Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Epifania Domnului

Epifania este arătarea mântuirii tuturor căutătorilor, închinătorilor și martorilor lui Dumnezeu.

Cuvântul Epifanie vine de la grecescul "epifaneo", care înseamnă arătare, descoperire. Iar noi astăzi sărbătorim o triplă Epifanie, o triplă arătare, o triplă descoperire, a Mântuitorului Isus, lumii.

1. După ce Isus, la Crăciun, s-a arătat, s-a descoperit poporului evreu, reprezentat de păstori, prin vorbire și cânt de îngeri, astăzi Isus s-a descoperit și neamurilor păgâne, reprezentate de magi, printr-o stea strălucitoare, și le-a chemat la mântuirea adusă de el.

2. A doua Epifanie pe care o celebrăm astăzi este aceea unde Isus cu păcatele noastre asupra sa (cf. In 1,29), s-a lăsat botezat de Ioan în Iordan și a primit mărturia că este Fiul lui Dumnezeu, de la Tatăl și de Duhul Sfânt (cf. Lc 3,22).

3. Iar a treia Epifanie pe care o celebrăm astăzi este aceea unde Isus își manifestă dumnezeirea la Cana, la o nuntă, transformând apa în vin (cf. In 2,1-12), și arătând prin asta că el ne poate transforma viețile păcătoase în vieți umplute de har, și că ne poate scoate din orice necaz.

Deci toate aceste trei Epifanii ale Domnului nostru Isus Cristos le sărbătorim în ziua de astăzi.

Dar pentru că fiecare din aceste trei Epifanii, conțin un bogat tezaur de învățătură, Biserica Catolică a decis ca fiecare din aceste trei Epifanii să fie celebrate și meditate separat fiecare.

Dacă ar fi să sintetizăm tezaurul de învățătură, pe care îl conține pericopa evanghelică de astăzi, cea a arătării Mântuitorului Isus popoarelor păgâne prin magi și a chemării lor la mântuire, am putea să-l redăm în trei idei simple. Epifania Domnului este: 1. Sărbătoarea căutătorilor de Dumnezeu. 2. Sărbătoarea închinătorilor lui Dumnezeu. 3. Sărbătoarea martorilor lui Dumnezeu.

În decursul istoriei, Dumnezeu s-a manifestat omului și l-a chemat la mântuire, în diferite feluri. De exemplu: pe Balaam l-a chemat prin glasul unui asin (cf. Nm 22, 21-30); pe Ghedeon l-a chemat printr-un înger (cf. Jud 6,11-24); pe Moise l-a chemat printr-un rug aprins (cf. Ex 3,2-4); pe regele Manase, regele lui Iuda, printr-o boală (cf. 2Rg 20,1-5); pe păstori printr-o cântare frumoasă (cf. Lc 2,13); pe Magi i-a chemat printr-o stea (cf. Mt 2,2); pe Petru l-a chemat prin fratele lui (cf. In 1,41); pe Natanael l-a chemat printr-un prieten (cf. In 1,45); pe Paul l-a chemat printr-un accident (cf. Fap 9,3-5) etc.

Dacă privim în istoria Bisericii, vom vedea că pe sfinții ca: Augustin, Paul Pustnicul și Antonie Pustnicul i-a chemat prin citirea și studierea Bibliei; pe sfinții: Francisc, Ludovic IX, Maximilian Kolbe, prin glasul mamelor sfinte; pe scriitorul francez, Paul Claudel, printr-un cânt frumos dintr-o biserică; pe evreul Alfons Ratisbone, prin imaginea unei frumoase icoane a Maicii Domnului; pe Boris, regele bulgarilor, printr-o icoană a judecății de pe urmă; pe scriitorul francez, Denis Diderot, prin frumusețea unei aripi de fluture etc.

Spuneam că Sărbătoarea Epifaniei este sărbătoarea căutătorilor, închinătorilor și martorilor lui Dumnezeu. Ei bine, toți acești oameni amintiți în exemplele de mai sus, din Vechiul și Noul Testament, din istoria Bisericii și a Poporului lui Dumnezeu, după ce au auzit chemarea lui Dumnezeu, au început să-l caute pe Dumnezeu, iar apoi găsindu-l au început să-l iubească și să-l slujească, să-l mărturisească și astfel să se mântuiască. Dumnezeu vrea ca toți oamenii să ajungă la această căutare, la această descoperire, la această cunoașterea adevărului, la această iubire slujire și la această mărturisire, ca apoi să ajungă la mântuire (cf. 1Tm 2,4).

Și fiecare dintre noi auzim zilnic chemarea lui Dumnezeu prin multe glasuri: glasul Scripturilor, glasul predicatorilor, glasul creației, glasul clopotului, glasul pașilor oamenilor în drum spre biserică, glasul conștiinței, glasul luminii, glasul corului, glasul celor dragi care ne îndeamnă, prin glasul suferințelor și bolilor ce ne ating etc. Dar unde este alegarea noastră spre Dumnezeu, unde este schimbarea vieții noastre, unde este adorarea și slujirea noastră iubitoare, unde este cântarea noastră de bucurie, unde este mărturisirea noastră?

Într-o zi, pe când mergea spre biserica pe care o păstorea din Boston, Adoniram Judson Gordon (1836-1895), un predicator baptist, a văzut un copil ducând o colivie cu câteva păsări prinse. "De unde ai păsările acelea?", l-a întrebat Gordon. "Le-am prins pe câmp", a răspuns copilul. "Și ce vrei să faci cu ele?", l-a întrebat din nou Gordon. "O, am să mă joc cu ele pentru o vreme și apoi am să le dau pisicii noastre de acasă - a spus copilul. Sunt doar păsări de câmp și nu pot cânta prea bine". Pastorul i-a spus: "Îți dau doi dolari pentru colivie și pentru pasări, vrei?" "S-a făcut", a răspuns băiatul. "N-ați făcut o afacere prea bună", spuse copilul. Gordon a luat colivia cu păsările, a dus-o în spatele bisericii și a dat drumul păsărilor, care și-au luat zborul, cântând în libertate. Următoarea duminică, Gordon avea colivia goală pe amvonul bisericii și a povestit întâmplarea. "Când le-am eliberat, a spus el adunării, au zburat spre înălțimi și cântecul lor părea a spune: «Răscumpărat, răscumpărat!»"

Cei care nu-l cunosc pe Isus ca Mântuitor al lor personal sunt ca acele păsări înainte de-a fi eliberate. Ei "nu pot cânta bine" pentru că sunt prinși în colivia păcatului. Dar acum nu mai trebuie să fie așa, căci Isus s-a născut ca să ne elibereze pe toți. Isus a spus: "Dacă Fiul vă va face slobozi, veți fi cu adevărat slobozi" (In 8,36). El ne poate dărui libertatea, acea libertate care să ne schimbe viața, acea libertate care pune o cântare nouă în inima noastră, acea libertate care să ne facă martori ai iubirii sale.

Când israeliții au fost eliberați din robia egipteană, au proclamat: "Vom cânta Domnului... El ne-a scăpat" (cf. Ex 15,2). Fuseseră eliberați și puteau cânta; fuseseră eliberați și puteau mărturisi faptele mărețe ale Domnului. Dar oare noi nu am fost eliberați? Atunci unde e schimbarea vieții noastre, unde e cântul nostru de bucurie, unde e mărturisirea noastră? A avea un suflet mântuit înseamnă să ai o viață schimbată, o cântare în inima ta și o mărturie a vieții tale.

Evanghelia ne spune că magii veniți la ieslea lui Isus nu numai că i s-au închinat, nu numai că i-au adus dar pe măsura unui rege divin, ci s-a și întors pe un alt drum în țara lor (cf. Mt 2,1-12). Apoi, tradiția ne mai informează că magii, plecând spre țările lor de origine, au luat cu ei pământ sfânt din Betleem, pentru a zidi altare lui Isus în țările lor, ca acolo să-i aducă Domnului o închinare nouă, ca acolo să-l mărturisească pe Domnul Isus.

Prima lectură de astăzi profețește că Popoarele se vor îndrepta spre lumina Domnului; că ele vor veni de departe; că vor tresăltând de bucurie, și că inima le va crește și le va bate tare (cf. Is 60,3-5). Iar Psalmul responsorial de astăzi ne redă și el anunțul de veacuri al profeților: "Toate neamurile pământului te vor adora pe tine, Doamne" (Ps 71,11).

Spuneam că sărbătoarea Epifaniei este sărbătoarea căutătorilor și închinătorilor lui Dumnezeu. Dar trebuie să mai spunem că ea este și sărbătoarea prin excelență a martorilor lui Dumnezeu. Magii au mărturisit tuturor convertirea lor, întorcându-se acasă pe un alt drum (Mt 2,12). Apoi luând pământ sfânt, au construit altare de închinare și l-au mărturisit pe Dumnezeu în țările lor de origine.

Ținând cont de viața schimbată și de mărturia magilor, dar și de viața schimbată și de mărturia tuturor celor veniți la credință dintre popoarele păgâne, din rândul cărora facem parte și noi, lectura a doua de astăzi anunță împlinirea tuturor acestor profeții, sintetizând: "Păgânii sunt împreună moștenitori cu noi, alcătuiesc un singur trup cu noi, și sunt părtași împreună cu noi la aceeași făgăduință, în Cristos Isus" (Ef 3,6).

Dacă magii au purtat pământ sfânt din Țara lui Isus în țările lor de origine, noi vom purta astăzi în casele noastre apa sfințită de Bobotează, care este semnul prezenței și puterii regeneratoare a lui Dumnezeu, prin care primim viața cea nouă prin iertarea păcatelor prin botez și prin spovadă; prin care primim ocrotirea împotriva diavolului și apărare împotriva tuturor bolilor; prin care primim apărare de orice primejdie a trupului și a sufletului. Și așa cum pentru magi pământul sfânt luat din țara lui Isus a fost o continuă ocazie de a-și aminti de Isus și de mântuirea lui, de Isus și de datoria de a-l mărturisi pe Isus între popoarele lor, la fel și pentru noi apa de Bobotează pe care o vom purta astăzi în casele noastre să fie și pentru noi o continuă ocazie de a ne aminti de Isus și de mântuirea lui, dar și o continuă ocazie de ne aminti de datoria de a-l mărturisi între oameni.

Când Domnul strălucește în viața cuiva, acel om se simte atras de ceea ce aude și vede, iar apoi mărturisește.

Așa i s-a întâmplat unui bucătar de fast-food, pe nume Nicholas Herman (1614-1691), devenit mai apoi călugăr carmelit, la Paris, sub numele de "fratele Lawrence al Învierii". Acesta, nemulțumit de viața lui zilnică, se îngrijora mereu cu privire la mântuirea lui. Apoi într-o zi, în timp ce privea un copac, fu lovit de același adevăr despre care vorbește David (cf. Ps 1,3), și anume că secretul creșterii spirituale stă în a fi înrădăcinat și fundamentat în ceva (și cineva) mai profund și mai puternic decât tine. Așa că Nick, după cum obișnuiau prietenii să-i spună, lăsă meseria de bucătar în lume și intră într-o mănăstire a carmeliților din Paris, unde hotărî să-și transforme viața într-un experiment a ceea ce el numea: "conversația obișnuită, tăcută și tainică a sufletului cu Dumnezeu". Deși în mănăstire și-a petrecut viața în anonimat, lucrând acum într-un atelier de reparat încălțăminte, modul în care el a interacționat cu Dumnezeu i-a făcut pe mulți oameni din toată lumea să-l cunoască pe Dumnezeu, așa cum îl cunoștea și el acum. Prietenii lui spuneau acum că "îl găseau pe Dumnezeu peste tot, așa cum îl găsea și "fratele Lawrence al Învierii", în timp ce repara papucii fraților, ca și atunci când se ruga împreună cu adunarea călugărilor". Iar după ce Nick a murit, prietenii și frații călugări i-au strâns scrisorile lui și conversațiile lui într-o carte cu titlul: Practicând prezența lui Dumnezeu. Este una dintre cele mai citite cărți din ultimele patru secole. Domnul Isus a spus: "Și după ce voi fi înălțat de la pământ, îi voi atrage la mine pe toți oamenii" (In 12,32). Și cum va realiza asta? Prin mărturia urmașilor săi în lume! Creștinule, tu ce mărturie dai lui Dumnezeu, printre semenii între care trăiești?

Așadar, cu cât îl lași pe Isus să se exprime mai mult prin viața ta schimbată și de martor al său, cu atât mai mulți oameni vor fi atrași către el. O viață creștină frumoasă este ca o stea a Betleemului și ca o lumină în noapte, care cheamă și călăuzește pe mulți oameni la Cristos.

Să nu uităm niciodată cuvintele lui Isus: "Prin aceasta vor cunoaște toți că sunteți discipolii mei: dacă aveți dragoste unii față de alții" (In 13,35). "Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, încât văzând ei faptele voastre bune, să-l preamărească pe Tatăl vostru cel din ceruri" (Mt 5,16).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 92.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat