Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Ce m-a învățat papa
de Joaquin Navarro-Valls

Din seara zilei de 28 februarie Biserica nu va mai avea papă pentru câteva săptămâni. Astfel, se v-a deschide, așa cum a fost programat, așa numita perioadă de scaun vacant, în care se va desfășura următorul Conclav. Conclavul va trebui să-l aleagă pe succesorul lui Benedict al XVI-lea, nu mai târziu de jumătatea lunii martie. O primă condiție pentru a înțelege sensul aceste faze istorice excepționale este că instituția petrină rămâne între timp în picioare, așa cum s-a întâmplat mereu și în trecut, atunci când a absentat provizoriu o persoană de la cârma Bisericii. Pe de altă parte este adevărat că nici un om nu poate să-și însușească Pontificatul, deși, este la fel de adevărat că Benedict al XVI-lea a voit să rămână total liber în decizia sa, ca, de altfel, orice Vicar al lui Cristos și orice altă persoană responsabilă, justificând, prezentând rațiuni și, mai ales, renunțând în conștiință la ministerul său. La rugăciunea "Angelus" de duminica trecută, papa a lămurit alegerea făcută astfel: "Dacă Dumnezeu îmi cere să mă retrag, fac asta tocmai pentru ca eu să pot să continui să slujesc Biserica într-un mod mai adecvat vârstei și puterilor mele".

Reflectând asupra unor astfel de cuvinte, atât de solemn, îmi revin în memorie, spontan, multe amintiri pe care le păstrez despre acest papă. Spre exemplu, în vara anul 2005, fiind pentru câteva luni în Val d'Aosta, imediat după alegerea sa, am locuit în aceiași casă în care se retrăgea de multe ori și Ioan Paul al II-lea. Îmi aduc aminte mai ales clima deschisă în care discutam cu un om conștient de rolul său, dar, totodată, și atât de detașat de sarcina asumată recent. Era îmbrăcat cu o reverendă albă, fără pelerina de pe umeri, o haină identică cu cea pe care, peste câteva ore, o va purta ca Pontif sau episcope emerit al Romei. Am vorbit despre multe lucruri cu acea ocazie, printre care despre câteva cărți abia ieșite de la tipar în care se vorbea despre pontificatul tocmai început, dar care deja se lansau în forme profetice și în expuneri răsunătoare despre viitor. Îmi amintesc că era în special o carte în care se vorbea despre papa Ratzinger, analizând peremptoriu ce va alege să facă, unde avea să meargă, și așa mai departe. M-a întrebat surâzător: "D-voastră credeți că se merită să o citesc?". I-am răspuns ironic: "Dacă, la un moment dat, în viitor veți avea vreun dubiu cu privire la ceea ce trebuie să faceți, aici veți putea găsi scrisă o soluție sigură!". A râs cu poftă, desigur fără ca să aibă minima curiozitate măcar ca să deschidă acea carte. Am conștientizat atunci, din acel scurt colocviu, că vorbeam nu doar cu un om de o inteligență efervescentă dar și de un cap al Bisericii conștient, simpatic, transparent, senin. Mai apoi, am înțeles că liniștea sa, se năștea dintr-o extraordinară încredere pe care viața interioară și cultura deosebită i-o garanta. Probabil, tocmai de asta nu m-a surprins că în prima sa vacanță de vară la Castel Gandolfo, a primit câțiva oaspeți oarecum neobișnuiți pentru un papă, atât de diferiți de el și de influenți pentru opinia publică: Oriana Fallaci, cu care a avut un lung colocviu privat, și Hans Küng, cunoscutul teolog dizident, cu care a discutat mai bine de patru ore, inclusiv în timpul prânzului. Scriitoarea italiană, care a insistat mult să se poată întâlni personal cu Sanctitatea Sa, a spus după vizită despre ea că "da, este atee, dar atee-creștină". Dialogul dintre ei, de fapt, a fost, într-adevăr intens, deschis, stabilind un soi de dialog intelectual între culturi, o sintonie greu de înțeles, plină de puncte de vedere diferite și complexități. de fapt, Ratzinger este singura persoană care poate să înțeleagă semnificația unui paradox atât de excepțional cum este cel care ține împreună ateismul și creștinismul, în atâtea persoane de valoare ale timpurilor noastre. Nu mai puțin articular a fost, apoi, confruntarea cu Küng. Coleg cu Ratzinger la Tübingen, definise alegerea lui Benedict al XVI-lea ca papă "cea mai mare deziluzie a epocii noastre". În ciuda acestui comentariu, nu tocmai binevoitor, iată-l în fața unui Ratzinger răbdător, dispus să discute amabil cu el, fără a ridica bariere formale, ca doi colegi universitari. Incredibil. Aceste două alegeri au fost cu adevărat curajoase, dacă ne gândim, spre exemplu, cât de multe persoane, cu responsabilități mult mai mici, evită să se întâlnească chiar și cu vecinii casei, din teama de a nu se afla în încurcătură. Sensul celor două întâlniri rămâne, fără îndoială, foarte clar. În mod normal, nu se întâmplă ca un mare profesor de teologie să acopere responsabilități importante în Biserică. Ca să devină papă, este, apoi, de-a dreptul un fapt foarte rar. Ratzinger, în ciuda faptului că a fost prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, ca și Suveran Pontif, nu a avut niciodată nevoie să folosească, cât de puțin, exercitarea funcției pentru a suplini efortul de a-l înțelege pe celălalt. Incredibila sa forță de gândire a fost de așa măsură de a nu fi trebuit niciodată să adoptă calitatea funcției, chiar și atunci când ar fi putut să aibă un avantaj din aceasta, preferând să aplice vigoarea și puterea personalității sale. Doar ținând cont de acestea putem înțelege deschiderea sa la dialog, disponibilitatea sa față de toate religiile, dar și fermitatea cu care a arătat lumii relele din Biserică. În prologul primei sale cărți despre Isus, de exemplu, a voit explicit să facă să se înțeleagă că dorea să fie citită după meritul interpretării sale și nu din spirit de ascultare, bine știind cât de tiranice și reductive sunt, de multe ori, judecățile impetuoase ale interpreților. Este clar, după toate, că nici în câmp practic, în care a trebuit inevitabil să se statornicească în acești șapte ani, nu i-a lipsit fermitatea și determinarea. Un exemplu emblematic, l-a dat când, în timpul perioadei acute a scandalului preoților pedofili, a impus o schimbare bruscă în normele Codului de Drept Canonic, prevăzând posibilitatea denunțării autorităților civile de către episcopi a abuzurilor, abrogând și prevederea prescrierii de zece ani, acolo unde legea fiecărui Stat permite acest lucru. La ultima Sfântă Liturghie din 2005, înainte să devină Pontif, cu aceiași convingere lucidă a identificat și descris deriva relativistă a culturii contemporane. Mulți s-au întrebat ce efecte a produs această disperată bătălie culturală. Ei bine, nu doar că a definit în sugestiile sale esențiale logica ce conduce într-o nouă și subtilă formă totalitarismul ce amenință timpurile noastre, dar a și contestat dur pretenția sceptică și pesimistă, ce consideră că orice certitudine ar fi doar o opinie, continuând, astfel, dezbaterea rațională asupra adevărului, inițiată cu câțiva ani mai înainte filosoful german Jurgen Habermas. Negării, fără speranța unor puncte de referință definitive pentru raționalitate, Ratzinger a afirmat convingerea că omul poate să cunoască adevărul, putând să atingă valoarea reală și universală a omului în lume, plecând de la cultura din care fiecare face parte. Pe de altă parte, un efect distructiv al relativismului modern, consecință tocmai a nihilismului dominant astăzi, este pierderea conceptului însuși de limită etică. Asta a dus la ignorarea esenței comune la care fiecare persoană participă prin propria singularitate, personală și comunitară, și la afirmarea că fiecare poate să facă tot ceea ce vrea fără nici o altă limită în afară de violența față de sine și față de celălalt. În cele trei mari discursuri politice ținute la Londra, Berlin și Praga, Benedict al XVI-lea a extins această orientare antropologică curentă, punctând pe afirmarea importanței juridice și sociale a binelui comun, ce nu poate să fie redus la un joc combinativ de forțe individuale scop în sine și nici la animalitatea inumană a instinctelor, ci la prezența unei referințe obiective care este dreptul natural. Nu m-a surprins că premierul britanic David Camerun, salutându-l la aeroport, după vizita pastorală în Regatul Unit, i-a spus mirat: "Sfinte Părinte, d-voastră ne-ați făcut să ne așezăm și să gândim".

Acum rămâne deschis discursul despre viitorul Joseph Ratzinger, omul și teologul, un viitor, care este deja sustras de șapte ani autonomiei personale. În cadrul Audienței de săptămâna trecută a asigurat că va fi aproape de Biserica întreagă cu rugăciunea, rămânând retras și ascuns. Același lucru l-a reafirmat la rugăciunea "Angelus" de duminică și la ultima Audiență de ieri, în care a mărturisit foarte elocvent " că nu s-a simțit niciodată singur în misiunea de a duce bucuria și greutatea ministerului petrin, chiar dacă nu a avut nici un privacy". Nu ne este greu, așadar, să-l vedem rămânând el însuși în acea blândețe care a acoperit multe suferințe și preocupări pentru Biserică, sub calma bine dispunere a surâsului său bucuros.

De altfel, marea învățătură ce ne este dată prin această alegere morală este respectul pentru conștiința interioară. Ca să înțelegem valoarea pe care i-o atribuie, putem să-l cităm pe cardinalul Newman, beatificat tocmai de el, care, atunci când i se cerea să vorbească despre religie după cină răspundea: "Eu sunt mereu gata să închin înaintea papei: mai întâi, însă, înaintea conștiinței mele și, apoi, a papei". Asta e adevărat, întrucât nu este conștiința fundamentul real al adevărului, ci este adevărul ce transpare direct printr-o conștiință clară, simplă și în bună credință.

Ei bine, atunci ce s-a întâmplat în aceste ultime luni? Poate că s-au accentuat în el diferitele afecțiuni fizice, care se acumulează și cresc în fiecare, mai ales după o anumită vârstă? În cazul său, în special probleme de vedere, de dezechilibru (să ne gândim la ultimele sale două căderi recente, printre care cea din Mexic), de inimă, ce l-au convins că poate e mai bine pentru Biserică să renunțe la conducerea ei, fără, totuși, ca să poată el însuși să renunțe vreodată la Biserică, la Cruce și la suferința personală.

Trebuie să ne întrebăm, mai degrabă, de la ce poate renunța astăzi realmente Benedict al XVI-lea? Din 2005 a renunțat deja la sine însuși, luând pe umeri Biserica universală. Acum, acest gest al său neașteptat, cu siguranță nu-i va redobândi absolut nimic din viața sa trecută. Va merge într-o mănăstire, dezgolindu-se de tot sau aproape de tot ceea ce i-a mai rămas, transferându-i sarcina enormă succesorului său și eliberând Biserica de slăbiciunea sa. Viitorul papă, de fapt, va trebuie să facă multe lucruri, dar nu va trebui să reconstruiască propriu-zis nimic, nimic nefiind distrus de predecesorul său Benedict al XVI-lea. Viceversa, Benedict al XVI-lea a lăsat ca moștenire propria sa persoană, adică o învățătură permanentă și o asistență spirituală constantă și liberă.

(Publicat în "La Republica" din 28 februarie 2013)

Traducere de pr. Virgil Blaj, OFMConv.
 


lecturi: 5.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat