Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Renunțarea papei

Însă poporul a înțeles

De Marco Doldi

La puține ore de sfârșitul pontificatului lui Benedict al XVI-lea merită să încercăm să ne întrebăm despre modul în care oamenii obișnuiți au înțeles decizia Papei. Nu e vorba de a ne reîntoarce asupra cuvintelor rostite în timpul Consistoriului din 11 februarie și nici asupra interpretării și aplicării lor corecte. Mai degrabă, e vorba de a înțelege dacă credincioșii și oamenii obișnuiți au înțeles până la capăt voința lui Benedict al XVI-lea. Investigația, desigur, nu este ușoară și răspunsurile vor fi în mod necesar parțiale.

Între timp, trebuie recunoscut un fapt. Decizia Papei de a renunța la slujirea petrină a creat pretutindeni un anumit sentiment de rătăcire și de dezorientare, din cauza noutății sale absolute. Este adevărat că în timpul ultimilor ani ai pontificatului fericitului Ioan Paul al II-lea, când el apărea tot mai în declin din punct de vedere fizic, se punea întrebarea cu privire la posibilitatea unei eventuale renunțări a lui. Se spunea că era posibil, că deja un altul făcuse asta în istorie. Este adevărat și că Benedict al XVI-lea în cartea interviu "Lumina lumii" de Peter Seewald, ieșită în 2010, răspunzând la o întrebare cu privire la posibila sa demisie, spunea: "Se poate da demisia într-un moment de seninătate, sau când pur și simplu nu se mai reușește". Totuși, demisia părea o posibilitate absolut îndepărtată și când a venit a părut un fulger din senin.

Așadar, oamenii nu erau pregătiți și nu putea să fie pregătiți. La acest punct, unii - de altfel puțini - au manifestat dezorientarea lor afirmând pur și simplu că un Papă nu-și poate da demisia și au amintit alegerea lui Ioan Paul al II-lea, care a fost diferită. Ba chiar n-au lipsit din aceia care și-u însușit evaluarea severă pe care marele poet a dat-o alegerii lui Celestin al V-lea și care rămâne un moștenire a studiilor clasice ale atâtor italieni. Însă, dincolo de o anumită asprime a părut să iasă în evidență un anumit sentiment de rătăcire, deoarece credincioșii ori nu l-au văzut mereu pe Papa ca o figură paternă, de care să se lase conduși ori cu care să fie în dezacord; dar mereu un părinte. Astfel multora li s-a părut că au devenit orfani.

În schimb, cei mai mulți au acceptat, ca să spunem așa, că Benedict al XVI-lea a decis să se dea deoparte. Dar aici există o importantă distincție între cei care au primit cu încredere motivațiile exprimate de Papa cardinalilor și cei care au imaginat altele. Pentru primii n-a fost dificil să înțeleagă că Benedict al XVI-lea, om ca toți, nu mai reușește, ajuns de acum la vârsta de 86 de ani, să conducă Biserica. Forțele sunt în declin pentru toți și nimeni nu este veșnic sau atotputernic. Bătrânețea este așa: fericit cel care o asumă în mod responsabil ca perioadă de mai mică eficiență și ocazie pentru a comunica altora experiența unei vieți sau pentru a cultiva mai mult relațiile umane. Papa - tot conform aceste prime grupări de persoane - a demonstrat că nu este alipit de putere, a arătat umilința de a se da deoparte și de a se ascunde din fața lumii. Credincioșii, luminați de cuvântul Evangheliei, au văzut realmente în acest gest predarea conducerii Bisericii celui care este Păstorul păstorilor, celui pentru care orice Pontif este "numai" vicar. Pentru alții, probabil cei mai numeroși, motivațiile prezentate de Benedict al XVI-lea n-ar fi adevărate sau cel puțin insuficiente: ar trebui să fie altceva! Asupra acestora a avut o mare influență multe mijloace de comunicare, care exercită astăzi o putere care nu este mai puțin tare decât dictaturile, deoarece comandă ce să se gândească și ce să se creadă. De obicei înaintează prin teze preconcepute și nu reușesc să vadă realitatea faptelor. Absolutizează unele lucruri, făcând din ele cheia interpretativă pentru toate, mereu aceeași. Așa de exemplu, denunțarea pe care cardinalul de atunci Ratzinger a făcută în timpul "Via Crucis" din 2005, cu puține zile înainte de a deveni Papă, cu privire la murdăria care există în Biserică, a devenit adevărata explicație a motivului ieșirii sale din scenă. Papa ar pleca înfrânt și amărât pentru că nu a eliminat relele din Biserică.

Ori, nimeni nu poate nega că unii bărbați și unele femei în Biserică nu trăiesc coerent cu Botezul și cu chemarea la desăvârșire din Evanghelie. Asta se întâmplă și astăzi, dar a fost și în trecut în forme cu adevărat îngrijorătoare. Și totuși Biserica nu este numai "murdărie"! Câți credincioși în tăcere își consumă propriile energii în coerență cu învățăturile lui Cristos și măresc zilnic sfințenia și chiar credibilitatea Bisericii. Prezența lor este în general ignorată de cea mai mare parte a celor care se ocupă de Biserică, fiind convinși că există numai intrigi, slăbiciuni, arivisme, scandaluri.

În realitate, merită s-o spunem, Papa a luptat împotriva acestor lucruri și a demarat o reformă, care este numai la începuturi și pe care succesorul o va continua cu vigoare reînnoită. Istoria va face dreptate.

(După agenția SIR, luni, 25 februarie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat