Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a II-a de peste an - C

"După cum se unește în căsătorie tânărul cu fecioara, la fel cel ce te-a zidit se va uni cu tine; și după cum mireasa este bucuria mirelui, la fel tu vei fi bucuria Dumnezeului tău" (Is 62,5)

Schimbarea apei în vin de la nunta din Cana Galileii este tot o Epifanie, tot o arătare și descoperire, căci - după ce a fost arătat ca mântuitor iudeilor și păgânilor la Crăciun și la vizita magilor la Betleem, prin cântarea de îngeri (cf. Lc 2,13) și printr-o stea luminoasă (cf. Mt 2,2.9); după ce la Botezul său în Iordan a fost prezentat de către Tatăl, în prezența Duhului Sfânt, drept Fiul său prea iubit în care își găsește toată desfătarea, pentru că a voit să devină Mântuitorul lumi (cf. Lc 3,22) - astăzi, prin minunea schimbării apei în vin de la nunta din Cana, pentru ca noi să credem în el și să-l urmăm (cf. In 2,11), Isus însuși ni se prezintă ca Mântuitor divin și Mire veșnic, care ne poate ferici atât pe pământ, cât și în împărăția sa.

În ziua de Rusalii, Petru spune că Isus a făcut trei feluri de acțiuni: minuni, semne și lucrări (cf. Fap 2,22). Prin toate acestea, Isus a împlinit lucrările Tatălui, lucrări au avut ca scop cunoașterea dumnezeirii și mântuirea noastră (cf. In 4,34; 5,20). Unele dintre minunile lui Isus, la Ioan, au căpătat sensul de semne. Diferența dintre minune și semn este că semnul are ceva în plus față de minune, are valoare profetică, este un adevăr care se aplică mereu. Isus schimbă mereu tristețea în bucurie, lipsa în belșug, banalul în important, boala în sănătate, moartea în viață.

Pentru că paradisul va fi o nuntă eternă cu el, Isus Cristos și-a început activitatea publică cu o nuntă (cf. In 2,1-12), și-a continuat activitatea vorbind despre o nuntă veșnică (cf. Mt 22,1-14), iar apoi și-a încheiat misiunea cu invitația la nuntă veșnică din paradis (cf. Ap 19,9), acolo unde nu va fi nici plâns, nici jale, nici durere, nici moarte, ci numai bucurie și pace (cf. Ap 21,4).

Cu ceva timp în urmă, mass-media internațională, a vorbit despre o nuntă de poveste, cu prinți și prințese, regi și regine, ce s-a făcut la Londra. Diana Spencer a devenit prințesa de Wales la numai 20 de ani. "Nunta de basm", cum a fost numită de mass-media de atunci, a avut loc în catedrala "Sfântul Paul" din Londra, la 29 iulie 1981, fiind urmărită în direct de 750 de milioane de telespectatori din lumea întreagă. Mireasa a purtat o rochie de 9.000 de lire, cu o trenă lungă de peste 8 metri și o diadema bătută cu nestemate. Fiecare sarcină i-a apropiat mult pe cei doi, așa cum avea să mărturisească ceva mai târziu prințesa de Wales. Cu toate acestea, căsnicia lor începuse deja sa se clatine, iar spre sfârșitul anului 1980 fiecare îl învinuia pe celălalt de șubrezirea legăturilor căsătoriei. Diana se plângea că nu mai suportă viața alături de Charles, pe care o compara cu o adevărată tortură. Divorțul a fost realizat în august 1996. Această "nuntă de basm" s-a dovedit a fi un eșec.

Am amintit de acest eveniment pentru că am voit să pun mai bine în lumină mesajul lecturilor de la sfânta Liturghie de astăzi. Lecturile de astăzi ne vorbesc în termeni nupțiali, ceea ce ne amintește nouă celor care formăm Biserica, că și noi am fost aleși dintre cei simpli și am fost înnobilați de Cristos (cf. 1Cor 1,26-28), pentru a fi mireasa lui pe veci (cf. Ef 5,27.32). Acum, mirele nostru Isus este înălțat la cer (cf. Mc 16,19), dar, după ce va termina de pregătit locurile noastre din cer, va veni să ne ia cu el în lăcașurile din casa Tatălui său ceresc (cf. In 14,2-3). Chiar dacă mirii sau miresele pământești își fac unii altora viața un calvar și chiar se abandonează unii pe alții, Cristos, pe toți cei care cred în el, i-a ales încă înainte de întemeierea lumii (cf. Ef 1,4) și i-a înnobilat pentru a se uni cu ei în la nunta veșnică, unde le va transforma viața, dintr-un calvar, într-o fericire eternă. Isus nici nu-și va părăsi mireasa și nici nu o va lăsa văduvă, pentru că el este împăratul cel iubitor și veșnic.

Iată ce ne spune însuși Domnul în prima lectură de astăzi: "După cum se unește în căsătorie tânărul cu fecioara, la fel cel ce te-a zidit se va uni cu tine, și după cum mireasa este bucuria mirelui, la fel tu vei fi bucuria Dumnezeului tău" (Is 62,2-5).

Ceea ce a fost profețit din Vechiul Testament și-a găsit împlinirea în Isus. Participând la o nuntă pământească, unde scoate o tânăra familie din necaz și fericește pe nuntași prin transformarea apei în vin, Isus își prefigurează nunta sa cu toți cei care vor crede în el.

Evanghelia după Ioan, în mod intenționat nu a redat numele celor doi miri, pentru ca noi să vedem în locul mirelui pe Cristos, iar în locul miresei pe unul fiecare dintre noi. Aleșii, credincioșii, vor nunti cu Isus în calitate de "mireasă fericită", pentru vecie, alături de Maica Domnului, de apostoli și de toți sfinții săi slujitori, care aici sunt simbolul și imaginea Bisericii credincioase.

Și, pentru că Tatăl atât de mult ne iubește (cf. In 3,16; 15,13), ne-a dăruit ca o arvună pentru nunta cu Fiul său din cer, prin Duhul Sfânt, multe și felurite daruri și carisme, pentru ca să nu ne îndoim niciodată de iubirea lui, dar și pentru ca prin aceste daruri și carisme să lucrăm în lume la creșterea numărului de aleși care vor deveni și ei mireasa slăvită a lui Cristos (cf. 1Cor 12,7). Iată lista darurilor și carismelor așa cum ne-a redat-o sfântul Paul în cea de-a doua lectură de astăzi: unuia îi este dat, prin Duhul, să vorbească despre înțelepciune; altuia să vorbească despre cunoștință; altuia credința; altuia darul tămăduirilor; altuia puterea să facă minuni; altuia prorocia; altuia deosebirea duhurilor; altuia felurite limbi; altuia tălmăcirea limbilor (cf. 1Cor 12,8-11).

La nunta noastră cu Isus, totul va fi nou: un mire nou, un pământ nou, un cer nou, o bucurie nouă, o cântare nouă, un vin nou, o viață nouă, căci cele vechi au trecut (cf. 2Cor 5,17).

Așa stând lucrurile, mulți sfinți și sfinte nu au mai voit să știe de nici un alt mire pământesc și, chiar dacă au fost căsătoriți, au trăit în continență, de dragul mirelui veșnic și iubitor, Isus.

Sfânta Agneza (+304) a fost o tânără înțeleaptă și foarte frumoasă și se trăgea dintr-o familie nobilă din Roma. Fiind cerută în căsătorie de fiul prefectului Romei, ea a răspuns: "Eu am deja un Mire și el m-a ales înaintea ta. Ar fi o ofensă adusă Mirelui dacă aș aștepta pe un altul care să mă iubească. Cristos este mai frumos decât soarele și decât luna și este domn peste cer și pământ. Cu inelul său a făcut să fiu a lui și a pus pe capul meu coroana de mireasă". Aceste cuvinte au făcut să îi fie tăiat capul.

Sfântul Grigorie de Tours (538-594), în lucrarea sa Historia Francorum, XLII, apoi mai târziu scriitorul Guerrier de Dumast (1796-1883), în poemul "Mormântul celor doi soți îndrăgostiți din Clermont" (1836), ne spun că în Clermont, Franța, au trăit doi soți creștini, cunoscuți de toți ca "cei doi soți îndrăgostiți", este vorba despre senatorul Injurieux și soția sa, Scholastica. Deși erau căsătoriți, deși se iubeau mult, de dragul mirelui, Cristos, au ales să trăiască în continență viața lor de familie. Scholastica a murit cea dintâi. La punerea în mormânt a soției sale, Injurieux, stând în picioare lângă sicriu, s-a rugat astfel în fața tuturor: "Îți mulțumesc, Doamne, pentru că mi-ai dăruit această comoară de femeie; acum ți-o întorc castă în mâinile tale nepătate, așa cum mi-ai dăruit-o"! Când Injurieux a murit, a fost înmormântat lângă soția sa, și așa sunt și astăzi.

Dar să nu credem că numai cei care nu se căsătoresc sau numai cei care trăiesc în continență în viața de familie vor fi mireasa lui Cristos. Este adevărat că ei vor fi cei dintâi, dar nu și singurii. Isus, la nunta din Cana Galileii, a binecuvântat și sfințit căsătoria, pe care a transformat-o din simplu contract, cum ajunsese din cauza împietrii inimii oamenilor (cf. Mc 10,5), în "taină mare" (cf. Ef 5,32); astfel toți soții care vor crede în el vor deveni miresele sale în veșnicie. Ba mai mult, pentru cei credincioși, el a mai transformat, odată cu apa în vin, și necazul în bucurie, lipsa în abundență, viața nefericită în viață fericită, moartea în viață.

Schimbarea apei în vin de la nunta din Cana Galileii, ne arată că Dumnezeu are un proiect de mântuire care cuprinde întreaga lume. Profetic, Dumnezeu ne spune, prin Isus, că dorința lui este ca toți oamenii din această lume să fie umpluți de belșugul darurilor sale cerești.

Evanghelia de astăzi vorbește despre șase vase de piatră folosite pentru curățirile rituale. Numărul șase este în Biblie este un număr care reprezintă omul sau omenirea (cf. Ap 13,18).

Șase vase de piatră pentru curățirile rituale de păcat, reprezintă aici toată omenirea căzută în păcat. Și când Isus spune că aceste vase să fie umplute până sus, el vrea să spună că Dumnezeu nu vrea să se piardă nici un om de pe fața pământului și ca toți să ajungă la mântuire (cf. 2Pt 3,9).

Tot legat de vasele de apă pentru curățire și de schimbarea acestei ape de curățire în vin, trebuie să spunem că, la nunta din Cana, Isus a anunțat trecerea de la purificările ineficiente ale Vechiului Testament la curățirea cea nouă și eficientă în sângele său vărsat pentru noi la jertfa de pe cruce. De aceea, aici, vinul este simbolul sângelui și al Euharistiei.

Prin belșugul de vin de la nunta din Cana, Isus a prefigurat belșugul de bucurie pregătit pentru toți cei care îl vor urma, cât și belșugul de sânge pe care avea să-l verse pentru mântuirea miresei sale. La Cina cea de Taină, Isus a voit ca, după jertfa crucii, trupul său să continue să fie frânt și sângele său să continue să fie vărsat în jertfa sfintei Liturghii (cf. 1Cor 11,24-26), spre mântuirea, curățirea, hrănirea și fericirea miresei lui (cf. 2Cor 11,2).

Isus a dat vin din belșug la toți nuntașii. Chiar Fiul Risipitor, după ce a stat cu porcii, când și-a venit în fire, a avut parte de un ospăț de nuntă. Și noi, dacă ne vom întoarce la Dumnezeu, vom intra la același ospăț veșnic (cf. Lc 15,21-24).

Ceea ce nu mai trebuie să uităm astăzi este și faptul că diavolul și lumea dau un surogat de fericire la început, ca să ne poată pierde. Dar Isus dă fericirea sa deplină și veșnică la sfârșit.

Dacă Dumnezeu are belșug de pâine, de vin și de bucurie pentru toate familiile binecuvântate de el și pentru toate miresele sale, chiar și pentru argați (cf. Lc 15,17), atunci el are și pentru toți oamenii care se întorc la el, belșug de iertare, chiar dacă au fost la porci (cf. Lc 15,15), și chiar dacă au venit dintre păgâni (cf. Mt 15,27); căci iată ce spune Domnul: "De ar fi păcatele voastre cum e cârmâzul, se vor face albe ca zăpada; și de vor fi roșii ca purpura, se vor face curate ca lâna" (Is 1,18).

Dumnezeu ne iubește și dorește ca toți să ne curățim de păcate, să ne convertim, să lucrăm cu darurile și carismele lui, că se devenim miresele lui Isus.

Sofia Lyons Burke (1848-1924), din Detroit, SUA, s-a născut din părinți certați cu legea. La vârsta de 6 ani fura deja din buzunare și a devenit expertă în pungășii, încât a fost supranumită "Regina pungașilor". Șeful poliției din New York, care o cunoștea, căci fusese arestată în nenumărate rânduri, spunea că ea este atât de viciată, încât nu mai crede că se mai poate îndrepta. Dar, într-o zi, prin cuvântul unui om bun, ea a fost atinsă de harul lui Dumnezeu și s-a convertit; apoi a trăit o viață cinstită timp de 40 de ani, viață închinată ajutorării și salvării altora asemenea ei.

Să sporim mereu în iubire față de Isus, să lucrăm mereu cu darurile și carismele primite de la el printre semenii noștri și să ne întărim zilnic prin cuvintele unui frumos adagiu creștin: "Mai este loc la nunta ta, unde doresc și mult aș vrea, să fiu chemat de tine Isus și să ne bucurăm în mod nespus".

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat