Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica I din Postul Mare - C

Creștinul trebuie să aibă o dependență totală de Dumnezeu, o ascultare deplină față de cuvântul său și o încredere neclintită în promisiunile sale.

Pentru a înțelege mai bine mesajul lecturilor de astăzi, sunt necesare câteva precizări:

După păcatul strămoșesc, creația care a fost pusă la început de Dumnezeu în mâinile omului (cf. Gen 1,29; Ps 8,6-8), a trecut acum prin neascultarea sa în mâinile satanei. Astfel că satana a devenit: "stăpânitorul acestei lumi" (In 12,31;14,30:16,11), "dumnezeul acestui veac" (2Cor 4,4) și "prințul puterii văzduhului" (Ef 2,2). Însă această domnie a satanei avea să dureze numai până când avea să se arate "sămânța femeii" (cf. Gen 3,15), care va răscumpăra și omul înșelat și creația pângărită de el (cf. Rom 8,23), și va aduce mântuirea.

Cât îl privește pe Isus, pentru a-i aduce pe oameni la împărăția lui Dumnezeu, a trebuit ca mai întâi, la Crăciun, să se "coboare" pe sine până la starea de sclav (Mt 11, 29; Fil 2,6-8 ), pentru ca să poată ajunge până la cel mai din urmă dintre oameni, ca apoi să le poată ridica povoara păcatelor (cf. In 1,29), și în final să le spele în sângele său pe care avea să-l verse de pe cruce (cf. 1In 1,7).

Noi știm că la Botezul lui Isus în Iordan, Tatăl l-a declarat public pe Isus drept "Fiul său preaiubit în care își găsește toată bucuria" (Lc 3,22). Iar din acest minunat titlu de "Fiu preaiubit" au decurs pentru Isus încă multe alte nume, cum ar fi: Rege peste toate împărățiile lumii (cf. Ap 12,5), moștenitor peste împărăția și bucuria veșnică a lui Dumnezeu (cf. Evr 1,2), pe care trebuia să o umple și să o lărgească (cf. Fap 4,12), și Mântuitor al lumii (cf. Mt 1,21)

Aceleași lucruri trebuiesc spuse și despre fiecare om botezat, care, la botezul său, a fost constituit și el de către Dumnezeu cel întreit și unic, tot "fiu preaiubit al Tatălui în care el își găsește toată bucuria". Iar din acest titlu, și pentru omul botezat, decurg multe alte titluri: frate cu Isus; templu al Duhului Sfânt; moștenitor al împărăției cerurilor; părtaș cu Dumnezeu la bunurile și bucuriile veșnice; dar și frate cu toți oamenii, pe care ca și Isus, trebuie să-i aducă la Isus pentru a primi și ei mântuirea și împărăția lui Dumnezeu.

Timpul Postului Mare, în care am intrat deja, este timpul când Isus și creștinul își încep împreună lupta contra duhului rău care i-a scos pe oameni din rai și a golit cerul de îngeri; căci, așa cu zice sfântul Augustin (354-430), "cel ce te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine".

Iar în acest timp de Post Mare, când Isus se duce în pustiu pentru a începe lupta cu duhul cel rău și pentru a se arata omenirii întregi că el este "Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii" (In 1,29), el împlinește de fapt vechea profeție a "țapului ispășitor", asupra căruia au fost rostite toate păcatele poporului (cf. Is 53,4), iar apoi a fost trimis în pustiu pentru a se lupta cu satana, și pentru a-i îndreptății pe cei care au păcătuit (cf. Lev 16,7-10).

Pentru că satana biruise pe toți oamenii de la Adam încoace, Apostolului Ioan, care se plângea că n-a găsit pe nimeni ca să desfacă pecețile păcatului, Dumnezeu i l-a arătat pe Isus, "Leul din seminția lui David", care poate obține victoria așteptată și dorită (cf. Ap 5,5). Deși în această luptă cu satana, Isus părea lipsit de șanse, ca David față de Goliat, totuși Isus l-a învins pe diavol cu piatra divină a cuvântului, așa cum David l-a ucis pe Goliat cu o piatră din praștie (cf 1Sam 17,40-50; Lc 4,4.10).

Cele trei ispitiri la care a fost supus Isus arată sărăcia și disperarea lui satan în fața biruitorului său anunțat de veacuri (cf. Gen 3,15). El a venit astăzi la Isus cu ispitele: pâinii, împărățiilor lumii și cu cea a gloriei; toate aceste bunuri Isus le avea deja în virtutea titlului de "Fiu prea iubit al Tatălui". Isus nu avea nevoie de pâine de la diavol, pentru că el fiind mirele ospățului veșnic (cf. Ap 19,9), el însuși era pâinea ce vie coborâtă din cer (cf. In 6,16), pâinea celor tari și pâinea oamenilor și a îngerilor. Isus nu avea nevoie să primească de la diavol nici pâinea, dar nici împărățiile lumii și nici gloria oamenilor, pentru căci și pe toate acestea el le primiseră deja de la Tatăl.

Însă aici trebuie să spunem ceva, și anume că Isus va avea toate aceste bunuri, dar numai după ce va împlini jertfa crucii. Iar diavolul știa și aceasta. Și tocmai aici voia să lovească satana în Isus, ca să-i ofere toate acestea fără trudă, fără suferință, fără cruce și fără moarte.

Prin orice ispită, satan îi spunea lui Isus, dar și fiecăruia dintre noi: "Ocolește crucea!" Știți de ce diavolul caută să ne facă să ocolim crucea? Căci după păcatul strămoșesc, crucea cu toate implicațiile ei a rămas singura armă pentru a-l învinge pe satan! De aceea, Paul ne spune că propovăduirea crucii este o nebunie pentru cei ce sunt pe calea pierzării; dar pentru noi care suntem pe calea mântuirii, ea este puterea lui Dumnezeu (cf. 1Cor 1,18).

În această lume nu există decât doi conducători: Isus Cristos și satana. Dacă nu-l ascultați pe Isus, înseamnă că vă supuneți diavolului. Cale de mijloc nu este. De aceea, Paul spune: "N-am avut de gând să știu între voi altceva decât pe Isus Cristos, și pe acesta răstignit" (1Cor 2,2)

Cu ispitele prin care l-a atacat pe Isus, satana ne atacă și pe noi oamenii. Isus s-a împotrivit ispitelor satanei, lovindu-l cu piatra cuvântului din Scripturi (cf. Lc 4,1-13), căci pentru el, mai important decât satisfacerea foamei fizice, mai important decât toate bogățiile și onorurile lumii, era ascultarea de cuvântul Tatăl și împlinirea misiunii lui.

Biruințele de astăzi ale lui Isus contra diavolului sunt și biruințele noastre, dacă abordările și metodele lui de luptă vor fi și abordările și metodele noastre. Noi, după exemplul lui Isus, trebuie să vedem mai întâi ce ne spune Dumnezeu. Astfel:

Când diavolul ne va spune și nouă să ne facem rost de pâine chiar și din "piatră seacă", sărind peste crucea muncii și a sudorii, noi să-i răspundem că Dumnezeu a hotărât deja că pâinea trebuie câștigată prin sudoarea frunții (cf. Gen 3,17); iar cine nu va voi să muncească, nici să nu mănânce (cf. 2Tes 3,10-12). Fără această "cruce a pâinii", pierdem pe Isus "Pâinea vieții" și "Ospățul veșnic" din paradis.

Când satana, ca și pe Isus, ne ispitește și pe noi, cu dorința de stăpânire și de slavă, noi să-i răspundem că la creație am primit deja de la Dumnezeu stăpânire peste întreg universul creat, iar la învierea lui Isus am primit și stăpânirea și slava împărăției cerurilor, în care sunt incluse și toate cele pământești.

Noi toți trebuie să știm astăzi că prioritare sunt: pâinea care dă viața veșnică, dobândirea împărăției veșnic fericite a lui Dumnezeu și câștigarea slavei cerești, la care se poate ajunge numai prin cruce (cf. Mt 6,33). Pierzând pâinea ce vie, stăpânirea și slava împărăției cerurilor, ocolind crucea și închinându-ne satanei, pierdem și stăpânirea și slava pe care temporar ni le dă satana. Abia după ce a înviat, a spus ucenicilor: "Mi-a fost dată toată puterea în cer și pe pământ" (Mt 28,18).

Și așa cum Isus a așteptat ca să primească de la Tatăl pâinea, împărăția, slava și puterea, prin cruce, și n-a acceptat să primească nimic de la cel rău, care cerea ocolirea crucii și închinarea la el, tot astfel și noi, înainte de a căuta orice bunătate, stăpânire și slavă, să le căutăm mai întâi pe cele care vin de la Dumnezeu și prin modul legitim (crucea) de a o obține.

Astăzi suntem chemați ca, din lecturile pe care le-am ascultat la sfânta Liturghie, să ne facem un crez complet pentru viața noastră de creștini.

Astfel din prima lectură să învățăm că pentru a ajunge în țara unde curge lapte și miere, adică în paradis, trebuie să ținem o dependență totală de Dumnezeu; adică în drumul nostru spre cer, care trece prin pustiul greutăților și necazurilor, să nu căutăm alt ajutor, decât pe Dumnezeu.

De la Isus pe care l-am auzit la evanghelie să învățăm ascultarea totală de Tatăl care ne vorbește prin Scripturi; adică să credem așa cum ne spun Scripturile că suntem "fiii lui Dumnezeu" și că avem deja în posesie toate cele care decurg din acest titlu, inclusiv puterea asupra duhurilor rele.

Iar de la lectura a doua trebuie să învățăm încrederea nestrămutată în promisiunile lui Dumnezeu care se vor împlini toate la timpul lor, cu toți cei care chemă numele său în această viață, iar la marea judecată nu vor fi dați de rușine, ci vom ajunge la mântuire.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat