Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a II-a din Postul Mare - C

Prin cruce la lumină

Văzând reacția ucenicilor la Schimbarea la Față a lui Isus, "Doamne, ce bine ne simțim aici" (Lc 9,33), mi-am adus aminte de o reclamă "pentru slăbit", pe care am văzut-o pe holul unei clinici medicale. În partea de sus a reclamei era prezentată o persoană supraponderală, iar mai jos aceeași persoană în dimensiuni normale. Ochii tuturor priveau spre dimensiunile normale ale acelei persoane și se minunau. Dar, când a apărut medicul și le-a arătat rețeta dietei de urmat, multe din acele persoane supraponderale au plecat triste, asemenea tânărului bogat care a plecat trist din fața lui Isus, atunci când a auzit de renunțările pe care trebuia să le facă pentru a dobândi viața veșnică (cf. Mt 19,22).

Multe pierderi și urmări rele ne-au adus diavolul și păcatul în cele trupești și pământești: trudă, sărăcie, suferință, boală și moarte; dar mai multe și mai grele pierderi ne-a adus diavolul în cele sufletești și cerești: pierderea prieteniei cu Dumnezeu, pierderea vieții veșnice, pierderea frumuseții originale, pângărirea chipului și asemănării cu Dumnezeu, pierderea paradisului, pierderea strălucirii și a fericirii veșnice.

Pericopa evanghelică de astăzi, cu Schimbarea la Față a lui Isus, este o urmare firească a celei din duminica trecută, cu Ispitirile lui Isus de către duhul cel rău; căci dacă ne amintim de finalul evangheliei din duminica trecută, Luca ne-a spus că "diavolul s-a îndepărtat de Isus numai pentru un anumit timp" (Lc 4,13).

Dar de ce diavolul a promis că va reveni cu ispitele la Isus, și chiar a venit prin provocările adresate lui Isus de autorităților civile și religioase, de apostolii săi și de oamenii amăgiți de Satana? Pentru că Isus avea să se lupte cu diavolul în continuare ca să ne dobândească toate cele pierdute: frumusețea sufletească și trupească; strălucirea și fericirea paradisului pe care le-am pierdut odată cu toate cele pământești; și toate bunurile cerești pierdute. Și mai ales că Isus avea să ni le dobândească tot prin... cruce, instrumentul cel mai de temut de diavol. Văzând Satana că prin lupta directă nu-l poate birui pe Isus, căci era mereu în unire cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, l-a mânat pe apostolul Petru să-i facă misiunea de ispititor și să-l îndepărteze de cruce. Dar nici aici nu a reușit Satana, așa cum nu a reușit nici mai târziu prin oamenii răi de la cruce.

Crucea este și astăzi teama Satanei și a oamenilor lui. Citim în viața sfântului Cristofor (+ 251), că pe când era păgân îl slujea pe Satana, crezându-l ce mai puternic rege. Dar când l-a văzut pe Satana fugind tremurând de o cruce de pe câmp, l-a părăsit pe Satana și s-a înrolat în Biserica lui Cristos. Tradiția ne spune că fiind un bărbat chipeș și atrăgător, Cristofor, voind ca lumea să nu mai privească spre el, ci spre mântuitorul lumii, la botezul său i-a cerut lui Dumnezeu să-i dea capului său frumos, o înfățișare de câine. Lucru care s-a și întâmplat. Oamenii căutând din acel moment numai la unica frumusețe care poate mântui, Isus Cristos.

În timp ce Isus le deschide acest dificil drum al crucii, pentru a-i încuraja pe ai săi, dorește să le arate prin transfigurarea sa, și unde se sfârșește crucea: în glorie, împreună cu El. Și care este mărețul subiect despre care vorbește Isus pe Tabor? Moartea lui! El vorbește despre aceasta cu Moise și cu Ilie, atunci când nu poate să o facă cu ucenicii săi.

În schimbarea sa la față, avem în miniatură toate trăsăturile împărăției viitoare. Transfigurarea este scopul și destinul omenirii. Cei morți vor învia, iar cei vii vor fi schimbați în glorie ca Isus, ca Maria, ca Moise, ca Ilie și ca mulți alți sfinți.

Chiar dacă Petru și ceilalți apostoli, înainte de schimbarea la față și înainte de învierea glorioasă a lui Isus, s-au scandalizat de cruce și au protestat cu privire la ea, după schimbarea la Față și mai ales după învierea sa glorioasă, au mers cu bucurie în întâmpinarea "crucii", murind toți ca martiri, și spunând cu sfântul Andrei: "Cruce sfântă, ia-mă în brațele tale și mă așează în brațele lui Isus!" Chiar dacă și Moise și Ilie s-au plâns de cruce, acum se bucurau cu Isus în slavă.

Astăzi în evanghelie, prin schimbarea sa la față și prin glasul Tatălui care a răsunat din nor, Isus ne-a vorbit despre Dumnezeu cel întreit și unic și de frumusețea paradisului de care diavolul ne-a frustrat, și de care mulți oameni din toate timpurile, au cam uitat.

Se zice că odată, un copil s-a apropiat de frățiorul său nou-născut, și i-a șoptit: "Micuțule, te rog, vorbește-mi despre Dumnezeu și împărăția lui, că de când m-am născut am uitat cum arată!"

Bruno Ferrero, are o povestire în care spune că într-o zi, un rege își trimise fiul care a greșit într-un exil de corecție, dintr-o țară îndepărtată. Prințul avu multe de suferit acolo că își pierduse orice nădejde că va putea reveni vreodată în părintească. Trecură ani și ani. Într-o bună zi, regele îi trimise fiului său un sol cu porunca de a-i îndeplini orice dorință și orice speranță. Iar când solul a ajuns la prinț, acesta i-a cerut doar o bucată de pâine și o mantie caldă. Uitase cu desăvârșire că era prinț și că putea să se întoarcă la palatul tatălui unde putea domni până la sfârșitul vieții împreună cu el.

Chiar dacă se mai întâmplă ca unii dintre noi oamenii să uite cum este Dumnezeu și raiul, să uite că sunt "prinți și prințese" destinați să domnească veșnic cu Tatăl ceresc, Isus n-a uitat pentru ce a venit, ba chiar ne-a vorbit de toate acestea și s-a pregătit asiduu pentru misiunea de mântuitor, și pentru lupta cu satana, căruia trebuia să-i smulgă zapisul stăpânirii sale (cf. Col 2,14).

Toate aceste "rele" care ni s-au întâmplat după păcat, au fost doar niște pedepse scurte și ușoare, date de Dumnezeu omului și creației, după cum se exprimă cartea Înțelepciunii (cf. Înț 3,1-5). Dar în realitate toate cele create au fost destinate spre o nădejde și spre o măreție veșnică. De aceea, Isus ne vorbește despre "înnoirea tuturor lucrurilor" (Mt 19,28); Petru vorbește despre "vremurile așezării din nou a tuturor lucrurilor" (Fap 3,21); iar Isaia ne vorbește despre o transformare radicală a tuturor celor create, ca cea a: "lupului care va locui împreună cu mielul" (cf. Is 11,6-11). Deci, toate aceste "rele" nu înseamnă că omul, pământul și cerul vor pieri și vor înceta să existe, ci înseamnă că vor trece de la starea veche a păcatului, la una nouă a mântuirii.

Și nu numai că Isus ne va câștiga înapoi toate cele pierdute, dar el va face ca și pedepsele scurte și ușoare ale vieții acesteia, să le transformăm în unelte de lucru la mântuirea noastră și a semenilor noștri, împreună cu Dumnezeu.

În acest caz am putea asemăna omul, pământul și cerul, care se vor transfigura prin cruce și prin puterea lui Dumnezeu, cu o mamă, care prin durerile nașterii, aduce pe lume un om nou, un pământ nou și un cer nou, în care vor locui dreptatea (cf. 2Pt 3,13).

Sau am mai putea asemăna omul, pământul și cerul, care se transformă prin cruce și prin harul lui Dumnezeu cu o sămânță care suferă și moare în pământ, dar din care apare o plantă nouă; cu un purice de apă care suferă și moare în ființa lui veche, dar apare libelula; cu un mormoloc care trece, și apare broscuța; cu o larvă care suferă și moare în sicriul pe care și l-a construit, dar apare apoi fluturele multicolor.

Și este interesant de observat că, artistul Constantin Brâncuși (1876-1957), inspirat de omul pus în sicriu și care este înmormântat cu speranța învierii, prin Cristos; inspirat apoi și din "larva care își construiește coșciugul din care va renaște într-un fluture multicolor", și-a conceput una dintre capodoperele sale, "Coloana infinitului", din piese sub formă de "coșciuge închise", în care ultima piesă este un "coșciug deschis", care toate se înalță spre cer în strigăt de bucurie și aducere de mulțumire lui Dumnezeu, pentru mântuirea adusă de Cristos, și pentru speranța învierii fericite.

Dumnezeu ne spune în Biblie: "Iată, vă voi deschide mormintele, vă voi scoate din mormintele voastre, poporul meu, și vă voi aduce iarăși în țara lui Israel. Și veți ști că eu sunt Domnul, când vă voi deschide mormintele, și vă voi scoate din mormintele voastre, poporul meu! Voi pune Duhul meu în voi, și veți trăi; vă voi așeza iarăși în țara voastră, și veți ști că eu, Domnul, am vorbit și am făcut" (Ez 37,12-14).

Medicul și scriitorul american, Raymond A. Moody, Jr. (născut la 30 iunie 1944), în renumita sa carte: "Viață de după viață", în care a cules declarațiile mai multor persoane readuse la viață, după o moarte clinică, prin metode moderne de resuscitare, ne povestește despre un tânăr bogat care s-a aflat în moarte clinică și a fost readus la viață, spre bucuria părinților săi și despre o mamă a patru copii, readusă și ea la viață după o moarte clinică. Readuși la viață, în loc să fie fericiți, ei erau triști de moarte, pentru bogățiile și fericirea pe care au trebuit să le părăsească prin readucerea la viață. Ei le-au reproșat fiecare: medicilor, părinților și rudelor: "De ce mi-ați făcut răul acesta?" Abia acum îl înțelegem pe sfântul Paul, care spunea: "Vreau să mor ca să fiu cu Cristos" (Fil 1,23).

Avram, din prima lectură, a fost un păcătos ca și noi și a avut nevoie de mântuire; iar când s-a încrezut în Domnul, făcând alianță cu el, îndreptățirea i-a fost atribuită. David, și-a scris speranța în Dumnezeu care mântuiește, în Psalmul responsorial de astăzi, pe când era prigonit de dușmanii săi (cf. Ps 27). Oricât de mulți dușmani ar avea omul, dacă îl ia pe Dumnezeu de ajutor, e mai tare decât toți dușmanii săi. Dacă te temi de Dumnezeu, nu-ți mai este frică de nimeni. Pentru toți cei care se încred în Domnul, el se îngrijește de mântuirea și fericirea lor.

Paul ne spune astăzi că "cetățenia noastră este în ceruri, de unde și așteptăm ca mântuitor pe Domnul Isus Cristos" (Fil 3,20). Trupul pe care îl are Cristos acum, va fi și al tuturor sfinților săi. Dar să avem grijă că, o viață de păcat ne face vrăjmași crucii, și ne duce la pierderea fericirii.

Biserica vrea de la noi astăzi, ca pe baza Scripturilor și pe baza observațiilor atente din cartea naturii, și din experiențele oamenilor, să înălțăm către Dumnezeu, imnuri de bucurie și cântări de mulțumire, pentru mântuirea și învierea aduse de Cristos, prin patima moartea și învierea sa, așa cum a făcut Constantin Brâncuși și așa cum fac toți oamenii de bună credință.

* * *

Considerație la duminica a II-a din Postul Mare "C"

"Doamne, ce bine ne simțim aici! Acesta este Fiul meu preaiubit, pe dânsul să-l ascultați!" (Lc 9,33.35)

Evanghelia de astăzi ne relatează Schimbarea la față a lui Isus. Dar pentru a înțelegea ceea ce s-a întâmplat pe Tabor, trebuie mai întâi să ne amintim că, Isus, cu câteva zile înainte de acest eveniment, pe când era în Cezareea lui Filip, le spusese ucenicilor săi că, trebuie să urce la Ierusalim, că trebuie să pătimească multe, să fie tăgăduit de bătrâni, de preoții cei mai de seamă și de cărturari, să fie omorât, și a treia zi să învie (cf. Lc 9,22). Și iarăși trebuie să ne amintim, că apostolii, în frunte cu Petru, amăgiți de Satana, au protestat și au încercat să-l abată pe Isus de la cruce, singura cale de mântuire a lumii păcătoase: "Să te ferească Dumnezeu, Doamne! Să nu ți se întâmple așa ceva!" Dar Isus s-a întors, și i-a zis lui Petru: "Înapoia mea, satano: tu ești o piatră de poticnire pentru mine! Căci gândurile tale nu sunt gândurile lui Dumnezeu, ci gânduri de ale oamenilor" (Mt 16,22-23).

Șase zile au stat ucenicii întristați de anunțul categoric al lui Isus, privind pătimirea, moartea și învierea sa. În ziua a șasea a luat cu el pe trei dintre cei mai afectați dintre ucenici ai săi, pe Petru, pe Iacob și pe Ioan, s-a urcat pe munte și în fața lor, în timp ce se ruga, s-a schimbat la față. Trupul, fața și hainele i-au devenit strălucitore. Lângă el, tot transfigurați la față, au apărut și doi dintre profeții de succes de odinioară, Moise și Ilie, care au avut și ei de suferit multe pentru împlinirea misiunii lor, și peste care Dumnezeu și-a strălucit lumina sa, în semn de aprobare a lucrării lor (cf. Ex 24,30; 1Rg 19,13). Moise și Ilie, vorbeau cu Isus de suferința pe care el avea s-o îndure la Ierusalim peste câteva zile (cf. Lc 9,31), căci numai prin jertfa crucii, avea să aducă mântuirea lumii (cf. Lc 24,26).

Niciodată nu au putut uita ucenicii, Schimbarea sa la față a lui Isus, și nici glasul Tatălui care a răsunat, zicând: "Acesta este Fiul meu prea iubit, în care îmi găsesc plăcerea" (Lc 9,35).

Schimbarea la față a lui Isus, însoțită de glasul Tatălui ceresc, au fost pentru ucenici ca o, "picătură de balsam ceresc", primită în durerea sufletului lor, căci și după mulți ani de la acest eveniment, eveniment adeverit și de învierea lui din morți, Petru avea să scrie: "Noi înșine am auzit acest glas venind din cer, când eram cu el pe muntele cel sfânt" (2Pt 1,18).

Deci, întăriți de acest eveniment, care a fost dublat și de minunata sa înviere, ucenicii fricoși numai cu puțin timp înainte, nu s-au mai temut de nimeni și de nimic, nici de diavol și nici de prigonitorii lor; toți și-au împlinit misiunea murind martiri, asemenea mântuitorului lor, Isus, uimind pe călăii lor prin forța divină care locuia în ei.

Schimbarea la față a lui Isus este o strălucire și o glorie la care trebuie să ajungă și fiecare creștin (1Cor 15,51), ca urmare a botezului. Cu ocazia botezului fiecare creștin a primit ca și arvună a transfigurării sale, haina albă și lumina vie a învierii, care au strălucit astăzi pe chipul lui Isus; această haină și această lumină vie, vor căpăta tărie și strălucire prin fiecare suferință și cruce pe care le vom îndura zilnic prin lupta noastră cu Satana și cu oamenii călăuziți de el. Aici nu trebuie să uităm că, cineva cu un trup ca al nostru, preasfânta Fecioara Maria, a ajuns deja, prin harul lui Dumnezeu, glorificată cu trupul și sufletul în slava cerească.

După mari lupte cu satana și cu mentalitatea lumii, chiar aici pe pământ, după exemplul lui Isus de pe Tabor, unii dintre marii sfinții ai Bisericii, s-au schimbat la față, ca de exemplu: Marcu Ascetul (sec. V), Ava Siluan (sec. V), Ava Sisoe cel Mare (+429); ei au strălucit ca soarele în anumite momente.

Cu fiecare an încheiat și cu fiecare minut care a trecut din viața noastră, ne apropiem, fie de transfigurarea noastră fericită, fie de căderea noastră în întunericul suferinței. De aceea, Dumnezeu ne îndreaptă astăzi spre crucea de pe Golgota, unde Domnul nostru Isus Cristos, Fiul său, a fost răstignit și a murit în chinuri grele, ca să ne scape de păcatele noastre. "În el avem răscumpărarea prin sângele lui, iertarea greșelilor, după bogățiile harului său" (Ef 1,7). Biblia ne mai spune: "Cine crede în Fiul are viață veșnică; și cine nu crede în Fiul lui nu va vedea viața veșnică, ci mânia lui Dumnezeu rămâne asupra lui" (In 3,36). "Și aceasta este viața veșnică, să te cunoască pe tine, singurul Dumnezeu adevărat, și pe Isus Cristos pe care tu l-ai trimis" (In 17,3). Numai așa vom putea ajunge în veșnicia veșnic fericită.

Un francez a trecut în Anglia și după câtva timp a devenit cetățean englez. Cu acea ocazie, el a spus: "Până ieri Waterloo (18 iunie 1815) a fost pentru mine o înfrângere; dar de astăzi înainte el este pentru mine o victorie". Parafrazând putem spune și noi: "Până la botezul nostru toate au fost pentru noi numai înfrângeri, dar de când aparținem lui Cristos, toate sunt pentru noi numai victorii".

Sfântul Fulgențiu din Ruspe (467-533), vizitând Roma cu ocazia încoronării împăratului Teodoric cel Mare (454-526), a exclamat: "Dacă Roma pământească e așa de strălucitoare, oare cum va fi noul Ierusalim ceresc?"

Iată câteva gânduri despre fericirea cerească, revelată nouă astăzi prin Transfigurarea lui Isus:

Sfântul apostol Ioan, vorbindu-ne despre Ierusalimul ceresc, mama noastră, din care Isus ne-a arătat astăzi numai un crâmpei, spune: "Iată cortul lui Dumnezeu cu oamenii! El va șterge orice lacrimă din ochii lor. Și moartea nu va mai fi. Nu va mai fi nici tânguire, nici țipăt, nici durere, pentru că lucrurile dintâi au trecut. Și a adăugat: "Scrie, fiindcă aceste cuvinte sunt vrednice de crezut și adevărate (Ap 21,3-5).

Petru și ceilalți doi apostoli, văzând gloria lui Isus transfigurat, prezența Duhului din nor, și auzind glasul Tatălui, au uitat total de ei înșiși, și se preocupau numai de fericirea altora (cf. Lc 9,33).

Când sfântului Paul i-a fost dat să vadă al treilea cer, a exclamat: "Lucruri, pe care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit, și la inima omului nu s-au suit, așa sunt lucrurile, pe care le-a pregătit Dumnezeu pentru cei ce-l iubesc" (1Cor 2,9); și drept urmare a acestei revelații, repeta mereu: "Vreau să mor ca să fiu cu Cristos" (Fil 1,23).

Sfântul diacon Ștefan văzând cerurile deschise și pe Isus stând la dreapta lui Dumnezeu, n-a mai auzit nici o insultă și n-a mai simțit nici o durere care veneau de la dușmanii săi, dar se ruga pentru ei și murea fericit (cf. Fap 9,56-60).

Sfântul Francisc din Asisi (1181-1226), în timpul ultimei boli, a avut fericirea să audă numai câteva acorduri de muzică cerească cântate de un înger; din acel moment nu mai simți nici o durere și era gata să moară de fericire.

Sfânta Tereza de Avila (1515-1582) a avut odată fericirea de a vedea numai o mâna glorificată a lui Isus înviat și a înmărmurit de atâta frumusețe. Din acel moment, ea a început să exclame des: "Doamne, ori să sufăr, ori să mor!"

Fericitul Egidiu din Assisi (†1262), ori de câte ori auzea rostindu-se cuvântul "Paradis", intra instantaneu în extaz.

Și iarăși ne spune sfântul Ioan în Apocalips, despre Ierusalimul ceresc: "Și mi-a arătat cetatea sfântă, Ierusalimul, care se pogora din cer de la Dumnezeu, având slava lui Dumnezeu. Lumina ei era ca o piatră prea scumpă, ca o piatră de iaspis, străvezie ca cristalul. Zidul era zidit de iaspis, și cetatea era de aur curat, ca sticla curată. Temeliile zidului cetății erau împodobite cu pietre scumpe de tot felul. Cele douăsprezece porți erau douăsprezece mărgăritare. Fiecare poartă era dintr-un singur mărgăritar. Ulița cetății era de aur curat, ca sticla străvezie. Dumnezeu și Mielul, sunt templul și lumina ei" (Ap 21,10.18-23).

Autorul scrisorii către evrei, ne spune că însuși Isus a primit tărie de a suporta chinurile crucii, din contemplarea frumuseților paradisului: "Să ne uităm țintă la căpetenia și desăvârșirea credinței noastre, adică la Isus, care, pentru bucuria care-i era pusă înainte, a suferit crucea, a disprețuit rușinea, și șede la dreapta scaunului de domnie al lui Dumnezeu" (Evr 12,2).

Sfântul Paul spunea și el: "Mă bucur în suferințele mele" (Col 1,24); căci suferințele de acum nu sunt vrednice să fie așezate alături de slava viitoare" (Rom 8,18).

Psalmistul spune și el: "Cei ce seamănă cu lacrimi, vor secera cu bucurie; cel care merge plângând atunci când însămânțează, se va întoarce cu bucurie atunci când își va strânge snopii" (Ps 126,5-6).

De dragul Domnului și a Împărăției sale veșnice, și personajele lecturilor de astăzi, au lăsat toate pentru a o lua în posesie. Astfel: Avram a renunțat la țara, familia și casa lui, și s-a dus unde i-a spus Dumnezeu și acceptat alianța cu el (cf. Gen 12,1-4; 15,5-18); apostolii au lăsat în urmă toate și au mers după Isus (cf. Lc 18,28); apostolul Paul a renunțat la titlul de fariseu și s-a făcut creștin, pentru a deveni cetățean al cerului (cf. Fil 3,5.20).

Apoi și mulți sfinți au făcut la fel: Antonie Pustnicul (250-356), Paul Pusnicul (+ 345), Francisc din Assisi (1181-1226) și mulți alții și-au împărțit averile la săraci; Stanislau (1035-1079) și Alois de Gonzaga (1568-1591), atunci când era vorba despre avuții pământești, au spus: "Ad majora natum sum!"; Bernard (1091-1153) împreună cu frații săi și apoi împreună cu mama și cu tatăl lor, au intrat cu toții în mănăstire, lăsând bunurile lor pământești pentru alții, spunând că ei au plecat să le caute pe cele veșnice.

Închei cu o recomandare a sfântului Iacob, care sună așa: "Fiți dar îndelung răbdători, fraților, până la venirea Domnului. Iată că plugarul așteaptă rodul scump al pământului, și îl așteaptă cu răbdare, până primește ploaie timpurie și târzie. Fiți și voi îndelung răbdători, întăriți-vă inimile, căci venirea Domnului este aproape. Nu vă plângeți unii împotriva altora, fraților, ca să nu fiți judecați: iată că Judecătorul este chiar la ușă. Frații mei, luați ca pildă de suferință și de răbdare pe proorocii, care au vorbit în numele Domnului. Iată, noi numim fericiți pe cei ce au răbdat. Ați auzit vorbindu-se despre răbdarea lui Iob, și ați văzut ce sfârșit i-a dat Domnul, și cum Domnul este plin de milă și de îndurare" (Iac 5,7-11).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat