Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Importanța trilogiei lui Benedict al XVI-lea despre Isus completată cu prologul despre evangheliile copilăriei

În fața singurului om care este măsura pentru toți

De Gerhard Ludwig Müller

Cu prologul despre "relatările copilăriei", Joseph Ratzinger Benedict al XVI-lea completează trilogia sa despre Isus din Nazaret, pe care Biserica îl mărturisește ca unic mijlocitor între Dumnezeu și oameni (cf. 1Tim 2,5). Primul volum tratează despre drumul lui Isus "de la botez la schimbarea la față", în timp ce al doilea volum îl conduce pe cititor de la "intrarea în Ierusalim până la înviere".

Desigur că merită de studiat această operă extraordinară de circa 900 de pagini. Oricine dorește să știe ce anume se poate aștepta de la Dumnezeu și care este situația omului, trebuie să treacă prin Isus din Nazaret. De fapt, Isus nu este una din figurile determinante din istoria omenirii, ci singurul om care este măsura pentru toți. Prin intermediul lui, Dumnezeu a venit la noi, în el ne-a acceptat și a revelat fiecărui om vocația sa cea mai înaltă. Este unicul nume sub cer prin intermediul căruia vom fi mântuiți (cf. Fap 4,12). Pentru aceasta, Biserica crede că în Cristos este dată "cheia, centrul și scopul întregii istorii umane" (GS, nr. 10).

Compusă din trei părți, opera nu este redactată după o ordine cronologică, deoarece evangheliile nu vor să fie o biografie în sensul genului literar. Ca mărturie a Bisericii, ele revelează semnificația mântuitoare a lui Cristos, care a fost trimis de Tatăl și a cărui viață se încheie în moarte și în înviere. De aceea, cele două volume despre viața publică a lui Isus și despre pătimirea și învierea sa constituie partea cea mai consistentă a trilogiei.

Chiar dacă ultimul volum publicat, despre relatările copilăriei lui Isus în Matei și în Luca, este mult mai scurt, acest lucru nu diminuează importanța primelor două capitole ale evangheliilor amintite mai sus. Relatările copilăriei nu se lungesc în amintirile frumoase ale primilor ani din viața unei persoane care devenind adultă ajunge în centrul atenției. Sunt, în schimb, intim împletite cu Evanghelia lui "Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu" (Mc1,1) pentru a forma o unitate. Mai ales reprezintă, și din punct de vedere literar, trecerea de la Vechiul la Testament. Constituie un pilon important între cele două părți ale Scripturii și arată astfel unitatea istoriei mântuirii.

Universul semantic al relatării Bunei Vestiri se naște din credința poporului lui Dumnezeu, așa cum este mărturisită de Vechiul Testament, incompatibilă cu orice gen de mitologie antică și modernă.

Chiar dacă în cele două Evanghelii nu toate detaliile istorice corespund și prezentarea diferitelor scene urmează concepția teologică a fiecărui evanghelist, nu există însă nici o îndoială cu privire la credibilitatea istorică a relatărilor copilăriei. Centrul lor istorico-teologic este zămislirea lui Isus prin lucrarea Duhului Sfânt și nașterea sa din Fecioara Maria, fără sămânță de bărbat. Astfel suntem conduși, în mod foarte ponderat și clar formulat din punct de vedere intelectual, spre misterul persoanei Celui care este "lumină spre luminarea neamurilor și slava poporului tău Israel" (Lc 2,32). Așa se exprimă Simeon la prezentarea Domnului în Templu.

Particularitatea literară și teologică a Evangheliilor corespunde unicității lui Isus, care a ajuns până la noi prin mărturia discipolilor și a Bisericii primare după Paște și după Rusalii. Maria, mama sa, și alte rude sunt legate cu viața publică a lui Isus și mărturisite și de Biserica de la începuturi. Pentru aceasta, mărturia lor despre viața ascunsă a lui Isus, în primii treizeci de ani ai vieții sale, face parte din tradiția despre Isus și constituie parte integrantă a mărturisirii lui Cristos din partea Bisericii. Nu este o construcție literară bazată pe o idee teologică subiectivă care leagă relatările copilăriei cu narațiunea vieții publice a lui Isus și cu mărturia pătimirii și a învierii. Mai degrabă, este Dumnezeul unul și întreit cel care se revelează, în credința Bisericii, ca autor al Sfintei Scripturi în Vechiul și în Noul Testament, în unica istorie a mântuirii.

Ar fi în contradicție cu particularitatea literară a Evangheliilor, ca mărturie despre persoana și despre misiunea lui Isus, dacă s-ar voi să se scoată la lumină un nucleu istoric și tot restul să se lase unei interpretări existențiale libere. În lumina credinței, relatările copilăriei lui Isus formează o parte constitutivă a Evangheliei lui Cristos. Pruncul, care prin lucrarea Duhului Sfânt se naște din Fecioara Maria, va mântui poporul său de păcate (cf. Mt 1,21). Marea bucurie, de care trebuie să fie făcut părtaș întregul popor, se întemeiază pe mesajul îngerului adresat păstorilor: "Astăzi, în cetatea lui David, vi s-a născut Mântuitorul care este Cristos Domnul" (Lc 2,11).

În relatările copilăriei se pot recunoaște referințe din diferite genuri literare. Însă acest lucru nu limitează voința lor de exprimare istorico-teologică. Fiind Evanghelie, sunt mărturisire a lui Cristos, Fiul lui Dumnezeu, care va edifica pentru toți Împărăția lui Dumnezeu. Astfel, în primul capitol, Papa începe de la întrebarea cu privire la originea lui Isus ca întrebare cu privire la existență și misiune, pornind de la explicarea celor două genealogii. Continuă apoi, în capitolul al doilea, cu expunerea vestirii nașterii Botezătorului și a lui Isus, pentru a trata după aceea în capitolul al treilea despre nașterea Domnului la Betleem și despre prezentarea lui la Templu.

În capitolul al patrulea, Papa se dedică narațiunilor despre magii din Răsărit și despre fuga Sfintei Familii în Egipt. Într-un epilog este explicată relatarea despre Isus, în vârstă de doisprezece ani, în Templu, care îmbracă o foarte mare importanță din punct de vedere cristologic. Aici, pentru prima dată, Isus însuși ia cuvântul, revelând propria descendență transcendentă de la Dumnezeu. În Templu el se află în casa "Tatălui meu". În templul trupului său acum Dumnezeu este pentru totdeauna în mijlocul nostru, în milostivirea sa și în iubirea sa.

Pentru a recuceri unitatea intimă a dogmaticii și a exegezei, trebuie depășită contrapoziția dualistă a raționalismului și a empirismului din filozofia modernă. Rațiunea omului, în existența sa fizico-mentală, are mereu o orientare empirico-istorică și în același timp depășește mereu ceea ce poate să fie constatat numai în mod pozitivist. Și lumea concretă este făcută accesibilă din punct de vedere lingvistic și intelectual, prin care omul este mereu și în mod esențial deschis la rațiunea transcendentă a oricărei realități. Dumnezeu i se poate revela în lume și în istorie.

Întruparea Cuvântului și zămislirea lui Isus ca om, prin lucrarea Duhului Sfânt, nu este un mit și nici o raritate biologică, ci un adevăr istoric. De fapt, în mod diferit de gnoză, cu dualismul său aspru între spirit și materie, Creatorul cerului și al pământului în acțiunea sa mântuitoare îmbrățișează orice dimensiune a creației. Cel care crede că Dumnezeu are puterea asupra materiei, înțelege și raționalitatea credinței în întruparea Cuvântului în Fecioara Maria, în învierea trupului Domnului și în transubstanțierea pâinii și vinului în trupul și în sângele lui Cristos în sacramentul altarului.

Când vreun sceptic mă întreabă dacă într-adevăr cred că Fiul Unicul Născut al lui Dumnezeu a fost zămislit prin lucrarea Duhului Sfânt și s-a născut din Fecioara Maria fără contribuția unui bărbat, atunci răspund cu convingere și fără a ezita: da, pentru că eu cred în Dumnezeu, pentru care nimic nu este imposibil. Creația nu scapă din mâna lui Dumnezeu. Cuvântul veșnic poate să se facă trup într-o fecioară. Sunt raționale credința în Dumnezeu și caracterul nelimitat al posibilităților sale de acțiune. În schimb ar fi contrar rațiunii să se limiteze planul mântuitor și acțiunea lui Dumnezeu în istorie la ceea ce omul consideră posibil.

Motivul cel mai profund al celui care refuză faptul că Cristos s-a născut din Fecioara Maria este de natură filozofico-dualistă și gnostică contrară materiei și este înrădăcinat în teama că Dumnezeu ar putea să se apropie prea mult de om. În schimb, din credință se naște bucuria datorită faptului că Dumnezeu a privit la umilința slujitoarei sale. Acolo unde se recunoaște iubirea lui Dumnezeu, nu mai sunt frici și temeri, pentru că suntem numiți și suntem fii și fiice ai lui Dumnezeu.

Însă mesajul evangheliilor nu se epuizează în dezbaterea despre tema modernă a credinței și rațiunii. Importanța sa actuală reiese pe deplin în raportul dintre acțiunea lui Dumnezeu și răspunsul uman. Harul lui Dumnezeu acționează în așa fel încât se adresează libertății omului și o duce la împlinire.

Tocmai în acceptarea liberă a Fecioarei Maria se revelează că Duhul lui Dumnezeu este mereu un Duh de libertate și de iubire. În Maria, mama celor care cred, omul este ridicat și făcut liber. Relatările copilăriei se arată în toată modernitatea lor acolo unde este vorba de harul care-l conduce pe om la libertatea sa deplină.

Când Maria îi dă îngerului răspunsul vieții sale "fie mie după cuvântul tău", pentru orice om devine evident că este chemat la "libertatea și la gloria fiilor lui Dumnezeu". Scrie Papa: "Este momentul ascultării libere, umile și în același timp generoase, în care se realizează decizia cea mai înaltă a libertății umane. Maria devine mamă prin intermediul «da»-ului său" (pag. 47).

În premisă autorul definește cartea sa despre relatările copilăriei "un fel de mică «sală de intrare» la cele două volume precedente despre figura și despre mesajul lui Isus din Nazaret". Având conștiința deplină despre problemele teologice și istorice care se pun atunci când se studiază Sfânta Scriptură, "întrebarea cu privire la raportul trecutului cu prezentul face parte în mod nelipsit din interpretarea însăși". Deoarece, conform credinței noastre, Dumnezeu este autorul mărturiei despre acțiunea sa mântuitoare, prin intermediul lui Isus Cristos și în Duhul Sfânt, în ultima analiză exegeza științifică nu slujește ceea ce a fost odinioară, ci pe cel care este Cuvântul, care s-a făcut om și a locuit în mijlocul nostru. Prin noua sa carte, Papa dorește să ne arate ce anume înseamnă că Isus este Emanuel, Dumnezeu cu noi (cf. Mt 1,23).

(După L'Osservatore romano, 19 ianuarie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat