Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Apariția Sfintei Fecioare Maria la Lourdes

Miracolele și chemările Lourdes-lui

Astăzi Biserica cinstește cele 18 apariții ale Preacuratei fecioare Maria de la Lourdes, din anul 1858, apariții în care Isus și-a trimis Mama, prima și cea mai activă colaboratore a sa dintre toți sfinții, ca în numele său să vorbească lumii înșelate de diavol, care a uitat că "Dumnezeu a iubit-o mai întâi" (cf. 1In 4,19) și acum trăiește în grele păcate; dar este vorba de același diavol pe care el l-a învins la cruce, împlinind astfel vechea profeție: "Sămânța ei îți va zdrobi capul" (Gen 3,15).

Maria, fiind părtașă la biruința diavolului, în calitate de mamă a lui Isus Biruitorul, Biserica, i se adresează astăzi, în psalmul responsorial, prin cântarea pe care poporul eliberat de tirania lui Holofern, simbolul satanei, i-a adresat-o Iuditei (Iudita fiind aici o imagine profetică a Mariei): "Binecuvântată ești tu, fiică, de Dumnezeul cel preaînalt mai mult decât toate femeile de pe pământ și binecuvântat este Domnul Dumnezeul nostru, care a creat cerurile și pământul, care te-a călăuzit să retezi capul comandantului dușmanilor noștri! Nu se va îndepărta speranța ta din inima oamenilor care își vor aminti de puterea lui Dumnezeu până în veci. Dumnezeu să-ți dăruiască cele care sunt spre înălțare veșnică și să te viziteze cu binefacerile sale, pentru că nu ți-ai cruțat viața în timpul umilirii poporului nostru, ci te-ai împotrivit căderii noastre umblând pe calea cea dreaptă a Dumnezeului nostru!". Și tot poporul a zis: "Așa să fie" (Idt 13,18-20)!

Apoi, așa cum Iudita a fost dornică să împărtășească poporului ei biruința asupra tiranului Holofern, tot astfel și Maria a fost dornică să împărtășească bucuria mântuirii, mai întâi Elisabetei, așa cum spune evanghelia de astăzi (cf. Lc 1,41-55), apoi la mulți alții, iar acum și nouă celor care astăzi cinstim cele 18 apariții ale ei de la Lourdes, din anul 1858.

De aceea și Biserica, parafrazând textul primei lecturi, ne spune că, așa cum Ierusalimul eliberat a fost un motiv de bucurie pentru toți credincioșii vechiului popor ales: "Bucurați-vă împreună cu Ierusalimul și veseliți-vă cu el, toți cei care-l iubiți" (cf. Is 66,10), tot astfel și Lourdes-ul, unde din voința lui Dumnezeu, Maria a apărut biruitoarea satanei, doar cu o privire, și mesagera iubirii cerești, a fost și va fi mereu motiv și ocazie de bucurie pentru toți credincioșii noului popor ales.

La Lourdes, Fecioara Maria ne-a arătat prin meditarea misterelor mântuirii și prin înclinarea profundă de la rugăciunea Doxologiei, că ea nu este decât smerita slujitoare a Domnului (cf. Lc 1,38); tot aici, la Lourdes, ea ni s-a recomandat și cu numele de "Neprihănita Zămislire", așa cum Biserica o proclamase cu patru ani în urmă, în anul 1854; tot aici la Lourdes, din voința lui Dumnezeu, ea și-a înălțat un amvon de unde va predica lumii "evanghelia împărăției" (Mc 1,14), care va trebui să aibă ca prin efect convertirea și urmarea lui Isus (cf. Mc 1,15); tot aici, la Lourdes, ea a spus că îi place să venim pentru a o asculta, căci ea ne conduce la Isus; tot aici, la Lourdes, prin mijlocirea sa iubitoare, ca și la Cana Galilei (cf. In 2,5), vom beneficia de marile minuni de la Isus, pe care îl vom găsi prezent, fie la sfânta Liturghie; fie expus spre adorare sau purtat în procesiune euharistică; fie în "apele mântuitoare pe care mulțimea o scoate cu bucurie din izvorule Lourdes-lui (cf. Is 12,3; 55,1).

Și pentru că la Loudes Isus își arată milostivirea în primul rând față de cei bolnavi, săvârșind pentru ei numeroase vindecări ale trupului și ale sufletului, prin mijlocirea Mariei, Biserica a rânduit ca la 11 februarie a fiecărui an să se celebreze Ziua Mondială a Bolnavului; iar anul acesta, 2013, suntem la a XXI-a ei aniversare.

Celor care astăzi, asemenea învățătorului iudeu, ar vrea să se eschiveze de la porunca iubirii și să restrângă sfera cuvântului "aproapele", Domnul însuși, prin evanghelia samariteanului milostiv (cf. Lc 10,25-42), propusă spre meditație de Ziua Bolnavului din 2013, ne învață că acest "aproape" care ajută pe străinul căzut între tâlhari, este în primul rând el însuși, care s-a aplecat asupra noastră și care ne-a salvat de la o soartă grea ce ne-a pregătit-o satana; iar după ce el ne-a mântuit la cruce, a voit ca orice răscumpărat să devină "aproapele" tuturor oamenilor. Recapitulăm și spunem: în samaritean trebuie să-l vedem pe Isus, dar și pe noi înșine; în nenorocitul dezbrăcat și lăsat aproape mort, trebuie să îl recunoaștem pe păcătos și pe orice bolnav care nu se poate ajuta singur; în preotul și levitul în trecere, trebuie să recunoaștem neputința Legii vechi de a mântui; iar în han și hangiu trebuie să recunoaștem adunarea Bisericii și pe slujitorii ei, unde bolnavul salvat, primește continuu îngrijirile cuvenite.

La Lourdes, prin climatul de rugăciune pe care Maria l-a creat, ea îi unește pe toți creștinii, sănătoși și bolnavi, în jurul lui Isus și între ei, ca odinioară în Cenacol (cf. Fap 1,14); ea îi ajută pe oameni să de valoare suferințelor lor, unindu-le cu suferințele mântuitoare ale lui Isus; și, nu în ultimul rând, ea realizează solidaritatea comunității creștine în îngrijirea bolnavilor, după exemplul lui Isus, adevăratul "samaritean milostiv" (cf. Lc 10,25-37), și al ei (cf. Lc 1,39; In 2,3).

Toate aceste fapte minunate, realizate la Lourdes, prin aportul Mariei, îl determină pe Isus, care este prezent în fiecare sfântă Liturghie care se celebrează, în fiecare adorație, în fiecare procesiune euharistică, dar și în fiecare picătură de apă luată din izvorul miraculos, izvor ivit din voința cerului, zic, îl determină pe Isus ca să săvârșească numeroase și mari minuni, cu cei bolnavi la trup și la suflet.

Iar aceste vindecări Isus le săvârșește cu un triplu scop: 1. pentru a-și arăta iubirea și solidaritatea cu cei bolnavi și încercați de greutăți; 2. pentru a reaminti lumii întregi, de marea vindecare, adică de mântuirea veșnică, la care el lucrează continuu, împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt (cf. In 5,17), mântuire la care este suntem chemați să colaborăm și noi, fiecare după puterile și posibilitățile lui; 3. pentru majoritatea minunilor sale de la Lourdes, Isus le săvârșește în timpul sfintei Liturghii și a celorlalte acte de pietate euharistică, el vrea să atragă atenția lumii întregi asupra importanței de a participa la toate faptele de pietate euharistică, și în special a importanței de a participa des și bine la celebrarea sfintei Liturghii, care este recapitularea întregii sale opere de mântuire.

O tânără, paralizată de la jumătate în jos, mărturisea la Lourdes: "Am venit aici să mă vindec trupește; acum însă nu mă mai interesează vindecarea trupului, căci am găsit aici o vindecare mai mare și mai bună, mântuirea sufletului meu rănit de păcate. N-aș fi crezut că există pe lume o așa bucurie cum am găsit-o aici!"

Michel Favero, un scriitor italian, povestește cum un domn din Pau, bolnav fiind, a cerut să fie adus la Lourdes, ca să moară cu Maica Domnului în fața ochilor. La moartea lui senină și liniștită, s-au convertit mulți oameni, între care și medicul său, care a exclamat: "Aceasta e o minune; acum cred!"

O bolnavă adusă la Lourdes pentru vindecare, în timpul procesiunii cu sfântul sacrament, n-a mai cerut vindecare, ci puterea de a-și cere iertare pentru păcate. Asta e o minune adevărată!

De fapt, promisiunile lui Isus și ale Mariei sunt acelea de a ne oferi fericirea în cer și nu aici pe pământ (cf. Lc 23,43; Maria către Bernadeta: "Nu-ți promit să te fac fericită în această lume, ci în cealaltă).

Pentru a înțelege și mai bine sărbătoarea "Aparițiile Sfintei Fecioare Maria la Lourdes", din anul 1858, am să mai fac câteva precizări necesare:

Sfânta Maică Biserica, ori de câte ori ne-o prezintă pe Maria în sărbătorile și aparițiile ei, ne-o prezintă totdeauna numai în unire cu Isus Cristos, cel trimis de Tatăl, prin puterea Duhului Sfânt, căruia ea i-a fost mamă după trup și slujitoare credincioasă.

Sfânta Biserică, ori de câte ori ne vorbește despre Maria, ne vorbește în primul rând de Isus Cristos care a binevoit să se nască din Maria (cf. Lc 2,7; Gal 4,4); ne vorbește de Isus Cristos care a umplut și sfințit viața Mariei (cf. Lc 1,49); ne vorbește de Isus Cristos care a copleșit-o cu plinătatea harului și a oricărei binecuvântări (cf. Lc 1,28); ne vorbește de Isus Cristos de care Maria a fost intim unită în toată existența ei, ca mlădița de viță (cf. Lc 2,16; In 15,5); ne vorbește de Isus Cristos care a fost predicat și arătat lumii de Maria (cf. Lc 2,16.28; In 2,5); ne vorbește de Isus care predică, avertizează, cheamă la convertire și pocăință, prin Maria (cf. Aparițiile Mariei de la Lourdes, Fatima și Siracuza); ne vorbește de Isus care confirmă, prin Maria, aprofundările de credință pe care le-a realizat Biserica sa (cf. Neprihănita Zămislire); ne vorbește de Isus care vindecă, ajută și mântuiește, prin rugăciunile Mariei (cf. Vindecările de la Lourdes și din alte locuri ale aparițiilor ei); ne vorbește de Isus căruia îi face mare plăcere să vorbească lumii întregi, prin Maria, pe care o trimite să apară în diferite locuri de pe mapamond.

Dacă Maria are niște demnități la care ține mult, atunci între acestea sunt: cea de a fi "slujitoare a Domnului" (Lc 1,38) și a fraților lui Isus, cărora ea le-a devenit mamă spirituală din voința lui, sub cruce (cf. In 19,26); cea de a fi numită ucenica smerită a lui Isus și de împlinitoare fidelă a poruncilor sale (cf. Lc 11,28); cea de a fi apostol și de crainic al lui Isus, către frații lui și copiii ei (cf. Lc 1,39-40; In 20,2); cea de a fi însoțitoare fidelă a lui Isus pe tot parcursul vieții lui, începând de la zămislirea lui în sânul ei neprihănit, și până moartea lui pe cruce (cf. Lc 8,19; In 19,25); cea de a fi punte de legătură între Isus și creștini, între creștin și ceilalți creștini (cf. Fap,1,14); cea de a fi percepută ca "chip al omului nou mântuit și de imagine a Bisericii" (cf. 2Cor 5,17; Ap 21,2); cea de fi prima răscumpărată a lui Dumnezeu; cea de a fi fericita "fiică a Tatălui, mamă a Fiului întrupat și mireasă a Duhului Sfânt; cea de a fi umila mijlocitoare tuturor păcătoșilor la Dumnezeu, așa cum mai înainte de ea au fost: Avraam, Moise, David, Ieremia și toți profeții (cf. In 2,5); cea de a transforma continuu locuri și altare păgâne, în locuri și altare creștine; sau mai bine spus, aceea de a transforma suflete păgâne și idolatre, în suflete creștine și mântuite (așa cum a făcut la Lourdes, când a apărut pe locul un vechi sanctuar păgân).

Congresul internațional de Mariologie de la Zaragoza, în anul 1979, cu participarea multor creștini protestanți, catolici și ortodocși, a declarat pe baza textului: "Vă îndemn dar, înainte de toate, să faceți rugăciuni, cereri, mijlociri, mulțămiri pentru toți oamenii" (1Tim 2,1) că orice creștin trebuie să se roage pentru ceilalți, chiar și cei ajunși deja la perfecțiune în veșnicie. Iar Maria, cea mai perfectă dintre toți creștinii care a ajuns în veșnicia fericită, atunci ea de ce nu ar putea să se roage pentru noi?" Sfânta Tereza Pruncului Isus (1873-1897), pe baza acestui text, spunea: "Voi trimite pe pământ o ploaie de trandafiri...voi petrece cerul făcând bine pe pământ". Să ne rugăm, dar și să alergăm la rugăciunea fraților noștri, atât de pe pământ cât și din cer.

Iată și un citat din enciclica Mystici corporis (29 iunie 1943), a papei Pius al XII-lea (1876-1958): "Mântuirea multora depinde și de rugăciunile și mortificările voluntare făcute de membrele Trupului mistic al lui Cristos".

Din totdeauna Dumnezeu și-a ales de mesageri ai săi oameni credincioși și umili, pentru ca în mesajul lor să se arate puterea divină și nu înțelepciunea umană; pe aceștia, el i-a trimis în lume cu mesajul său; acest adevăr apare din toate aparițiile Fecioare Maria, unde Dumnezeu i-a ales Mariei, ca primi destinatari ai mesajului venit de la el, credincioși simpli și umili.

Iată numai exemplul de astăzi de la Lourdes, unde a fost aleasă Bernadeta, o tânără umilă și atât de simplă, că oamenii au crezut-o nebună, căci, după întâlnirea cu Maica Domnului, în loc să spună că Maria a zis: "Eu sunt Neprihănita Zămislire", ea striga cât o țineau puterile: "Eu sunt Neprihănita Zămislire!"

Biserica ne-a arătat astăzi că miracolele și chemările constante ale Lourdes-lui sunt Isus și Maria, cuvântul mântuirii și Euharistia, iubirea slujitoare și smerenia; de aceea, și noi pentru ca să ajungem în cer lângă Isus și Maria, lângă Bernadeta și lângă toți credincioșii, trebuie ca în toate căutările vieții noastre să nu uităm nicicând de ecoul acestor miracole și chemări.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 235.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat