Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Botezul Domnului

Tatăl și Duhul Sfânt ni l-au arătat astăzi pe Isus, ca pe adevărata și unica "fântână a tinereții și a vieții veșnice".

Sărbătoarea Botezului Domnului este o nouă Epifanie, o nouă arătare și o nouă descoperire a lui Isus ca Mântuitor al lumii. Botezul lui Isus în râul Iordan ne dezvăluie, prin semne minunate, taina noii noastre curățiri și taina nașterii din nou; Botezului Domnului ne descoperă că Isus, în care de la început era viața (cf. In 1,4), este singura cale spre viața veșnică (cf. In 14,6) și singura "fântână a tinereții și a vieții veșnice", lăsată nouă de Tatăl și de Duhul Sfânt; la Botezul Domnului, Tatăl ne descoperă că Isus este Fiul său preaiubit, de care trebuie să asculte toți cei care doresc înfierea (cf. Lc 3,22; Rom 8,19-20).

De aceea, Isus, în templul din Ierusalim, a strigat către toți oamenii întregului pământ: "Dacă însetează cineva, să vină la mine și să bea. Cine crede în mine, din inima lui vor curge izvoare de apă vie" (In 7,37-38); "Veniți și scoateți apă cu bucurie din izvoarele mântuirii" (Is 12,3); "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28)

Cred că fiecare om și-ar dori să găsească un remediu universal pentru orice problemă a vieții sale: remediu pentru oboseală, remediu pentru boală, remediu pentru suferință, și chiar remediu pentru moarte. De exemplu să găsească, după visul celor din vechime, o fântână cu apă miraculoasă sau o mană ascunsă, care, folosite, să-l facă pe om să scape de orice durere și necaz.

Un poet latin din perioada republicană, Gaius Valerius Catullus (84 î.Cr. - 54 î.Cr.), a scris un poem numit "Fântâna lui Iuventiu"; dar și mulți alți poeții din vechime au vorbit și au cântat mult o așa-zisă "fântână a tinereții și a vieții veșnice". Ei spuneau că bătrânii sau bolnavii care s-ar fi spălat cu apa acestei fântâni sau ar fi băut din ea, ar fi întinerit și s-ar fi vindecat de orice boală; zbârciturile de pe față și leziunile le-ar fi dispărut; mâinile și picioarele slăbite li s-au fi întărit; ochii stinși și-ar fi recăpătat lumina; iar cei aproape de moarte s-ar fi aprins iarăși de viață.

Și ceea ce pare interesant este faptul că unii oameni, chiar dintre cei moderni, afirmă că această "fântâna tinereții și a vieții veșnice" ar exista cu adevărat undeva pe pământ. Unii spun că această "fântână" ar exista în Bahamas; alții spun că ar exista în Insula Paștelui; americanii cred că au descoperit-o într-o peșteră din Texas, unde liliecii trăiesc foarte mult; alți americani cred că s-ar afla în Florida, pe locul orașului mitic, Beimeni; poveștile noastre românești spun că fântâna tinereții ar exista într-un loc secret de la noi în țară, căci Harap Alb, din povestea lui Ion Creangă (1837-1889), ar fost readus la viață cu apa vie a acestei fântâni...

Dar toate acestea nu au fost și nu sunt decât visuri și căutări care exprimă dorul omului din toate timpurile după tinerețea și viața veșnică, pierdute prin păcat.

Isus singur este cel care împlinit și împlinește încă acest vis și această căutare milenară a omului, pentru că el este Fiul Dumnezeului celui viu și posedă plinătatea Duhului vieții. Isus, preluând simbolurile apei din Vechiul Testament, a spus femeii de la fântâna lui Iacob și prin ea tuturor oamenilor de pe pământ: " Oricui bea din apa aceasta îi va fi sete din nou, dar pentru cel care bea apa pe care i-o voi da eu va deveni în el izvor de apă care țâșnește spre viața veșnică" (cf. In 4,13-14). Isus, pentru darul "apei vii" și pentru deschiderea "izvoarelor mântuirii" (Is 12,3) de la botezul său în Iordan, a fost proclamat de Tatăl, în prezența Duhului Sfânt, drept "Fiul său prea iubit în care își găsește toată bucuria" (cf. Lc 3,22).

Numai credința este poarta de intrare spre "izvoarele mântuirii" (cf. Is 12,3) și spre apele vieții ale râurilor divine care redau tinerețea sufletească și viața veșnică, care ne vin de la Tatăl și de la Duhul Sfânt, prin Isus Cristos (cf. Mc 16,16).

Pe baza învățăturii lui Isus, Biserica primară a stabilit o ordine în care ne putem apropia, cu viața Scripturilor (cf. In 5,39), de "izvoarele mântuirii", de apele dătătoare de tinerețe și viață veșnică, de cele șapte sacramente. Iar ordinea este aceasta: Botezul, Mirul și Euharistia. Urmând apoi și toate celelalte sacramente. De aceea, primele trei sacramente au fost numite și "sacramente de inițiere pe calea vieții veșnice".

Cu Botezul se începe pentru noi taina noii curățiri (cf. Rugăciunea Prefața Botezul Domnului) sau taina "nașterii din nou" (In 3,7); naștere din nou care trebuie să fie hrănită continuu de cuvântul lui Dumnezeu și de celelalte taine; naștere din nou care începe la Botez și se termină la sfârșitul vieții pământești. Toți cei care, prin Botez, au intrat în aceste ape minunate ale tinereții și ale vieții veșnice, care izvorăsc din Isus, chiar dacă vor muri, plătind prețul păcatului lor (cf. Rom 6,23), într-o zi vor învia și vor trăi veșnic fericiți împreună cu Isus (cf. In 11,25; Rom 6, 4).

Cu Mirul se începe reprimirea Duhului Sfânt ce a fost alungat din noi odată cu primul păcat. Cu Mirul se începe reprimirea Duhului vieții care ne transformă întreaga ființă într-un templu al lui Dumnezeu (cf. 1Cor 3,16) și care ne va învia și pe noi ca și pe Isus (cf. Rom 8,11).

Cu Euharistia se începe acceptarea noastră la Pomul Vieții (cf. Gen 3,24). Cu Euharistia se începe hrănirea noastră cu trupul și sângele lui Isus, spre viață veșnică (cf. In 6,54). Cu Euharistia se începe hrănirea noastră cu acea hrană divină și ascunsă pe care oamenii dinainte de Cristos o visau și o numeau "ambrozia și nectarul tinereții și vieții veșnice". Cu Euharistia se începe hrănirea noastră cu medicamentul divin al nemuririi (cf. In 6, 54), cu "taina din veac ascunsă și de îngeri neștiută, dar acum descoperită nouă" (cf. Rom 16,25; Col 1,26).

După ce Dumnezeu ne-a pregătit prin Isus și Duhul Sfânt, adevărata fântână a tinereții în Botez, adevăratul Duh care ne redă viața în Mir și adevăratul pom al vieții în Euharistie, acum el ne cheamă zilnic în cadrul sfintei Liturghii să venim și să primim stropirea cu apă în amintirea Botezului; să primim lucrarea transformatoare a Duhului Sfânt care se vede bine la Prefacere; și să mâncăm din Pomul care dă viața veșnică, în sfânta Împărtășanie (cf. 1Cor 11,24-25). Oare vom putea refuza un dar așa de mare? Oare vom putea supăra un așa de bun binefăcător?

Dacă atunci când era rău pentru noi ca să mâncăm din Pomul vieții veșnice, ne opreau îngerii lui Dumnezeu, ca să nu rămânem veșnic nefericiți (cf. Gen 3,24), acum când e fericit pentru noi să mâncăm și să bem cele ce ne sunt spre noblețe, spre viață și spre bucurie veșnică, ne oprește satana. (cf. 1Pt 5, 8)

În altă ordine de idei, ne amintim de ceea ce ne spune sfântul Ioan: "Isus Cristos este cel care vine prin apă și sânge. Nu numai prin apă, ci prin apă și sânge" (1In 5,6). Asta vrea să ne spună că lui Isus, pentru a ne deschide cele șapte sacramente, cele șapte izvoare de har care redau tinerețea și fericirea veșnică, pierdute de noi prin păcat, nu i-a fost suficient pentru a ne mântui numai să întemeieze botezul și celelalte sacramente: dar i-a mai trebuit și să se nască din "femeie" și să ia asupra sa trupul nostru (Gal 4,4); i-a mai trebuit ca, înainte de Botezul său în Iordan, să ia asupra sa și păcatele noastre (cf. In 1,29); i-a mai trebuit, ca înainte de patimile sale, să se împovăreze și cu suferințele noastre (cf. Is 53,4-5); i-a mai trebuit ca să ia crucea și să moară în locul nostru (cf. Rom 5,8), i-a mai trebuit ca, la înviere sa, să ne învie și pe noi din moarte și păcat (cf. 1Pt 1,3), i-a mai trebuit ca, prin înălțare și glorificare la dreapta Tatălui, să ne așeze și pe noi într-o stare mai bună ca la început (cf. Mc 16,19).

Abia după ce Isus a fost răstignit pe cruce, abia după ce Isus a murit și din coasta sa deschisă a țâșnit apă și sânge (cf. In 19,34); abia atunci s-au împlinit toate cele profețite; abia atunci am putut scoate apa vie din "izvoarele mântuirii" (Is 12,3).

Deci deschiderea izvoarelor tinereții și vieții veșnice, deschiderea izvoarelor mântuirii l-au costat pe Isus dezbrăcarea de slavă, asumarea slăbiciunilor și păcatelor noastre, umilința crucii și durerile morții. De aceea, înainte de a comite orice păcat, ar trebui să ne gândim la toate acestea.

Dar Isus nu este pentru noi numai o simplă fântână miraculoasă sau o simplă hrană cerească, care din bătrâni, ne face tineri, care, din bolnavi, ne face sănătoși, care, din morți, ne face vii. El este cu mult mai mult. Isus este pentru noi și cel care ne înnobilează și ne schimbă statutul. Adică Isus este cel care, din sclavii satanei și ai morții, ne face liberi și vii; care, din fii ai pierzării, ne face fii ai lui Dumnezeu; care, din condamnați ai iadului, ne face moștenitori ai Împărăției Cerurilor; care, din unelte ale satanei, ne face frați cu Isus; care, din vase de necurăție, ne face temple ale Duhului Sfânt.

La ce ne-ar fi folosit să găsim pe Isus, "fântâna tinereții și vieții veșnice", dacă am fi rămas veșnic sclavii satanei și nefericiți fii ai întunericului? Abia acum înțelegem de ce Dumnezeu, în Paradis, după păcat, nu le-a permis primilor noștri părinți să mănânce din Pomul vieții veșnice. El i-a oprit de la Pomul Vieții Veșnice, pentru ca ei și urmașii lor, să nu rămână veșnic nefericiți și sclavii satanei (cf. Gen 3, 24).

Cu acest mesaj al mântuirii Dumnezeu ne mângâie în prima lectură de astăzi: "Mângâiați, mângâiați pe poporul meu, zice Dumnezeu. Vorbiți de bine Ierusalimului și strigați-i că robia lui s-a sfârșit, că nelegiuirea lui a fost ispășită" (Is 40,1-2).

Cu un mesaj asemănător ne mângâie Dumnezeu și în lectura a doua, prin gura sfântului Paul: "Dumnezeu ne-a mântuit, nu pentru faptele făcute de noi, ci pentru îndurarea lui, prin spălarea nașterii din nou și prin înnoirea făcută de Duhul Sfânt" (Tit 3,5).

Și chiar dacă satana ar reuși să ne înșele din nou, ca prin păcate să ne facă să cădem iarăși sub puterea sa și a morții, chiar dacă satana ar reuși să ne înșele ca din nou să ne întoarcem la mocirla păcatului și la ceea ce am scuipat odată (cf. 2Pt 2,22), Dumnezeu ne-a mai pregătit încă un Botez prin care o putem lua de la început; iar acest nou botez prin care o putem lua de la început ori de câte ori am căzut, prin care ni se oferă o nouă șansă în fiecare zi, este botezul lacrimilor de căință de la Spovadă. Iar când noi vom merge, plini de căință și hotărâre, să ne mărturisim păcatele, chiar în fiecare zi, ca sfinții: sfântul Vincențiu Ferreri (1350-1419); sfântul Carol Boromeu (1538-1584); sfântul Ignațiu de Loyola (1491-1556); sfântul Ludovic Bertrand (1526-1580); sfântul Andrei Avelino (1521-1608); sau chiar și de două ori într-o zi ca sfântul Leonard de Porto Mauritio (1676-1751), Dumnezeu care este credincios și drept, ne va ierta și ne va curăți de orice nelegiuire" (1In 1,9) și ne va face iarăși vrednici de Isus, "fântâna tinereții și vieții noastre veșnic fericite".

Într-o localitate trăia un tânăr cunoscut de toți ca un om rău și periculos. Însă după un timp a venit cu păcatele sale și cu lacrimi de căință la Dumnezeu, care i-a dat iertarea și a început să lucreze în viața lui; de atunci oamenii au început să-l cunoască ca pe un om bun și credincios.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat