Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Prezentarea lui Isus în templu în cântarea lui Paul Claudel

Dacă este mai bine să citești ziarul

De Inos Biffi

Maria urcă la templu cu fiul întâi-născut, "Așteptarea antică". Dar "cine mai speră Speranța" - se întreabă Paul Claudel în cântarea acestui mister - "cine citește Profeții?". Pentru a-l aștepta sunt numai "foarte bătrânul" Simeon, care-l strânge în brațe, și Ana, "evlavioasa" reculeasă "într-un colț al bazilicii". Peste tot în jur domnește indiferența. Nu se mai așteaptă. "În zadar a prevestit Daniel timpul și Mihea locul"; în zadar "în David și în Isaia se află istoria completă, cu însuși numele lui Isus la fiecare rând": "Sunt istorii de cărți vechi, de superstiții de sacristie. / Mult mai interesant este să citești ziarul și să faci politică împotriva romanilor. / Mai bine se potrivește în această perioadă a Anului care crește și pentru acest crepuscul rece de dimineață / ca această transmitere a puterilor de la Sinagogă la Biserică să fie rapidă și aproape clandestină".

Prezentarea la templu simbolizează, conform poetului succesiunea noii alianțe după vechea alianță: aceasta păstrată de Sinagogă, cealaltă încredințată Bisericii.

De altfel - noi am putea observa - tăcerea care înconjoară acest transfer se poate considera o lege a gesturilor divine de mântuire, cărora nu le place zgomotul și preferă tăcerea. Așa s-a întâmplat pentru nașterea lui Isus la Betleem, așa va fi pentru moartea sa pe Calvar, aproape pentru a marca faptul că acele evenimente nu sunt opera unui om ci inițiative ale lui Dumnezeu. Chiar dacă se observă că acel dezinteres îl întristează profund pe poet, care poate să ne amintească și nouă că Scriptura vorbește numai unei Biserici în care sunt arzătoare credința și speranța; altminteri Biblia însăși ar deveni literă moartă, o carte învechită, lipsită de actualitate și de nici o atracție.

În fantezia sa Claudel trece apoi să reprezinte și să contemple scenariul pe viu: "O văd pe Maria fără formă nici față sub gluga sa și mantia sa striată în întregime de lână cenușie". "Văd cerul negru cu o urmă la Est de culoarea lămâii"; "Îl văd pe Iosif (...) cu cei doi porumbei în colivia de papură"; "Și în prag pe bătrânul preot de aur - care pentru poet coincide cu Simeon - care îl cuprinde pe prunc și cânt Nunc dimittis".

Acea cântare invocă "Lumen ad revelationem gentium! Lumina pentru revelarea neamurilor!"; nu soarele care pătrunde totul în mod impersonal și "strălucește peste toți în mod indiferent", ci "focul confidențial al unei lumânări curate, care ne folosește mai mult să facem să se vadă figura noastră decât să vedem".

De la evenimentul din templu, adică de la misterul lui Isus, venim astfel la sărbătoarea Bisericii, la procesiunea cu lumânări. Lumina salutată de Simeon devine revelație pentru fiecare credincios, devine făclie aprinsă care-i luminează drumul. Și de fapt, "Anul lui Dumnezeu" este în întregime constituit și presărat de evenimentele Mântuitorului, reluate și reînnoite de Biserică.

Și iată versurile poeziei schimbându-se în rugăciune: "Fă, o, Doamne, ca astăzi să primim în mare curăție / acest soi de înger portabil, care ne conduce de-a lungul anului, / imagine a Cuvântului splendid, Fiul invizibil al Tatălui, / Înțelepciunea răsărită înainte de steaua de dimineață, / această lungă sămânță albă pe care o primim în mare secret, / de la foc, la liturghia joasă de la ora șapte, când la ferestre apare fața palidă și amenințătoare a iernii / (...) această sămânță a zilei viitoare și a veșnicei Dorințe / pe care o primim adormită și înmormântată în ceară, / ca ea să se înrădăcineze zi după zi în același timp în trupul nostru și în sufletul nostru, reducând trupul în cenușă, în timp ce aspiră spiritul în flacără".

Când se întâmplă asta, înseamnă că harul misterului, îndeosebi Lumina care-i dă substanță, de la forma sa simbolică - pe care circumstan?ele de timp și de loc în care poetul îl celebrează îl frâng din nou și-l multiplică - a trecut să atingă existența, reproducându-se și retrăind în ea.

(După L'Osservatore romano, 2 februarie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat