Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Conciliul al II-lea din Vatican înțelege angajarea ecumenică drept parte esențială a misiunii Bisericii

Fără căutarea unității credința ar renunța la ea însăși

De cardinal Kurt Koch, președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor

Anul Credinței, pe care ni-l dăruiește Papa Benedict al XVI-lea, se leagă strâns cu Conciliul al II-lea din Vatican nu numai dintr-un punct de vedere temporal, ci și al conținutului. De fapt, el a fost inaugurat în ziua comemorării deschiderii conciliului, care a avut loc în urmă cu cincizeci de ani, și este însuflețit de intenția de a-i actualiza principalele afirmații magisteriale, văzând în el punctul de referință decisiv pentru misiunea Bisericii și astăzi. În asta intră și angajarea ecumenică asumată de Biserica catolică, ce nu este o temă secundară a conciliului, ci una din prioritățile sale centrale, așa cum se citește deja în prima frază a decretului despre ecumenism: "promovarea refacerii unității între toți creștinii este unul din principalele țeluri ale sfântului conciliu ecumenic Vatican II" (Unitatis redintegratio, nr. 1).

Convingerea că ecumenismul a fost un important leitmotiv al conciliului și pentru reînnoirea Bisericii catolice a fost exprimată de Papa Paul al VI-lea deja la începutul celei de-a doua sesiuni a conciliului, în incisivul său discurs de deschidere, căruia consultantul de atunci Joseph Ratzinger îi recunoștea "un adevărat caracter ecumenic". Papa sublinia că apropierea ecumenică dintre creștini și Bisericile despărțite era unul dintre obiectivele centrale, sau drama spirituală, pentru care conciliul a fost convocat. Și în momentul promulgării decretului despre ecumenism, la sfârșitul sesiunii a treia a conciliului, el afirma în mod expres că acest decret explica și completa constituția dogmatică despre Biserică: "ea doctrina explicationibus completa". În felul acesta Papa Paul al VI-lea remarca în manieră incontestabilă că decretul despre ecumenism nu era nici un document aparte, nici nu putea fi considerat ca un document printre multe altele, ci se situa în cadrul întregului magisteriu conciliar și constituia rezultatul atenției îndreptate spre una dintre prioritățile centrale ale întregului conciliu.

În acest sens, constituția despre liturgia sacră menționează printre obiectivele conciliului acela de "a favoriza ceea ce poate să contribuie la unirea tuturor celor care cred în Cristos" (Sacrosanctum Concilium, nr. 1). Decretul despre activitatea misionară a Bisericii amintește că eforturile ecumenice se conjugă în mod puternic cu opera misionară, deoarece divizarea creștinilor este de prejudiciu pentru sfânta cauză a predicării Evangheliei și "îi împiedică pe mulți să îmbrățișeze credința" (Ad gentes, nr. 6). Este pătrunsă de angajarea ecumenică și întreaga constituție pastorală despre Biserică în lumea contemporană, așa cum reiese îndeosebi din paragrafele conclusive: "Gândul nostru se îndreaptă și către frații care nu trăiesc încă în deplină comuniune cu noi și către comunitățile lor; suntem totuși uniți cu ei prin mărturisirea Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și prin legătura iubirii" (Gaudium et spes, nr. 92). O legătură intimă există mai ales între decretul despre ecumenism și constituția dogmatică despre Biserică, în care se găsesc fundamentele de credință ale angajării ecumenice a Bisericii catolice. Ecumenismul este cu totul altceva decât o problemă de simplă politică eclezială sau o activitate pur pragmatică; el este, mai degrabă, intrinsec credinței însăși. De aceea, Anul Credinței ne cheamă și să actualizăm fundamentele de credință ale misiunii ecumenice a Bisericii și să le cimentăm din nou în fața unei situații ecumenice profund schimbate. Mă voi limita aici să amintesc cele două fundamente dogmatice principale ale ecumenismului enunțate de constituția dogmatică despre Biserică.

Fundamentul de importanță mai mare pe care se bazează legătura ecumenică existentă între Biserica catolică și creștinii necatolici se găsește în primul rând în legătura sacramentală a botezului, așa cum se citește în articolul 15 al Constituției dogmatice despre Biserică: "Cu aceia care, fiind botezați, poartă numele de creștini dar nu mărturisesc întreaga credință sau nu păstrează unitatea comuniunii sub conducerea urmașului lui Petru, Biserica se știe unită din mai multe puncte de vedere". Recunoașterea botezului ca legătură sacramentală de unitate între toți cei care prin intermediul său sunt renăscuți se bazează mai ales pe faptul că botezul îl unește pe cel botezat cu Cristos așa de intim încât cel botezat își află locuința sa în Isus Cristos și trăiește într-o întrepătrundere reciprocă, aproape mistică. Rezultă în mod direct că, prin trecerea existențială a celui botezat la Cristos, are loc și introducerea sa în Biserică drept Trup al lui Cristos. De fapt, faptul de a fi în Cristos ca dar al botezului este o realitate eclezială de bază: "a fi în Cristos" este sinonim cu "a fi în Trupul lui Cristos". Botezul este poarta de intrare în Biserică, așadar și în ecumenism. Botezul și recunoașterea reciprocă a botezului constituie fundamentul de credință al tuturor eforturilor ecumenice până acolo încât ecumenismul creștin este în mod esențial un ecumenism baptismal și se află sau cade tocmai cu acest fundament.

În al doilea rând, în lumina celor spuse mai sus, este coerent ca mai ales articolul 8 din constituția dogmatică despre Biserică să formuleze ceea ce este auto-înțelegerea Bisericii catolice în așa fel încât să includă în ea dimensiunea ecumenică. De fapt, atunci când Biserica lui Isus Cristos se spune că ea este realizată în Biserica catolică, în acest subsistit in este conținută în miez toată problema ecumenică. Mai precis, așa cum explică Papa Benedict al XVI-lea, această afirmație exprimă două lucruri: pe de o parte, se realizează o "concretizare puternică", în sensul că Biserica lui Isus Cristos nu este o idee platonică, ci există în istorie ca subiect concret și este realizată în Biserica catolică. Pe de altă parte, nu se exclude cu asta că și în afara acestei realizări istorice există o realitate eclezială; mai degrabă, se face loc "pluralului «Biserici» alături de singular".

Iată-ne în fața problemei centrale a dialogului ecumenic, care este aceea de a ști cum se raportează între ele pluralul - produs în istorie - Bisericilor și Comunităților ecleziale despărțite și singularul - la fel de legat de istorie - al unității Bisericii catolice. Această necesară clarificare ecleziologică încă nu a condus la un consens ecumenic satisfăcător, ci, dimpotrivă, a făcut evidentă o problemă și mai profundă. Deoarece diferitele ecleziologii comportă și concepte de ecumenism foarte diferite, adevărata dilemă a situației ecumenice de astăzi constă în faptul că nu mai suntem în acord cu privire la ceea ce înseamnă ecumenism și la ceea ce este obiectivul său. Adesea nu mai știm ce vrem în ecumenism și ce ar trebui să vrem. Acest lucru reprezintă o mare provocare. De fapt, nu mai suntem în acord cu privire la unde trebuie să ne conducă drumul nostru, riscăm să ne îndreptăm spre direcții diferite, trebuind apoi la sfârșit să constatăm că ne-am îndepărtat și mai mult unii de alții. Pentru a evita tocmai acest lucru, astăzi este indispensabil să reflectăm din nou asupra destinației pe care trebuie s-o aibă călătoria ecumenică în lumina credinței.

Faptul că această reflecție necesară asupra obiectivului comun al mișcării ecumenice este astăzi așa de dificil se datorează în mod fundamental spiritului pluralist și relativist al timpului postmodern, așa de larg răspândit și în creștinătate. Ideea cheie a postmodernității este aceea că nu putem și că nu trebuie să cercetăm cu gândirea dincolo de pluralitatea realităților, dacă nu vrem să fim bănuiți că ne îndreptăm spre o gândire totalitară; adică există convingerea că pluralitatea este unicul mod în care totalitatea realului ni se arată, dacă face asta vreodată. Acest refuzare a oricărei gândiri de unitate, în linie de principiu, a condus în mișcarea ecumenică la pierderea obiectivului comun și la un pluralism ecleziologic devenit de acum plauzibil pe larg, conform căruia orice căutare a unității - mai precis și în ecumenism - este privită cu suspiciune. Unitatea este văzută maxim ca o recunoaștere tolerantă a multiplicității și varietății, în care se consideră deja realizată o diversitate reconciliată. Ecumenismul creștin va putea să facă față acestei mari provocări numai dacă nu se va conforma paradigmei postmoderne, ci va ține trează și astăzi, cu tenacitate iubitoare, căutarea unității, pentru că fără căutarea unității, credința creștină ar renunța la ea însăși. Unitatea este și rămâne categoria fundamentală a credinței creștine, atât în Sfânta Scriptură cât și în tradiția Bisericii. Neunirea, despărțirea și dezbinarea sunt, pentru Sfânta Scriptură, consecințe ale păcatului, cărora le este contrapus mesajul răscumpărător al unei unități fundamentale, așa cum se spune în mod inegalabil în Scrisoarea către Efeseni: "Este un singur trup și un singur Duh, după cum ați și fost chemați la o singură speranță, aceea a chemării voastre. Este un singur Domn, o singură credință, un singur botez, un singur Dumnezeu și Tată al tuturor, care este peste toate, prin toți și în toți" (Ef 4,4-6). Constatarea că, la distanță de cincizeci de ani de la începutul conciliului, încă nu am obținut obiectivul ecumenic al unei unități în credință, ne-a făcut oricum să înțelegem tot mai mult că nu noi oamenii creăm unitatea și că nu putem defini nici forma ei și nici timpul în care se va realiza, ci putem doar s-o primim în dar.

În această privință, rugăciunea sacerdotală a lui Isus ni se prezintă ca un indicator util. De fapt, Isus nu a poruncit discipolilor săi unitatea, nici n-a pretins-o de la ei, ci s-a rugat pentru ea. Rugăciunea pentru unitate este și rămâne, așadar, și astăzi semnul distinctiv al oricărui efort ecumenic. Cu rugăciunea, exprimă convingerea noastră de credință că mișcarea ecumenică este operă a Duhului Sfânt, care a inițiat-o și că am demonstra că avem puțin credință dacă n-am crede că Duhul Sfânt o va și duce la împlinire: când, unde și cum va voi. Cel mai profund fundament de credință al unității creștine, adică magna charta a ecumenismului, ne este dăruită, așadar, în rugăciunea sacerdotală a lui Isus, cu care el invocă unitatea discipolilor de atunci pentru a-i îmbrățișa pe toți cei care, prin cuvântul lor, vor crede, așa cum afirmă în mod pregnant Papa Benedict al XVI-lea: "orizontul vast al comunității viitoare a credincioșilor se deschide prin generații, Biserica viitoare este inclusă în rugăciunea lui Isus. El invocă unitatea pentru viitorii discipoli". Deoarece în rugăciunea lui Isus sunt cuprinși și creștinii de astăzi, se proiectează și asupra lor lumina unității invocată de Isus și tocmai din rugăciunea sacerdotală a lui Isus putem înțelege cel mai bine în ce anume constă și trebuie să constea, la nivelul cel mai profund, angajarea ecumenică în lumina credinței: dacă unitatea discipolilor este prioritatea centrală a rugăciunii lui Isus, ecumenismul poate să fie numai o unire, din partea creștinilor, cu rugăciunea sa, însușindu-și dorința care se află mai mult la inima lui Isus însuși. Și dacă ecumenismul are un motiv și un fundament nu pur și simplu interpersonal și filantropic, ci realmente cristologic, atunci el nu va putea fi altceva decât participare la rugăciunea sacerdotală a lui Isus.

Isus însuși vrea să ne introducă în această rugăciune și vrea să ne arate drumul pe care, ca niște creștini despărțiți și ca Biserici despărțite, vom putea să ne apropiem tot mai mult unii de alții. A recunoaște în rugăciunea lui Isus locul cel mai interior al unității noastre și a intra tot mai profund în acest fundament de credință al angajării ecumenice este misiunea urgentă a timpului de astăzi pe care Anul Credinței ne cheamă să ne-o asumăm și s-o îndeplinim, amintindu-ne ceea ce este marea moștenire a Conciliului al II-lea din Vatican.

(După L'Osservatore romano, vineri 18 ianuarie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat