Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a III-a din Postul Mare - C

"Îndurător și milostiv este Domnul" (Ps 102,8)

Zilele Postului Mare sunt zile în care Isus poartă crucea păcatelor noastre și bate la ușa inimii noastre cerându-ne intrarea prin convertirea noastră, pentru a cina cu noi, pentru a ne da un scaun de domnie la Tatăl său (cf. Ap 3,20-21), dar și pentru a ne scuti de un sfârșit violent și neprevăzut ca al celor 18 peste care s-a prăbușit turnul din Siloe, sau ca al acelor galileeni al căror sânge Pilat l-a amestecat cu cel al jertfelor lor (cf. Lc 13,1-5). Iar asta o face pentru că așa cum ne spune psalmul responsorial de astăzi, "Dumnezeu este îndurător și milostiv (cf. Ps 102,8).

Iar a ne converti, conform lecturile de astăzi, înseamnă a face o revoluție interioară prin care să schimbăm domnia satanei cu domnia lui Isus; înseamnă să schimbăm direcția greșită în care am mers până acum cu direcția cea bună arătată Isus; înseamnă a ne schimba orientare centrată pe noi înșine, spre cea îndreptată spre Dumnezeu și spre semeni; înseamnă a înceta să mai fim smochini fără rod și a începem să producem roade vrednice de pocăința noastră (cf. Lc 13,6-7).

Poate mulți dintre noi cei prezenți la sfânta Liturghie de astăzi, auzind chemarea lui Isus la convertire, chemare care a început chiar din prima zi a Postului Mare (cf. Mc 1,15), s-ar putea să-și spună în inima lor: "De ce să mă convertesc, căci eu n-am ucis cum a făcut Cain (cf. Gen 4,8); nu m-am îmbătat ca Lot (cf. Gen 19,32-35); n-am furat ca Zaheu (cf. Lc 19,8); n-am păcătuit ca Maria Magdalena (cf. Mc 16,9); n-am vândut pe Isus ca Iuda (cf. Mc 14,43-46); n-am prigonit ca Saul (cf. Fap 8,3);... sau n-am făcut nimic din ceea ce fac vecinii și colegii mei (cf. Lc 18,11)?"

Scriptura prin lecturile de astăzi ne răspunde astfel la această dilemă a sufletului nostru: Pentru a te pierde pentru vecie, nu e nevoie să fii mai păcătos decât toți ceilalți oameni din jurul tău, așa cum nu au fost nici galileenii uciși de Plilat și nici cum nu au fost nici cei 18 peste care s-a prăbușit turnul din Siloe (cf. Lc 13,1-5).

Pentru a ne pierde ajunge chiar și un singur păcat, și acela văzut de mulți ca mic. Să ne gândim doar la Adam și Eva care au pierdut raiul pentru o singură mușcătură din fructul pomului oprit (cf. Gen 3,6); la femeia lui Lot a murit pentru o simplă privire înapoi (cf. Gen 19,26); la Esau care a pierdut binecuvântarea, pentru că în glumă a dat-o pentru un blid de linte (cf. Gen 25,33); la Moise care n-a intrat Canaan, pentru că în loc să-i vorbească unei stânci, a lovit-o de două ori cu toiagul său (cf. Num 20,8.11); la regele Saul care și-a pierdut regatul pentru o simplă neascultare (cf. 1Sam 15,22); la Anania și Safira au murit pentru o singură minciună (cf. Fap 5,2-5); la Iuda în care a intrat satana numai printr-o singură împărtășanie sacrilegă (cf. In 13,27) etc. Și când auzi creștini spunând că au păcătuit...numai de 2-3 ori pe zi, te umple groaza de atâta inconștiență.

Generația la care a venit Mântuitorul, ca și generația de astăzi la care predică tot el prin preoții săi, poate fi asemănată cu smochinul neroditor din vie (cf. (Lc 13,6-9), adică o generație necredincioasă. Și astăzi Dumnezeu caută rod în noi și pentru că nu găsește, deși ne iubește, este nevoit să rostească verdictul: "Taie-l, la ce să mai ocupe locul degeaba!" (Lc 13,7).

În acest sens există o frumoasă istorioară creștină: Se spune că Dumnezeu, văzând că în urma păcatului sunt atât de mulți nefericiți pe pământ, și-a trimis o bună parte dintre îngerii săi să se ocupe de nefericirile oamenilor. Și astfel îngerii au venit pe pământ și și-au ales fiecare câte una din categoriile de nefericiți: orfani, văduve, bătrâni, bolnavi, neputincioși, săraci, flămânzi, goi, fără adăpost, handicapați, părăsiți etc. Mai rămăsese o categorie de nefericiți pe care nici un înger nu s-a încumetat să o ia sub ocrotirea lui, era categoria păcătoșilor. Văzând Dumnezeu că îngerilor le este teamă de această categorie de nefericiți, s-a adresat cu propunerea de a-i lua sub ocrotire, Fiului său, Isus. Isus nu a mai stat mult pe gânduri și, prin puterea Tatălui și a Duhului Sfânt, s-a întrupat și a venit pe pământ, trăind printre oamenii păcătoși ca un prieten și oferindu-și viața pentru mântuirea și fericirea lor veșnică.

Atunci Isus, în marea sa iubire față de păcătoși, față de mulțimea de smochini neroditori, l-a rugat pe Dumnezeu, să-i mai îngăduie măcar încă un an. Iar în acest an el s-a îngrijit de mântuirea lor, vărsându-și sângele pentru ei. Iar Dumnezeu, după spusa psalmistului, i-a mai îngăduit pe cei din Israel încă 40 de ani (Ps 95,10-11). La rugăciunea lui Isus, și pe noi, păcătoșii de astăzi, Dumnezeu ne îngăduie de 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70 de ani sau mai mult. Dar într-o zi vine și judecata.

E adevărat că și noi, în aceasta viață, în drum spre împărăția lui Dumnezeu, trebuie să trecem, asemenea evreilor în drum spre țara Canaanului, prin "cuptorul de foc" al Egiptului (cf. Dt 4,20). Dar și nouă Dumnezeu ni s-a făcut cunoscut prin Isus, "noul său rug aprins", că suferințele noastre sunt și ale lui; ne-a dezvăluit și nouă că numele său este tot: "Eu sunt", adică cel care umple mereu eternitatea cu prezența și puterea lui (cf. Ex 3,14; Is 43,11.13. 25); și ne-a spus că tot el este eliberatorul promis "părinților noștri", care s-a coborât la noi să ne scape (cf. Ex 3,8).

Apostolul Paul ne ajută să înțelegem istoria lui Israel, raportând-o la Cristos. Totul a fost o pregătire pentru venirea lui Cristos.

O veche istorioară iudaică ne spune că, atunci când poporul lui Israel a cârtit împotriva lui Dumnezeu, la apele de la Meriba, stânca din pustiu din care a țâșnit apă, stâncă în fața căreia Moise trebuia numai să-i vorbească și nu să o lovească, căci era o stâncă vie (cf. Num 20,8-13); lovire pentru care Moise a fost aspru pedepsit prin neintrarea sa în Canaan (cf. Dt 32,50-52). Stânca aceasta vie nu a rămas în locul în care a fost găsită, ci a mers în urma lor, împreună cu mana, până la intrarea în țara promisă, ca semn al iubirii și ocrotirii lui Dumnezeu.

Sfântul Paul dezvoltând astăzi această temă, ne spune în cea de-a doua lectură că stânca vie care i-a însoțit pe iudei în tot drumul lor prin pustiu a fost Cristos. Ba mai mult, Cristos este stânca care ne însoțește și pe noi până astăzi, ca semn al aceleași iubirii și ocrotirii lui Dumnezeu (cf. 1Cor 10,4).

Dumnezeu avertizează întotdeauna pe cei aflați în păcat, ca să se întoarcă și să aibă viață. Astfel, Dumnezeu i-a avertizat și chemat la convertire pe oamenii din timpul potopului, timp de 100 de ani, prin Noe și familia lui (cf. Gen 6,8). Pe cei din Sodoma și Gomora, Dumnezeu i-a chemat la convertire prin Lot (cf. Gen 19,9). Pe evreii scoși din Egipt, timp de 40 de ani, Dumnezeu i-a chemat la convertire, prin multe minuni și prin glasul lui Moise. Pe cei din Ninive, Dumnezeu i-a chemat la convertire prin profetul Iona (cf. Iona 3,5). Pe iudeii păcătoși, care spuneau că așteaptă venirea lui Mesia și n-o așteptau, Dumnezeu i-a chemat la convertire prin toți profeții săi și în mod special prin Ioan Botezătorul (cf. Mc 1,2-5); dar ei, în loc să se convertească, i-au ucis, ca vierii pe trimișii și pe fiul împăratului (cf. Mt. 21,38-39).

Puțini sunt cei care s-au convertit la chemarea lui Dumnezeu: Rahav, căreia i-au predicat iscoadele evreilor (cf. Ios 2,1-24); Rut moabiteanca căreia i-a predicat soacra ei, Noemi (cf. Rut 1,16-17); ninivitenii cărora le-a predicat profetul Iona (cf. Iona 3,5-10); David căruia i-a predicat profetul Natan (cf. 2Sam 12,1-13); Saul căruia i-a predicat Isus înviat (cf. Fap 9,5-6); Onesim și Filemon, cărora le-a predicat Paul (cf. Fil 1,9-10); Augustin căruia i-a predicat episcopul Ambrozie... și alții. Dumnezeu așteaptă acum ca din rândul celor care au ascultat chemarea sa și s-au convertit să facem parte și noi.

Se spune că pe unele clădiri abandonate din New York, care au geamuri sparte și aspect neîngrijit, autoritățile locale, pentru a masca dezastrul, au pus niște cortine din plastic, pe care au pictat perdele și jaluzele vieneze. Este o înșelăciune. Această înșelăciune o fac și unii creștini cu viața lor, punându-și mască de credincioși, pe când ei sunt niște morminte văruite (cf. Mt 23,27).

Când Moise a coborât de pe munte unde a stat în părtășie cu Dumnezeu timp de 40 de zile, a arătat ca și Dumnezeu, nu numai pentru că fața lui strălucea, ci mai ales a început să se asemene cu Dumnezeu, devenind omul cel mai blând de pe fața pământului (cf. Num 12,3).

Sfântul Paul spune foarte clar: "Nu vă înșelați: Dumnezeu nu se lasă să fie batjocorit; ceea ce seamănă omul, aceea va și secera" (Gal 6,7).

Scriptura mai păstrează un exemplul unui om care l-a batjocorit pe Dumnezeu, în persoana lui Antioh Epifanul (215-164 î.Cr). Acesta după ce toată viața și bătut joc de Dumnezeu și de poporul său, ignorând toate chemările la convertire. La bătrânețe, când păcatele s-au lăsat de el și nu el de păcate, pentru că nu mai avea puterea să le săvârșească, a strigat după ajutor la Dumnezeu. Și notează foarte frumos Scriptura, spre învățătura noastră: "Acest rău nu a primit milostivirea Domnului" (2Mac 9,13).

Mulți creștini gândesc că actul convertirii trebuie făcut la bătrânețe, și că până atunci pot trăi ca niște smochini neroditori. Cât de mult se înșeală acești creștini, căci convertirea amânată pentru la bătrânețe e ca și cum ai vrea să câștigi o cursă cu obstacole, sau un concurs de Miss la bătrânețe, după ce le-ai ratat la tinerețe. Acest mod de a gândi este o blasfemie la adresa lui Dumnezeu, și nu rămâne nepedepsită.

Sfântul Thomas Morus (1477-1535) nu înceta de a-i atrage atenția unui cavaler din timpul lui să lase viața de păcat și mai ales înjurăturile. La toate aceste chemări, el răspunde disprețuitor că o va face în ceasul morții cu un act de căință, asemănător cu cel al tâlharului iertat din dreapta crucii (cf. Lc 23, 39-43). S-a întâmplat ca într-o zi, pe când era la vânătoare și alerga un animal, să cadă din galopul calului pe niște pietre și să moară instantaneu. Ultimele cuvinte pe care le-a rostit, nu au fost unele de iertare, ci tot o înjurătură urâtă.

Convertirea și pocăința nu trebuie amânate. Cartea Judecătorilor ne vorbește despre un levit care a avut imprudența de a intra într-o cetate idolatră unde nu avea voie să intre. Și pentru că nici n-a plecat repede de acolo, amânând plecarea cu o zi, și-a pierdut ceea ce a avut mai scump pe lume, soția, pe care, după ce i-au batjocorit-o, oamenii lui Belial i-au ucis-o (cf. Jud 19,1-28).

Acest levit imprudent este imaginea creștinului imprudent care după ce intră în păcat, fără voia lui Dumnezeu, mai și amână plecarea din el, deși Scriptura spune: "Să nu apună soarele peste păcatul vostru" (Ef 4,26). Atunci oamenii lui Belial vor venii ș-i vor ucide și lui ceea ce are mai scump, sufletul. Să nu uităm că păcatul este ca un foc deschis într-o casă frumoasă. Să nu uităm că prin orice păcat intrăm în cetatea idolatră a satanei, care ne urăște de moarte.

Galileenii știau că Irod îi urăște și cu toate acestea ei au intrat în cetatea lui, ba mai mult au și mai zăbovit acolo pentru niște jertfe păgâne. Cei 18 știau că turnul din Siloe este șubred și totuși au mai rămas la umbra lui. Și ce a urmat imprudenței lor? Măcelărirea pentru unii și strivirea pentru alții (cf. Lc 13,1-5).

Petru Abelard (1079-1142), un scriitor religios și profan, a oscilat multă vreme în Dumnezeu și satana. Acest om s-a convertit în urma unui vis. Se făcea că a murit și că diavolii au venit și i-au luat sufletul ca să i-l ducă în iad. Acolo a văzut cum diavolii îi construiau o casă de foc pentru veșnicie, casă de la care le mai lipsea numai o singură cărămidă. El i-a auzit pe diavoli spunând bucuroși: "Încă un păcat și Petru Abelard este al nostru". Îngrozit, s-a trezit. A înțeles mesajul lui Dumnezeu, a făcut o spovadă bună, și a început o viață nouă de creștin, dărâmând, prin fapte de iubire și pocăință, casa din iad pe care i-o construiau diavolii.

Poate că și la mulți dintre noi, creștinii, ne mai lipsește un singur păcat până ce casa de foc din iad să ne fie gata și să fim duși acolo. Să urmăm pilda de convertire a lui Petru Abelard și, prin fapte de pocăință și de dragoste creștină, să ne dărâmăm și noi casa din iad.

Închei cu vorbele sfântului Remigiu (437-533), spuse lui Clovis, regele francilor (466-511), la botezul său: "Arde tot ceea ce ai iubit până acum și iubește tot ceea ce ai ars până acum!"

Acest lucru să-l facem și noi începând de astăzi!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat