Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Benedict al XVI-lea, un papă al bucuriei și al curajului

Pentru a înțelege mai bine demisia anunțată luni, 11 februarie 2013, de papa Benedict XVI, se impune să răspundem mai întâi la întrebarea, pe cât de previzibilă pe atât de neglijată: cine este Benedict al XVI-lea? Vă propunem, în acest sens, câteva repere.

După decizia lui Benedict al XVI-lea de a renunța la ministerul de episcop al Romei începând din ziua de 28 februarie, prezentăm momentele mai relevante ale celor opt ani de pontificat.

"Să ne rugăm cu insistență Domnului, pentru ca după marele dar al papei Ioan Paul al II-lea să ne dea din nou un păstor după inima sa". Este rugăciunea înălțată la Liturghia "pro eligendo pontifice" prezidată de cardinalul decan Joseph Ratzinger în bazilica "Sfântul Petru" la 18 aprilie 2005. În ochii și inimile cardinalilor, care se pregăteau să-l aleagă pe cel de-al 265-lea succesor al lui Petru, sunt încă imprimate imaginile funeraliilor lui Karol Wojtyla, papa care timp de 27 de ani a condus cu neclintit curaj barca lui Petru. S-a observat atunci că tocmai colaboratorul său cel mai apropiat celebra funeraliile, iar acum Liturghia care precedă deschiderea conclavului părea ca o trecere ideală a consemnelor. Senzația a fost confirmată în ziua următoare la încheierea conclavului, urmat imediat, în seara zilei de 19 aprilie, de anunțul alegerii noului papă prin formula: "Annuntio vobis, gaudium magnum, habemus papam!"

Noul papă este cardinalul Joseph Ratzinger, devenit Benedict al XVI-lea. Primele sale cuvinte indică în același timp stilul și prin aceasta calitatea persoanei și totodată o viziune a ministerului său: "Dragi frați și surori, după marele papă Ioan Paul al II-lea, domnii cardinali m-au ales pe mine, un simplu și umil lucrător în via Domnului" (19 aprilie 2005).

Încă de la primii pași, s-a delineat profilul unui "păstor blând și ferm" care cu umilință slujește adevărul evanghelic, cum spune și motoul său episcopal: Cooperatores veritatis.

Subliniază aceasta la Liturghia pentru început de pontificat, duminică, 24 aprilie 2005, în prezența a peste trei sute de mii de persoane prezente în Piața "Sfântul Petru". La omilia întreruptă de aplauze de 37 de ori, papa explică succint programul său de pontificat: "Adevăratul meu program de guvernare este acela de a nu face voința mea, de a nu urmări ideile mele, ci de a mă pune împreună cu toată Biserica, în ascultarea cuvântului și voinței Domnului și a mă lăsa călăuzit de el, încât el să fie acela care conduce Biserica în acest ceas al istoriei noastre".

Cine crede nu este niciodată singur - spune papa, amintind că "Biserica este vie. Biserica este tânără", deoarece "poartă în sine viitorul lumii".

Pare providențial, în acest sens, faptul că prima călătorie internațională a noului papă, programată de predecesorul său, este tocmai o Zi Mondială a Tineretului, și în plus, chiar în Germania, țara sa natală. La Köln, un milion de tineri s-au rugat cu papa într-o impresionantă reculegere la veghea de adorație euharistică. Tinerii se vor regăsi cu papa și la Sydney, în Australia, în 2008, și apoi la Madrid, în 2011.

I-a îndemnat să nu se rușineze că sunt catolici și le-a amintit că "numai de la Dumnezeu vine adevărata revoluție", cea a iubirii. Și ce sunt aceste ZMT pentru Benedict al XVI-lea? A destăinuit-o la bordul avionului în zbor spre Madrid: "Aș zice că aceste ZMT sunt un semnal, o cascadă de lumină; dau vitalitate credinței, prezenței lui Dumnezeu în lume și creează astfel curajul de a fi credincioși" (18 august 2011).

Dar pentru aceasta e nevoie ca tinerii catolici să fie gata de a păși împotriva curentului în comparație cu modelele de moment și stilurile de viață dominante.

De altfel, Benedict al XVI-lea a avertizat împotriva relativismului care nu recunoaște nimic definitiv și lasă ca ultimă măsură doar propriul eu cu plăcerile de moment. În raport cu societatea, a subliniat rolul unei "laicități pozitive" care valorizează dimensiunea religioasă. A instituit în 2010 un departament pentru noua evanghelizare în scopul de a combate "eclipsa de Dumnezeu" în țările de veche tradiție creștină. Întâlnește artiștii în Capela Sixtină și a lansat ideea despre "Curtea Neamurilor", inițiativă realizată de dicasterul culturii: "La dialogul cu religiile trebuie să se adauge azi mai ales dialogul cu cei pentru care religia este un lucru străin, cărora Dumnezeu le este necunoscut și care, totuși, nu ar vrea să rămână pur și simplu fără Dumnezeu, dar să se apropie de el cel puțin ca necunoscut" (21 decembrie 2009).

Mare simpatizant și cunoscător al sfântului Augustin, este convins că "opțiunea creștină" este "și azi cea mai rațională și cea mai umană". Credința trebuie să fie însoțită de o mare încredere în rațiune. În acest sens - în martie 2006 - vorbind parlamentarilor din Partidul Popular European, Benedict al XVI-lea identifica trei situații urgente, în special pentru omul occidental: tutelarea vieții, apărarea familiei, libertatea educativă. Este vorba de valori "nenegociabile" și nu din motive confesionale, ci întrucât înscrise în însăși natura umană și de aceea comune întregii umanități".

Sunt teme care - împreună cu pacea, apărarea celor ultimi, libertatea religioasă - străbat magisteriul papal: predicile, discursurile și documentele sale.

Papa, teolog, uimește prin limbajul simplu și direct al enciclicelor sale: Deus caritas est, despre iubirea creștină (2005); Spe salvi, despre speranța creștină (2007) și Caritas in veritate (2009) despre dezvoltarea integrală, în care precizează că și în domeniul economiei și finanțelor intenția dreaptă, transparența și căutarea bunelor rezultate sunt compatibile și nu trebuie niciodată să fie separate (10 decembrie 2011).

Pe lângă cele trei enciclice, papa a publicat patru exortații apostolice postsinodale și 19 documente motu proprio, între care Summorum pontificum despre folosirea Liturghiei romane anterioare reformei din 1970. Numeroase sunt scrisorile publicate în diferite ocazii, între care se remarcă cea din 2007 către catolicii din China. Dar Joseph Ratzinger a publicat în timpul pontificatului și texte personale, între care cartea-interviu Lumina lumii și mai ales trilogia despre Isus din Nazaret, un best seller mondial, în care papa oferă cercetarea sa de credincios având ca obiect figura lui Cristos.

Nu mai puțin important este efortul pe care papa l-a depus pentru a vesti evanghelia folosind vechile și noile media: "Astăzi suntem chemați să descoperim, și în cultura digitală, simboluri și metafore semnificative pentru persoanele care pot fi de ajutor în a vorbi despre împărăția lui Dumnezeu omului contemporan" (28 februarie 2011).

* * *

În ciuda aparențelor, Benedict al XVI-lea are o deschidere specială față de mijloacele de comunicare. Acordă interviuri în direct sau înregistrate la diferite posturi de radio, vorbește în direct la Radio Vatican, trimite sms-uri tinerilor de la Zilele Mondiale ale Tineretului, răspunde la întrebări în direct la televiziune. Prin legătură satelitară, Benedict al XVI-lea vorbește cu astronauții Stațiunii Spațiale Internaționale, semnează un editorial pentru Financial Times. Încurajează mediile vaticane și catolice, în general, să ducă evanghelia pe Internet. Mai mult, dă exemplu. În decembrie 2012 papa a debarcat pe Twitter, unde contul său în 9 limbi - de la latină la engleză - iradiază "lumina calmă a credinței".

Desigur, înainte de a fi pelerin pe continentul digital, Benedict al XVI-lea străbate continentele geografice. Din cele 24 de călătorii internaționale, au rămas în memoria colectivă vizitele efectuate în Statele Unite ale Americii și la Națiunile Unite, în Țara Sfântă și Orientul Mijlociu, în Marea Britanie, cu un discurs memorabil la Westminster Hall, dar și la Berlin, unde pentru prima dată un papă a ținut un discurs la Bundestag, Parlamentul german. De neuitat însă, vizita lui Benedict al XVI-lea, fiu al Germaniei, la lagărul de exterminare de la Auschwitz-Birkenau: "Eu sunt astăzi aici ca fiu al poporului german, și tocmai de aceea trebuie și pot să spun: nu puteam să nu vin aici. Trebuia să vin. Era și este o datorie în fața adevărului și a dreptului celor care au suferit, o datorie înaintea lui Dumnezeu, de a fi aici ca succesor al lui Ioan Paul al II-lea și ca fiu al poporului german" (29 mai 2006).

Imposibil de rezumat în câteva cuvinte angajarea sa ecumenică și interreligioasă, cerând în repetate rânduri liderilor lumii încetarea persecuțiilor anticreștine.

Dar dacă Biserica este lovită din afară de prigoană și cristianofobie, din interior este tulburată de scandalul abuzurilor sexuale în dauna minorilor comise de unii membri ai clerului. Pontiful înfruntă cu determinare această situație care desfigurează chipul Bisericii, cere să întâlnească personal victimele abuzurilor în timpul călătoriilor sale în Malta, Statele Unite, Australia și Regatul Unit. O fermitate arătată și în procesul de reînnoire a instituțiilor financiare și economice din Cetatea Vaticanului.

Dar continuitatea cu pontificatul precedent se observă cel mai ușor în ceremoniile de beatificare și canonizare. A rămas în inima multora, dar mai ales a celor peste două milioane de credincioși veniți la Roma, beatificarea lui Ioan Paul al II-lea, spre care Benedict al XVI-lea își îndreaptă cuvintele sale de profundă afecțiune: "Ferice de tine, iubite Ioan Paul al II-lea, pentru că ai crezut! Continuă - te rugăm - să sprijini din cer credința poporului lui Dumnezeu. De atâtea ori ai dat binecuvântarea ta în această piață. Astăzi, te rugăm: Sfinte Părinte, binecuvântează-ne!" (1 mai 2011).

Continuitate, așadar, dar și reformă. Încă din primul său discurs adresat Curiei Romane, în decembrie 2005, Benedict al XVI-lea subliniază necesitatea de a citi și înțelege Conciliul Vatican II atât în spiritul de reînnoire, cât și într-o dimensiune de continuitate: "Biserica este, atât înainte, cât și după Conciliu, aceeași Biserică una, sfântă, catolică și apostolică, pe cale de a lungul timpurilor" (22 decembrie 2005).

* * *

Timpuri în care a revenit tragedia războiului și a terorismului în multe zone ale planetei. Papa a făcut tot ce a putut pentru a pune capăt conflictelor: prin rugăciune, mai ales. Dar și prin apeluri la pace, în special pentru Irak, Siria, Țara Sfântă, Congo, Mali. Și mai mult, prin inițiative diplomatice și trimiterea de ajutoare materiale.

Sprijinul acordat de papa în favoarea populațiilor lovite de catastrofe naturale a reprezentat o adevărată mână întinsă celor nevoiași.

Prin intermediul departamentului vatican "Cor Unum", papa s-a aflat în prima linie în sprijinul populației din Haiti, lovită de cutremurul din ianuarie 2010. Benedict al XVI-lea a intervenit cu urgență și în apărarea familiei, fondată pe căsătoria dintre un bărbat și o femeie, pentru a nu vorbi de intervențiile sale care au pus accentul pe locul central al familiei în viața Bisericii și a societății.

Apelurile sale în favoarea familiei au sunat și mai vibrant cu ocazia Zilelor Mondiale a Familiei la care a participat, la Valencia, în 2006 și la Milano, în 2012.

La Milano, papa a cerut Bisericii, la toate nivelurile, să nu-i facă să se simtă străini pe cei care trăiesc rana unei separări sau a unui divorț. "Mi se pare ca fiind o mare îndatorire a unei parohii, a unei comunități catolice să facă realmente tot posibilul pentru ca acestea să simtă că sunt iubite, acceptate, că nu sunt "în afara acesteia" chiar dacă nu pot primi absoluțiunea și preasfânta Euharistie; trebuie să vadă că și așa pot trăi pe deplin în Biserică (Benedict al XVI-lea, 2 iunie 2012)

Intelectual foarte fin, papei îi place să glumească. Mai mult, o trăsătură a caracterului lui Joseph Ratzinger este tocmai simțul umorului, trăsătură comună cu scriitorii săi preferați. Un exemplu al acestui spirit al umorului, chiar și în mijlocul dificultăților, s-a văzut și în ziua în care și-a fracturat încheietura mâinii, în 2009, în perioada în care se afla la Les Combes, din Valle d'Aosta: "Din păcate, îngerul meu păzitor nu a împiedicat ca eu să-mi fac rău, urmând cu siguranță «ordine superioare»... Poate că Domnul voia ca eu să învăț lecția unei mai mari răbdări și umilințe, să-mi dea mai mult timp pentru rugăciune și meditație" (Benedict al XVI-lea, 29 iulie 2009)

Amabilitatea este o altă trăsătură pe care toți au apreciat-o la papa, de la cei puternici ai pământului până la cei din urmă. Amabilitate însoțită de acea umilință exprimată foarte evident încă de la începutul ministerului său petrin. "Simt vie conștiința - a spus imediat după alegerea la catedra lui Petru - că nu trebuie să duc de unul singur ceea ce în realitate nu aș putea duce vreodată de unul singur". Acest gând l-a exprimat în mai multe rânduri în timpul pontificatului său: "Simt tot mai mult că de unul singur nu aș putea duce la împlinire această misiune. Dar simt că voi mă ajutați: astfel sunt într-o mare comuniune și împreună putem duce mai departe misiunea Domnului" (Benedict al XVI-lea, 19 aprilie 2006)

Păstor umil, blând dar ferm în iubirea față de Biserică, Benedict al XVI-lea a condus cu adevărat barca lui Petru în ape calme, ca și în timp de furtună, spre portul sigur al credinței în Isus Cristos.

(După Radio Vatican)


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat