Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Neprihănita Zămislire a Preacuratei Fecioare Maria

"Toată frumoasă ești, Marie, și prihană strămoșească nu este în tine!"

Preotul italian Pietro Righetto povestește că, într-o biserică din Roma, o persoană în vârstă, după ce participat la celebrarea euharistică în ziua de Neprihănita Zămislire, imediat după aceea, s-a prezentat în sacristie și i-a încredințat preotului o sumă mare de bani, rugându-l să celebreze o Liturghie ca mulțumire lui Dumnezeu, că a făcut-o atât de frumoasă pe sfânta Fecioară!

Suntem în timpul sfânt al Adventului, timp în care ne pregătim atât pentru sărbătoarea anuală a Nașterii Mântuitorului de la Crăciun cât și pentru venirea sa de-a doua de la Parusie, de la sfârșit. Și pentru că în timpul de acum ne pregătim în primul rând pentru Nașterea lui Isus la Crăciun, timpul Adventului este și ocazia cea mai potrivită de a vorbi și despre aceea de la care Isus a luat trup omenesc și prin care s-a născut în lume, și pe care creștinii din orient au numit-o "panaghia", adică cea cu totul sfântă, iar cei din apus au numit-o "tota pulchra", adică toată frumoasă.

Pentru a înțelege cât mai bine importanța sărbătorii Neprihănitei Zămisliri a Preacuratei Fecioare Maria, Biserica ne duce astăzi cu gândul la ispita diavolului și la primul păcat săvârșit Adam și Eva în Paradis, dar și la urmările lui dezastroase, atât pentru ei, cât pentru toți oamenii care vor trăi pe pământ, dar și pentru întreaga creație (cf. Gen 3,9.15-20).

Ce putem vedea în urma păcatului? Trudă, suferință și moarte; dezechilibre între oameni, între animale și în natură. Astfel că astăzi putem vorbi de: unul împotriva a toți, toți împotriva a unu, și toți împotriva a toți.

În această situație grea și fără ieșire pentru întreaga omenire, dar și pentru întreaga creație, Dumnezeu a surprins plăcut, cu promisiunea unui Mântuitor, atât pentru oameni cât și pentru întreaga creație (cf. Rom 8,22-23), un Mântuitor care se va naște dintr-o femeie (cf. Gen 3,15). Acum acel Mântuitor a venit deja, prin femeia promisă (cf. Gal 4,4), și-a început deja lucrarea mântuirii prin învățătura, patima, moartea,învierea și înălțarea sa la cer, iar acum îi așteptăm să revină pe nori cu slavă și putere, pentru a desăvârși mântuirea realizată la prima sa venire.

De aceea, Biserica, prin sărbătoarea de astăzi, vrea să ne-o arate și să o cunoaștem mai bine pe "Femeia binecuvântată și plină de har" (cf. Lc 1,28), pe Preacurata Fecioara Maria, prin care Mântuitorul promis a venit la noi, și căreia Biserica astăzi îi cântă: "Toată frumoasă ești, Marie, și prihană strămoșească nu este în tine! Tu ești slava Ierusalimului, tu ești bucuria lui Israel. Tu ești cinstea neamului nostru, tu ești mijlocitoarea păcătoșilor!"

De la căderea lui Adam și Eva din Paradis, nimeni pe lume nu s-a mai născut fără de păcat, în afară de Maria, pe care Dumnezeu, în vederea nașterii Fiului său, i-a aplicat cu anticipație lucrarea de mântuire a Fiului său și astfel a scutit-o din prima clipă a existenței sale de păcatul strămoșesc (cf. Pius al IX-lea, Ineffabilis Deus, DS 2803).

Afirmațiile Scripturii, glasul sfinților Părinți ai Bisericii, glasul viu al Magisteriului Bisericii, glasul creștinilor, credința curată și logica sănătoasă, ne spun într-un glas că Isus cel neprihănit (cf. Mt 27,19; Lc 23,47), că Isus cel fără umbră de păcat (cf. In 8,46; Evr 4,15), că Isus care a venit să distrugă lucrările diavolului (cf. 1In 3,8; Evr 2,14), Isus, care a venit să inaugureze noua creație și chipului omului nou pe pământ, nu putea să se nască dintr-o mamă cuprinsă de păcat, dintr-o mamă pătată, dintr-o mamă care să fi fost sub stăpânirea diavolului, chiar și numai pentru o clipă. De aceea Dumnezeu Tatăl și Dumnezeu Duhul Sfânt, în vederea Nașterii Mântuitorului, biruitorul păcatului și al diavolului, începutul noii creații și a omului nou, i-au aplicat cu anticipație Mariei meritele Patimii, Morții și Învierii Fiului său, scutind-o încă din prima clipă a zămislirii sale, de orice umbră și a păcatului strămoșesc și personal.

De aceea, Biblia a prefigurat-o pe Maria Neprihănit Zămislită, în: arca lui Noe în care nu au intrat niciodată apele murdare ale potopului (cf. Gen 6,8-8,19); scara lui Iacob pe care Isus s-a coborât în lume (cf. Gen 28,12); tufișul arzând fără să se consume, căci Maria l-a născut pe Isus fără să-și piardă fecioria (cf. Ex 3,2); grădina închisă, fântâna acoperită și izvorul pecetluit, în care n-a intrat niciodată vreo murdărie (cf Ct 4,12); porumbița curată a lui Noe care s-a întors înapoi la el curată, căci a refuzat orice murdărie (cf. Gen 6,8-9); apele nemăsurate care acoperă adâncul mărilor, căci Maria a fost constituită "plină de har" (cf. Is 11,9; Lc 1,28); turnul lui David, casa de arme, pe care diavolul nu l-a cucerit niciodată (cf. Ct 4,4); templul maiestos al lui Solomon plin de slava lui Dumnezeu de unde se ascultă toate rugăciunile, căci și Maria a fost locuită de Dumnezeu Tatăl, de Dumnezeu Fiul și de Dumnezeu Duhul Sfânt (cf. 1Rg 9,2); femeia înveșmântată în soare, cu luna la picioarele ei, cu 12 stele în coroană, și temută ca o armată puternică (cf. Ct 6,10; Ap 12,1).

De aceea și sfinții părinți ai Biserici, pornind de la afirmațiile Scripturii, o numesc și ei pe Maria Neprihănit Zămislită astfel: sfântul Ipolit din Roma (+ 325) "Arca în care nu au intrat apele păcatului"; sfântul Iustin (100-160), o numește "adevărata mamă celor vii " (Gen 3,20); sfântul Ambrozie din Milano (339-397) o prezintă pe Maria ca fiind "prima care a primit roadele mântuirii"; sfântul Irineu din Lyon (130-202) o numește pe Maria "Noua Evă", prin care a început nașterea adevăraților copii ai lui Dumnezeu; sfântul Meliton din Sardes (+ 180) o numește "Mielușa neprihănită", prin analogie cu Cristos, pe care evanghelia îl numește "Mielul lui Dumnezeu" (cf. In 1,29). Sfântul Clemente Alexandrinul (150-217) o numește pe Maria: "Maica Domnului", deoarece Cuvântul lui Dumnezeu, Isus, a fost zămislit și s-a născut cu adevărat în sânul ei (cf. Lc 1,43); sfântul Vasile din Cezareea (329-379) o numește pe Maria, "mama lui Emanuel", prevestită de către profeți (cf. Is 7,14).

Iată cum a vorbit despre Maria, sfântul Ciril din Alexandria (375-444), în predica sa rostită la Conciliul din Efes: "Salve, Maria, Theotokos. Salve, Fecioară și Mamă. Salve, purtătoare de lumină și vas neîntinat. Salve, fecioară credincioasă și mamă slujitoare. Salve, Marie, căci Regele a intrat și a ieșit din sânul tău, lăsând poarta închisă. Salve, Marie, creatura cea mai scumpă de pe întreg pământul. Salve, Marie, porumbița nepătată. Salve, Marie, lampă nestinsă! Salve, Marie, din care s-a născut soarele dreptății".

Și ceilalți sfinți ai Bisericii au vorbit frumos despre Neprihănita. Sfântul Augustin (354-430) ne spune că Maria este "scara" prin care Isus a venit de la Dumnezeu și scara prin care noi putem urca la Dumnezeu; sfântul Toma de Vilanova (1486-1555) ne spune că Maria este "porumbița care-și strânge puii sub aripi"; sfânta Bernadeta Soubiroux (1844-1879), ne spune că Neprihănita este cea mai frumoasă femeie care s-a născut vreodată pe pământ; sfântul Simon Stock (+ 1268) spune că Maria este garanția mântuirii păcătoșilor; sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859) ne spune că Maria Neprihănită este izvor nesecat de haruri.

Dar de ce ni se spun nouă astăzi toate aceste lucruri despre Maria? La această întrebare ne răspunde Conciliul Vatican II: "Maria a fost totdeauna propusă ca o imagine a Bisericii, ca un model de urmat, și ca o mijlocitoare de haruri" (cf. LG, 68).

Maria, imagine a Bisericii. Ce înseamnă asta? Înseamnă că, atunci când privim la Maria, trebuie să ne vedem pe noi înșine ca într-o oglindă, căci tot ceea ce a realizat Dumnezeu în Maria, aceea va realiza și cu noi toți cei care credem în el și umblăm pe căile lui asemenea ei. Astfel: Maria a fost curățită de orice pată a păcatului; și noi am fost curățiți de orice pată a păcatului la Botezul nostru. Maria l-a zămislit pe Isus, l-a purtat în sânul ei și l-a născut în lume; și noi l-am zămislit pe Isus în inima noastră prin credință, și la noi locuiește Isus prin cuvânt și Euharistie, și noi îl putem purta pe Isus prin lume și-l putem naște în sufletele oamenilor. Maria a adormit în Domnul, a fost înviată, a fost înălțată și glorificată în cer; și noi vom adormi în Domnul, și noi vom fi înviați, și noi vom fi înălțați la dreapta Tatălui, asemenea ei. Tot ceea ce au făcut Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt cu Maria, toate acestea le vor face și cu noi.

Maria model de urmat. Ce înseamnă acestea? Dacă voim să avem parte de toate binecuvântările și de toate darurile minunate ale Mariei, și noi trebuie să practicăm în viața de zi cu zi, virtuțile ei, mai cu seamă cele ale credinței, speranței și ale iubirii: și când suntem cu îngerii; și suntem cu regii; și când suntem cu oameni simpli; și când suntem cu prietenii; și când suntem înconjurați de oameni răi care nu ne primesc și ne silesc să fugim; într-un cuvânt, și când ne merge bine și când ne merge rău.

Maria mijlocitoare puternică de haruri. Din Biblie cunoaștem că lui Dumnezeu îi face deosebită cinste și plăcere ca să-l rugăm prin mijlocirea sfinților săi. Astfel Dumnezeu s-a bucurat când: Avraam a mijlocit pentru cei din Sodoma și Gomora (cf. Gen 18,16-33); Iob, la porunca lui Dumnezeu, a mijlocit pentru iertarea prietenilor săi (cf. Iov 42,7-9); apostolii au mijlocit pentru un centurion roman (cf. Lc 7,1-10); Paul a mijlocit pentru comunitățile creștine (cf. Ef 1,17); Maria a mijlocit pentru mirii din Cana Galileii (cf. In 2,3).

În istoria Bisericii sunt multe exemple de sfinți care și-au datorat întoarcerea la Dumnezeu, ajutoarele necesare pentru viață, vocația și sfințirea, mijlocirii Fecioarei Maria. Iată numai câteva exemple: sfânta Maria Egipteanca (344-422) și sfântul Gabriel Posenti (1838-1862) au primit harul convertirii; sfântul Dositei (sec. VI) a primit harul vocației religioase; sfânta Panasia (+1383) a primit harul răbdării și al martiriului; sfântul Ieronim Emiliani (1486-1537) a fost scăpat din închisoare și făcut tatăl orfanilor. Apoi o mulțime mare de oameni au ajuns la sfințenie cerând de la Maria putere de a imita în viața lor virtuțile ei. Iată numai câțiva dintre ei: sfântul Bernard de Clairvaux (1091-1153); sfântul Alfons Maria Ligouri (1696-1787); sfântul Ioan Bosco (1815-1888); sfântul Dominic Savio (1842-1857); sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859); sfântul Maximilian Maria Kolbe (1894-1941). Și exemplele pot continua și cu alții... dar și cu fiecare dintre noi.

O legendă creștină ne spune că, printre vizitatorii veniți la ieslea din Betleem ca să-l vadă pe Isus, se aflau și Adam și Eva, cei care odinioară fugiseră din fața Domnului, dar acum căutau mântuirea. Își ridicau din când în când privirea pentru a vedea darurile pe care vizitatorii le aduceau lui Isus. Ce dar ar fi putut ei să-i ofere Pruncului, căci erau foarte săraci? Când Maria i-a invitat să se ridice, amândoi aveau ochii în lacrimi. Atunci Adam și-a făcut curaj, a introdus mâna în desaga sa și a scos de acolo un măr frumos care purta urmele a două mușcături. Maria a luat mărul din mâinile lui Adam și l-a depus la picioarele lui Isus. Atunci Adam s-a rugat astfel: "Doamne, iartă-ne, că nu avem să-ți oferim altceva decât păcatul nostru!" Când au ieșit din peștera din Betleem, Adam și Eva erau deja alți oameni.

Să-i oferim și noi lui Isus păcatele noastre, printr-o spovadă bună, iar Maria Neprihănit Zămislită ne va mijloci și nouă iertarea și toate harurile trebuincioase, ca să ajungem lângă ea în cer.

O, Marie zămislită fără de păcat, roagă-te pentru noi care alergăm la tine, și pentru cei care nu aleargă, dar mai ales pentru dușmanii sfintei Biserici, și pentru toți cei încredințați ție... căci nu s-a auzit niciodată să fi fost părăsit, cel ce a alergat sub ocrotirea ta, cel ce a cerut ajutorul și mijlocirea ta. Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 37.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat