Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Miercurea Cenușii

"Vă implorăm în numele lui Cristos: împăcați-vă cu Dumnezeu. Iată, acum este timpul potrivit; iată, acum este ziua mântuirii!" (2Cor 5,20; 6,2)

Sfânta Carte ne spune că toate își au vremea lor și fiecare lucru de sub soare își are ceasul lui. Astfel: "dărâmare își are vremea ei și zidirea își are vremea ei... aruncarea cu pietre își are vremea ei și strângerea pietrelor își are vremea ei;...ruptul își are vremea lui și cusutul la loc își are vremea lui..." (cf. Qoh 3.1-7).

Aplicând acest text la viața noastră și la Timpul Postului Mare în care am intrat astăzi, putem spune că, după ce până acum, prin păcatele noastre, am dărâmat, am rupt și am aruncat cu pietre, iată că acum a sosit timpul să rezidim ce-am dărâmat, să coasem ceea ce am rupt, și să strângem pietrele pe care le-am aruncat, pentru că acum, în Postul Mare, Dumnezeu a hotărât pentru noi "timpul iertării". Căci iată ce ne spune Dumnezeu astăzi prin gura sfântului Paul: "Vă implorăm în numele lui Cristos: împăcați-vă cu Dumnezeu. Iată, acum este timpul potrivit; iată acum este ziua mântuirii" (2Cor 5,20; 6,2). Și dacă vom împlini ceea ce ne-a rânduit de el, atunci el ne va asculta, ne va ajuta și ne va mântui.

Ținând cont de cuvântul Scripturii, dar și de exprimarea sfântului Augustin (354-430), care spune: "Cel ce te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine", Biserica ne-a stabilit "acest timp potrivit", în care Cristos își începe "pătimirea sa glorioasă", ca noi să lucrăm împreună cu Isus la mântuirea noastră, întorcându-ne la Dumnezeu, așa cum spun textele de astăzi, prin: neîmpietrirea inimii la cuvântul său (cf. Ps 94,8), ci prin sfâșierea ei, cu plâns, cu post și cu tânguire (cf. Ioel 2,12-13); printr-o continuă recunoaștere a vinovăției noastre; apoi a cererii de iertare și îndurare; dar și prin deschidere a buzelor noastre spre lauda lui (cf. Ps 51,3-17); prin a face harul lui Dumnezeu rodnic în noi (cf. 2Cor 6,1); prin rugăciune, pomană și post, care trebuiesc făcute numai în fața Domnului și departe de ochii oamenilor (cf. Mt 6,1-6.16-18).

Între sărbătorile iudaice, sunt două care ar putea să ne ajute pe noi, creștinii, în înțelegerea Miercurii Cenușii, pe care o celebrăm astăzi; iar aceste două sărbători iudaice sunt: Yom Kippur și Roș Hașana.

Yom Kipur este considerată de evrei ca fiind ziua cea mai sfântă și mai însemnată din an.

O tradiție iudaică spune că, după ce poporul ales a păcătuit, închinându-se la idoli, Yahweh, al cărui nume înseamnă "binecuvântat să-i fie numele", a renunțat de a mai dărui poporului ales Legea sfântă. Dar apoi văzând că poporul său ales, s-a întors la el cu fapte pocăință și de iubire, Dumnezeu le-a iertat păcatul și i-a dăruit Legea. Iar ziua aceea a iertării era tocmai ziua de Yom Kippur (cf. Ex 30,10; Lev 23,27-31 și 25,9; Num 29,7-11).

Roș Hașana reprezintă tocmai acel timp în care poporul și-a conștientizat și asumat păcatul și a început să facă pocăință; acest moment al asumării păcatului și al începerii pocăinței, a fost marcat de un sunet de trâmbiță (cf. Lev 23,24). În midrashim, o carte de comentarii ale Torei, se spune că, de Roș Hașana, Dumnezeu stă așezat pe tronul său de mărire și în fața lui adună întreaga omenire, evrei și păgâni (cf. Ps 49,4; Mt 25,31-32). La această judecată divină, fiecare persoană în parte este cercetată și evaluată pentru a se hotărî dacă merită ori nu iertarea, din ziua de Yom Kippur. În acest timp de 10 zile, căci atât durează Roș Hașana, alături de Dumnezeu care cercetează și evaluează poporul său, fiecare om este chemat de a-și face și el un examen de conștiință, prin care să-și identifice toate greșelile săvârșite față de porunci și față de semeni, conaționali și străini. Odată descoperite greșelile și recunoscută în adâncul inimii, omul are datoria, atât de a cere iertare lui Dumnezeu și semenilor săi, cât și de a face pocăință și reparație față de Dumnezeu și față de semeni.

Repetăm: Dumnezeu, din iubire și milă, a dăruit poporului său ales căzut în păcat o zi de iertare, zi numită Yom Kippur; însă această zi de iertare, era precedată de Roș Hașana, un timp de cercetare și asumare a păcatelor săvârșite, un timp de pocăință și de reparație prin fapte de iubire și milă, prin care omul păcătos avea posibilitatea de a-și schimba sentința din vrednic de pedeapsă și osândă (cf. Ps 53,3), în cea iertat și vrednic de viața veșnică.

Parafrazând, putem spune că și pentru noi, creștinii, Postul Mare în care am intrat prin Miercurea Cenușii, este un nou Roș Hașana, dar creștin. Și nouă ne-a sunat astăzi din corn profetul Ioel, pentru a începe timpul Postul Mare, de la care nu trebuie să lipsească nimeni, de la pruncul de la sân până la bătrânul sătul de zile (cf. Ioel 2,15-16). Trebuie să ne prezentăm și să intrăm cu toții în acest timp de Post Mare, pentru că el este pentru noi toți un timp de cercetare și asumare a păcatelor săvârșite, un timp de pocăință și de reparație prin fapte de iubire și milă, un timp în care avem posibilitatea de a ne schimba sentința din păcătos vrednic de pedeapsă și osândă, în cea de fiu iertat și mântuit, din ziua de Paște.

Am auzit în prima lectură de astăzi că Dumnezeu ne-a zis, prin profetul Ioel: "Acum întoarceți-vă la mine din toată inima, cu post, plâns și cu tânguire" (Ioel 2,12). Iar prin Psalmist ne-a arătat cum să ne rugăm pentru iertare: "Ai milă de noi, Doamne, căci am păcătuit... curăță-mă de păcatul meu... și dă-i iarăși bucuria mântuirii tale" (cf. Ps 51,3.14)

O veche legendă ne spune că Dumnezeu i-a zis într-o zi unuia dintre îngerii lui: "Mergi pe pământ și adu-mi de acolo lucrul cel mai scump ochilor mei!" Îngerul s-a dus pe pământ, l-a străbătut în lung și în lat pentru a găsi lucrul cel mai scump ochilor lui Dumnezeu. După câțiva ani de căutări, a găsit un soldat rănit ce murea pentru apărarea țării sale. A luat o picătură din sângele lui și i-a dus-o lui Dumnezeu. Dumnezeu i-a zis că jertfa pentru țară e scumpă, dar nu e cea mai scumpă pentru ochii săi. Îngerul a plecat iar și, după alți câțiva ani de căutări, s-a întors cu duhul unei persoane care a murit contaminată de boala celui pe care îl îngrijea. Dumnezeu i-a zis, jertfa pentru alții e plăcută, dar nu e cea mai scumpă ochilor mei. Atunci îngerul a plecat din nou în căutări. De data aceasta l-a urmărit pe un criminal ce se îndrepta spre o casă pentru a ucide și a jefui. Dar privind pe geam, criminalul, a văzut cum o mămică și-a așezat copilașul mic în pătuț și acum îl învăța să se roage. Scena aceasta i-a adus aminte criminalului de anii copilăriei lui, când și mama lui l-a învățat să se roage. Inima i s-a înmuiat și o lacrimă i s-a scurs pe obraz. Îngerul a prins acea lacrimă și i-a dus-o grabnic lui Dumnezeu, care i-a răspuns: "Acum mi-ai adus lucrul cel mai plăcut ochilor mei, lacrima de pocăință, care deschide porțile cerului!" Biblia spune: "Mare bucurie este în înaintea îngerilor lui Dumnezeu pentru un singur păcătos care se convertește" (Lc 15,7.10).

Să vedem și un gând despre "impunerea cenușii", ca semn al nimicniciei la care ne-a adus păcatul: praf și cenușă. Biserica, pe baza exemplelor din Scriptură și având conștiința vinovăției păcatului și a nevoii de iertare din partea lui Dumnezeu, pune astăzi cenușa pocăinței pe capetele tuturor copiilor ei, ca semn al recunoașterii nimicniciei și început al convertirii, dar și ca semn al speranței că vor dobândi iertarea și mântuirea.

Iată câteva exemple biblice de impunerea cenușii ca semn de recunoașterea a păcatului, dar și ca speranță a iertării: Iosua și soldații săi au făcut pocăință acoperindu-și capetele cu cenușă, după păcatul de furt sacrileg al lui Acan (cf. Ios 7,1-6); Tamara, după pierderea cinstei și a fecioriei (cf. 2Sam 13,19); Estera și Mardocheu au întrebuințat același mijloc de pocăință pentru a îmblânzi mânia lui Dumnezeu (cf. Est 4,16); Ieremia a sfătuit pe evrei să facă pocăință cu cenușă pentru același scop (Ier 6,26).

După ce ne-am recunoscut și plâns păcatele și am primit cenușa, după voia lui Dumnezeu, urmează acum pocăința și reparația pe care trebuie să o facem, tot după voia lui Dumnezeu, prin cele trei fapte de pietate creștină: pomana, rugăciunea și postul.

Fiecare faptă de pietate pe care o săvârșim are rânduit la Dumnezeu câte o răsplată. Această răsplată omul are posibilitatea să o ia o singură dată, fie în lumea aceasta, fie în lumea viitoare, după placul lui.

Dar, pentru a merita răsplata în veșnicie, aceste fapte de pietate creștină trebuie împlinite numai sub privirile curate ale lui Dumnezeu și niciodată sub privirile oamenilor; căci în cazul în care ele sunt împlinite ca să le vadă oameni, ele își pierd răsplata din veșnicie. De aceea și cuvântul lui Isus: să nu știe stânga ce face dreapta (cf. Mt 6,3).

Dumnezeu nu poate primi o faptă bună, care mai întâi a fost dăruită satanei. Dumnezeu nu îmbracă o haină pe care a îmbrăcat-o mai întâi potrivnicul. Dumnezeu nu vine într-o inimă alături de satana.

Dar și păcatului săvârșit de om îi este rânduită tot o singură pedeapsă, pe care omul, la fel, o poate lua, fie în lumea aceasta, fie în cea viitoare.

De aceea înțelept este ca pedeapsa pentru păcat să o luăm aici, pocăința pentru păcat să o facem aici, pentru ca în viața veșnică să primim numai răsplata.

De aceea sfântul Augustin (354-430) spunea: "Doamne, arde-mă, lovește-mă, taie-mă, aici; dar cruță-mă în viața veșnică!" De aceea, toți sfinții și-au făcut pocăința și reparația păcatelor aici pe pământ, iar dincolo au scăpat de orice chin.

Sfântul Petru de Alcantara (1499-1562), un preot care a suferit foarte mult în timpul vieții, i-a apărut după moarte sfintei Tereza de Avila (1515-1582) și i-a spus: "Fericite cruci și suferințe, fericite pocăințe și reparații, care mi-au dobândit în ceruri comori așa mari de slavă!"

Este o povestioară pentru copii, unde ni se spune că niște broscuțe care locuiau într-un eleșteu murdar au auzit că undeva, în munții îndepărtați, există un lac limpede și cu hrană aleasă. Toate s-au hotărât să plece spre acel loc care le cerea eforturi deosebite. Gândindu-se la depărare și la efortul mare, unele dintre el au abandonat din start, altele au abandonat la puțin timp, iar altele au abandonat ceva mai încolo. În ciuda greutății drumului și în ciuda descurajărilor din partea suratelor și a trecătorilor, numai o broscuță nu s-a întors din drum, și a ajuns cu bine la lacul minunat. Cum s-a adeverit mai târziu, această broscuță nu numai că nu a fost mai puternică și mai capabilă decât celelalte, dar pe deasupra mai era și surdă. Dar surzenia nu i-a fost o piedică, ci din contra un mare atu, căci ea neauzind ca și celelalte broscuțe că mersul înspre lac era unul "imposibil", și-a putut continua visul și drumul, și să ajungă la locul dorit.

Și noi, creștinii, care am pornit astăzi în căutarea iertării și mântuirii promise de Dumnezeu, prin învierea lui Cristos, Fiul său. Dar și noi trebuie să străbatem un drum lung de 40 de zile urcând Calvarul alături de Isus, unde va trebui să plângem și să ispășim păcatele împreună cu el. Dacă vom fim atenți numai la glasul lui Dumnezeu și al conștiinței, și surzi la glasul satanei și al lumii care ne vor spune mereu că e greu și imposibil, vom putea parcurge cu bine timpul sfânt al Postului Mare, ne vom putea împlini bine toate îndatoririle cerute, și vom ajunge fericiți la ziua iertării și a mântuirii noastre, Învierea Domnului. Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 32.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat