Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Biserica, atacuri "nemaiauzite" și "terifiante"

De Massimo Introvigne

Denunță asta nota, cu adevărat neobișnuită, difuzată sâmbătă de Secretariatul de Stat: este un atac nemaiauzit. Este acela la care este suspusă Biserica în vederea Conclavului și care reprezintă culmea a ceea ce s-a întâmplat în timpul întregului pontificat al lui Benedict al XVI-lea. O persecuție cotidiană, care nu s-a oprit niciodată. Nu folosesc întâmplător cuvântul "nemaiauzit". Este un cuvânt foarte puternic pentru că indică ceva ce nu numai că nu a avut loc niciodată înainte, cu această gravitate, ci despre care nici măcar nu se auzise înainte - propriu-zis - să se vorbească. "Nemaiauzit": ceea ce n-a fost niciodată ascultat înainte. Folosesc acest cuvânt pentru că este al lui Benedict al XVI-lea. Îl folosește într-un text care pare scris pentru evenimentele din aceste zile, în enciclica "Caritas in veritate" la nr. 75: "Gata să se scandalizeze pentru lucruri marginale, mulți par să tolereze nedreptăți nemaiauzite". Și despre "suferințe nemaiauzite", cu referință la măcelurile de creștini în Africa, Papa vorbise într-o scrisoare adresată președintelui episcopilor din Kenya în 2008.

La "nemaiauzit" trebuie să se alăture un alt adjectiv cu o forță neobișnuită: "terifiant". Papa l-a folosit în călătoria la Fatima cu privire la atacurile care îi erau adresate chiar din interiorul Bisericii: "există și faptul că nu numai din afară vin atacuri împotriva Papei și a Bisericii, ci suferințele Bisericii vin chiar din interiorul Bisericii, de la păcatul care există în Biserică. Și acest lucru s-a știut mereu, dar astăzi îl vedem în mod realmente terifiant: că persecuția cea mai mare a Bisericii nu vine de la dușmanii din afară, ci se naște din păcatul din Biserică". Și - tot cu privire la atacurile interne - în scrisoarea din 10 martie 2009 în care explica de ce a iertat excomunicarea episcopilor consacrați de monseniorul Marcel Lefebvre (1905-1991), Benedict al XVI-lea a folosit o a treia expresie foarte puternică, luată din Scrisoarea către Galateni a sfântului Paul: există în Biserică unii care vor "să muște și să devoreze" pe cei pe care îi percep ca adversari și în cele din urmă pe Pontif însuși. "«Dar dacă voi vă mușcați și vă mâncați între voi, aveți grijă să nu vă nimiciți unii pe alții». Am fost mereu înclinat să consider această frază ca una din exagerările retorice care se găsesc uneori în sfântul Paul. Sub anumite aspecte poate să fie și așa. Însă din păcate acest «a mușca și a mânca» există și astăzi în Biserică".

Să revedem toate acestea deschizând ziarele ostile Bisericii - mereu cei obișnuiți, de la Repubblica la New York Times, cărora însă le fac ecou atâția, și în mod surprinzător și media care se denumesc catolice - cu privire la Conclav. Totul este redus la scandal, murdărie, rușine. Știri adevărate ca acelea care se referă la preoții pedofili sunt amplificate peste măsură ajungând să piardă orice contact cu realitatea, conform mecanismului celor pe care sociologia le numește "panici morale". Nici nu se rușinează să inventeze știri complet false, ca acelea care continuă să circule pe Internet despre mandate internaționale de arestare care urmează pentru Benedict al XVI-lea sau despre presupusa menționare, în raportul celor trei cardinali care au investigat asupra cazului Vatileaks, a implicării unor prelați apropiați de Papa în scandaluri sexuale.

Imediat ce un cardinal angajat să apere Magisteriul Papei este citat ca posibil "papabil" - greșit sau pe bună dreptate - imediat se denunță vreun scandal, de preferință legat de pedofilie și eventual provenind de câteva decenii în urmă dar despre care - ca să vezi - judecătorii consideră să-l audieze pe cardinal chiar în aceste zile. Se întâmplă în Statele Unite cardinalului Timothy Dolan, arhiepiscop de New York și președinte al Conferinței Episcopale, după un model de "justiție la ceasornicărie" inventat de anumiți procurori italieni, dar răspândit de acum în toată lumea. Și nu este unicul caz.

Cine a conspirat împotriva lui Benedict al XVI-lea și acum conspiră împotriva Conclavului? Cine "mușcă și mănâncă"? Cine, cu strategii "terifiante", încearcă să acopere "nedreptățile sale nemaiauzite"? Răspunsul este complex, și desigur nu este un singur "mare bătrân", o singură regie. Pentru a înțelege mai mult, putem examina prima mare ofensivă împotriva lui Benedict al XVI-lea, care începe cu discursul de la Regensburg din 12 septembrie 2006, care conține un citat considerat de unii ofensatoare la adresa islamului și a musulmanilor.

Imediat ce a fost rostit acest discurs, începe un proces în trei faze. Prima fază: un număr considerabil de media occidentale, având în frunte obișnuitul New York Times, extrapolează citatul din context și pun știrea despre presupusa ofensare a musulmanilor pe prima pagină. A doua fază: la cor se unesc exponenți catolici ostili Papei, intervievați cu complăcere de aceleași media. A treia fază: ultra-fundamentaliștii musulmani răspândesc știrea în ținuturile în care acționează și se trece la violență, cu surori și preoți bătuți și uciși și biserici incendiate.

Această schemă se găsește în multe alte episoade. Un exemplu tipic este cel din martie 2009 când - în avionul care-l duce în Camerun - Benedict al XVI-lea îi răspunde unui reporter francez care-i pune o întrebare despre SIDA, explicând că distribuirea masivă de prezervative nu rezolvă ci agravează problema. Răspunsul Papei, de altfel corect din punct de vedere științific, ocupă cronicile internaționale pe timpul întregii călătorii, punând în umbră profundele sale învățături despre greșelile instituțiilor internaționale și ale unor multinaționale în Africa - și probabil tocmai acesta era scopul. Și aici marile media laiciste sunt cele care strigă la scandal, dar imediat - a doua fază - intervin să-l "muște" pe Papa teologii progresiști și "catolicii adulți". Apoi - a treia fază - vine violența, nu fizică de data aceasta ci instituțională a guvernelor precum cel al Belgiei care-l cenzurează pe Pontif și anunță măsuri împotriva Bisericii. Se creează aici contextul în care după câteva luni poliția belgiană, urmărind improbabili pedofili, va sechestra fizic mai multe ore pe episcopii locali și va deschide mormintele a doi cardinali, în căutarea unor documente despre pedofilie care ar fi putut fi ascunse acolo numai într-una din paginile cele mai rele ale lui Dan Brown.

Atacurile sunt "nemaiauzite" tocmai pentru că nu vin numai dintr-o parte. Împotriva lui Benedict al XVI-lea și astăzi împotriva Bisericii și a Conclavului s-au pornit cinci dușmani diferiți.

Primul, probabil mai puternic și periculos, este constituit de galaxia de organizații laiciste, homosexuale, masonice, feministe, ale clinicilor de avort și de eutanasie, ale caselor farmaceutice care vând produse abortive, ale avocaților care cer despăgubiri miliardare pentru cazurile de pedofilie. Această lobby urăște Biserica datorită opoziției sale intransigente față de relativism și datorită apărării principiilor nenegociabile în materie de viață și de familie, care uneori deranjează și afaceri foarte profitabile. Și este o lobby care are o influență într-adevăr "nemaiauzită" asupra celor mai puternice media mondiale.

Al doilea mare dușman al Bisericii, adesea neglijat în mod periculos prin spirit rău înțeles de dialog și "cumsecădenie", este ultra-fundamentalismul islamic. Înșelat că este cu adevărat posibil pentru islam să reia cucerirea întregii lumi, entuziasmat de succesele sale mai întâi teroriste - începând de la acel 11 septembrie - și apoi politice, segmentul cel mai radical al islamului fundamentalist a suferit ca o rană intolerabilă depășirea statistică a creștinilor asupra musulmanilor în continentul african - realitatea se referă la Africa în ansamblul său, inclusiv Maghreb - și a răspuns cu asasinate și măceluri. Față de acest fundamentalism radical Benedict al XVI-lea - chiar așa de atent să nu-l confunde cu islamul în general - nu a fost niciodată tolerant. Desigur, ideologic ultra-fundamentalismul islamic este foarte departe de laicism. Însă este gata să exploateze asistența mijloacelor media laiciste pentru a ataca Biserica și să profite de tăcerea lor atunci când violența sa se îndreaptă împotriva creștinilor.

Al treilea mare dușman al lui Benedict al XVI-lea a fost progresismul catolic și acțiunea insistentă și deranjantă a acelor "catolici adulți" și teologi care au văzut autoritatea lor și puterea lor în Biserică amenințată de demontarea din partea lui Benedict al XVI-lea a acelei interpretări a Conciliului al II-lea din Vatican în termeni de discontinuitate și de ruptură de Magisteriul precedent pe care își construiseră timp de decenii cariere și succese. Și astăzi, în vederea Conclavului, acest progresism - ale cărui plângeri găsesc ecou prompt în media laiciste internaționale - încearcă să-i agreseze preventiv pe cardinalii mai activi și fideli în răspândirea acestor învățături ale Pontifului.

Însă "hermeneutica reformei în continuitate" a Conciliului al II-lea din Vatican făcută de Papa Ratzinger, dacă a subliniat continuitatea, a precizat și că nu este facultativ a accepta, elementul de reformă al Conciliului. Tocmai asupra punctului conform căruia a accepta Conciliul în documentele sale, și chiar în sensul său de eveniment istoric global, este obligatoriu, Benedict al XVI-ea a fost atacat cu asprime tot mai mare și de un al patrulea front, cel al ultra-conservatorilor care probabil că la început își făcuseră iluzia că găsesc în el un țărm și un sprijin. Numai cel care nu cunoaște aceste ambiente nu-și dă seama de câte glasuri și zgomote - reluate apoi de media anti-catolice - au fost răspândite inițial chiar aici și de câte daune au făcut atacuri care au încercat să-l lovească pe Benedict al XVI-lea asupra punctului grav și foarte delicat al ortodoxiei doctrinare, semănând îndoieli și suspiciuni. Și în ultimele zile am văzut cât era numai de fațadă respectul arătat de anumite ambiente ultra-conservatoare față de Papa, pe care unii, cu un gust violent rău, l-au comparat chiar cu comandantul Schettino (cel care era la comanda navei de croazieră Costa Concordia care a naufragiat pe 13 ianuarie 2012, n.t.), și i-au atacat fără rușine discursul adresat parohilor romani, în care Benedict al XVI-lea reafirma obligația tuturor de fidelitate față de realul Conciliu al II-lea din Vatican, care a fost și este așa de diferit de reprezentarea sa adesea deformată în media.

În sfârșit, Benedict al XVI-lea a avut și un al cincilea dușman, inconștient și involuntar însă pentru aceasta nu mai puțin periculos. Este vorba despre imprudențele, întârzierile și erorile de comunicare ale colaboratorilor înșiși ai Papei. În epoca Internetului și a lui Facebook dacă o știre falsă nu este dezmințită în două sau trei ore, posibilitățile de replică eficace se reduc la puțin mai mult decât zero. A îmbunătăți comunicarea Sfântului Scaun este una dintre marile provocări care-l așteaptă pe următorul Pontif.

Rezultatele acestor atacuri "nemaiauzite", a spus tot Papa în călătoria la Fatima, sunt la rândul lor nemaiauzite. Nu numai citind ziarele sau privind televiziunea ne aflăm în fața unor "locuri umane în care tăcerea credinței este mai amplă și profundă: politicienii, intelectualii, profesioniștii comunicației care mărturisesc și promovează o propunere monoculturală, cu dispreț față de dimensiunea religioasă și contemplativă a vieții". Însă credința însăși este în pericol de moarte. "Credința în ample regiuni ale pământului riscă să se stingă ca o flacără care nu mai este alimentată". Nu sunt numai corifeii secularismului, "nu lipsesc credincioși care se rușinează și care ajută secularismul". Și rezultatul este că însuși adevărul natural dispare: și orice "popor, care încetează să știe care este propriul adevăr, ajunge să se piardă în labirinturile timpului și ale istoriei".

Nu este cultivare a speranței creștine, este numai imprudență a nu vedea cât de "nemaiauzite" sunt atacurile. "Omul a putut să dezlănțuie un ciclu de moarte și de teroare, dar nu reușește să-l întrerupă", a mai spus Papa la Fatima. În același timp, chiar la Fatima, Papa a amintit cuvintele Sfintei Fecioare Maria care, după ce a prevestit tragedii teribile, a încheiat mesajul său în Portugalia anunțând: "La sfârșit Inima mea Neprihănită va triumfa". Da, repeta atunci Benedict al XVI-lea, "nici o putere adversă nu va putea să distrugă vreodată Biserica". Va reveni probabil următorului Pontif să celebreze în 2017 centenarul aparițiilor de la Fatima. Așadar merită de recitit, cu trepidație și speranță, ceea ce - după aprecierea așa de realistă a crizei nemaiauzite și "terifiante" - Benedict al XVI-lea avea să afirme la Fatima în 2010, cu șapte ani înainte de centenarul din 2017: "Fie ca acești șapte ani care ne despart de centenarul Aparițiilor să grăbească prevestitul triumf al Inimii Neprihănite a Mariei, spre gloria Preasfintei Treimi".

(După http://www.lanuovabq.it/it/articoli-chiesa-attacchi-inauditi-e-terrificanti-5878.htm)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 34.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat