Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Conferință de presă despre tema "De la Milano la Philadelphia: perspectivele Consiliului Pontifical pentru Familie. Prezentarea Actelor de la Milano 2012"

Luni, 4 februarie 2013, în Aula Ioan Paul al II-lea a Sălii de Presă a Sfântului Scaun, a avut loc conferința de presă cu tema "De la Milano la Philadelphia: perspectivele Consiliului Pontifical pentru Familie. Prezentarea Actelor de la Milano 2012". Au intervenit: E.S. Mons. Vincenzo Paglia, Președinte al Consiliului Pontifical pentru Familie; soții Francesca Dossi și Alfonso Colzani, Responsabili pentru Serviciul pentru Familie din Arhidieceza de Milano. Publicăm în continuare intervenția E.S. Mons. Vincenzo Paglia și câteva note informative.

Intervenția E.S. Mons. Vincenzo Paglia

1. Întâlnirea de la Milano a reprezentat o etapă importantă atât pe planul reflecției cât și pe cel al mărturiei cu privire la căsătorie și la familie. Și pentru mine personal - care, după câteva săptămâni, am fost chemat de Benedict al XVI-lea să prezidez Consiliul Pontifical pentru Familie - ceea ce s-a întâmplat în acele zile la Milano este o prețioasă minieră de indicații. Evenimentul - și datorită participării foarte numeroase a familiilor - a arătat forța vitală pe care familiile o reprezintă în Biserică și în societatea însăși. Se poate spune pe bună dreptate că "profeții de nenorocire" care prevedeau, sau mai bine zis, care doreau stingerea familiei, au fost dezmințiți. În anii șaptezeci se afirma "moartea familiei" și drumul spre o societate "fără tată". Desigur, sunt multe problemele care se referă la căsătorie și la familie, dar nu trebuie să uităm, având date la îndemână, că familia rămâne și astăzi "resursa" fundamentală a societăților noastre. Este ceea ce s-a văzut și ceea ce a fost explicat la Milano. Familia continuă să reziste; și prin însăși forța sa intrinsecă înrădăcinarea sa în umanitate.

De altfel, datele statistice sunt unanime în a prezenta că familia se situează pe primul loc ca loc de siguranță, de refugiu, de sprijin pentru propria viață, și rămâne în vârful dorințelor marii majorități a tinerilor. De exemplu, în Italia, circa 80% dintre tineri declară că preferă căsătoria (civilă sau religioasă), numai 20% optează pentru conviețuire. Din acest procent de 20% se pare că numai 3% consideră conviețuirea o alegere definitivă, celălalt procent de 17% o crede tranzitorie în așteptarea căsătoriei. Și în Franța, sondajele prezintă că 77% doresc să construiască propria viață de familie, rămânând cu aceeași persoană pentru toată viața. Procentul ajunge la 84% pentru tinerii între 18-24 de ani.

Așadar, nici accelerarea extraordinară a proceselor istorice pe care o experimentează generația noastră, nici puternica opoziție culturală care înconjoară familia n-au reușit - deocamdată! - să taie înrădăcinarea profundă pe care o are în inima oamenilor. Căsătoria și familia rămân o realitate fundamentală pentru societate, ba chiar o veste bună pentru oameni. Spunea Benedict al XVI-lea deschizând Sinodul Episcopilor: "Căsătoria constituie în ea însăși o Evanghelie, o Veste Bună, pentru lumea de astăzi". De altfel, nevoia de familie este înscrisă în inima omului încă de când Dumnezeu a spus: "Nu e bine ca omul să fie singur. Îi voi face un ajutor pe potriva lui" (Gen 2,18). Adam era viu, ba chiar abia fusese creat, și totuși îi lipsea ceva vital, întocmai o însoțitoare, o companie. Omul, singur, este nimic: pentru el totul se joacă în interdependență, fără de ea nu existăm și nu suntem liberi.

2. Acest adevăr profund care marchează așa de radical viața umană parcă este ciomăgit de o cultură care-i este opus. Idealul la care omul contemporan vrea să ajungă este cel al autonomiei individuale, adică faptul de a nu depinde de nimeni. De fapt, există o angajare incredibilă pentru a edifica o societate formată din indivizi, unii separați de alții, unde eul prevalează asupra lui noi, individul asupra societății, deci drepturile individului asupra drepturilor familiei. Această cursă spre individualism destramă familia, precum și diferitele forme de societate. Pentru aceasta, destrămarea familiei este prima problemă a societății contemporane, chiar dacă puțin își dau seama de asta, așa încât se continuă să se facă alegeri, chiar politice și legislative, care duce societățile pe marginea abisului, așa cum avertiza în urmă cu decenii Hans Jonas în privința alegerilor - și acestea lipsite de conștiința necesară - referitoare la ecologie.

Desigur, nu liniștește faptul că societatea - așa cum afirmă mulți pentru a justifica tot ceea ce se întâmplă - a "metabolizat" de acum alegeri și tendințe culturale. Este adevărat că multă istorie occidentală contemporană a fost concepută ca eliberare de orice legătură: legăturile cu alții, deci în familie, în responsabilitatea față de celălalt. Și este la fel de adevărat că legăturile, uneori, au asuprit subiectivitatea. Însă astăzi amețirea singurătății cu cultul "eului", liber de orice legătură, chiar de Dumnezeu, riscă să ucidă orice subiectivitate făcându-i pe toți să se prăbușească în mod catastrofal în jos. În această situație, însăși legăturile afective, sexuale, sunt înțelese și trăite în orizontul privat al singurătății. Și dezorientarea provocată de globalizare accentuează și mai mult concentrarea asupra sieși și tentația propriului particular.

Într-o societate tot mai individualizată a devenit ușor - prea ușor - să se pună în discuție atât căsătoria cât și familia, eventual lărgindu-le până acolo semnificația încât să facă să dispară însăși semnificația termenilor. De fapt, se ajunge să nu se mai recunoască în căsătorie rădăcina familiei și în aceasta din urmă fundamentul societății, răsturnând astfel o antropologie seculară care-l făcea pe Iustinian să spună matrimonium est viri et mulieris coniunctio, iar pe Cicero familia est principium urbis et quasi seminarium rei publicae.

Biserica, ea care a adunat moștenirea antică a căsătoriei și a familiei, le-a îmbogățit conținuturile până acolo încât să le facă fundament al societății. Benedict al XVI-lea spunea: "Familia naturală, ca intimă comuniune de viață și de iubire, întemeiată pe căsătoria dintre un bărbat și o femeie, constituie locul primar al umanizării persoanei și a societății, leagănul vieții și al iubirii". Astăzi Biserica este preocupată - uneori în singurătate - datorită crizei prin care trec căsătoria și familia, și pentru că este conștientă că amândouă sunt o Evanghelie, o Veste Bună și pentru bărbații și femeile de astăzi, adesea singuri și lipsiți de iubire, de paternitate, de sprijin. De aceea, surprinde superficialitatea cu care Biserica este acuzată de conservatorism. Nu e vorba de a susține instituții depășite, ci de a gândi la viitorul societății umane însăși. Că veni vorba, s-ar putea spune că suntem "conservatori ai viitorului", întocmai, ai viitorului societății.

Biserica, "expertă în umanitate", de altfel cunoaște bine marea misiune care revine familiilor. Și cunoaște prețul ridicat al fragilităților familiale care este plătit mai ales de copii (născuți și nenăscuți), de bătrâni, de bolnavi. Și al acelor fragilități despre care nu se vorbește niciodată pentru că atenția este îndreptată numai spre câteva probleme și nu spre altele, eventual mai robuste și fundamentale. Familia înseamnă casă, stabilitate, creștere, viitor. În diferitele epoci istorice au existat transformări uneori chiar profunde în instituția familială, însă niciodată n-a dispărut "genomul" său, dimensiunea sa profundă, adică faptul că este o instituție formată din bărbat-femeie și copii. Pentru aceasta este urgentă o reflecție culturală atentă și o apărare mai viguroasă a familiei pentru ca să fie pusă - și repede - în centrul politicii, al economiei, al culturii, atât în diferitele țări cât și în celelalte instanțe internaționale și cu implicarea și a credincioșilor din alte tradiții religioase și a oamenilor de bunăvoință. Este o frontieră care se referă la însăși fundamentele societății umane. De aici interesul extraordinar al Bisericii mai ales în acest moment istoric.

3. Consiliul Pontifical pentru Familie simte urgența de a ajuta atât înlăuntrul cât și în afara granițelor Bisericii redescoperirea valorii familiei. Privirea este îndreptată desigur înainte de toate spre interiorul Comunității creștine pentru ca să crească responsabilitatea pastorală față de familie. Recentul Sinod a văzut cum explodează atenția Părinților sinodali cu privire la centralitatea familiei ca subiect de evanghelizare. De aceea este urgentă o inteligentă și creativă regândire a acțiunii pastorale: de la inițierea creștină la educație, de la pregătirea pentru căsătorie la însoțirea familiilor tinere, de la ajutorul dat familiilor rănite la procedurile canonice de nulitate, și așa mai departe.

Cred că este important de subliniat un punct: mărturia pe care familiile trebuie să o ofere. Adică este decisiv de a arăta cu exemplul că este posibil și frumos "a întemeia o familie", că este decisiv pentru viața proprie și a altuia a putea experimenta iubirea conjugală și iubirea familială, sigurele care pot să susțină dificultățile care se întâmplă în mod inevitabil. Așadar, trebuie să apară cu mai mare claritate profeția familiei ca loc în care să se trăiască cu bucurie credința și iubirea reciprocă ce duce la depășirea legăturilor familiale însăși pentru a se proiecta dincolo.

Există apoi o mare muncă de făcut pe planul cultural: e vorba de a lucra pentru a reda valoare unei culturi a familiei, pentru ca să redevină atrăgătoare și chiar importantă pentru propria viață și pentru societate. Este un domeniu care cere nouă inteligență și nouă creativitate. E vorba de a elibera căsătoria și familia de ceea ce aș numi autosuficiența propriilor sentimente. Nu se pot elimina granițele asimilând căsătoria și familia cu orice altă formă de afecțiune. Nici nu este suficient a se iubi pentru a justifica o căsătorie. Apoi trebuie demascate alegerile greșite îmbrăcate în raționalitate. De exemplu se consideră că este imposibil să se gândească la fidelitatea matrimonială "pentru totdeauna". Mă întreb: de ce se poate spune for ever pentru propria echipă de fotbal și nu pentru propria soție sau propriul soț? Desigur, ceva nu funcționează. Și ce să spunem după aceea despre obișnuința, nu contează dacă e voită sau impusă, alegerii de a avea numai un copil? Peste câțiva ani: ce va fi cu termenul "frate" sau "soră"? Și dacă trece vorba "părintele A" și "părintele B", mă întreb: care este primul cuvânt pe care părinții îl așteaptă ca să-l spună copilul?

Este o misiune vastă pe care Consiliul Pontifical pentru Familie, cu umilință dar cu determinare, intenționează s-o urmărească. A se ocupa de familie nu înseamnă a se restrânge la un segment al vieții sau al societății, astăzi înseamnă a lărgi orizontul dincolo de noi înșine și a decide să se participe la construirea unei societăți care să fie ea însăși "familială", ajungând să cuprindă "familia" popoarelor și a națiunilor. De fapt, ne aflăm în fața unei provocări epocale: pe de o parte este credința și rațiunea care continuă să spună "nu este bine ca omul să fie singur", pe de altă parte este o cultură mioapă și chiar mincinoasă care repetă "este bine ca individul să fie singur". Benedict al XVI-lea, conștient că în jurul acestei teme se joacă întreaga perspectivă antropologică, nu încetează să amintească de centralitatea căsătoriei pentru viața Bisericii și a societății însăși: "familia - subliniază papa - este o instituție divină care se află la baza vieții persoanelor, ca prototip al oricărei orânduiri sociale".

4. În acest orizont Consiliul Pontifical intenționează să facă primii săi pași concreți, pornind de la evenimentul din Milano. Există apoi numeroasele sugestii ale recentului Sinod, deschis de omilia lui Benedict al XVI-lea despre căsătoria creștină, și în plus de celelalte indicații oferite de Papa atât în discursul adresat Curiei Romane pentru urările de Crăciun cât și în cel adresat Tribunalului Rota Romana. Termenul ad quem este Întâlnirea Mondială a Familiilor care se va ține la Philadelphia în 2015.

O serie de inițiative va ritma drumul anului 2013 având ca atenție prioritară Carta Drepturilor Familiei care a fost promovată de Consiliul Pontifical pentru Familie exact cu treizeci de ani în urmă. O vom prezenta în zilele următoare la Națiunile Unite la New York și în sediul Geneva. Apoi și la Parlamentul European. O Întâlnire Internațională de juriști catolici, care se va ține la Roma la sfârșitul lui iunie, vrea să-i solicite pe studioși să reflecteze, întocmai, asupra "drepturilor" familiei la începutul acestui nou mileniu. Și Adunarea Plenară a Consiliului Pontifical, care se va ține în octombrie, se va concentra asupra acestui text care merită fără îndoială să fie recitit, cunoscut, răspândit.

În afară de asta, din aprilie anul viitor va începe o serie de seminarii de studiu sub titlul: "Dialoguri pentru familie". Experți din diferite discipline vor trata teme referitoare la marile provocări care se referă la familie și la căsătorie. Printre primele titluri: "Familia, prima întreprindere", "Provocarea educativă", "Dumnezeul bătrânilor" despre spiritualitatea bătrânilor, "Intergeneraționalitatea".

Un moment important de sărbătoare și de bucuroasă mărturie de credință va fi pelerinajul familiilor la mormântul lui Petru, cu ocazia Anului Credinței, la 26-27 octombrie.

O investiție semnificativă este făcută în sectorul comunicației, ale cărei prime roade sunt reînnoitul sit web (www.familia.va), newsletter, conținuturile multimediale periodice, revista și publicațiile.

Publicarea actelor celei de-a VII-a Întâlniri Mondiale a Familiilor la Milano

De la începutul acestui an se pot găsi în librărie Actele celei de-a VII-a Întâlniri Mondiale a Familiilor la Milano, adunate toate într-un singur volum care în 776 de pagini reparcurge etapele acelor zile. Cartea, care ia titlul congresului "Familia: munca și sărbătoarea" (30 mai - 3 iunie 2012)", este editată de "Familia et Vita" și la început oferă două prezentări importante: una a Președintelui Consiliului Pontifical pentru Familie, E.S. Mons. Vincenzo Paglia, și cealaltă a Conducătorului Oficiului dicasterului, director al revistei "Familia et Vita", părintele Gianfranco Grieco.

Temele discutate în decursul congresului au fost multiple: familia în relația cu lumea muncii și cu sărbătoarea; familia ca resursă pentru societate; misiunea educativă a familiei și a școlii catolice; bunicii ca martori ai credinței și ca sprijin dat familiilor tinere; legătura dintre familie și activitate, fundamentală pentru dezvoltarea economică; prezența femeii în lumea muncii; sfințenia familială; adolescenții și tinerii între sărbătoare și timp liber; caracterul precar și viitorul muncii; despărțiții, divorțații, recăsătoriții civil între muncă și sărbătoare.

Pe frontul intervențiilor, în decursul acelor zile ies în evidență:

Sanctitatea Sa Benedict al XVI-lea, care în 9 ocazii a vorbit despre realitatea familială în toate dimensiunile sale (1-3 iunie 2012)

98 de relatori provenind din toată lumea și care au intervenit cu lucrările lor specifice; în timp ce alții au luat parte la Mesele rotunde.

Dintre cei dintâi, 57 erau italieni; 8 spanioli; 4 francezi; 3 filipinezi; 2 croați; 2 irlandezi; 2 mexicani; 2 din Statele Unite; 2 germani; 1 argentinian; 1 beninez; 1 bolivian; 1 brazilian; 1 chilian; 1 columbian; 1 congolez; 1 coreean; 1 libanez; 1 lituanian; 1 marocan; 1 peruan; 1 polonez; 1 portughez; 1 ucrainean; 1 ungur.

Dintre ceilalți, ies în evidență numele unor importanți relatori, ca de exemplu cardinalul Gianfranco Ravasi, Președinte al Consiliului Pontifical al Culturii; Luigino Bruni, Profesor de economie politică la Universitatea Milano Bicocca; cardinalul Dionigi Tettamanzi, arhiepiscop emerit al Diecezei de Milano; Pedro Morande Court, decan al Facultății de Științe Sociale din Universitatea Catolică din Chile; cardinalul Sean O'Malley, arhiepiscop de Boston; și Blanca Castilla, profesoară la Institutul Pontifical Ioan Paul al II-lea din Madrid.

*

Calendarul întâlnirilor Consiliului Pontifical pentru Familie pentru anul 2013

15 februarie 2013, New York

«Family as a resource for society»

Ca pregătire pentru a 20-a aniversare a Anului Internațional al Familiei și cu ocazia celei de-a 30-a aniversări a Cartei Drepturilor Familiei, Misiunea Permanentă a Sfântului Scaun și Consiliul Pontifical pentru Familie organizează un side event.

Martie 2013, Geneva

«Promoting human rights and freedom by upholding legal and social protection for the traditional family»

Ca pregătire pentru a 20-a aniversare a Anului Internațional al Familiei și cu ocazia celei de-a 30-a aniversări a Cartei Drepturilor Familiei, Misiunea Permanentă a Sfântului Scaun și Consiliul Pontifical pentru Familie organizează un side event.

17 aprilie 2013

Dialoguri despre familie - 01.

Seminar de studiu organizat de juriștii catolici - uniunea romană. Familia: prima întreprindere.

Mai 2013

Dialoguri despre familie - 02.

Seminar de studiu, Iubirea imperfectă. Responsabilitatea mamei și a tatălui în educația copiilor.

26-28 iunie 2013

Seminar Internațional de studii al Juriștilor catolici. Cei treizeci de ani ai Cartei Drepturilor Familiei.

3-5 septembrie 2013, Strasbourg

«FAFCE High level conference on the rights of the family»

Ca pregătire pentru a 20-a aniversare a Anului Internațional al Familiei și cu ocazia celei de-a 30-a aniversări a Cartei Drepturilor Familiei, Misiunea Permanentă a Sfântului Scaun și Consiliul Pontifical pentru Familie organizează un side event.

Septembrie 2013

Dialoguri despre familie - 03.

Seminar de studiu A învăța să îmbătrânești.

23-25 octombrie 2013, Roma

A XXI-a Adunare Plenară a Consiliului Pontifical pentru Familie despre tema: A 30-a aniversare a Cartei Drepturilor Familiei.

26-27 octombrie 2013, Roma

«Familie, trăiește bucuria Credinței»

Pelerinajul familiilor la mormântul sfântului Petru pentru Anul Credinței.

Noiembrie 2013

Întâlnire Internțională despre inter-generaționalitate.

Decembrie 2013

Dialoguri despre familie - 04.

Seminar de studiu. Adolescentul "globalizat".

*

Pelerinajul familiilor la mormântul lui Petru pentru Anul Credinței cu tema: Familie, trăiește bucuria credinței!

La 26 și 27 octombrie 2013, familiile din toată lumea vor ajunge în Pelerinaj la mormântul sfântului Petru la Roma și-l vor întâlni pe Sfântul Părinte timp de două zile de rugăciune, de comuniune și de sărbătoare.

În cadrul Anului Credinței, convocat de Sfântul Părinte, a fost introdus acest eveniment promovat de Consiliul Pontifical pentru Familie și de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări.

Evenimentul va fi ocazie de reculegere și rugăciune pentru toate familiile care vor să reflecteze asupra importanței familiei ca loc de evanghelizare și leagăn al credinței.

Programul prevede în după-amiaza zilei de sâmbătă 26 un moment de primire și de rugăciune în Piața Sfântul Petru și duminică 27 celebrarea euharistică prezidată de Sanctitatea Sa Benedict al XVI-lea.

Participarea la eveniment va avea nevoie de înscriere prealabilă. Modalitățile vor fi comunicate ulterior de Consiliul Pontifical pentru Familie.

Între timp va fi posibil să se urmeze pregătirea și să se aibă informații ulterioare despre Pelerinaj, consultând situl internet al dicasterului www.familia.va (pentru informații și comunicări se poate scrie la următoarea adresă e-mai roma2013@family.va).

Organizarea pentru șederea familiilor va fi gestionată în colaborare cu Peregrinatio ad Petri Sedem.

*

Comunicarea Consiliului Pontifical pentru Familie în decursul anului 2013

Consiliul Pontifical pentru Familie pentru a comunica orientările sale, propriile activități și inițiative are la dispoziție numeroase instrumente. Îndeosebi:

- www.familia.va un sit internet actualizat zilnic

Împărțit în 6 canale și 22 de secțiuni, consultabil în patru limbi (italiană, spaniolă, engleză, franceză), relatează lumea familiei din toate punctele de vedere. Printre topics: magisteriul lui Benedict al XVI-lea despre familie și viață, activitățile dicasterului, inițiativele diferitelor Conferințe episcopale, interviuri exclusive. Câteva conținuturi periodice: "Jarà - spectacolul vieții", comentariul Președintelui la Evanghelia duminicală dedicat familiilor.

- Telejurnalul lunar "Good News"

Cu reportaje originale dezvoltă toate știrile referitoare la familie, fie cât privește lucrările duse înainte de Dicaster fie cu privire la faptele cele mai relevante în cadrul mondial.

- O newsletter bilunară

Consiliul Pontifical pentru Familie direct la căsuța de poștă personală.

- Revista la patru luni "Familia et Vita"

Un periodic care dă cont de tot ceea ce se referă la familie în lume prin articole scrise de personalități ecleziastice și din lumea academică, dar și de exponenți ai asociaționismului catolic. Temele tratate au caracter teologic, moral, social, juridic și științific.

- "Coloana familia în mers"

O serie de cărți de buzunar inaugurată recent cu "Ciao, Papa!", un mic volum bogat în fotografii care prezintă dialogul care a avut loc la Milano între Benedict al XVI-lea și familiile din lume în seara zilei de 2 iunie 2012.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat