Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a IV-a de peste an - C

"Nici un profet nu este bine primit" (cf. Lc 4,24).

Dacă duminica trecută tema lecturilor de la sfânta Liturghie a fost cuvântul viu și plin de putere al lui Dumnezeu, duminica aceasta tematica lecturilor este "profetul" căruia Dumnezeu îi încredințează acest cuvânt divin spre cultivarea și zidirea sufletelor oamenilor.

Isus Cristos, Ieremia și Paul sunt protagoniștii lecturilor biblice ale acestei duminici; toți trei au fost trimiși de Dumnezeu cu aceeași misiune de a predica la iudei și păgâni dragostea și planul său de mântuire (cf. Ier 1,5; Lc 2,32; Ef 3,8); toți trei fuseseră aleși încă înainte de nașterea lor pentru această misiune (cf. Ier 1,5; Lc 2,21; Gal 1,15); dar și toți trei au fost respinși și chiar uciși de către cei la care au fost trimiși cu vestea cea bună a mântuirii: Isus a fost răstignit, Ieremia a fost tăiat cu fierăstrăul, Paul a murit de sabie.

Spune o legendă că, într-o pădure din India, trăia o familie de maimuțe. Era cald, dar odată, pe neașteptate, a venit un val de frig. Ele, tremurând, au văzut un licurici și, crezând că este o scânteie, l-au luat cu grijă, l-au acoperit cu frunze și crengi uscate și au început să sufle, cu speranța că se va aprinde focul și se vor încălzi. O păsărică le-a spus: "Degeaba suflați, fiindcă scânteia nu este din foc, ci este un licurici". Dar maimuțele, încrezătoare în cunoștințele lor, au continuat să sufle mai departe. Și, fiindcă păsărica insista să le învețe, maimuțele au prins-o și au mâncat-o. Apoi au suflat peste licurici până ce au înghețat și au murit de frig.

Și omenirea după păcat, așa cum ne spune cartea lui Ieremia din care am citit astăzi, a aflat doi astfel de "licurici" care nu pot încălzi sufletele, a aflat pe cei doi zei ai Babilonului, numiți de Scriptură: "urâciuni" (cf. 2Rg 23,13) și care sunt: Baal (cf. Ier 7,9), zeul bunurilor materiale și al războiului (numit în Biblie și: Bel, Baalat, Moloh, Merodac, Marte și Tammuz), și pe Iștar (cf. Ier 7,18), zeița plăcerilor senzuale (numită în Biblie și: Astarta, Astartea, Cybele, Sybila, Afrodita, Diana, Isis, și Venus); și crezând lumea că aceștia sunt dumnezei adevărați (cf. Ier 2,8.23), ei i-au imitat în patimi și li s-au închinat (cf. Ier 2,20) și le-au adus jertfe omenești (cf. Ier 7,31), sperând că ei le vor aduce fericirea și mântuirea dorită. Faptul că acești zei au câte un nume corespondent la fiecare popor, asta înseamnă că lumea întreagă s-a rătăcit după ei.

Dumnezeu, văzând această rătăcirea periculoasă a oamenilor, a trimis la ei pe profeții săi, pe apostolii săi, și chiar pe Fiul său. Dar mulți oameni, asemenea maimuțelor din poveste, crezând că ei știu toate și că nu au nevoie de nici de vreo altă lumină, i-au prins pe aceștia și i-au omorât (cf. Fap 7,52), crezând că prin asta aduc cult dumnezeilor lor (cf. In 16,2). Iată câteva exemple:

Isus, în evanghelia de astăzi, rostește pentru oameni un mesaj salvator și asta o face cu blândețe și cu vorbe pline de har, pentru toți cei care suferă cu trupul sau cu sufletul, să vină la el ca să fie vindecați. În schimbul vindecării și al mântuirii, el le cere numai credința văduvei din Sarepta și al leprosului Naaman Sirianul (cf. Lc 4,21-30). Numai ce a rostit aceste cuvinte, iudeii s-au și aprins de mânie și de gânduri ucigașe față de Isus. De ce? Pentru că ei își găsiseră de-a lungul veacurilor alți dumnezei în care credeau și de la care sperau mântuirea.

La marginea orașului Berlin, departe de cartierele locuite, trăia un colector de vechituri. El nu cunoștea o altă viață decât aceea de a căuta mereu în gunoaie. Pentru el, valoarea unei zile se calcula după câte zdrențe și sticle goale aduna în sacul lui. Dar, într-o zi, au venit la el doi bărbați, un polițist și un funcționar de la judecătorie, care i-au cerut datele personale, pentru că o rudă de peste ocean, care murise, îi lăsase o moștenire de un milion de dolari. Colectorului de vechituri nu îi venea să creadă. Cu greu s-a lăsat convins să renunțe la viața lui printre gunoaie și să se mute într-un loc nou și curat.

Noi, păcătoșii, până la un punct, ne asemănăm și cu acest colector de vechituri. Isus, profeții și apostolii tocmai au venit și astăzi pentru a ne înștiința că în cer la Dumnezeu avem o frumoasă moștenire, pentru care nu trebuie să facem nimic altceva decât să credem în el și să renunțăm la zdrențele și gunoaiele pe care ni le oferă diavolul și lumea. Colectorul de gunoaie a acceptat moștenirea primită. Eu oare am acceptat-o?

Prima lectură ne vorbește despre Ieremia, care era un profet cu mare finețe de suflet, care era un profet pe care Dumnezeu îl chemase în slujba sa chiar înainte de a se naște (cf. Ier 1,5), care era un profet pe care el l-a educat prin cuvinte și viziuni, numai ca să accepte misiunea de profet.

Iar referitor la viziunile prin care Dumnezeu l-a educat pe Ieremia pentru a primi misiunea de crainic al său, aș aminti aici doar două dintre ele:

1. viziunea "migdalului", numit și "copacul veghetor", pentru că este primul copac care prin înfrunzirea lui timpurie, arată sosirea primăveri; apoi, pentru că a înflorit la alegerea lui Aaron ca mare preot, a fost numit și "copacul alesului" (cf. Num 17,1-10);

2. viziunea "cazanului încins" și înclinat dinspre nord spre poporul iudeu, arătând prin asta iminenta invazie a babilonienilor (cf. Ier 1,11-13).

Prin aceste două viziuni, Dumnezeu l-a făcut pe Ieremia să înțeleagă că el este "veghetorul" și "alesul", că el este acela care trebuie meargă și să ducă vestea cea bună a mântuirii la poporul său aflat în mare primejdie. Dumnezeu vrea ca și fiecare dintre noi să înțelegem acest lucru.

Deși Ieremia le-a vorbit despre bunătatea și iertarea lui Dumnezeu, deși le-a spus că Dumnezeu este dispus să le ierte totul și să-i salveze, numai să lase idolii care nu sunt dumnezei, ei imediat s-au ridicat împotriva lui cu injurii și calomnii, cu prigoane și închisori, cu exil și moarte prin tăiere cu fierăstrăul, căci ei aveau de dumnezei pe Baal și Iștar, pe dumnezeii conflictelor, ai posesiunilor materiale și ai plăcerilor senzuale.

Sfântul Paul, după ce a fost și el ales ca apostol încă din sânul mamei sale (cf. Gal 1,15); după ce a fost convertit și a primit chemarea prin minunea de pe drumul Damascului (cf. Fap 9,3-4); după ce a fost constituit "vas ales" și "apostol" (cf. Fap 9,15), a fost trimis de Dumnezeu la iudei și păgâni, pentru a le vorbi de iubirea divină și de iubirea reciprocă, dar și de falsitatea zeilor lor (cf. 1Cor 13,1-13). Și cu toate că le-a vorbit oamenilor cu toată dragostea (cf. 1Cor 13,1-13), aceștia, pentru că aveau "alți dumnezei" și "alte iubiri", nu l-au ascultat (cf. Fap 17,32), ba mai mult, s-au ridicat împotriva lui cu acuze false, cu prigoane, cu bătăi, cu închisori și cu moarte.

Dar oare astăzi situația "creștinilor apostoli" este alta? Nu! Isus ne spune că în lume orice "creștin bun" va avea necazuri (cf. In 16,33). Paul ne spune că oricine va dori să trăiască cu evlavie în Cristos va fi prigonit (cf. 2Tim 3,12). Și asta tot pentru că lumea de astăzi, deși creștină de peste 2.000 de ani, are încă și ea aceeași zeii ei falși: același Baal, zeul conflictului și al avuției, și aceeași Iștar, zeița plăcerilor. Pentru că mulți creștini de astăzi slujesc la acești doi zei, de aceea nu mai pot auzi și suferi învățătura sănătoasă (cf. 2Tim 4,3-4); de aceea prigonesc pe profeții trimiși la ea; de aceea chiar ucid pe profeții și apostolii lui Isus (cf. Mt 23,37; Fap 7,52). Dar ucenicul nu trebuie să uite că el nu poate avea o soartă mai bună decât a maestrului său (cf. In 15,20). De aceea, gura lui trebuie să vestească mereu dreptatea și îndurarea sa (cf. Ps 70,15).

Zeii străvechi ai Babilonului: conflictul, avutul și plăcerea, zei în spatele cărora stă satana, sunt la mare cinste și căutare, chiar și la mulți dintre creștinii de astăzi. Vedem cum astăzi pentru bani, averi și plăceri, mulți creștini se luptă prin tribunale; vedem cum astăzi mulți creștini, pentru bani, averi și plăceri, lasă casa, familia, țara, pe cei dragi și pe Dumnezeu, și merg sclavi la alte popoare; vedem acum astăzi încă din copilărie fiecare își are "punga lui cu bani"; vedem cum încă din copilărie mulți aleargă astăzi după distracții și plăceri; vedem cum pentru calcă în picioare toate legile lui Dumnezeu și toate sfaturile bune, repetând păgânul adagiu: "Este viața mea, fac ce vreau cu ea!" Iar apoi toți aceștia, când se întorc acasă, sunt primii care lasă credința, sunt primii care se ridică împotriva celor care îi cheamă la lumină. Dar oare viața noastră e chiar a noastră? Oare noi chiar suntem ai noștri? Oare chiar putem face orice voim cu viața noastră? Oare nu Dumnezeu ne-a creat? Oare nu Isus ne-a răscumpărat de la diavol cu prețul sângelui său? Oare nu Duhul Sfânt ne-a sfințit? (cf. 1Cor 6,19-20; 7,23; 1Pt 1,18-19).

Părintele ortodox Iosif Trifa (1888-1938) ne povestește că, într-un sat, niște oamenii răi s-au luat cu huiduieli și cu bătăi de joc după doi creștini buni care merseseră să le vestească evanghelia. "Auziți, oameni buni, ce grăiesc nebunii ăștia! Cică trebuie să ne lăsăm de averi, de băuturi, de femei, de petreceri și alte datini în care au trăit moșii și strămoșii noștri!..." Și nu s-au lăsat până ce nu i-au scos din sat. Atât de mult s-au dedat oamenii aceia cu răul păcatelor, că nu le mai trebuia nici eliberare din închisorile diavolului și nici sănătate sufletească, nici rai, nici viață veșnică alături de Dumnezeu. Oare îi putem lăsa pe acești frați ai noștri amăgiți de diavol și lume să se piardă? Paul spune: "Cine cade în păcat, și eu să nu ard?" (cf 2Cor 11,29).

Este și o frumoasă istorioară care spune așa: Un monah stătea pe malul fluviului Gange și medita adânc asupra naturii. Când își deschise ochii, observă un scorpion care căzuse în apă și lupta cu disperare să-și salveze viața. Plin de milă, monahul băgă mâna în apă și scoase scorpionul la mal. Acesta însă îl înțepă teribil de tare pe salvator. După un anumit timp, când își deschise ochii din nou, monahul observă că scorpionul căzuse din nou în apă și amenința să se înece. Din nou îl salvă monahul și acesta îl înțepă pentru a doua oară așa de tare încât monahul țipă. Când se repetă cazul pentru a treia oară, un țăran care observă de departe toate acestea îi spuse monahului: "Dar de ce o ajuți pe această biată creatură, dacă în loc să-ți mulțumească îți provoacă numai dureri?" "Amândoi urmăm naturile noastre, răspunse monahul. Ține de natura scorpionului să înțepe și de a mea să pun în practică mila și iubirea".

Ține de natura păcătosului să fie rău, dar de natura noastră de aleși ține să fim apostoli iubitori față de toți cei amenințați cu pierzarea și să le vestim mântuirea cu orice preț. Paul zice: "M-am făcut totul pentru toți, ca să mântuiesc cu orice preț măcar pe unii. Toate acestea le fac pentru Evanghelie, ca să am parte și eu de mântuire" (1Cor 9,22-23).

Hilchia, tatăl lui Ieremia, era preot în Anatot, și făcea parte din grupul preoțesc al lui Abiatar, pe care regele Solomon l-a oprit de la slujire de teama unei conspirații (cf. 1Rg 2,26-27). Dar Dumnezeu nu l-a oprit nici pe el, nici pe fiul său Ieremia, ci din contra le-a dat o însărcinare sublimă, aceea de a vorbi despre mântuire, tocmai regilor și dregătorilor care i-au oprit de la slujire (cf. Ier 1,18-19). De la misiunea profetică primită la botez nu ne poate opri nimeni, nici chiar rege de ar fi el. "Nu putem să nu vorbim despre ceea ce am văzut și am auzit" (Fap 4,20). "Trebuie să ascultăm mai întâi de Dumnezeu decât de oameni'" (Fap 5,29).

Prin Ieremia și pe Paul, Domnul i-a asigurat pe toți trimișii lui de ocrotire, deci și pe noi. Biblia spune: "Nu te teme, Ieremia, căci eu sunt cu tine ca să te scap" (Ier 1,8); "Îndrăznește, Paule, căci tu trebuie să mărturisești evanghelia și la Roma" (cf. Fap 23,11); "Nu te teme, Paule, tu trebuie să stai înaintea Cezarului" (cf. Fap 27,24). Îndemnul "Nu te teme" este cuprins în Biblie de 366 de ori, adică pentru fiecare zi a anului.

După exemplul lui Isus, care atunci când era prigonit într-un loc, mergea în altul (cf. Lc 4,30), și mai ales după recomandarea pe care el a făcut-o tuturor ucenicilor apostoli: "Când vă vor prigoni într-o cetate, fugiți în alta, căci adevăr vă spun, nu veți termina cetățile lui Israel până când va veni Fiul Omului" (Mt 10,23); mulți apostoli de astăzi au urmat exemplul și sfatul lui Isus.

În fiecare an, la 31 ianuarie, Biserica sărbătorește pe sfântul preot Ioan Bosco (1815-1888).

Acest sfânt le spunea copiilor și tinerilor aflați sub îngrijirea lui, care din cauza diferitelor probleme trebuiau să se mute deseori, că: "firul de varză cu cât este mutat în mai multe locuri, cu atât aduce mai mult rod". La fel este și cu fiecare apostol, mutarea îi mărește randamentul.

Dar oare pentru profet se termină totul la acest punct: prigoană, suferință, moarte? Nu! Căci apostolul fiind mesagerul lui Dumnezeu, el are parte de o asistență și ocrotire continuă din partea lui (cf. Ier 1,8). Și chiar de va fi ucis, Dumnezeu îl va învia din morți (cf. Fap 2,32; Rom 8,32), și-i va da o viață veșnică și fericită. (cf. Mt 19,27-29). Deci, curaj, creștinilor apostoli!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat