Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Teologul Cottier: Atenție la capcana "modernității". Interviu despre renunțarea papei Benedict al XVI-lea

"Ce ați simțit? Emoție și tristețe: emoție datorită marelui dar primit, tristețe pentru că părintele nostru ne părăsește. Dar este o tristețe care în Dumnezeu este plină de speranță". După renunțarea lui Benedict al XVI-lea care a uimit Biserica și lumea, vorbește cardinalul Georges Cottier, dominican, teolog emerit al Casei Pontificale, mulți ani colaborator apropiat al lui Joseph Ratzinger. Cottier explică sitului ilsussidiario.net cum și de ce, prin gestul său, Benedict al XVI-lea a dat Bisericii o alta din lecțiile sale magisteriale formidabile. Și, cunoscându-l, nu este sigur că este ultima.

• Eminență, comentând știrea despre renunțarea lui Benedict al XVI-lea, s-a vorbit despre mare curaj, despre mare umilință, dar și despre "modernitatea" papei. Este o evaluare corectă?

Da, dar numai dacă o înțelegem bine. În învățătura sa, Benedict al XVI-lea a rezervat mare atenție modernității: despre secularizare a spus și a scris mult, același lucru l-a făcut despre criza spirituală a Europei. Dar sunt convins că ziarele intenționau să se refere la modernitatea actului pe care papa l-a săvârșit. O ipoteză, așa cum știm, deja atent luată în considerare în cartea-interviu cu Peter Seewald (Lumina lumii, 2010), așadar deja făcând parte din modul său de a considera slujirea petrină. A fi succesor al lui Petru pentru Benedict al XVI-lea presupune capacitatea integră de a exercita această slujire.

• Nu e vorba, după părerea dumneavoastră, de o cotitură radicală, plină de implicații importante, în sens clar "modern"?

Uitați-vă, eu văd două lucruri. Primul este acela pe care toți îl putem constata, adică faptul că astăzi se trăiește mai mult: este, în mod banal, un fapt statistic. Astăzi știința și medicina fac posibile frontiere negândite mai înainte. Până în urmă cu douăzeci-treizeci de ani, se murea la 70 de ani sau puțin mai mult, astăzi nu este rar să se ajungă la vârsta mea (91 de ani). Însă vigoarea și luciditatea pot să nu mai existe, și acest lucru Benedict al XVI-lea îl știe foarte bine. Al doilea lucru este consecința celui dintâi: cu gestul său, papa a deschis poarta pentru voința succesorilor săi de a permite exercitarea vocației de succesor al lui Petru în plinătatea facultăților fizice și spirituale.

• Așadar, plecând, Benedict al XVI-lea inaugurează un "stil" de pontificat?

Cred că în viitor vom avea adesea figura unui papă numit tânăr care trăiește mult mai îndelung, până la 85-90 de ani, dar care nu trebuie pentru asta să accepte slujirea petrină până la sfârșit. Rămâne desigur puternic principiul că acela care decide este papa, nu alții.

• Tocmai pentru aceasta, modernitatea ar putea să aibă și o accepție diferită: bunătatea gestului lui Benedict al XVI-lea față de obiceiul de până acum.

Nu, pentru că ceea ce s-a făcut până acum aparține istoriei și nu se poate instrumentaliza punând în opoziție un presupus progres, început lunea trecută, și un trecut conservator. Faptul, repet, este că prin progresul științific și tehnic se trăiește mai mult, cel puțin - deocamdată - în țările occidentale. Biserica ține cont de asta, și n-ar putea fi altfel, tocmai pentru că Biserica însăși este Cristos care acționează în istorie.

• I s-a recunoscut lui Benedict al XVI-lea o mare umilință. Papa a renunțat la putere?

Nu, și această schemă este falsă. În Biserică acela care comandă este un servitor, și Benedict al XVI-lea a fost așa încă de la început, de când s-a definit pe sine însuși "un umil lucrător în via Domnului", adică un umil servitor al turmei lui Cristos. Aceea n-a fost o frază de pragmatică, ci expresia spiritualității sale și a personalității sale profunde. Autoritatea care vine de la Cristos este o slujire; umilința lui Benedict a fost aceea de a înțelege că pentru a-l sluji pe Cristos a venit momentul de a renunța.

• N-a fost ușor.

Desigur că nu. Cu mare noblețe, a acționat ca om simplu, nu ca politician. Mai întâi a ajuns la certitudine în inima sa, în fața lui Dumnezeu. A format decizia mult timp, păstrând-o în inima sa; s-a rugat, până la convingerea deplină că nu mai are sănătatea necesară pentru a îndeplini pe deplin slujirea sa. Care astăzi, diferit de trecut, este foarte grea. Și aici se află adevărata modernitate: astăzi masa de pelerini care vine la Pontif este enormă, contactul cu mulțimea este mult mai angajant față de cum era în urmă cu cincizeci de ani, activitățile se succed fără încetare, sunt extenuante. Toate acestea odinioară în papalitate nu existau.

• Poate un om, cu rațiunea sa și libertatea sa, să renunțe așa cum a făcut Benedict al XVI-lea la un mandat care pentru Biserică vine de sus, adică de la Dumnezeu însuși?

Dar Duhul Sfânt este dat persoanelor muritoare. Dacă el ar fi fost, și dreptul canonic nu întâmplător amintește de această eventualitate, incapabil să înțeleagă, ipso facto Biserica ar fi știut că trebuie să aleagă un nou papă. Benedict al XVI-lea, în conștiință deplină, a ascultat de Cristos. Actul său nu a fost actul unei persoane căzute pradă descurajării; dimpotrivă, a fost un act dictat de virtutea prudenței.

• Ce a voit să ne spună papa cu renunțarea sa?

Că nu avem în posesie mandatul primit de la Cristos. Darul lui Benedict al XVI-lea a fost un mare dar: a trăit până la capăt, în trupul său, cu acțiunea sa, cuvântul biblic și evanghelic de servitor. A fost un dar, inimaginabil, făcut întregii Biserici, tuturor episcopilor și nouă cardinalilor înainte de toate. Un dar care ne educă, făcându-ne să reflectăm, chemându-ne la o examinare a conștiinței: ce faci, tu, cu ceea ce ai primit ca responsabilitate? Te comporți ca proprietar sau ca servitor? Nu putem să nu răspundem la această întrebare.

• Se vorbește despre o ultimă enciclică despre credință.

Am auzit și eu, dar nu știu nimic despre asta.

• Ce ați simțit în momentul anunțului?

Am fost invadat de emoție și în același timp am simțit o mare tristețe: emoție datorită marelui dar primit, tristețe pentru că părintele nostru ne părăsește. Dar este o tristețe care în Dumnezeu este plină de speranță.

(Federico Ferraù)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat