Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Consiliul Europei impune Irlandei și Poloniei avortul

Totuși, dreptul la întreruperea sarcinii nu este menționat de Convenția Europeană a Drepturilor Omului

De Grégor Puppink1

Modul în care o țară care a refuzat avortul de trei ori prin referendum poate să fie obligată să-și modifice propria legislație în numele unei Convenții care nu conține deloc dreptul la avort.

În Europa, Irlanda este un simbol de rezistență împotriva avortului, dar care urmează să cadă sub presiunea atât a Consiliului Europei cât și a unor grupuri de persoane. Poporul irlandez s-a opus mereu cu vigoare avortului: de trei ori, prin referendum, a refuzat legalizarea lui și a acordat chiar o protecție constituțională vieții celui care urmează să se nască, identică vieții mamei. Avortul este astfel mereu interzis, cu excepția cazului în care este considerat strict necesar de către medici pentru a salva viața mamei.

Totuși, Consiliul Europei este în centrul unei campanii pentru a impune "de sus" avortul unui popor care l-a refuzat "de jos" de trei ori prin referendumurile din 1983, 1992 și 2002.

Precizăm că acest Consiliu al Europei a fost creat pentru a apăra democrația și drepturile omului. Curtea europeană a drepturilor omului face parte din Consiliul Europei; rolul său este acela de a veghea asupra respectării din partea statelor a drepturilor și libertăților stabilite de Convenția europeană a drepturilor omului. Statele condamnate trebuie să se conformeze sentințelor date împotriva lor de Curte; dispun de o anumită libertate cât privește mijloacele de a realiza acest scop. Această punere în executare a sentințelor este realizată sub supervizarea Comitetului de Miniștri, adică a ambasadorilor din cele 47 de state membre.

La 16 decembrie 2010, în dosarele A, B și C împotriva Irlandei (în timp ce Convenția nu conține dreptul la avort), Curtea europeană a condamnat Irlanda datorită faptului că reglementarea sa n-ar fi clară, pentru că n-ar fi permis unei femei însărcinate care dorește să avorteze, să știe dacă ea putea să beneficieze de excepția de la interdicția de a avorta. Aceasta din urmă, care în prealabil avusese un cancer, se temea că sarcina sa putea să altereze sănătatea ei. Estimând că nu poate să obțină de la medici posibilitatea de a avorta în Irlanda, femeia a făcut avort în Anglia.

Acest caz A, B și C împotriva Irlandei este jurisprudență de referință pentru o serie de cazuri împotriva Irlandei și Poloniei, în care femeile depun plângere împotriva imposibilității de a face avort, în special din cauza refuzului medicilor. Aceste cazuri sunt rezultatul întâlnirii dintre abordarea femeii care cere avortul, ca și cum ar fi un drept individual, și abordarea medicilor și a statului, care pun drept condiții de acces la avort niște criterii referitoare îndeosebi la viața și la sănătatea mamei.

În aceste cazuri, Curtea a încercat să dea mai multă importanță exprimării și respectării femeii, fără a merge împotriva dreptului statului de a supune avortul la niște condiții riguroase. În acest scop, Curtea a considerat că atunci când statul decide să autorizeze avortul chiar și în mod excepțional, trebuie să instituie un cadru juridic precis și o procedură sigură pentru a permite acestor femei să exercite efectiv "dreptul" lor la avort. Astfel, avortul nu este impus în mod frontal Irlandei și Poloniei, ci folosind mijlocul de obligații procedurale care garantează, nu dreptul (material) la avort, ci dreptul (procedural) de a ști dacă există o posibilitate de a recurge la întreruperea sarcinii. Această abordare procedurală ar constrânge Irlanda numai la o "clarificare" a condițiilor concrete de acces la avort, dar în practică, ea merge mult mai departe. Acest scop este obținut, recunoscând absența dreptului la avort în Convenția europeană a drepturilor omului și fără a fi necesar ca să se pronunțe Curtea cu privire la interdicție de principiu a avortului în dreptul irlandez. Pentru a impune această obligație procedurală, trebuie afirmat pur și simplu, pe baza excepției de la interdicție în caz de pericol pentru viața mamei, că există un drept la avort și că acest drept este de competența Convenției.

Pentru punerea în executare a acestor sentințe, așa cum este recomandat de Curte (chiar dacă această recomandare nu ar fi obligatorie), Irlanda și Polonia urmează să instituie un mecanism de decizie în fața căruia ar putea să meargă femeile care doresc să facă avort. Irlanda2, probabil va urma exemplul Poloniei, pentru punerea în executare a sentinței Tysi?c împotriva Poloniei (nr. 5410/03) din 20 martie 2007, care a inițiat crearea unui "comitet de experți" care au rolul de a decide, caz după caz, dacă erau corespunzătoare condițiile legale pentru a practica avortul. Acest comitet va interpreta în mod necesar aceste condiții și le va face să evolueze. Compunerea comitetului este decisivă și este baza de dezbateri în Consiliul Europei: organizațiile3 favorabile dreptului la avort ar vrea să reducă procentul de medici în favoarea altor profesii (jurist, asociații, etc.). Această cerere este susținută de Referentul special al Națiunilor Unite cu privire la dreptul la sănătate care afirmă "că o comisie compusă exclusiv din profesioniști ai sănătății prezintă un viciu structural care dăunează imparțialității sale"4. Această cerere este importantă pentru că medicii au o abordare științifică, obiectivă și concretă a condițiilor care ar putea eventual să justifice un avort; în schimb, juriștii și organizațiile gândesc avortul mai mult în termenii abstracți ai libertăților individuale. Prin acest dezbateri cu privire la compunerea acestor comitete, este în joc însăși natura avortului, sau este considerată dintr-un punct de vedere concret și medical, sau dintr-un punct de vedere abstract, ca o libertate individuală. Dacă avortul ar fi considerat ca o libertate, exercitarea sa ar fi cu siguranță împotriva medicilor, puterea lor decizională ar fi percepută atunci ca o piedică legitimă. Această confruntare este și mai puternică atunci când medicul invocă libertatea sa de conștiință pentru a refuza să facă un avort. În afară de asta, faptul de a da unui comitet decizia de a autoriza avortul a făcut-o pe aceasta din urmă colegială, așadar are ca efect acela de a scuti de responsabilitate morală și juridică ansamblul comitetului. Deciziile acestui comitet vor trebui să fie rapide, motivate și scrise pentru a putea fi discutate în tribunal. Așadar, decizia finală de a autoriza avortul nu va mai fi în responsabilitatea medicilor și nici a "Comitetului de experți", ci a judecătorului care va fi unicul interpret al criteriilor de acces la avort.

Astăzi, nici o procedură nu este prevăzută pentru a contesta în fața unei jurisdicții deciziile de autorizare a unui avort; este prevăzută numai o decizie de refuz. Cel care trebuie să se nască va avea un avocat în acest Comitet?

Acest mecanism nu prevede nici o barieră împotriva riscurilor de interpretare abuzivă a condițiilor legale de acces la avort; totuși presiunile în acest sens sunt foarte puternice, în special din partea autorităților europene și internaționale5.

Astfel, ultima putere de interpretare a condițiilor de acces la avort va fi încet-încet transferată puterii judecătorești, așadar, până la urmă, Curții europene a drepturilor omului. Cu acest mecanism, Curtea europeană va putea în scurt timp să se pronunțe cu privire la pertinența deciziilor de refuz date de aceste Comitete. Așadar aceasta va fi o nouă posibilitate pentru Curte de a face să crească dreptul la avort în Irlanda.

În sfârșit, încadrarea avortului scapă progresiv de sub decizia legislatorului și a medicului. Cât privește legislatorul, decizia de principiu de a permite sau nu avortul nu mai este propriu-zis suverană; de fapt, era suficient ca să se declare existentă de către Curtea europeană un "drept la avort" în Irlanda pentru ca această afirmație să fie considerată ca nouă interpretare autentică a Constituției irlandeze. Cât privește medicul, puterea sa urmează să fie transferată la judecători, garanți ai respectării drepturilor omului.

În timpul întâlnirii din 6 decembrie 2012, delegații la Comitetul Miniștrilor au invitat Irlanda să răspundă la problema "interdicției generale de a face avort în dreptul penal", pentru că acest lucru reprezintă "un element convingător puternic pentru femei și pentru medici, explicat de riscul de condamnare penală și de încarcerare", și au îndemnat "autoritățile irlandeze să accelereze punerea în executare a sentinței"6. Examinarea acestei puneri în executare va avea loc cel mai târziu în timpul întâlnirii din martie 2013.

Se pune întrebarea: pentru ce o asemenea presiune asupra Irlandei și Poloniei, două țări dintre cele mai bune în lumea îngrijirii sănătății materne, mult mai în față decât Franța și decât Statele Unite7? De ce să se transfere judecătorului responsabilitatea medicului, când evaluarea necesității medicale a unui avort face parte din competența științifică a medicului? Unde este urgența de a legaliza avortul? Pentru ce motiv Comitetul Miniștrilor a clasificat aceste cazuri drept "prioritare", cânt atâtea cazuri grave de tortură, de dispariții sau omucideri sunt tratate fără urgență? Probabil pentru că avortul caracterizează profund cultura: legalizarea sa are în sine o valoare de rit de trecere în post-modernitate, pentru că implică supremația voinței asupra vieții, a subiectivității asupra obiectivității.

Nu este inevitabil acest proces, depinde de forța și de voința politică a guvernelor irlandez și polonez, care pot să-i aducă aminte Consiliului Europei că țara lor n-a legalizat niciodată avortul, în ratificarea Convenției europene a drepturilor umane.

(După Zenit, 17 decembrie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Director al European Centre for Law and Justice, ONG cu sediul la Strasbourg, expert la Consiliul Europei. ECLJ a prezentat un raport Consiliului de Miniștri cu privire la punerea în executare a sentinței A, B și C împotriva Irlandei, document DD(2012)917, accesibil aici: http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution/Themes/Add_info/IRL-ai_en.asp.
2 A se vedea raportul Grupului oficial al experților instituit de guvernul irlandez pentru a propune moduri de punere în executare a sentinței, publicat în noiembrie 2012 și accesibil pe acest link: http://www.dohc.ie/publications/pdf/Judgment_ABC.pdf?direct=1.
3 A se vedea comunicatul Organizației "Centrul pentru drepturile reproductive" adresat Comitetului de Miniștri de la Consiliul Europei și răspunsul guvernului polonez DH-DD(2010)610E.
4 A se vedea Raportul despre Polonia al Referentului special despre dreptul oricărei persoane de a se bucura de cel mai înalt nivel posibil de bunăstare fizică și mentală, dl. Anand Grover, 20 mai 2010, Consiliul drepturilor omului, document nr. A/HRC/14/20/Add.3.
5 A se vedea, de exemplu, raportul Comisarului drepturilor omului referitoare la vizita sa în Irlanda (26-30 noiembrie 2007), adoptat la 30 aprilie 2008 (CommDH [2008] 9), raportul Comitetului pentru eliminarea discriminării împotriva femeilor («CEDAW»), al Oficiului Înaltului Comisar la drepturilor omului cu privire la respectarea Pactului Națiunilor unite referitor la drepturile civile și politice (CCPR/C/IRL/CO/3, din 30 iulie 2008).
6 Dare de seamă a întâlnirii Delegaților Miniștrilor din 4 decembrie 2012 - 6 decembrie 2012 CM/Del/Dec (2012) 1157/12 / 3 decembrie 2012 1157 (DH) Decizie caz nr. 12 - A., B. și C. împotriva Irlandei.
7 Trends in Maternal Mortality: 1990-2010. Estimates Developed by WHO, UNICEF, UNFPA and the World Bank, http://data.worldbank.org/indicator/SH.STA.MMRT (last visited 20th November 2012).


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat