Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cuvântul sculptat în sunet

De Mattia Rossi

Sfântul Paul, în Scrisoarea către Romani, subliniază cum credința se naște din ascultare (10,17): în acest An al Credinței este necesar mai mult ca oricând să ne oprim asupra declarației pauline și s-o recitim în acea ramură a artei sacre, muzica, în care ascultarea este determinantă. Și în cântul gregorian întâlnim o deplină și perfectă natură exegetică chiar mai înainte decât natura muzicală: subordonarea totală a desfășurării muzicale gregoriene față de Cuvânt face în așa fel încât această formă de artă să devină lectio divina. Biserica, în gregoriană, nu se preocupă numai să "rostească" un text, ci să-l "explice" și, propunându-l drept "cânt oficial", garantează o înțelegere corectă a fenomenului liturgic ca manifestare sonoră corectă a Cuvântului.

Acesta, cântul gregorian, nu face asta numai în linie generală, ci și cu fiecare text care, presărat ici și acolo în repertoriu, tratează despre credință.

Iată două exemple, dintre cele mai fascinante, a modului în care gregorianul tratează tema credinței.

Printre textele mai bine construite, dintr-un punct de vedere retoric, din întregul corpus gregorian se numără fără îndoială communio Lutum fecit din duminica a IV-a din Postul Mare, numită "a orbului din naștere", în care se citează textul evanghelic în care se relatează minunea lui Isus care, ungând cu noroi obținut din saliva sa, redă vederea unui orb: Lutum fecit ex sputo Dominus, et linivit oculos meos: et abii, et lavi, et vidi, et credidi Deo ("Domnul a făcut noroi cu saliva și a uns pe ochii mei: am plecat, m-am spălat, am văzut și am crezut în Dumnezeu"), recită textul antifonului. Dorința, întrupată de cel orb, de maturizare spirituală și de renaștere (simbolizată de apa din piscina Siloe) în credință, este perfect pictată în structura componistică a lui communio Lutum fecit. Textul, în silabicitatea sa generală simplă este în întregime construită într-un climat de crescendo puternic: unei ușurințe și prospețimi ritmice a întregii prime părți îi corespunde o creștere puternică de tensiune, accentuată și de quadruplul et... et... et... et... din text, din partea a doua: et abii, et lavi, et vidi, et credidi Deo ("am plecat, m-am spălat, am văzut și am crezut în Dumnezeu"). Asupra celui de-al doilea verb (et lavi) se asistă la o primă lărgire a ritmului destinat, apoi la o intensă revărsare asupra celui de-al treilea element al frazei (et vidi): în acest punct, compozitorul gregorian pune toată încărcătura și greutatea ritmică.

Această atitudine elimină total concepția noastră: toată forța și tensiunea muzicală nu sunt puse pe final, pe "și am crezut în Dumnezeu", așa cum ne-am putea aștepta, ci pe "am văzut", creând astfel un climat de așteptare puternică. De altfel, este o consecință a logicii umane a orbului: vederea era ceea ce-l interesa să obțină. Credința, a crede în Dumnezeu, pare aproape o consecință naturală a minunii, așa încât et credidi Deo nu este exprimat cu simplitatea, naturalețea și ușurința cu care începuse textul. Și confirmarea acestei desfășurări muzicale proiective, expresie a unui proces de credință proiectat spre Dumnezeu, este pusă pe ultima silabă de la credidi asupra căreia găsim o neumă ("oriscus") care indică un elan rapid spre ceea ce urmează (Deo) ca și cum, încă o dată, compozitorul ar fi voit să sublinieze sensul drumului de credință.

Dintr-un punct de vedere textual va rezulta, fără îndoială, mai comprehensibilă inserarea în această mică antologie a lui communio din duminica a II-a a Paștelui Mitte manum în care se citează cuvintele pe care Isus le adresează necredinciosului sfânt Toma: Mitte manum tuam et cognosce loca clavorum, alleluia. Et noli esse incredulus sed fidelis, alleluia, alleluia ("Pune-ți mâna și simte semnul cuielor, aleluia. Și nu fi necredincios, ci credincios, aleluia, aleluia"). Și acest text se prezintă ca foarte simplu și începe imediat cu trei termeni foarte puternici și fiecare dintre ei rezultă, în modul său, marcat. Cu verbul Mitte, pune, înainte de toate: este invitația pe care Isus o adresează lui Toma, este acțiunea grație căreia apostolul necredincios se poate deschide la credință și este marcată din nou cu o puternică desprindere la prima notă. Manum, al doilea cuvânt, este instrumentul prin care Toma ajunge la credință: o mare lărgire a celei de-a doua silabe (num) mărește termenul și-l subliniază unindu-l cu ceea ce urmează. Tuam, pune mâna "ta": este invitația pe care Isus, astăzi, în vitalitatea Cuvântului (Evr 4,12), o adresează necredinciosului Toma care este în fiecare dintre noi: Mitte manum tuam trei cuvinte distincte subliniate, dar care formează o unică frază, un unic îndemn de a ne deschide la credință. Și conjuncția care urmează, et, este puternic lărgită cu scopul de a crea așteptare pentru fraza următoare: cognosce loca clavorum. Un et foarte suspensiv care pregătește, deci, provocarea lui Isus: "simte semnul cuielor!".

Analiza acestui text ne permite o reflecție ulterioară. În general, există o idee despre cântul gregorian ca despre o culegere de "cântece": în realitate, ceea noi etichetăm în mod comod drept "cânt gregorian" este, înainte de toate, o exprimare sonoră a Scripturii. Și după cum fiecare text din Scriptură trăiește în relație cu un altul (să ne gândim, de exemplu, la Vechiul Testament în relație cu Noul Testament), tot așa fiecare bucată gregoriană trimite la alta și, mai mult, există în funcție de cealaltă. Nu este o culegere de cântări, ci, parafrazând imaginea sonoră a "trupului" paulin în care fiecare bucată-mădular există numai în proiecția altuia dar mereu și oricum în slujba întregului trup.

Așadar, pentru înțelegerea celor afirmate este extraordinară partea a doua a textului Mitte manum analizat până aici, Et noli esse incredulus, sed fidelis: această frază are aceeași melodie precisă de la et linivit eculos meos din textul Lutum fecit, analizat anterior. Aceasta este retorica gregorianului: două texte fără legătură între ele din punct de vedere exterior (unul de Postul Mare, celălalt pascal) sunt, în realitate, puternic legate de o melodie identică. Așadar, este clar că intenția compozitorului este în mod rafinat retorică: să facă trimitere între cele două texte deoarece aparțin unui singur "argument", credința.

În aceste două scurte exemple se observă, suficient de bine, cum este necesar mai mult ca oricând să schimbăm perspectiva noastră cu privire la cântul gregorian: mai înainte de a-l considera ca fenomen muzical, el reprezintă o manifestare a Cuvântului lui Dumnezeu "viu și plin de putere" (Evr 4,12). Și, pentru noi ascultătorii de astăzi, o minunată omilie în muzică.

(După L'Osservatore romano, miercuri 23 ianuarie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat