Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Săptămâna de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor din anul 2013

"Să fii drept, să iubești mila și să fii smerit înaintea Dumnezeului tău" (Mih 6,8)

Alături de creștinii din întreaga lume, și noi, creștinii catolici din Vatra Dornei, Decanatul de Bucovina, Episcopia de Iași, ne-am reunit în momente de meditație și rugăciune alături de frații noștri greco-catolici și ortodocși, pe parcursul a mai multor zile din Octava Mondială de Rugăciuni pentru Unitatea Creștinilor, dar și din afara ei.

Și noi am pornit meditația și rugăciunea noastră comună de la textul biblic propus pentru anul 2013 de către Consiliul Mondial al Bisericilor, text luat din Cartea profetului Mihea 6,6-8, text pregătit anul acesta de către creștinii din India, creștini din rândul cărora s-au făcut remarcați creștinii numiți "dalits", creștini care sunt considerați "paria" societății indiene, creștini care trăiesc într-o continuă stare de suferință și nedreptate, din cauza sistemului de caste, cu toate că Dumnezeu i-a creat pe oameni egali.

Creștinii din India, numiți "dalits" și "paria", creștini spre care conducătorii civili și religioși nici măcar nu privesc și nu se ating ca să nu se întineze, au ales pentru meditație și pentru rugăciunea pentru unitate din anul 2013 cartea lui Mihea, pentru că și pe timpul lui, credincioșii iudei trăiau asemenea lor într-o continuă stare de nedreptate și suferință, tot din cauza unui sistem de caste, care le jupuiau cu violență până și pielea (cf. Mih 3,2)

Sistemul de caste, ca și apartheidul, ca și rasismul sau naționalismul, pune probleme serioase trăirii vieții creștine și unității creștinilor, pentru că în orice sistem de caste, clasele se împart în "superioare" și "inferioare". Comunitățile creștine "dalits" din India și din multe alte țări sunt considerate cele mai contaminate și contaminatoare. De aceea, de cele mai multe ori, ele se situează chiar în afara sistemului de caste, și sunt considerate chiar "de neatins".

Creștinii "dalits" din India, creștini marginalizați din punct de vedere social, subreprezentați din punct de vedere politic, exploatați din punct de vedere economic și subjugați din punct de vedere cultural, în speranța că vor fi auziți și că li se va face dreptate, dar și că această situație nu se va mai repeta în altă parte, au ales acest text din Mihea, care ne spune ceea ce așteaptă Domnul de la fiecare dintre copiii săi: "Ți s-a arătat, omule, ce este bine și ce îți cere Domnul; nimic altceva, decât să fii drept, să iubești mila și să fii smerit înaintea Dumnezeului tău" (Mih 6,8)

Evangheliile ne spun că și pe timpul lui Isus funcționa un sistem de caste superioare și inferioare; din clasa superioară făceau parte autoritățile civile și autoritățile religioase, oamenii palatului regal și oamenii templului: Irod și oamenii lui, irodienii; marii preoți și oamenii lor, fariseii și cărturarii; iar din clasa inferioară, clasa celor de jos și disprețuiți, făceau parte văduvele și orfanii, săracii și bolnavii, vameșii și păgânii (cf. Lc 18,9).

Dar nu numai pe timpul lui Mihea, nu numai pe timpul lui Isus au existat oameni care se credeau de categoria întâi, care se credeau drepți și îi disprețuiau pe ceilalți de categoria a doua (cf. Lc 18,9), pe care îi socoteau cu totul cufundați în păcat (cf. In 9,34) sau chiar blestemați (cf. In 7,49), dar și pe timpul nostru sunt oameni, și dintre ei chiar creștini, care se cred deasupra fraților lor. Cei care se cred din categoria nobililor, consideră și astăzi că numai atingerea de toți ceilalți oameni îi întinează (cf. In 18,28) și îi fac nevrednici de acte de cult (cf. Mc 7,1-13).

Această mentalitate bazată pe caste și privilegii este o mentalitate de inspirație diabolică, căci numai Lucifer s-a considerat deasupra celorlalți îngeri și s-a rupt de ei. De aceea, Isus nu a permis această mentalitate în rândul ucenicilor săi (cf. Mt 20,25-28).

De aceea, Isus, venind în lume, deși a venit pentru mântuirea tuturor, a dat prioritate și și-a ales ca primi ucenici și prieteni, oameni tocmai din aceste clase inferioare ale societății (cf. Lc 2,8-20; Mt 11,19; Mc 2,15-17), arătând prin aceasta că Dumnezeu nu disprețuiește și nu exclude pe nimeni de la mântuire. Dar nu numai la început Isus nu a exclus pe cei din clasele de jos și le-a dat prioritate, dar face la fel și astăzi, căci noi, creștinii de astăzi, care îl urmăm pe Isus, tot din rândul celor disprețuiți am fost aleși (cf. 1Cor 1,26-29).

Cartea Faptele Apostolilor ne istorisește că și unii din tagma fariseilor și cărturarilor au intrat în Biserica de la început (cf. Fap 6,7). Intrați în rândurile Bisericii de la început, nu toți s-au convertit la iubirea lui Isus și a ucenicilor lui, ci unii dintre ei au continuat disprețul și chiar prigoana la adresa adevăraților ucenici, așa cum au făcut-o și la adresa lui Isus și a profeților (cf. Fap 7,52). Să ne gândim numai ceea ce făceau la mesele comune (cf. Fap 6,1); să ne gândim la ceea ce i-au făcut lui Ștefan (cf. Fap 7,58-60); să ne gândim și la câte suferințe i-au provocat lui Paul. Pe aceștia Paul îi numea: "frați mincinoși" furișați și strecurați între noi (cf. 2Cor 11,26; Gal 2,4).

Această nedreptate, cu oamenii care se credeau drepți și-i disprețuiau pe ceilalți (cf. Lc 18,9), născută în sânul popoarelor păgâne, împrumutată de poporul ales, combătută de profetul Mihea și de Isus, s-a strecurat și în Biserica de la început și apoi s-a perpetuat în toate generațiile de creștini și a ajuns până la noi. Acești așa-ziși "creștini" chiar de la început au provocat disensiuni și rupturi în Biserică (cf. 1Cor 1,11-13) și au continuat să le facă până în ziua de astăzi, deși Cristos și-a dorit ca Biserica să fie "una" (cf. In 17,21).

În decursul istoriei, unii "creștini", parcă uitând de unitatea cerută de Isus (cf. In 17,21); parcă uitând că Biserica în starea ei pământească este formată din sfinți și păcătoși; parcă uitând că separarea grâului de neghină (cf. Mt 13,30), că separarea oilor de capre (cf. Mt 25,32), că separarea celor buni de cei răi (cf. Mt 25,46), o va face numai Domnul la sfârșit; parcă uitând că Domnul cere de la noi oamenii credință, milă și smerenie (cf. Mih 6,8); parcă uitând că Tatăl ceresc nu are copii de două categorii; parcă uitând că Biserica nu are decât frați egali; zic, acești "creștini", parcă uitând de toate acestea, cu de la sine putere, și-au luat "dreptul" de a judeca înainte de a veni Domnul (cf. 1Cor 4,5); și-au luat "dreptul" să se așeze deasupra fraților lor și să-i catalogheze "păcătoși" și "eretici"; și-au luat "dreptul" să se rupă de cei pe care-i considerau răi și să rupă astfel unica Biserică a lui Dumnezeu.

Și astăzi, chiar în țări cu creștinism mai vechi de două mii de ani, mai sunt încă, din păcate, "creștini" din toate cultele și confesiunile religioase care, amăgiți de satana, mai merg încă împotriva lui Dumnezeu și a Scripturilor și se mai cred încă "creștini" de categoria întâi, și-i mai persecută și-i mai batjocoresc încă pe cei pe care îi cred de categoria a doua; mai sunt încă "creștini" care îi discreditează și îi numesc pe frații lor în Cristos, eretici; mai sunt încă "creștini" care nu se coboară nici măcar la o simplă rugăciune cu frații lor, calificând această rugăciune împreună, cerută de Isus și de nevoile timpului prezent, "o erezie modernă" și o "întinare"; mai sunt încă "creștini" care scormonesc încă în lada de gunoi a istoriei, pentru a găsi greșeli ale strămoșilor; mai sunt încă "creștini" care, în dorința lor de a face rău altor creștini, se unesc cu necredincioșii (cf. Ps 49,16-23); mai sunt încă "creștini" care luptă pe toate căile să-i distrugă pe frații lor, crezând că aduc prin aceasta cinste lui Dumnezeu (cf. In 16,2) și că vor ajunge în rai. Așa au mai crezut doar păgânii care au făcut să dispară comunitățile creștine întemeiate de sfântul Paul.

Toți acești "creștini" se asemănă cu "Marele inchizitor", din romanul Frații Karamazov, al lui Feodor Mihailovici Dostoievski (1821-1881), care a dat ordin ca Isus să fie arestat și deposedat de Biserica sa, pentru că, zicea el, a fost nevoit ca unele din învățăturile sale să le șteargă, pe altele să le adauge și pe altele să le corecteze. Deși Domnul a spus că așa ceva nu-i este permis nimănui (cf. Ap 22,19).

Ruperea de Biserica fondată de Isus, "stânca veacurilor" (cf. Is 26,4), pe apostolul Petru (cf. Mt 16,18-19), numit și "Chefa" (cf. In 1,42), rupere odată începută, a continuat și continuă și astăzi. Și chiar dintre cei care s-au considerat "creștini drepți" și s-au rupt de cei socotiți de ei păcătoși, s-au rupt mai apoi alții și alții.

Singura despărțire cerută creștinilor este de cei care se închină lui Belial, cea de cei care se închină satanei și idolilor (cf. 2Cor 6,14-17). În rest nici o altă despărțire nu este permisă. Matei vorbește de mustrarea greșitorului, de aducerea lui în fața Bisericii, de socotirea lui ca vameș și păgân, spre îndreptarea lui, dar în nici un caz de excluderea lui, de ruperea de el sau de constituirea unei noi "biserici" (cf. Mt 18,15-17).

Acelora care, cu de la sine putere, rup comunitatea credincioșilor, așa cum spune profetul Mihea, le lipsește spiritul de credință; le lipsește mila; le lipsește și smerenia (cf. Mih 6,8); și se constituie într-o adunare de ipocriți și într-o "sinagogă a satanei", cum se exprimă sfântul Ioan (Ap 2,9).

Așa cum satana a voit să-și așeze scaunul său lângă scaunul lui Dumnezeu (cf. Is 14,13-17), tot astfel unii "creștini", au voit să-și așeze numele lângă cel al lui Cristos, întemeind și ei "biserici", uitând că nu ei au murit și au înviat pentru mântuirea oamenilor (cf. 1Cor 1,12-13).

Se spune că într-o zi un tânăr veni la un pustnic înțelept și-i povesti că este decepționat de biserica din care făcea parte, și că acum căuta o comunitate perfectă de credincioși. Atunci pustnicul îl conduse pe tânăr la zidul micii sale capele și-l întrebă: "Spune-mi, ce vezi pe zid?" "Diferite buruieni și mușchi de pământ", răspunse tânărul. "Și totuși Dumnezeu locuiește în această casă aparent neîngrijită", spuse pustnicul. "La fel se întâmplă și cu Biserica. Nu poate fi curată și perfectă, pentru că e formată din oameni, care până la venirea lui Isus, pot fi buni și răi, drepți și păcătoși. Și tu ești un om, și îți spun că, chiar dacă vei găsi o Biserică perfectă, în momentul în care tu vei intra în ea, nu va mai fi perfectă".

Și este interesant de observat suferința noastră ca și creștini divizați; în răsărit am căzut și cădem încă pradă popoarelor păgâne; în apus, am căzut și cădem încă pradă luptelor fratricide și spiritului de divizare. Să nu uităm că "diavol", în traducere, înseamnă cel care împrăștie. De aceea Isus a spus că cel care nu adună cu el, risipește (cf. Lc 11,23).

Parafrazându-l pe profetul Mihea, ne întrebăm și noi creștinii de astăzi: "Cu ce ne vom înfățișa înaintea Domnului Dumnezeului celui preaînalt"? Oare ne vom putea înfățișa cu un creștinism în luptă fratricidă, cu un creștinism împărțit, fracționat și dezbinat? Desigur că nu! De aceea creștinii, de toate cultele și confesiunile religioase, creștini care fără vina noastră suntem astăzi separați și divizați, începând din anul 1908, ne adunăm an de an pentru a medita și a ne ruga împreună pentru unitate în jurul lui Cristos. Iar astăzi, în anul 2003, semnalele sunt încurajatoare.

Papa Benedict al XVI-lea a declarat la 30 noiembrie 2012: "Deși încă imperfectă, între comunitățile creștine există deja o comuniune. Ea se bazează pe credința comună în Domnul Isus Cristos, care a murit din dragoste pentru noi și a cărui evanghelie de mântuire a ajuns la noi grație predicii și mărturiei apostolilor și pecetluită de sângele martirilor".

Iar în timpul vizitei din 16-19 august 2012, în Polonia, patriarhul ortodox rus Kiril al Moscovei a declarat că intenționează să se alăture liderilor catolici în semnarea unei declarații care face apel la iertarea reciprocă.

De aceea, noi, creștinii catolici, creștinii greco-catolici și creștinii ortodocși din Vatra Dornei, care ne-am întrunit în rugăciunea comună pentru unitate, ne-am dezis de orice spirit de partidă și ne-am angajat ca de acum înainte, în relațiile dintre noi, să fim mai credincioși, mai milostivi și mai smeriți", așa cum ne cere cuvântul lui Dumnezeu și Biserica sa (cf. Mih 6,8).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 42.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat