Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Sub semnul dumnezeirii. Mihai Eminescu

Moto: Papa Ioan-Paul II, întrebat dacă ar fi să aleagă din Biblie un singur cuvânt reprezentativ, a răspuns: "Adevărul".

"Adevăru-n neclintire / N-are timp și n-are goluri"- versurile acestea1 aparțin poetului nostru național, Mihail Eminescu2 (5/15 ianuarie 1850 - 15 iunie 1889), a cărui zi de naștere o aniversăm în această perioadă.

Viața sa întreagă a stat sub semnul dumnezeirii. Dacă afirmația poate să pară ciudată unora, să ne amintim că Dumnezeu este cel frumos și bun, iar opera a lui Mihai Eminescu poate fi înțeleasă ca năzuință și iubire a tot ceea ce e frumos și bun, drept și adevărat în sufletul omenesc și în istoria existenței sale. Înverșunarea cu care se urmărea denigrarea omului Eminescu și minimalizarea operei sale (de către contemporanii săi și nu numai), a făcut ca aspectele esențiale ale operei sale să rămână ascunse sau când acest lucru nu a fost posibil, să fie considerate "împrumuturi" din literatura străină, scrieri "la comandă" pentru o retribuție de ziarist sau reduse la moda "romantică" a vremii. Și totuși, el se considera înainte de toate, filosof: "Mihai Eminescu filozof'', așa semna, la 29 mai 1870, în albumul Asociației "România''. Și dacă nu este nici locul, nici timpul să insistăm asupra aspectelor filosofice ale operei sale, totuși la această aniversare ne putem opri măcar asupra celor două versuri de mai sus - fiindcă se referă la adevărul absolut, atribut al divinității.

Adevărul absolut "nu are timp": adevărul absolut fiind atributul lui Dumnezeu, există odată cu Dumnezeu, deci înainte de timp (timpul a apărut odată cu Creația), în afară de timp, dar și în timp, așa cum Dumnezeu este imanent și transcendent Creației. Deși este monolit ("nu are goluri"), adevărul absolut poate fi sesizat în Creație, deci în timp, doar sub forma unor fragmente schimbătoare, așa cum lumina cade asupra fațetelor unui cristal pe care nu-l putem vedea în întregime. Și chiar dacă aceste străfulgerări par contradictorii pentru noi, tocmai fiindcă nu putem sesiza în întregime adevărul absolut, fiecare reprezintă un autentic fragment al adevărului divin. În "Archaeus", poetul considera că "Orice-a gândit un om singur, fără s-o fi citit sau s-o fi auzit de la alții, cuprinde o sămânță de adevăr". Sfântul Toma de Aquino în Summa I.16.1, afirma: "Veritas est ad?quatio intellectus et rei", iar omul are capacitatea de a sesiza esența și existența lucrurilor fiindcă inteligența sa posedă un element non-material, spiritual, deși unele elemente educaționale pot interfera cu acesta. Eminescu îl întâlnește aici pe sfântul Toma de Aquino. Adevărul absolut în totalitatea sa, lipsit de contradicții aparente, poate fi sesizat numai atunci când noi înșine vom vedea fața lui Dumnezeu. Altfel spus, Adevărul absolut este unul și același, imanent și transcendent, dar ceea ce diferă este numai capacitatea noastră de a-l percepe.

Trăim, psihic, fie în trecut, fie ne proiectăm in viitor, dar sesizam foarte rar prezentul ca atare, clipa de față. Or singura posibilitate pe care o avem de a percepe imaginea adevărului absolut este tocmai inserția în prezent, fiindcă Dumnezeu există într-o dimensiune imuabila ("Adevăru-n neclintire") pe care intelectul uman o percepe drept prezent etern: Priveliștile sclipitoare,/Ce-n repezi șiruri se diștern,/Repaosă nestrămutate/Sub raza gândului etern ("Cu mâne zilele-ți adaogi"). Trăind într-un timp "circular"3, noi putem avea (prin inserția în prezent) nu numai perspectiva noastră asupra prezentului etern, ci și implicit asupra adevărului absolut. În acest moment se descoperă în suflet întreaga comoară a divinității4, Dumnezeu însuși.

Comoara aceasta din sufletul nostru, imaginea lui Dumnezeu imanent și transcendent, ne-o dăruie pentru totdeauna poezia lui Mihail Eminescu. Ea are forma crucii: pe verticală unește aspectul imanent-transcendent al divinității, iar pe orizontală, pe fiecare dintre noi, care, generații de-a rândul, suntem în căutarea a ceea ce reprezintă esența și condiția existenței noastre: Dumnezeu.

De aceea, așa cum spunea poetul de peste Prut, Grigore Vieru, să ne smerim adânc ca să-l putem atinge pe Eminescu. Și cum nimic în cercul timpului nu e întâmplător, tot în această perioadă comemorăm și trecerea în prezentul etern a lui Grigore Vieru. A suferit un accident rutier grav în noaptea de 15/16 ianuarie 2009, întorcându-se de la manifestarea de omagiere a lui Mihai Eminescu și a trecut la cer două zile mai târziu. Cel care ne ruga să reaprindem "candela-n căscioare" fiindcă "se întoarce acasă Dumnezeu", a îmbrăcat umilința pe care numai cei cu adevărat mari o pot avea, ca să-și poată împlini visul: întoarcerea acasă: Dacă visul unora a fost să ajungă în cosmos, eu viața întreagă am visat să trec Prutul, scria poetul.

Grigore Vieru și-a ales ca epitaf: "Sunt iarbă. Mai simplu nu pot fi". Și astfel, copil în inima lui și iarbă în fața oamenilor, ignorată și călcată în picioare de toți, s-a întors la Tata, acolo unde lumina dăinuie în lumină, alături de fratele său de suflet, Mihail Eminescu.

Dr. Ecaterina Hanganu

Note
1 Variantă a "Glossei" publicată postum în ediția Perpessicius.
2 Controversele au început chiar cu numele său: în registrul parohial este trecut "Mihail" și nu "Mihai" și aveau să continue cu întreaga sa viață, inclusiv cu înscenările de natură politic-naționalistă cărora le-a căzut în cele din urmă victimă.
3 "Se pare cum că alte valuri / Cobor mereu pe-același vad, / Se pare cum că-i altă toamnă, / Ci-n veci aceleași frunze cad"("Cu mâne zilele-ți adaogi")
4 "De-aceea zboare anu-acesta / Și se cufunde în trecut, / Tu ai ș-acum comoara-ntreagă / Ce-n suflet pururi ai avut" (ibid.).


 

lecturi: 97.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat