Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Curajoși pe cale

De Inos Biffi

Evenimentul Fiului lui Dumnezeu care devine om - misterul, cum îl numește Paul - este destinat manifestării: trebuie să devină veste și epifanie, pentru că Isus este în mod absolut unicul Mântuitor al tuturor. Nu există alte căi de răscumpărare. Cristos este "lumină spre luminarea neamurilor". Asupra Israelului, care-l personifică pe Mesia, strălucește gloria Domnului și Isaia poate să spună: "Popoarele se vor îndrepta spre lumina ta și regii spre strălucirea aurorei tale". Evanghelistul Matei vede în venirea magilor din Răsărit adeverirea apariției Luminii lui Mesia dincolo de granițele Israelului și începutul adorației universale și al proclamării gloriei Domnului.

Am vrea să știm mai mult despre această venire laborioasă și neașteptată a magilor, curajoși și în aparență naivi, care dintr-o dată se arată, pentru ca imediat să se îndepărteze și să dispară pe drumul de întoarcere în țara lor. Ne-ar plăcea să le cunoaștem proveniența și identitatea, să știm ce înseamnă steaua, așa de docilă și binevoitoare, apărută în ochii lor și apoi liniștită și inteligentă conducătoare și însoțitoare de drum. Și, iarăși, am dori să cunoaștem natura și sensul acestor daruri scoase din desagile lor.

Însă evanghelistul nu-și imaginează deloc să ne satisfacă în aceste curiozități ale noastre, așa cum ne lasă cu întrebările noastre referitoare la conținuturile istorice precise ale acelei veniri. El intenționează să ne ilustreze un mesaj: când se naște Isus se aprinde o stea care este o chemare tăcută și irezistibilă a unor oameni de departe dar disponibili și atenți la Cristos: "Am văzut steaua lui la răsărit și am venit să ne închinăm lui".

Acum Biserica e aceea care aprinde steaua lui Cristos, devine vocație prin vestirea sa și prin însăși viața sa, pe care le predică tuturor oamenilor, pentru ca toți - așa cum este spus de către Paul efesenilor - să ia parte la aceeași moștenire, să formeze același trup și să participe la promisiune prin intermediul Evangheliei. Faptul de a fi misionară nu este una din caracteristicile Bisericii, ci este însăși definiția ei. Dacă Biserica este pasionată de Domnul, mântuitorul unic și de neînlocuit al lumii nu poate să renunțe ca să-l reveleze. Ar fi un ecumenism fals și nefast acela care ar nivela orice religie pe același plan, sau ar considera că evanghelizarea făcută de Biserică lezează conștiințele sau ofensează exprimările religioase ale popoarelor. Evanghelia, care este pentru toți eliberatoare în mod obiectiv, nu trebuie niciodată impusă în nici o formă nimănui. Însă acest lucru nu face Biserica nici inertă, nici indiferentă: de altfel, ea însăși provine fie din ebraism, care cu apostolii s-a împlinit în recunoașterea lui Isus din Nazaret, Fiu al lui Dumnezeu, fie din păgânism, adică din "neamurile chemate în Cristos Isus".

În același mod ar fi un ecumenism inacceptabil acela care ar face să coincidă între ele diferitele Biserici sau comunități creștine; nici această inacceptabilitate nu echivalează cu aroganța pentru Biserica catolică: în schimb ea exprimă dedicarea sa pentru ca vestirea și originalitatea lui Cristos să nu piardă nimic din trăsăturile voite de el. Biserica nu se prezintă ostentativ pe ea însăși, ci pe Isus Cristos în integralitatea sa. O indiferență în această privință ar fi pur și simplu dezinteres față de Domnul. Astăzi se vorbește mult despre înculturarea Evangheliei, însă ea ar fi vătămătoare dacă ar comporta o dizolvare sau o încețoșare a originalității și a necesității lui Isus Cristos, care trebuie să iască în evidență în formularea credinței, în limbaj, în liturgie și în semnele sale. Uneori se uită că nici un om și nici o cultură nu sunt dispensați de convertire și de adeziunea la evenimentul precis și concret al lui Isus Cristos. Se întâmplă ca unii păstori nechibzuiți, în fond puțin încrezători în Cristos, să creeze rătăciri în credincioși și încurcătură în credința lor printr-un concordism până la urmă ușor și neangajat.

Drumul magilor pentru adorarea regelui iudeilor nu găsește facilitare și obstacole și în mod straniu din partea celui care ar trebui să fie în slujba acestui rege. Irod - noul faraon persecutor - este tulburat de întrebarea acelor magi: el își imaginează că regalitatea căutată pentru adorare este o regalitate din lumea aceasta, concurențială cu a sa. Cu Irod este cuprins de tulburare întreg Ierusalimul și referitor la arhierei și cărturari: cunosc Scripturile și știu, dar nu recunosc.

Matei prefigurează astfel drama respingerii lui Isus care într-o zi se va consuma chiar la Ierusalim. Căutarea lui Cristos, primirea vocației, într-un cuvânt credința, nu sunt niciodată ușoare și pașnice. Cer mereu o decizie curajoasă a libertății, care atinge interiorul conștiinței, unde Evanghelia se înscrie și devine lumină și atracție, fără să fie constrângere. Pentru a completa discursul amintit mai sus despre misiune trebuie adăugat că - pe căile pe care Dumnezeu le cunoaște și pe care nu este obligate să ni le reveleze - în conștiința fiecărui om se aprind semnele lui Dumnezeu, care cer consens și convertire, alegere și dezlipire, pentru că nici un om - care din veșnicie este predestinat în Cristos - nu este abandonat sieși de Tatăl, propriului întuneric natural și propriilor imposibilități și nenorociri. Dumnezeu nu iubește în mod parțial: fiecare om se naște prevenit de iubirea imensă a Tatălui. Va reveni credincioșilor să predice cum această iubire a luat formă istorică în Isus.

Predica sfântul Bernard: "Priviți și vedeți ce vedere pătrunzătoare are credința; analizați cu multă atenție ce ochi pătrunzător are cel care-l recunoaște pe Fiul lui Dumnezeu în timp ce suge laptele, cel care-l recunoaște atârnat de o cruce și muribund. Tâlharul îl mărturisește pe lemn, magii în stea; acela pironit cu cuie, aceștia înfășat în scutece. Nu vă deranjează, magilor, locuința umilă din grajd, leagănul sărac din iesle? Nu vă scandalizează prezența unei sărmane mame, nici copilăria unui prunc care suge lapte?".

Probabil că Isus nu mai era atunci într-un grajd, dar cu siguranță nu se afla într-un palat. Există mereu disproporție între ceea ce credința vede imediat și ceea ce crede cu încredere.

Matei spune despre magi că revăzând steaua "au fost cuprinși de o bucurie foarte mare". Credința, care încă așteaptă și dorește viziunea beatifică, știe să facă să se preguste bucuria de care este pătrunsă Evanghelia: o bucurie interioară, dincolo de tulburare, capabilă să domine desele vicisitudini dureroase cu certitudinea speranței în Providență. Este bucuria mesianică, ce începe aici pe pământ și care în mod straniu poate conviețui cu pătimirea. Tereza de Lisieux are această reflecție singulară despre stea: "Uneori, când cerul este acoperit cu nori, seara fără lumini este tristă pentru Isus, în umbră. Pentru a-l îmbucura pe Pruncul Isus, fă-te arzător de lumină, strălucește cu toate virtuțile tale, ca o stea".

(După L'Osservatore romano, duminică 6 ianuarie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat