Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Măreția pontificatului lui Benedict al XVI-lea

A deschis o poartă

"Ecclesiasticus" din creștet până în tălpi

De Wolfgang Beinert

Un bilanț al pontificatului în ajunul sfârșitului său? În 2005 mass-media șopteau: un Papă de tranziție! Afirmația era pe cât de banală pe atât de corectă. Conform înțelegerii catolice, orice Papă este un om de trecere, care pentru o anumită perioadă conduce Biserica în drumul său prin timp, pentru a fi înlocuit apoi de următorul succesor al lui Petru, care va fi responsabil pentru perioada următoare (fie ea mai lungă sau mai scurtă). Pentru aceasta, în imediata apropiere temporară a unei schimbări de pontificat nu se pot da știri de o oarecare importanță referitoare la un bilanț al perioadei tocmai încheiate. Un astfel de bilanț ar trebui să poată sonda importanța pe care o îmbracă perioada de timp tocmai parcursă față de drumul în ansamblu, adică în istorie.

În orice caz, înainte ca Benedict al XVI-lea să înceapă slujirea sa petrină, ultima dată când s-a vorbit despre un Papă de trecere a fost în 1958. Panorama era asemănătoare: după un pontificat lung, exista exigența unei schimbări care să poată fi susținută, a căutării unui Papă pe cât de bătrân pe atât de merituos ca soluție pentru apropiata continuitate, conform modului propriu de a pune problema al succesorului. Atunci răspunsul a fost Ioan al XXIII-lea. însă la sfârșit el s-a ritmat în mod foarte diferit de cum se crezuse. Și foarte repede au putut să vadă toți că planul său conciliar avea să fie o trecere de calitate extraordinară. Însă importanța exactă n-a putut să fie stabilită nici măcar la sfârșitul acelui pontificat.

Așadar, în prezent nu este posibil să se traseze un bilanț, totuși se pot recunoaște elementele pentru o viitoare evaluare istorică. Vor fi mereu foarte subiective, dar probabil tocmai pentru asta, împreună cu altele, nu vor fi inutile.

Prima dată când l-am întâlnit pe Joseph Ratzinger a fost în 1962, la Roma, în curtea Colegiului Pontifical Germanic și Ungar, la începutul primei faze conciliare. Institutul oferise un prânz pentru toți participanții germani. După aceea s-au reunit toți pentru recepție: episcopi, experți, studenți. Între ei era - tânăr, cu părul alb, de toți, în secret, considerat deja o stea - profesorul din Bonn, care deja în acea vreme era foarte vestit. Noi studenții nu îndrăzneam să-i ne adresăm lui.

În schimb, la a doua întâlnire a mea cu el, tocmai acest lucru a fost inevitabil. S-a întâmplat acasă la el la Tübingen. Mă primise grație mijlocirii episcopului meu. I-am cerut să mă asiste pentru abilitarea la predare pe care trebuia s-o susțin. Colocviul a avut pentru mine un rezultat pozitiv. A început o perioadă de apropiere constantă. Ne întâlneam aproape în fiecare zi la concelebrare în Edith-Stein-Heim, aveam schimburi de idei de-a lungul parcursului comun de la și spre universitate. Din când în când îl duceam pe el și pe frați cu mașină în împrejurimi, ca să vizităm Suabia.

Am putut cunoaște un om care era extraordinar de înrădăcinat în ținutul său, vechea Bavarie, cu evlavia sa locală sănătoasă, dar care în același timp strălucea prin minunata sa cunoaștere a tradiției teologice. Grație cunoașterii ambientului roman din partea mea, aveam o anumită familiaritate cu scolastica și Ratzinger mi-a deschis lumea mai puțin cunoscută de mine, dar pe care repede am simțit-o fascinantă, a monahismului contemporan și, îndeosebi, a comorilor patristicii. Cu dicția sa strălucitoare analiza prezentul, în mod critic fie față de societate fie față de Biserică, și tot mai preocupat pentru dezvoltările, care după aceea au culminat - sau mai bine zis: au explodat - în acela care a fost anul tragic pentru Germania, adică 1968.

Revoluția studenților chiar la Tübingen a zguduit respectabilul edificiu al înțelegerii de sine a profesorilor, chiar și a sensibilului, delicatului și vulnerabilului profesor de dogmatică din Marktl. Apogeu absolut al predării sale din acei ani a fost Introducere la creștinism. Aula magna plină până la ultimele locuri pe scaune și cu toate treptele ocupate, aulele vecine legate via radio pline și ele: un adevărat eveniment, s-ar spune astăzi.

Joseph Ratzinger a publicat zeci de mii de pagini; numai bibliografia depășește 400 de pagini. În mod straniu, printre acestea sunt relativ puține opere monografico-sistematice. Este posibil de găsit elemente comune, un fir roșu în labirint, un mod de a gând care evidențiază personalitatea sa? Cred că, precum pentru Goethe, toate publicațiile sale sunt și "fragmente ale unei mari mărturisiri". Baza istoriei gândirii este fără îndoială platonismul, transmis prin Augustin și Bonaventura, protagoniști ai tezelor sale de doctorat și de abilitare la predare. De aici derivă pe de o parte profunzimea spiritualității sale și pe de altă parte profunda neîncredere în fața fenomenelor timpurilor, care ies în evidență din ultimul său discurs de cardinal în fața conclavului în anul 2005 și din recenta întâlnire cu clerul roman.

Centrul interesului lui Ratzinger, care poate fi recunoscut cu ușurință în opera omnia, este Biserica. El este, din creștet până în tălpi, ecclesiasticus, personalitate a Bisericii.

A-i promova binele, cu toate forțele proprii, este avântul gândirii sale și al acțiunii sale literalmente încă din copilărie. Apogeul extraordinar al acestui lucru a fost declarația sa de renunțare la 11 februarie. Este exact ca și conciliul pentru Ioan al XXIII-lea: faptul că era vorba de un act istoric la acea vreme se putea intui cu ușurință; în schimb importanța pe care o va avea pentru comunitatea credincioșilor nu se putea intui. Astfel, deja acum observatorii au decis că prima renunțare la propria slujire din partea unui episcop de Roma din perioada modernă va conferi acestei slujiri o față nouă, chiar dacă detaliile nu sunt deloc previzibile.

În orice caz, pentru binele Bisericii, cel care este servus servorum, slujitorul tuturor slujitorilor comunității, abandonează în mod curajos căsătoria discutabilă, fie din punctul de vedere teologic fie din cel dogmatic, și aproape mitic, dintre slujire și cel care o desfășoară. Eclezialitatea lui Benedict strălucește. Și același lucru îl fac curajul său și libertatea sa în fața lui Dumnezeu și în fața oamenilor.

Însă eclezialitatea nu este o atitudine protocolară. Ea are un centru concret și mai ales o intenție concretă. De fapt, conform Constituției despre Biserică de la ultimul conciliu, Biserica este "semnul și instrumentul unirii intime cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc" (Lumen gentium, nr. 1). În prima sa enciclică Deus caritas est, Benedict al XVI-lea a chemat pe nume această, prin natura sa, "instrumentalitate": "principiul eclezial fundamental" este iubirea (nr. 21). "Și Biserica, în calitate de comunitate, trebuie să practice iubirea. În consecință, iubirea are nevoie și de organizare ca suport pentru o slujire comunitară ordonată" (nr. 20). Slujirea cheilor are deci misiunea de a dezvolta, a concretiza și a face plauzibil acest principiu fundamental din punct de vedere spiritual, teologic și organizator.

Mersul pontificatului arată câteva idei pozitive în această direcție, dar și acele lipsuri care au devenit o povară insuportabilă pentru Papa, căreia nu-i mai putea face față. Liberalitatea curajoasă a gândirii, pe care numeroșii săi studenți au admirat-o și din care au scos profit, se ciocnește cu profunda îngrijorare datorită păstrării "jenante" a unei tradiții care vrea să îmbrățișeze multele curente ale spiritualității creștine; evlavia profundă a ființei sale creștine se ciocnește cu limitările responsabilității apostolice. Faptul de a o fi purtat și de a voi să continue s-o poarte până la plinătate exprimă tragica măreție a acestui pontificat care merge cu mult dincolo de timpul său.

Tensiunea dintre unitate și catolicitate, dintre reprezentarea sfințeniei și apostolicității în mod reformator și în același timp continuativ, și a fi tocmai în asta garant al înaintării Bisericii pe drumul timpului, va continua să fie și în viitor povara celui care poartă cheile, și a viitorului Papă. Cel care acum predă cheile lui Petru făcând așa a deschis o poartă.

(După L'Osservatore romano, 23 februarie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Notă

Wolfgang Beinert (1933), devenit preot în 1959, după ce a predat dogmatică la Bochum (Germania), din 1978 până la sfârșitul activității sale academice în 1998 a fost profesor de dogmatică și istoria dogmelor la Universitatea din Regensburg, unde a fost coleg al lui Joseph Ratzinger. Pentru editura Queriniana a condus Lessico di teologia sistematica (1990), și este autor al lucrării Creștinismul. Respirație de libertate (2003) și Aș avea o întrebare... Informație despre credința creștinilor.


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat