuturor celor credincioși.

Suntem în "Anul Credinței și al Familiei"! De aceea astăzi când îl sărbătorim pe sfântul Iosif cel credincios, capul Sfintei Familii și patronul Sfintei Biserici, trebuie să ne amintim că și unul fiecare dintre noi, la botez, am primit în dar credința prin care să murim pentru păcat și pentru noi înșine, și să trăim numai pentru Dumnezeu; dar la botez a primit în dar credința și pentru a susține și apăra membrii Bisericii; și pentru a susține și apăra familiile; și pentru a susține și apăra săracii, văduvele și orfanii; dar mai ales pentru a-i ajuta pe oameni să ajungă la mântuire. Deci, Dumnezeu ne-a lăsat în sfântul Iosif un exemplu, ca așa cum a făcut el în timpul lui, așa să facem și noi în timpul nostru.

O istorioară ne spune că, pe când patriarhul Iosif din Vechiul Testament era în Egipt și avea grâu din belșug, gândindu-se că sunt atâția oameni care suferă și mor de foame, a cerut slujitorilor să arunce paie de grâu pe apele Nilului, ca să-i conștientizeze pe cei de departe că undeva este belșug de hrană, să vină s-o găsească și să trăiască. Toți trebuie să ne gândim și la frații noștri săraci. Un Iosif a făcut aceasta în Egipt, un alt Iosif a făcut asta în Nazaret, iar noi, cei botezați, trebuie să facem asta în timpul nostru.

Tot o istorioară creștină ne spune că, în vechime, mulți profeți și drepți, împreună cu poporul timpului lor, au voit să intre în cer, dar n-au putut pentru că n-au știut parola de la intrarea în cer, parolă care consta din a rosti numele lui Isus: "căci nu este sub cer nici un alt nume dat oamenilor în care trebuie să fim mântuiți, decât numele lui Isus" (Fap 4,12). Dar iată că la un moment dat apare sfântul Iosif, însoțit de o mare mulțime de oameni, și-i spune îngerului portar: "În numele lui Isus, vă rugăm să ne permiteți intrarea!" Iar porțile au fost deschise imediat, iar el și însoțitorii săi, au intrat în cer. Iosif a făcut cunoscut oamenilor din timpul său numele mântuitor al lui Isus. Biserica ne spune astăzi că această misiune a lui Iosif a trecut la fiecare dintre cei botezați, a trecut la fiecare dintre noi. Să spunem oamenilor despre Cristos, ca să se poată mântui.

După mărturia autorilor vieții fericitului Ieremia (1556-1625), bătrânelul care l-a călăuzit pe Ieremia, din Valahia și până în Italia, cu sfatul și cu ajutorul său, n-a fost altul decât sfântul Iosif. Misiunea de a ajuta pe oameni în viața lor și pe calea mântuirii este și misiunea creștinului.

Cu trei zile înainte de moartea sa, Silvio Pellico (1789-1854), scriitor, poet și dramaturg italian, spunea: "Numai în cer vom înțelege lucrarea și măreția sfântului Iosif!"

Sfântul Francisc de Sales (1567-1622) a avut așa de mare încredere în mijlocirea sfântului Iosif, că a așezat icoana lui în locul cel mai vizibil din camera sa și-i purta mereu iconița în breviarul său. Să-l cinstim și noi pe sfântul Iosif, imitându-i virtuțile și lucrările sale!

Mergeți la Iosif!

La mulți ani tuturor celor care poartă numele de Iosif, dar și tuturor creștinilor!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat