Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Pontiful, Postul Mare și noua vestire a Evangheliei

Nu poate exista caritate fără credință

De Serafino M. Lanzetta

În mesajul pentru Postul Mare, Benedict al XVI-lea propune o reflecție decisivă despre raportul dintre credință și caritate. Este o temă îndrăgită de Pontif, care revine adesea în magisteriul său, având ca fundament legătura strânsă dintre rațiune și iubire. Credința și caritatea își află unitatea lor în misterul lui Dumnezeu, crezut și iubit; rațiunea și iubirea ne permit să vedem totalitatea ființei, deci să ne apropiem de Dumnezeu, contemplându-l ca Logos-Iubire. O circularitate care este unitate originală și iubire în plinătate.

Nu există o credință fără caritate, nici o caritate fără credință. Credința este pentru caritate măsura, adevărul iubirii, în timp ce caritatea este pentru credință plinătate a adevărului, satisfacere, dezvăluire a dorinței intime după Dumnezeu, trecând de la cunoașterea sa la iubire. După cum spune Guglielmo de Saint-Thierry (1075-1148), caritatea însăși are doi ochi, rațiunea și iubirea.

Se intră pe calea lui Dumnezeu prin intermediul credinței care este principiu de viață nouă. Credința îl revelează pe Dumnezeu omului și cu credința omul îi răspunde lui Dumnezeu, îl recunoaște Creator și Domn al său. Cel care se dezvăluie este în sine însuși iubire, dar. Este la ușa interiorului omului și bate pentru ca să-i dea acces deplin. Iată așadar caritatea care completează credința, dându-i, în suflarea relaționalității, adevărata bucurie de a fi și de a trăi în Dumnezeu. Așa se alimentează prietenia cu Domnul și din acest a fi - cu creștinul ia caritatea sa față de aproapele.

Cu cât este mai tare credința, cu atât este mai bogată caritatea care, umplându-l pe om de prezența lui Dumnezeu, se revarsă, ca un revărsare, asupra celorlalți. Nu putem da ceea ce nu suntem. Le dăm celorlalți, în caritatea activă și generoasă, ceea ce am luat din credința activă. Altminteri ne vom da numai pe noi înșine, începând de la ceea ce sfântul Bernard definește amor carnalis.

Fără credință caritatea nu subzistă ca atare. Va putea fi și o frumoasă operă socială, dar în fond anonimă, care se bălăbănește între dorința totală de bine și puterea de a oferi numai ceea ce noi considerăm că este bine, un bine pe care nu l-am luat de la Dumnezeu. În măsura în care credem în Deus-caritas recunoaștem adevăratul bine și dăm celorlalți mereu ceea ce este adevărat și bun.

Așa evidențiază Pontiful această intimă conexiune: "Credința înseamnă a cunoaște adevărul și a adera la el (cf. 1Tim 2,4); caritatea înseamnă «a umbla» în adevăr (cf. Ef 4,15). Cu credința se intră în prietenia cu Domnul; cu caritatea se trăiește și se cultivă această prietenie (cf. In 15,14 șu)".

De aceea, niciodată numai credința împotriva carității, până la disprețuirea faptelor bune și astfel izolarea într-un soi de auto-răscumpărare: este riscul "fideismului", nici numai caritatea fără credință, în care creștinismul este redus la o simplă organizație, unde se fac toate lucrurile dar fără o identitate clară: este riscul "activismului moralist".

Ceea ce este nociv este oricum lipsa de credință, pentru că va infirma însuși incipit-ul creștin. Acolo unde credința este muribundă, vagă, aparenta caritate este înclinată spre un moralism relativist. Credința însăși devine moralism. Se vor putea obține acorduri de respect și de cooperare, dar nu se va mai putea spune clar adevărul.

În ultimul timp dezbaterea despre valorile nenegociabile, înlocuite cu surogate etice opinabile, are ca substrat o idee incorectă despre caritate fără credință și adevăr. Biserica ar trebui să fie gata să facă un pas înapoi pentru a înțelege exigențele reale ale omului și să distingă ceea ce este mai inderogabil de ceea ce nu este inderogabil. I se cere, în numele "binelui comun", să ajungă la un acord. Unde lipsește un punct clar de plecare, care este adevărul, față de care nu există precedențe pentru că "tot" adevărul este mereu primul, caritatea este susceptibilă de cele mai variate interpretări.

Credința nu se poate opri la aspectul noetic, să se mulțumească cu o cunoaștere superficială sau cu o adeziune formală la Cristos. Are nevoie să trăiască din El, să-l contemple și astfel să-l poarte prin faptele propriilor mâini. Pontiful ne spune că acțiunea și contemplația "trebuie să coexiste și să se integreze".

Amenințarea despicării sale este așa de mare încât cu ușurință de la o credință fără caritate se trece la o caritate fără credință. Diferiți autori au încercat să găsească esența creștinismului, acel nucleu indispensabil care ar permite izolarea restului. Acest nucleu în mod normal este văzut în "mesajul etic" al Evangheliei. Rămâne paradigmatică poziția lui Adolf von Harnack, conform căreia "întreaga evanghelie se poate asuma în cadrul acestei dimensiuni: se poate configura ca un mesaj etic fără ca prin asta să i se micșoreze valoarea". Ar fi în vigoare un ethos împotriva cultului, împotriva contemplației și adorației. Astfel nu va fi important dacă Isus este cu adevărat Fiul lui Dumnezeu - pentru Harnack este improbabil - ci ceea ce a învățat pe calea binelui, al cărui unic fundament este iubirea.

În contextul nostru cultural, străbătut de gândirea slabă, rămâne încă această mare tentație de a reduce creștinismul la o religie a binelui fără adevăr, pentru că acesta din urmă nu poate fi cunoscut. Există adevăruri subiective și parțiale, dar adevărul nu există. După părerea unora ar fi greu de afirmat unicitatea mântuitoare a lui Cristos față de celelalte religii fără a scădea în pericolul ca această "pretenție" să devină intransigență și intoleranță, de altfel străine de viața creștină. Calea binelui ar fi mai amplă și ne-ar permite să rezolvăm in nuce dilema: în caritate îl întâlnim pe celălalt, pe toți, fără necesitatea de a indica un adevăr care ar putea să ne despartă. Evanghelia însăși ne-ar invita să adeverim momentul de adevăr în cel de experiență și relațional, pentru că, de altfel, și judecata universală va fi bazată pe caritate (cf. Mt 25,31-46). În timp ce se uită însă că la aceeași judecată Domnul va cere și mărturisirea credinței în El, recunoașterea sa în fața oamenilor (cf. Mt 10,32-33 și Lc 12,8), se cere o imposibilă sciziune în Dumnezeu între atotputernicie și bunătate. Credința și caritatea nu se opun așa cum rațiunea și iubirea nu sunt despărțite, ci se implică reciproc. Fără rațiune iubirea este gol și fără iubire rațiunea este necesitate rece. Fără adevărul Evangheliei caritatea se stinge. De aceea, caritatea cea mai mare, ne amintește Papa, este tocmai darul credinței, este vestirea Evangheliei la toți oamenii. Evanghelizarea noastră va trebui să se bazeze tocmai pe acest binom indisolubil, care luminează ființa lui Dumnezeu în el însuși.

Putem să ne mai întrebăm: ar exista oare o caritate fără harul sfințitor, deci fără credință? Așa cum în Dumnezeu atotputernicia și iubirea, logos și agape, sunt una, tot așa în omul credincios credința și caritatea fac unitate cu speranța în harul sfințitor. Nu există niciodată caritate fără credință, deși se poate avea o credință care însă n-are caritate.

De aici analogia Pontifului cu sacramentul credinței, Botezul, și sacramentul carității, Euharistia. Credința este intrare în locuința internă a lui Dumnezeu. Euharistia este inima. Fără credință nu este înțelege Euharistia, care în sine este tindere spre ea. Fără caritate nu se dezvoltă darul Botezului, care riscă să rămână congelat la începutul său, ajungând să se usuce.

Este o mare provocare a noii evanghelizări a situa în unitate credința și caritatea. Suntem invitați să dăm tuturor din iubire Adevărul, pe Cristos, și să-l arătăm nu prin cuvinte ci prin fapte, prin faptele adevărului. Credința ne dezvăluie adevărul lui Cristos, Iubire întrupată. Caritatea ne face să profităm de această Iubire. Astfel totul converge în iubire și se înrădăcinează în Dumnezeu pentru totdeauna.

(După L'Osservatore romano, 20 februarie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat