Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție și considerație la duminica a V-a de peste an - C

"Nu te teme; de acum înainte vei fi pescar de oameni!" (Lc 5,10)

Dacă, acum două duminici, lecturile de la sfânta Liturghie ne vorbeau despre faptul că Dumnezeu și-a descoperit oamenilor cuvântul său atotputernic, un cuvânt ce taie răul ca o sabie cu două tăișuri și-l sfarmă ca un ciocan. Duminica trecută am văzut că Dumnezeu a încredințat acest cuvânt al său tuturor profeților și apostolilor săi, ca să-l scrie și să ni-l transmită. Duminica aceasta, lecturile de la sfânta Liturghie ne arată cum rodește și cum mântuiește acest cuvânt.

Evanghelia de astăzi ne spune că apostolii, în frunte cu Petru, pescuiseră toată noaptea și nu prinseseră nici măcar un pește. Ei bine, în acest timp de tristețe pentru ei, când obosiți și descurajați își spălau și își strângeau mrejele, pentru a merge la odihnă, iată că apare Isus și cere barca lui Petru, și nu a altuia, pentru a face din ea un amvon pentru predică și apoi un loc pentru a aduna pești prinși.

Petru, deși obosit, deși știa că Isus este dulgher și nu pescar, deși știa că peștii se prin noaptea și nu ziua, se supune lui Isus, trecând peste logica lui umană. Iar rezultatul supunerii lui față de cuvântul lui Isus Cristos a fost o pescuire minunată de suflete și o pescuire minunată de pești.

În anul morții împăratului Ozia, Isaia era în templu și Dumnezeu i-a deschis o fereastră a cerului, ca să vadă slava lui; căci omul, după căderea lui în păcat, până ce nu vede slava lui Dumnezeu, nu se poate vedea pe sine păcătos și nici nu poate simți imboldul de a face ceva pentru a se face vrednic de iubirea și slava lui Dumnezeu. Iată câteva exemple:

Petru, până ce n-a văzut mulțimea de oameni apărută ca din senin pentru a asculta cuvântul lui Dumnezeu predicat de Isus din barca sa; până ce el, "maestru în ale pescuitului", nu și-a văzut eșecul științei sale; până nu a văzut și pescuirea minunată la porunca "dulgherului", n-a înțeles nimic despre Isus. Dar după ce a văzut cu ochii toate acestea, a înțeles că Isus este Dumnezeu; a înțeles că Isus este stăpânul universului care poruncește și peștilor mării (cf. Ps 8,6-8); a înțeles că Isus poate totul, chiar și acolo unde omul nu poate nimic. Dar mai ales acum a înțeles bine că este un păcătos și că are nevoie de mântuirea lui Isus; acum a înțeles că trebuie să facă ceva pentru a fi vrednic de un așa Mântuitor. Și de unde mai înainte Petru voia să-l îndepărteze pe Dumnezeu de la el, de parcă Isus îi dezvăluise slava sa pentru a pleca de la el, acum împreună cu tovarășii săi, se face "pescar de oameni" (cf. Lc 5,1-11).

La fel și Isaia, până ce n-a văzut slava lui Dumnezeu în templu și până ce n-a văzut îngerii care-l slujeau cu respect și necondiționat, nici el nu a înțeles măreția lui Dumnezeu; nici el nu și-a seama că este un păcătos; nici el nu și-a dat seama că trebuie să facă ceva pentru a-l cinsti pe Domnul asemenea îngerilor. Iar după ce a văzut slava, i-a spus lui Dumnezeu care căuta oameni pentru slujba de profet: "Iată, trimite-mă pe mine" (cf Is 6,1-8).

La fel și psalmistul, până ce nu a văzut slava lui Dumnezeu, în scăparea lui de dușmanii și de moarte, nu a început să cânte laudele lui Dumnezeu: "Îți voi cânta, Doamne, înaintea îngerilor tăi" (Ps 137,1)!

Paul, până ce n-a văzut și el slava lui Isus pe drumul Damascului, până ce el "puternicul", nu s-a văzut aruncat de pe cal, de "dulgherul" Isus, pe ai cărui ucenici îl prigonea, nici el n-a înțeles că Isus este Mesia. Iar când și-a dat seama că Isus este Dumnezeu adevărat; imediat și-a dat seama că este păcătos și slab și că are nevoie de mântuire și ajutor; imediat și-a dat seama că trebuie să facă și el ceva pentru a deveni demn de un așa Mântuitor puternic (cf. Fap 9,3-6). Din acel moment, el a lucrat, cu ajutorul harului, mai mult decât toți ceilalți (cf. 1Cor 15,9-10), și repeta mereu "Vai mie dacă nu vestesc evanghelia" (1Cor 9,16)

Văzând cum mulți creștini de astăzi sunt așa de indiferenți față de Dumnezeu, cum fug de el, cum vor ca și Dumnezeu să fugă de ei sau cum sunt chiar suntem împotriva lui, ne vine în minte o întrebare simplă: Dar oare Dumnezeu și-a arăta slava și față de ei, așa cum și-a arătat-o celor din vechime? Răspunsul este da! Ce sunt tainele și feluritele ajutoare pe care le-am primit?

Este o istorioară în care se spune că Dumnezeu și-a trimis niște îngeri pe pământ ca să vadă cum o mai duc oamenii. Îngerii au observat că deși oamenii o ducea bine, nu mulțumeau niciodată lui Dumnezeu pentru asta; și crezând că totul li se cuvine, păcătuiau fiecare după plac, ca și cum Dumnezeu nu ar exista. Și au raportat situația aceasta lui Dumnezeu. După un anumit timp, îngerii au trimiși iarăși pe pământ ca să vadă cum o duc oamenii. Acum totul era diferit. Oamenii se rugau, își recunoască păcatele, și vorbeau de Dumnezeu... pentru că o duceau rău.

Oare de ce să așteptăm pedeapsa? Nu e mai bine ca văzând atotputernicia lui Dumnezeu, din feluritele manifestări ale harului său față de noi, să recunoaștem bunătatea și măreției lui, dar și păcătoșenia și nimicnicia noastră? Nu este mai bine să părăsim de bunăvoie rătăcirile noastre și să venim la el ca să ne purifice și să ne întărească prin jertfa altarului său, decât să ne pedepsească?

Isus nu și-a epuizat puterea cuvântului său doar într-o singură predică și într-o singură minune. El ne-a transmis și nouă acest cuvânt atotputernic, pentru ca prin trăirea lui și nouă să ne meargă bine; iar prin proclamarea lui către frații noștri, să le aducem și lor iertarea și mântuirea.

Deci astăzi trebuie să înțelegem că, după spusa sfântului Ioan Gură de Aur, "în barca Bisericii, nimeni nu este numai simplu pasager, dar că toți au câte o misiune de îndeplinit către frații lor"; trebuie să înțelegem și ca Isaia, Petru și Paul, că și noi trebuie să mergem la Isus și să-i spunem: "Iată-mă, trimite-mă pe mine" (Is 5,11); și apoi astfel să lucrăm cu harul lui, ca oamenii să ajungă la mântuire (cf. 1Cor 15,1-11).

Să ne amintim de pescuirile minunate de oameni pe care le-a realizat prin cuvântul lui Dumnezeu. Să ne gândim mai ales la Isus, Petru și Paul. Isus "a prins" la predica de la înmulțirea pâinilor 5.000 de bărbați și toți atâția copii și femei (cf. Mc 6,44). Petru "a pescuit" la prima sa cuvântare de după Rusalii 3.000 de suflete (cf. Fap 2,41), iar imediat după asta, s-a ajuns la 5.000 de suflete (cf. Fap 4,4). Paul după ce el însuși a fost pescuit de Cristos, la rândul său a pescuit pentru împărăția cerurilor toată Asia și o bună parte din Europa (cf. Fap 19,10). Unii dintre acești apostoli au ajuns cu mreaja evangheliei până și prin ținuturile noastre.

Într-o zi un medic, a găsit pe o stradă un cățeluș șchiop. I-a fost milă de el și l-a luat acasă ca să-l trateze. I-a curățit rana, i-a pus piciorușul în ghips și l-a tratat bine. După un timp cățelușul s-a făcut bine și medicul l-a lăsat să plece la stăpânii săi. La câtva timp după asta, cățelușul a apărut la ușa medicului, cu un cățeluș șchiop după el, ca medicul să-l trateze și pe el. Mișcat până la lacrimi, medicul l-a tratat și pe acesta. Medicul care era bun creștin, a învățat de la acel cățel, tratat de el și care a adus apoi pe un altul pentru tratament, o lecție de apostolat creștin, lecția de a aduce oameni bolnavi sufletește la medicul suprem, Isus. Și din ziua aceea s-a străduit să aducă pe cât mai mulți păcătoși la Isus, pentru a fi vindecați și mântuiți de Isus, așa cum și el însuși a fost vindecat și mântuit. Scriptura spune: "Cel înțelept câștigă suflete" (Prov 11,30).

În multe biserici, există scaune sau bănci goale. Aceasta din cauză că membrii nu aduc pe nimeni la casa Domnului. Datoria păstorului e să umple amvonul, iar a creștinilor să umple biserica. De ce te mulțumești să stai singur într-un colț, iar celelalte locuri să fie goale? Ce fel de pescar de oameni mai ești tu și ce răsplată mai aștepți tu de la Domnul?

Profetul Daniel și sfântul Iacob ne sugerează ideea că Dumnezeu ar fi mulțumit de noi, dacă am aduce măcar un suflet la mântuire (cf. Dan 12,3; Iac 5,20). Și Mântuitorul pare să ne sugereze același lucru, atunci când ne-a vorbit de mare bucurie care este cer pentru un singur păcătos care se convertește (cf. Lc 15,7); și mai ales pentru faptul că el însuși s-a pus la drumuri lungi, chiar și numai pentru un suflet. Să ne gândim doar la femeia de la fântâna lui Iacob, la eliberarea copilei păgâne din Tir, să ne gândim la Zaheu.

Orice loc poate deveni un amvon și o barcă de pescuit; orice timp poate da un pescuit minunat.

Orice zâmbet și privire frumoasă; orice rugăciune și jertfă; orice cuvânt frumos și orice exemplu bun; orice mângâiere și îmbărbătare; orice mică faptă de ajutor material și spiritual; toate pot alina un suflet și toate pot deveni "plase de pescuit" suflete.

Abia acum înțelegem îndemnul și lui Paul către Timotei: "Preaiubitule, te implor înaintea lui Dumnezeu și a lui Cristos Isus, care va veni să judece pe cei vii și pe cei morți, în numele venirii lui și a împărăției lui, vestește cuvântul, insistă în orice împrejurare, potrivită și nepotrivită, atrage atenția, dojenește, îndeamnă, dar cu multă răbdare și grijă de a instrui" (2Tim 4,1-2).

*

Considerație la duminica a V-a de peste an - C

"Iată-mă, trimite-mă pe mine" (Is 6,8)!

Textele sfinte din această duminică aduc în prim plan tema "chemării" în slujba Domnului, spre mântuirea noastră și spre folosul și mântuirea semenilor noștri.

Mesajul lecturilor de astăzi ar putea fi sintetizat astfel: omul s-a născut păcătos. Dumnezeu, cel mult iubitor de oameni, îl cheamă la purificare și iertare. Ba mai mult îl chema să-i fie partener în planul său de purificare, iertare și mântuire tuturor oamenilor. Îi dă harul său ca să lucreze împreună cu el. Pentru asta trebuie să-i mulțumească lui Dumnezeu, așa cum a făcut psalmistul. Apoi, ca apostolii, trebuie să plece în "largul lumii" și să facă un pescuit bogat de oameni pentru împărăția cerurilor. Chiar și atunci când lucrând cu Dumnezeu, chiar și atunci când obține un pescuit minunat de suflete, trebuie să ceară mereu harul său și să nu uite de starea de păcătos de unde l-a luat Dumnezeu, să stângă tot mai mult legăturile cu el, pentru a nu cădea iar în plasa diavolului.

Tema "chemării" din această duminică merită o atenție deosebită din partea noastră, pentru că aici se poate vedea cel mai bine cât de mizeră este sărmana noastră ființă umană și cât de mare este îndurarea și bunătatea lui Dumnezeu, care ne alege pe noi, cei fără nici un merit, într-o așa de mare demnitate de a fi colaboratorii lui în opera de salvare a omenirii și a universului, și apoi într-o demnitate și mai marea, aceea de a fi părtași împreună cu el la bucuria veșnică a paradisului.

Această chemare de a conlucra cu el la planul să veșnic de reînnoire a omului și a universului întreg, Dumnezeu a adresat-o tuturor fapturilor sale, începând de la îngerii buni pe care i-a văzut Isaia că-l slujeau pe Dumnezeu (cf. Is 6,2), continuând cu aștri și fenomenele naturii (cf. Ps 19,1-6) și continuând cu animăluțele, copacii pădurilor, florile câmpului (cf. Ps 8,1-9), și chiar simplul fir de iarbă de pe pământ, și apoi sublimând cu chemarea omului, coroana creației sale (cf. Is 6,8; 1Cor 15,8-9; Lc 5,10).

"Cerurile spun slava lui Dumnezeu și firmamentul vestește lucrarea mâinilor sale" (Ps 19,1).

Această chemare și colaborare a tuturor creaturilor la opera mântuirii, este frumos redată de un poet anonim, care într-un imn de Crăciun, spune: "Îngerii i-au oferit lui Isus cântul lor; bolta cerească i-a oferit o stea; pământul i-a oferit o peșteră; pastori și magii i-au oferit darul și vestirea lor; animăluțele i-au oferit căldura lor; numai cei care trebuiau să-l primească, i-au oferit o cruce".

Îmi place să amintesc aici și o întâmplare din viața sfântului Francisc din Assisi (1181-1226), care, ajungând în fața unui pom, l-a rugat pe acesta să-i vorbească despre iubirea lui Dumnezeu. Se spune că în fața acestei cereri, copacul a înflorit. Așa trebuie să fie și fiecare om chemat de a fi apostol și pescar de oameni.

Dar Dumnezeu l-a chemat și pe fiecare om, și mai ales pe fiecare creștin, ca să conlucreze cu el la salvarea și mântuirea întregii lumi și a întregului univers care suferă și el din cauza păcatului săvârșit de om (cf. Rom 8,19-22). În Vechiul Testament, puțini sunt cei care au răspuns și au devenit profeți, majoritatea refuzând și chiar sfidând pe Dumnezeu cu închinarea la idoli și cu toate cele ce decurg din această închinare. În Noul Testament, pe cei care au venit la credință, Dumnezeu i-a consacrat chiar din prima clipă a venirii lor, după vechea sa promisiune (cf. Ex 19,6; Nm 11,29), ca profeți, preoți și regi sfinți (cf. 1Pt 2,9), ca să lucreze și ei alături de sfatul divin (cf. In 5,17), la această salvare universală.

Atitudinea corectă în fața chemării lui Dumnezeu, trebuie să fie una de smerenie, una de acceptare, una de împlinirea a acestei chemări, una de mulțumire ca a psalmistului și una de cerere continuă de ajutor, ca a lui Isaia, Petru și Paul, pentru a putea lucra bine și să nu alergăm în zadar (cf. Gal 2,2).

Fratele Masseo spuse într-o sfântului Francisc din Assisi: "Vreau să spun, cum se face că toată lumea vine după tine; de ce toți oamenii vor să te vadă, să te audă și să se supună cuvântului tău? Căci tu nu ești atrăgător ca înfățișare, nici învățat; nici nu ești de spiță nobilă. Cum se face atunci că toată lumea te urmează?"

Sfântul Francisc, auzind aceste cuvinte, mult s-a bucurat în inima sa și ridicându-și ochii la cer, a rămas pentru o vreme cu mintea cufundată în Dumnezeu; apoi, revenindu-și în fire, a îngenuncheat, aducând mulțumiri lui Dumnezeu cu multă înflăcărare spirituală și adresându-i-se fratelui Masseo, îi zise: "Vrei să știi de ce toți oamenii mă urmează? Află că este pentru că Domnul, care este în ceruri, care vede binele și răul de peste tot, nu a văzut, cu ochii lui cei sfinți, printre oameni niciunul mai netrebnic, mai nedesăvârșit sau mai mare păcătos ca mine; și pentru a duce la îndeplinire minunata sa lucrare, nu a găsit pe întreg pământul o creatură mai ticăloasă decât mine; de aceea m-a ales pe mine, pentru a face de rușine toată puterea, frumusețea, măreția, spița nobilă și toată știința lumii, pentru ca oamenii să afle că orice virtute și orice lucru bun vin de la el, și nu de la vreo creatură, că nimeni nu trebuie să se laude înaintea lui; dar cine se laudă, să se laude în Domnul, a căruia e toată slava în vecii vecilor" (cf. Floricelele Sfântului Francisc, cap. X).

Iată acum atitudinea și răspunsul fiecăruia dintre protagoniștii lecturilor de astăzi, la chemarea lui Dumnezeu de a fi chemarea de a fi colaborator al său la opera mântuirii sale.

Petru și ceilalți apostoli, pornind de la miracolul pescuirii minunate și de la predica frumoasă a lui Isus ținută din barca lui Petru, au înțeles că mulțimea peștilor prinși la porunca lui Isus înseamnă mulțimea de oamenii pe care trebuie să-i câștige pentru împărăția lui Dumnezeu; iar mreaja cu care trebuie să câștige pe acești mulți de oameni era cuvântul lui Dumnezeu.

Din momentul chemării lor, Petru și tovarășii săi au pus evanghelia și împărăția lui Dumnezeu mai presus de familie, mai presus de câștig, mai presus decât orice bucurie a vieții acesteia, și chiar mai presus decât viața lor, căci toți au ajuns să-și verse sângele pentru evanghelie. De fapt, asta a și cerut Isus (cf. Lc 14,26), nu mult după chemarea lor ca "pescari de oameni" (Lc 5,10).

Isaia, după cartea scrisă de el și după vechi izvoare iudaice, a trăit între anii (745-695); el a trăit până la începutul domniei lui Manase, și ar fi fost ucis din ordinul acestui rege idolatru, fiind tăiat cu fierăstrăul. Isaia, a fost numit profetul speranței mesianice, pentru că a fost primul care a vorbit despre venirea lui Mesia, despre nașterea lui dintr-o fecioară, și chiar despre a doua venire a lui Mesia. A fost și un apărător al monoteismului și a combătut închinarea la idoli. Isaia a primit vocația profetică în anul 742 î.Cr., anul morții regelui Osia, când a luat sfârșit perioada de prosperitate din Israelul acelor vremuri. Isaia a predicat întregii țări, preoților, regilor și oamenilor simpli, timp de 46 de ani.

După chemarea și convertirea sa, Paul a făcut trei mari călătorii misionare, propovăduind evanghelia pe o zonă foarte întinsă, din Arabia până în Spania, atât la evrei cât și la păgâni. Paul și-a petrecut viața de creștin în suferință și lucrând pentru Cristos, înființând și organizând Biserici pretutindeni. Sfântul Paul a fost martirizat împreună cu apostolul Petru, pe timpul împăratului Nero, prin decapitare.

Michelangelo Buonarroti (1475-1564) se plimba într-o zi pe străzile Romei. Într-un colț, a observat o bucată de marmură spartă, care se părea că fusese aruncată ca nefolositoare. Și-a chemat ucenicii ca să-i ducă marmura în atelier. În piatra diformă, Michelangelo văzuse ceva ce nimeni altcineva nu fusese în stare să vadă. Începu să lucreze asupra pietrei cu dalta și cu ciocanul. Au trecut săptămâni și luni, timp în care maestrul a ciocănit și a lovit piatra, până ce în final a ieșit din mâinile lui talentate chipul unui om, despre care se spunea că era atât de desăvârșită încât îi lipsea doar viața. Acel chip de om era a lui David.

Toți protagoniștii lecturilor de astăzi au făcut ceea ce a făcut Michelangelo Buonarroti cu acel bolovan diform, a scos din el un profet ca David. Acel "David", trebuie să-l scoatem și noi din orice om pierdut, care este fratele nostru!

Am citit undeva despre un tânăr, pe nume George; era student și, fiind în vacanță la mare cu niște prieteni, a zărit îl larg un vapor de pasageri eșuat și mulți oameni care se zbăteau în ape căutându-și salvarea. George, știind să înoate, le-a spus tovarășilor lui că merge să le vină în ajutor. Au fost multe voci care i-au spus: "E greu... e imposibil... e primejdios... poți să mori...", dar el nu le-a luat în seamă; s-a încins cu un capăt al unei frânghii, a lăsat celălalt capăt în mâinile tovarășilor săi, și a plecat de urgență spre vasul sfărâmat. În curând s-a întors cu un prim grup de oameni salvați, pe care i-a legat de frânghia lui. Era aproape mort de frig și de oboseală, când a văzut pe alții care se luptau cu valurile. Deși toți îl opreau, el a plecat din nou și i-a salvat și pe ei. Era total epuizat, delira, dar fericit repeta: "Dacă ar mai fi unul, m-aș duce și după el"!

Cred că aceasta ar trebui să fie și deviza noastră de "pescari de oameni": "Chiar dacă ar mai fi un om singur pierdut pe pământ, și după acesta m-aș duce ca să-l câștig pentru cer".

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat