Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Drumul spiritual în sfântul Ioan al Crucii

"Sufletul nu poate să fie posedat de unirea divină până când nu s-a despuiat de iubirea față de lucrurile create"

De Pietro Barbini

Teolog, poet, mistic, preot și întemeietor al Ordinului Carmeliților Desculți, sfântul Ioan al Crucii, proclamat sfânt în 1726 de Benedict al XIII-lea și învățător al Bisericii de Pius al XI-lea în 1926, reprezintă una din figurile de referință ale culturii occidentale, considerat un maestru al misticii creștine (sfânta Tereza de Avila îl numea "părintele sufletului meu") și unul dintre cei mai mari poeți în limba spaniolă. Gândirea sa a influențat foarte mulți filozofi și teologi cum ar fi T. S. Eliot, Thomas Merton, Edith Stein, Jacques Maritain, Hans Urs von Balthasar, Ioan Paul al II-lea și mulți alții.

Acest preot spaniol, ca mulți alți sfinți înainte de el și după el, a avut ocazia să experimenteze concret, în decursul vieții sale, belșugul harului divin printru "drum" lung și întortocheat bogat în lipsuri, suferințe și umiliri, dar așa cum obișnuia să spună sfântul: "Dumnezeu umilește mult sufletul pentru a-l înălța după aceea mult", dar pentru ca acest lucru să se împlinească este necesar ca omul să dea totul din sine cu spirit de iubire.

Sfântul Ioan al Crucii s-a născut într-o familie săracă pe lângă Avila în 1540; rămas orfan de tată a trebuit să muncească pentru a-și plăti studiile, la un colegiu iezuit, iar după cel le-a terminat în mod eminent a intrat în Ordinul Carmelit cu numele de fratele Ioan de Sfântul Matia. După aceea a fost trimis la Salamanca pentru studii unde a cunoscut-o pe sfânta Tereza de Avila, prim moment de cotitură a vieții sale, pentru care a devenit colaborator apropiat.

Al doilea episod important, cel care a schimbat definitiv viața sa, a avut loc în 1572, când, acuzat pe nedrept că este un "frate răzvrătit", a fost închis timp de nouă luni într-o închisoare la Toledo unde a îndurat tot soiul de chinuri (foame, sete, frig, boală, singurătate, lovituri și batjocură). În această situație dificilă, insuportabilă pentru orice altă ființă umană, sfântul Ioan a compus cele mai vestite și emoționante poezii de iubire, bogate în patos și pasiune față de acel Dumnezeu, continuu izvor de inspirație, care nu l-a părăsit niciodată în timpul închiderii sale și pe care l-a simțit mereu alături în momentele cele mai dificile.

Printre operele sale cele mai semnificative sunt "Cântarea spirituală" și "Noaptea întunecată a sufletului", două capodopere de nivel foarte înalt și valoare inestimabilă prin intensitatea expresivă a versurilor sale și simbolismul puternic al poeticii.

Prima descrie căutarea neliniștită a mirelui pierdut, Isus Cristos, până la regăsirea fericită, definită un fel de Cântarea Cântărilor din Noul Testament, a doua relatează călătoria dificilă a sufletului până la plinătatea unirii cu Dumnezeu; din "noaptea întunecată", care reprezintă dificultățile existenței, descrise în mod magistral de sfânt, ajungând la întâlnirea și la unirea cu Dumnezeu, vârtej al existenței, capabil să umple acel gol existențial al sufletului insuflat în om, o unire care completează, așa încât îl transformă pe omul însuși ("iubit în Iubit transformat!").

Sfântul Ioan al Crucii, prin poetica sa, îi îndeamnă pe credincioși să părăsească propria voință, mereu limitată deoarece e umană, așa încât să-l poată primi pe deplin pe Cristos și să se renască la viață nouă cu El. Acesta este punctul fundamental al întregii sale opere, prin care sfântul trasează un adevărat "parcurs al sufletului", valabil pentru toți și foarte actual și astăzi, pentru a ajunge la întâlnirea și la unirea cu divinul.

Acest drum spiritual, care prevede trecerea de trei faze, "purgativă, iluminatoare și unitivă", cere un efort ascetic al sufletului care nu este indiferent, dar care fără îndoială va fi răsplătit în viitor când omul, eliberat de orice alipire pământească și de orice povară a sufletului, va fi total curat și liber să ajungă la unitate cu Dumnezeu. De fapt, sfântul poet subliniază că "sufletul nu poate să fie posedat de unirea divină până când nu s-a despuiat de iubirea față de lucrurile create".

În substanță, toată gândirea, poetica și mistica lui Ioan al Crucii se rotesc în jurul a ceea ce am putea defini ca un soi de "teologie a profitului", adică, a renunța la toate pentru a avea din nou după aceea, prin harul divin, toate din prisos, deoarece, numai și exclusiv renunțând la "lucrurile din lume", așadar prin actul simbolic al "despuierii de omul vechi", este posibilă întâlnirea și unirea cu Dumnezeu, Binele Suprem, pace perpetuă și plinătate a sufletului.

(După Zenit, 14 decembrie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 59.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat