Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Un teolog care a contribuit mult la îmbunătățirea raporturilor dintre ortodocși și catolici

Papa coerenței

de Hilarion, mitropolit de Voloholamsk, președinte al Departamentului pentru relații externe al Patriarhiei de Moscova

La 11 februarie, neașteptatul anunț al renunțării la slujire a Papei Benedict al XVI-lea a uimit profund nu numai Biserica Catolică, ci întreaga creștinătate și opinia publică mondială. În condiția sa de slăbire progresivă a forțelor, despre care a vorbit el însuși, decizia de a părăsi pontificatul nu poate decât să fie considerată un act de mare curaj și de umilință exemplară.

În această lume a noastră în care atâția care nu au putere caută în mod spasmodic să intre în posesia ei și atâția care o au caută cu orice preț să n-o piardă, glasul blând al primatului celei mai numeroase Biserici creștine din lume, care spune că renunță în mod liber la exercitarea autorității sale din cauza slăbirii fizice și pentru binele Bisericii, este în contrast clar cu mentalitatea curentă. Încă o dată Papa Benedict al XVI-lea s-a dovedit coerent cu propria linie de integritate morală și de refuzare a compromisului.

Suntem desigur încă prea apropiați de anunțarea renunțării lui Benedict al XVI-lea pentru a încerca un bilanț al pontificatului său. Însă aș spune că una din cheile interpretative ale figurii acestui Papă și ale pontificatului său este probabil tocmai aceasta a coerenței cu sine însuși și cu tradiția Bisericii, a necedării sale în fața modelor trecătoare ușoare, în fața presiunii puternice a culturii dominante.

Papa Ratzinger este un teolog de înaltă importanță, fără îndoială unui dintre cei mai autoritari teologi catolici contemporani. Opera sa de teolog, înainte și după urcarea la catedra pontificală - de la cărțile sale despre figura lui Isus la enciclicele și exortațiile sale apostolice, de la declarația Dominus Iesus la Catehismul Bisericii Catolice - reprezintă o contribuție de importanță deosebită la teologia catolică modernă. Una din temele cele mai tratate de el, cea a raportului dintre credință și rațiune, este în continuitate cu ceea ce s-a spus deja de predecesorul său, Papa Ioan Paul al II-lea.

O altă temă îndrăgită de Papa Benedict al XVI-lea, încă de la începutul pontificatului, este cea a reafirmării valorilor morale creștine, nu-ul său ferm spus "dictaturii relativismului". Este o poziție care ne găsește pe noi ortodocșii pe deplin de acord. Astăzi în întreaga lume, dar mai ales în societatea occidentală, se asistă la o periculoasă pierdere a oricărei orientări morale. Mentalitatea curentă ar vrea să șteargă orice distincție între bine și rău. Liberalismul moral extremist și militant a impus acel "corect din punct de vedere politic" ca o nouă ideologie de masă, la fel de absolutistă ca a maximalismelor politice care au întristat secolul al XX-lea. Dacă citim cu atenție evangheliile, vedem că milostivirea Domnului Isus față de păcătoși nu a însemnat niciodată a fi de acord cu păcatul, nici a confunda răul cu binele. Personal sunt convins că Biserica, astăzi probabil mai mult ca oricând, deși rămânând deschisă la raportul cu orice și propunând calea mântuirii oricărui om, trebuie să ofere credincioșilor linii de comportament foarte clare. Aș spune că actualul Pontif a arătat clar că deschiderea la dialog nu trebuie să însemne niciodată a trăda poruncile lui Cristos.

El a fost considerat frecvent un conservator și un tradiționalist și această faimă i-a procurat critici și o anumită impopularitate. Cred că este important în acest sens să reflectăm mai mult asupra a ceea ce înseamnă tradiția pentru noi creștinii. Creștinismul este religia lui "deja" și a lui "încă nu", religia în care transcendența și imanența, viața pământească și viața veșnică se întâlnesc. De fapt, Cristos deja a înviat, o dată pentru totdeauna și ca primul din învierea noastră generală; însă "îndumnezeirea" fiecăruia dintre noi este un proces în desfășurare. Pentru aceasta Biserica are un raport deosebit cu timpul. Biserica, și cu asta înțeleg Bisericile apostolice, este mereu în acel continuum care este tradiția. Acest cuvânt, atât în latină (traditio) cât și în slavă (predanie), indică transmiterea credinței. Mărturia pe care am primit-o de la apostoli și de la cei care ne-au precedat în drumul spre Dumnezeu trebuie s-o încredință, în întregime, generațiilor viitoare. Deci avem o responsabilitate de fidelitate.

Fără îndoială Benedict al XVI-lea ca Papă, exact ca Joseph Ratzinger ca teolog, este omul continuității, al fidelității față de acea predare care este tradiția. Teolog al continuității a fost și în lectura Conciliului al II-lea din Vatican făcută de el. Și din punctul de vedere al teologiei ortodoxe, ultimul Conciliu al Bisericii Catolice este apreciabil nu ca moment de ruptură de trecut, ci exact datorită contrariului: în ceea ce și prin ceea ce face referință la tradiție și chiar, aș vrea să spun, se întoarce la ea.

Pontificatul lui Benedict al XVI-lea a marcat o importantă îmbunătățire a raporturilor dintre ortodocși și catolici și, îndeosebi, între Roma și Biserica ortodoxă rusă. Papa cunoaște bine ortodoxia; iubirea sa față de tradiție îl apropie de noi. Apoi trebuie spus că și cunoașterea personală influențează pozitiv asupra relațiilor interecleziale. Patriarhul Kirill, înainte de a fi ales primat al Bisericii ortodoxe ruse, de patru ori s-a întâlnit mai întâi cu cardinalul Ratzinger și apoi cu Papa Benedict al XVI-lea. Și eu, după ce am urmat actualului patriarh ca președinte al Departamentului pentru relațiile externe ale Bisericii noastre, de trei ori am fost primit în audiență privată de către Papa. Voi păstra mereu o amintire foarte bună despre aceste conversații ale noastre și despre persoana sa. Nu cred că se poate spune că faptul de a fi teolog, om de gândire cu poziții clare, adesea opuse culturii dominante, a fost în dauna faptului de a fi păstor. Benedict al XVI-lea este un om blând, înțelegător, de mare umilință și înțelepciune.

Între ortodocși și catolici, și astăzi, rămân noduri teologice care trebuie desfăcute și răni istorice care trebuie vindecate. Am avut ocazia să ilustrez viziunea mea personală despre starea raporturilor noastre și a perspectivelor dialogului teologic ortodox-catolic direct Papei, în conversațiile personale avute cu el. Trebuie să spun că nutresc unele perplexități cu privire la dialogul dus înainte de Comisia teologică mixtă: cred că în viitorul imediat nu ne putem aștepta la progrese eclatante.

Cu toate acestea, pozițiile noastre în alte domenii coincid perfect, sau aproape perfect. De exemplu, pozițiile etice. Deci trebuie să investim în aceste domenii, să acționăm deja împreună pentru a reafirma valorile etice ale creștinismului. Am spus asta Papei și am găsit din partea sa înțelegere deplină.

Un alt domeniu în care putem și trebuie să acționăm împreună este cel al apărării creștinilor persecutați. Și aici nu mă refer numai la Africa, la Orientul Mijlociu sau la unele țări asiatice, ci și la Europa însăși, unde adesea creștinii sunt victime ale marginalizării culturale, reduși la tăcere de secularismul dominant, pentru care religia este ceva ce se referă numai la sfera vieții personale a individului și nu trebuie să aibă nici o reflexie în viața socială. Papa Benedict al XVI-lea a spus și a făcut multe, atât în apărarea creștinilor persecutați cât și în apărarea valorilor creștine uitate sau călcate în picioare. În el am avut un bun aliat.

Acum, cu renunțarea sa la exercitarea slujirii, Papa a oferit lumii o lecție de umilință și înțelepciune. În urmă cu câteva zile în Biserica rusă am sărbătorit Prezentarea lui Cristos la templu. Cum să nu amintim aici cântarea înțeleptului Simeon, pe care tradiția noastră îl definește "cel care l-a primit pe Dumnezeu" (Simeon Bogopriimec): "Acum lasă, Doamne, ca slujitorul tău să meargă în pace după cuvântul tău". Păstorului și creștinului Benedict al XVI-lea îi urăm o lungă, rodnică și pașnică perioadă din urmă a vieții. În ceea ce ne privește, ne dorim ca dinamica pozitivă în raporturile dintre Biserica ortodoxă rusă și Biserica Catolică romană să continue sub succesorul său.

(După L'Osservatore romano, 23 februarie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat