Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Pentru o recitire a constituției "Dei Verbum"

I-a plăcut lui Dumnezeu să se reveleze pe sine însuși

Poezia și adevărul celui mai frumos și angajant document al Conciliului al II-lea din Vatican

De Rino Fisichella

A reflecta asupra lui Dei Verbum echivalează de fapt cu a reparcurge întreaga istorie a Conciliului al II-lea din Vatican. Constituția dogmatică a fost obiect al dezbaterilor părinților conciliari încă din primele șase luni ale conciliului, a însoțit lucrările timp de trei ani succesivi și a fost aprobată aproape în unanimitate la încheierea adunării la 18 noiembrie 1965. Desigur, nu mi-e teamă să afirm că suntem în fața celui mai frumos și mai angajant document al conciliului. Mai frumos, pentru că a știut să conjuge adevărul dogmatic, cu limbajul său precis și adesea mai puțin înclinat să se lase tradus în plasticitatea imaginilor cu expresii de poezie înaltă. Mai angajant, pentru că multe din conținuturile sale ajung, după secole de dezbatere teologică, la o elaborare clară a lor care evidențiază progresul dogmatic făcut.

Revelația, care constituie fundamentul și inima credinței creștine, regăsea în sfârșit locul său central în viața Bisericii. Primele cuvinte cu care se deschide documentul, citând textul din Prima Scrisoare a lui Ioan, fac să se perceapă imediat că este vorba despre o experiență constitutivă și vie. Adică exigența de a comunica întâlnirea reală cu Isus Cristos Fiul lui Dumnezeu care cheamă la comuniunea de viață cu Treimea, inimă și fundament al credinței. Dei Verbum exprimă nemijlocit noutatea extraordinară care se împlinește în istoria oamenilor. "Cuvântul lui Dumnezeu" nu se înțelege aici ca o vorbire generică a Tatălui, ci atestă evenimentul definitiv al intervenției sale în istorie: misterul întrupării Fiului. El este Cuvântul care din totdeauna este rostit și care acum devine și vizibil. Oricum, este important să se perceapă în limba originală particularitatea care este exprimată: Dei Verbum religiose audiens et fidenter proclamans. Primatul revine Cuvântului lui Dumnezeu ca care incipit al textului se deschide. Tocmai pentru aceasta, în același timp, sunt puse și condițiile cu care Biserica trebuie să stea în fața acestui eveniment: ascultarea și proclamarea.

Așa cum va fi reafirmat în capitolul al doilea al constituției, Magisteriul Bisericii "nu este deasupra Cuvântului lui Dumnezeu, ci îl slujește", mai degrabă "îl ascultă cu pietate, îl păstrează cu sfințenie și îl expune cu fidelitate" (nr. 10). Dacă pe de o parte în fața Cuvântului se impune ascultarea, pe de altă parte rezultă proclamarea sa. Biserica nu încetează să le vestească tuturor și în orice loc cuvântul de mântuire care are fața lui Isus din Nazaret. Mai mult, face asta cu "încredere" voind să exprime însăși forța apostolilor care cu curaj, adică parresia (Fap 4,13.31), străbate drumurile lumii pentru a duce Cuvântul care mântuiește.

Cât este de decisivă insistența asupra Cuvântului care rămâne viu și nu poate să fie limitat la scriere o atestă în mod repetat documentul nostru cu câteva particularități care merită să fie subliniate. Dei Verbum, inserându-se în tradiția patristică și medievală, recuperează împreună cu Cuvântul lui Dumnezeu unicitatea izvorului revelației, care este transmisă prin Sfânta Scriptură și Tradiție. Conciliul vorbește adesea despre Sfânta Scriptură drept Cuvânt al lui Dumnezeu. Oricum, aceeași terminologie este folosită și pentru Tradiție. "Așadar Sfânta Tradiție și Sfânta Scriptură sunt strâns legate și comunică între ele. Căci amândouă, curgând din același izvor divin, devin, într-un fel, o unitate și tind spre același scop. Într-adevăr, Sfânta Scriptură este cuvântul lui Dumnezeu (locutio Dei) întrucât este scrisă sub inspirația Duhului dumnezeiesc, iar Sfânta Tradiție transmite integral urmașilor apostolilor Cuvântul lui Dumnezeu (Verbum Dei) încredințat apostolilor de Cristos Domnul și de Duhul Sfânt, pentru ca acești urmași, călăuziți de lumina Duhului adevărului, să-l păstreze cu fidelitate, să-l explice și să-l răspândească prin propovăduire; prin urmare, Biserica nu-și dobândește certitudinea cu privire la toate lucrurile revelate numai din Sfânta Scriptură. De aceea, atât Scriptura cât și Tradiția trebuie primite și venerate cu egală iubire și considerație" (nr. 9; cf. nr. 10).

Cum se observă, "Cuvântul lui Dumnezeu" nu poate fi identificat numai cu Sfânta Scriptură. Dacă s-ar întâmpla asta, ar fi o sărăcire a evenimentului revelației și ar avea consecințe nocive și în pastorație. În schimb, ceea ce reiese din textul conciliar este referința la un Cuvânt care rămâne mereu viu. Când vorbește despre Sfânta Scriptură spune că este locutio; adică este ceva ce este spus, nu ce este scris; când vorbește despre Tradiție, deci despre transmiterea Evangheliei spune: verbum. Și într-un caz și în celălalt găsim mereu o terminologie care indică o realitate vie, în mișcarea dinamică tipică a cuvântului. Asta nu elimină caracterul normativ al Scripturii care din totdeauna, împreună cu Tradiția, este considerată de Biserică "regula supremă a propriei credințe" (Dei Verbum, 21). În virtutea acestui lucru creștinismul nu va putea fi identificat niciodată ca "religie a cărții". Cuvântul are un așa primat încât nu-i permite nici un echivoc.

A spune "Cuvântul lui Dumnezeu" echivalează și cu a afirma că Dumnezeu a vorbit; a ieșit din tăcerea în care omul îl închisese și în iubirea sa se adresează din nou omenirii. Faptul că Dumnezeu vorbește implică faptul că vrea să comunice ceva intim și absolut necesar pentru om, fără de care n-ar putea niciodată să ajungă la o cunoaștere deplină de sine și a misterului însuși al lui Dumnezeu. Preluând un text din Scrisoarea către Evrei, constituția conciliară subliniază că Dumnezeu "a vorbit". Timpul este la perfect și nu este întâmplător. În greaca biblică a recurge la perfect arată că acțiunea este în trecut, dar efectele sunt încă prezente până în zilele noastre. Așadar, faptul că Dumnezeu a vorbit nu este pentru noi un eveniment închis în trecutul istoriei, ci este o acțiune care rămâne. Dumnezeu continuă să vorbească Bisericii sale pentru a-i deschide comorile ascunse ale Revelației și a o introduce în acel sens tot mai profund al adevărului cuprins în Cuvântul său.

Textul nostru mai afirmă: placuit Deo in bonitate et sapientia sua revelare se ipsum. "A se revela pe sine însuși" spune mult mai mult decât "a se face cunoscut pe sine însuși". De fapt, este spun în ce anume constă tipul de cunoaștere, este o revelare. Asta arată că este oferit ceva în mod radical nou omenirii, care singură n-ar fi putut să obțină și nici să producă.

Dei Verbum prezintă revelația ca inițiativă gratuită a lui Dumnezeu care intră în raport de comuniune cu omul. Toată viața lui Dumnezeu este revelată în persoana istorică a lui Cristos; Treimea se exprimă în cuvintele și în gesturile, intim unite, ale lui Isus din Nazaret. Omului îi rămâne ascultarea credinței, care este abandonare totală în misterul lui Dumnezeu care se revelează. Istoria este scenariul și scena în care se realizează această inefabilă întâlnire a lui Dumnezeu și a omului și este locul în care această întâlnire este transmisă de-a lungul secolelor și făcută cunoscută.

Oricum, textul merge mai departe pentru a indica modalitățile cu care Dumnezeu se revelează și comunică: "În marea sa iubire vorbește oamenilor ca unor prieteni și se întreține cu ei". Cât de decisiv poate să fie verbul "a se întreține" îl atestă referința sa la teologia lui Ioan unde verbul "a rămâne" are o valoare paradigmatică. Deci Dumnezeu nu numai că vorbește cu oamenii, ci se oprește la ei; rămâne cu ei pentru a împărtăși bucurii și dureri și pentru a da vieții sensul său împlinit care n-ar putea fi găsit în altă parte. În acest orizont trebuie să se perceapă referința la plinătatea revelației în persoana lui Isus Cristos. El este revelatorul Tatălui și în același timp revelația sa. Aceasta nu ajunge numai prin predica sa, la care adesea cedează tentația multora, ci și în gesturile sale și cu tăcerea sa. Gestis verbisque atestă unitatea persoanei lui Isus și vrea să evidențieze câtă atenție se cuvine în perceperea faptului revelator chiar și în semnele care sunt oferite de Isus Cristos.

Așadar, conciliul atestă că numai predica nu este suficientă dacă aceasta nu este însoțită de semnele care-i atestă eficacitatea deplină.

Valoarea lui Dei Verbum pentru prezentul Bisericii este ultima considerație la care vrem să ajungem. După cincizeci de ani de la deschiderea Conciliului al II-lea din Vatican este posibil să se verifice înainte de toate marele aport care din această învățătură a fost oferit de către Biserică. Oricât ar putea valora gândirea mea, consider că mulți pași au fost făcuți; și totuși, drumul pentru a face să iasă în evidență în plinătate originalitatea și bogăția acestei învățături este încă lung. Desigur, după secole de umbră, Biblia a fost readusă în mâinile credincioșilor și și-a regăsit locul privilegiat în Biserică și în viața fiecărui credincios. În același mod, în decursul acestor decenii, studiile de exegeză s-au înmulțit și permit să se ajungă la o cunoaștere mai coerentă a textelor sacre. N-au lipsit, din păcate, distonări eclatante care au împins Sfânta Scriptură în afara contextului eclezial cu pericolul grav de a o înlănțui numai la interpretare, fiică a unor metode adesea străine. Tocmai în acest orizont este posibil să se vadă cât de lung încă și rodnic trebuie să fie drumul pentru viitor. Mă gândesc, în primul rând, la înțelegerea conceptului de "Cuvânt viu" care trebuie să fie "transmis".

Tocmai conceptul și acțiunea de transmitere a Cuvântului lui Dumnezeu pare să lipsească astăzi. Din păcate, cu ceea ce ne întâlnim este întreruperea transmiterii credinței.

Analfabetismul religios face această transmitere și mai dificilă. Pentru a putea face cunoscut generațiilor care vor veni după noi tot ceea ce "Biserica este și tot ceea ce ea crede" (Dei Verbum, 8) este necesar ca să există conștiința de a fi parte vie a Bisericii. Simțul de apartenență la Biserică impune să creștem în această responsabilitate și să devenim artizanii unei noi evanghelizări care să știe să ducă, înainte de toate celor care cred, prospețimea neschimbată a Cuvântului lui Dumnezeu.

(După L'Osservatore romano, 31 ianuarie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat