Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la Sfânta Familie de la Nazaret - C

"Pacea lui Cristos să domnească în inimile voastre. Cuvântului lui Cristos să locuiască în voi în toată bogăția sa" (Col 3,15-16).

Sărbătoarea Sfintei Familii de astăzi ni-l prezintă pe Isus care s-a inserat în mod concret în istoria unei familii umane, cu durerile și bucuriile ei, cu încercările și speranțele ei (cf. Lc 2,41-52), spre a mântui toate familiile din lume. De aceea și sfântul Ioan, în lectura a doua astăzi, ne vorbește de bucuria de a trăi ca "fii în Fiul" (cf. 1In 3,1-2.21-24).

Evanghelia de astăzi ne vorbește despre durerea lui Iosif și Maria pentru pierderea copilului Isus; dar și despre bucuria regăsirii lui în casa Tatălui său veșnic (cf. Lc 2,41-52).

Prima lectură ne vorbește despre durerea Anei de a nu avea copii, fapt pentru care e disprețuită de rivala ei, Penina (cf. 1Sam 1,6), așa cum odinioară Sara a fost disprețuită de Agar (cf. Gen 20,9); dar prima lectură ne mai vorbește și de bucuria rugăciunii, a promisiunii, a nașterii copilului dorit și de oferirea acestuia lui Dumnezeu (cf. 1Sam 1,20-22.24-28).

Sfânta Familie de la Nazaret, ca și familia de la Rama, este o familie care trăiește după voința și poruncile lui Dumnezeu, o familie care respectă sărbătorile, o familie care educă copilul în credință, o familie care îl pune pe Dumnezeu în centrul ei. Ah, cât de multe trebuie să învețe familiile noastre creștine de la Sfânta Familie!

Din lecturile sărbătorii de astăzi trebuie să învățăm și să știm că Dumnezeu nu răspunde rugăciunilor care au ca scop satisfacerea egoismului nostru (cf. Iac 4,3); dar răspunde la acele rugăciuni care au în vedere gloria lui (cf. In 14,13). Așa a fost cazul Anei, al Mariei (cf. Lc 1,45-46), al Elisabetei (cf. Lc 1,25), etc. Dacă rivala sa Penina a primit și privit copiii spre gloria ei personală, Ana a cerut un fiu, nu ca să-l păstreze în mod egoist, ci ca el să devină un slujitor al lui Dumnezeu pentru "toate zilele vieții lui" (1Sam 1,28).

Dorința cea mai scumpă a părinților credincioși, trebuie să fie aceea ca odraslele lor să se poată consacra lui Dumnezeu, de timpuriu; așa a fost cazul părinților lui Samuel, ai părinților Domnului Isus și ai lui Ioan Botezătorul, ai părinților lui Samson, al mamei lui Marcu și ai părinților tuturor ucenicilor și sfinților lui Isus. Și la acest punct cred că fiecare am putea vorbi cu prisosință și de părinții noștri. Să ne amintim aici numai de părinții sfântului Teodor, ai sfântului Clement, ai sfântului Francisc din Assisi, ai sfântului Anton de Padova, ai sfântului Carol Boromeu etc. De aceea, ferice de acei copii care au avut, care au și care vor avea astfel de părinți credincioși, care zi de zi îi prezintă și-i consacră înaintea Domnului, căci vor ajunge sigur în paradis.

Ana a adus problema ei la cunoștința lui Dumnezeu "prin rugăciune și prin cerere", așa cum îndeamnă și sfântul Paul (cf. Fil 4,6). La fel au făcut și părinții lui Samson, ai lui Ioan Botezătorul, și ai tuturor sfinților. Iar pacea lui Dumnezeu le-a umplut repede inima (cf. Fil 4,7). De aceea Elcana și Ana i-au pus copilului numele de Samuel, care înseamnă: "cerut de la Dumnezeu" și "ascultat de Dumnezeu" (1Sam 1,20); de aceea Iosif și Maria i-au pus copilului numele de Isus, care înseamnă "Cel care mântuiește" (Mt 1,21); de aceea Zaharia și Elisabeta i-au pus copilului numele de Ioan, care înseamnă "cel care aduce laude Domnului" etc. Numele impus copiilor trădează uneori scopul urmărit de părinții lor cu ei.

Astăzi, prin Sfânta Familie de la Nazaret și prin sfânta familie de la Rama, Domnul și Biserica lui invită pe fiecare om să înțeleagă și să creadă că suferințele prin care trec deseori le poate transforma, prin puterea lui Dumnezeu, în drumuri largi spre lumină și bucurie; așa s-a întâmplat cu Iosif și Maria, cu Zaharia și Elisabeta, cu Elcana și Ana, cu părinții lui Samson etc. Din exemplele acestor familii încercate, dar și binecuvântate, multe alte familii din toate timpurile, în suferințele lor, și-au găsit forța și înțelepciunea de a le transforma în drumuri spre lumină și bucurie.

Cartea Înțelepciunii ne spune: "Dumnezeu nu a creat moartea, nu a pus otravă de moarte în om și nici nu se bucură de moartea nimănui" (cf. Înț 1, 13-14). Dar cu toate acestea vedem oameni care suferă și mor. Dar văzând toate acestea, să nu spunem niciodată că Dumnezeu voiește suferința, ci să spunem că Dumnezeu îngăduie și tolerează suferința pe care nu o dorește, suferință care a fost adusă în lume prin invidia diavolului (cf. Înț 2,24); Dumnezeu o poate îngădui, spre a o folosi mai apoi ca instrument de sfințire pentru noi, dar și ocazie de a ne apropia mai mult de el.

Deci, satana este cauza și autorul tuturor suferințelor noastre. Dacă Dumnezeu ar fi voit suferința noastră, atunci nu l-ar mai fi trimis pe Isus să vindece bolnavii și n-ar mai fi întemeiat taina sfântului Maslu. Scriptura ne spune că Isus atunci când a vindecat o femeie gârbova, el a spus ca satana o ținea legată de 18 ani (cf. Lc 13,16); că atunci când a vorbit de ogorul care a primit numai sămânță de grâu bun, dar în el a răsărit și neghina, a zis că un dușman a făcut aceasta (cf. Mt 12,28); Paul spune că suferința din trupul său, este un înger al satanei (cf. 2Cor 12,7); iar Iov a suferit din cauza uneltirilor diavolului (cf. Iov 1,11; 2,5). Deci să nu spunem că Dumnezeu este autorul suferinței, când Isus, Iov și Paul ne spun clar că autorul suferinței este satana.

Dar așa cum am spus mai înainte, dacă Dumnezeu îngăduie și tolerează suferința în familiile noastre, asta o face numai spre binele nostru vremelnic și veșnic, numai spre sfințirea și mântuirea noastră. Iată acum câteva exemple care confirmă că suferințele ne sunt îngăduite spre binele nostru.

Mai întâi un exemplu de vindecare trupească: O fetiță din Anglia a devenit surdă. Medicii specialiști au spus că așa va rămâne toată viața, că niciodată nu va mai putea auzi. Odată, fetița plictisită a închis televizorul și s-a dus la etajera de cărți, a luat o carte și s-a apucat să citească; în timp ce citea, fără să-și dea seama, ea a mișcat etajera și toate cărțile i s-au răsturnat pe cap. Fetița a înmărmurit, nu că a fost lovită, ci că i-a revenit auzul. Loviturile i-au făcut un mare bine.

Apoi, necazurile, suferințele au determinat pe mulți să caute pe Mântuitorul. În Psalmi găsim că David a zis de multe ori: "În strâmtorarea mea am strigat către Domnul" (cf. Ps 118,5), dar nu găsim niciodată ca Solomon să fi zis: "În belșugul meu am strigat către Domnul". Iată și în acest sens un exemplu:

Giovani Papini (1881-1956), scriitor italian, autorul cărții Viața lui Isus, a fost un mare ateu. Așa, necredincios a trăit până în timpul Primului Război Mondial. Atunci necazurile, greutățile vieții și dușmănia oamenilor l-au făcut să-și caute scăparea și mântuirea în brațele lui Cristos Domnul. Cartea sa Un om sfârșit este mărturisirea credinței și liniștii sale primite de la Dumnezeu.

Apoi suferințele i-au făcut pe mulți oameni productivi pe plan spiritual. John Bunyan (1628-1688) a fost un scriitor și predicator englez, a stat în închisoare pentru că a vestit evanghelia și a fost foarte întristat când de după gratiile închisorii și-a văzut-o pe fiica lui oarbă vânzând șireturi de pantofi în stradă, ca să întrețină familia. Dar în închisoare, în acea perioadă îngrozitoare, el a primit un asemenea har, încât a devenit capabil să scrie o literatură creștină atât de folositoare și durabilă în timp.

Suferința este și un factor de curățire și de desăvârșire în viețile copiilor lui Dumnezeu, întocmai ca focul care îndepărtează zgura din minereul brut, scoțând oțelul fin, aurul curat sau argintul veritabil (cf. Iov 23,10). Și tocmai de aceea, Biserica ne prezintă astăzi, din Biblie, două familii aflate în suferință, dar care nu s-au blocat în ea; ele au alergat la Dumnezeu, și cum spune profetul, el le-a schimbat plânsul lor în bucurie și apostolat peste veacuri (cf. Ier 31,13).

Sfântul Vicențiu de Paul (1581-1660) a fost bolnav aproape toată viața. Febra îl chinuia zi și noapte; durerile de piept, de cap, de stomac îl făceau să sufere îngrozitor; o boală de picioare l-a silit să umble în cârje; o boală de ochi l-a făcut aproape orb. Silit să stea pe scaun, fără a se putea mișca, suferea cumplit, fără să se plângă. Uneori spunea: "E adevărat că este foarte greu să rabzi boala. Cu toate acestea suferința este unul dintre cele mai prețioase mijloace de care se servește Dumnezeu pentru a smulge din inima noastră orice înclinație spre păcat și pentru a ne îmbogăți cu daruri. Isuse, dă-mi harul să cunosc ce bogăție ascunsă conține suferința!"

Dar ceva și mai frumos. Suferințele noastre oferite lui Isus, nu ne mântuiesc numai pe noi, dar și pe mulți din jurul nostru. De aceea apostolul Paul spune: "Mă laud cu suferințele mele"; "Mă bucur în suferințele mele" (cf. Col 1,24).

Un preot care lucra cu tinerii într-un campus universitar, avea printre ei unul care se declarase ateu necredincios. A stat de multe ori de vorbă cu el, a încercat să-l sensibilizeze la adevărurile credinței, i-a recomandat o serie întreagă de lucrări științifice și teologice, dar fără nici un rezultat. Preotul nu știa ce facă pentru a-l deschide pe acel tânăr harului lui Dumnezeu, când și-a amintit că în parohie avea o tânără paralizată, și imobilizată la pat. A mers la ea și i-a spus: "Sunt luni de zile de când încerc să aduc un băiat la credință și nu reușesc; roagă-te tu lui Dumnezeu, oferă-i tu suferința ta pentru întoarcerea lui". În seara următoare, când s-a întors acasă, preotul l-a găsit pe acel tânăr pe treptele casei parohiale. "Vreau să stăm de vorbă - a spus el - sunt frământat". Au vorbit și acela a fost începutul convertirii. Era ora unsprezece noaptea. A doua zi de dimineață cineva a venit și l-a anunțat pe preot: "Știți tânăra acea paralizată? A murit!" "Când?", întrebă preotul. "Astă noapte, la ora unsprezece". Ceea ce nu reușise preotul cu toată cultura sa teologică a reușit o tânără cu suferința și jertfa sa!

Se spune că doi oameni se aflau într-o închisoare, deoarece săvârșiseră aceeași greșeală și nu au avut bani cu ce să-și plătească amenda. Într-o zi, un prieten al lor, ca să-i ajute, le-a aruncat doi săculeți cu bani pe fereastră, pentru a-și plăti amenda. Săculeții i-au lovit pe amândoi în cap. Unul, nervos și nemulțumit că a fost lovit, fără să se uite ce era în săculeț, a aruncat săculețul pe geam, înjurând; celălalt, fără să se supere de lovitură, s-a uitat să vadă ce e înăuntru. Cel dintâi a rămas mai departe în închisoare, celălalt însă, nu numai că a putut să-și plătească amenda și să devină liber, dar a avut cu ce trăi fără grijă o bună bucată de vreme.

Acești doi oameni în suferință, reprezintă cele două categorii de oameni, despre care ne vorbește și sfântul Augustin (354-430), în cartea sa Cele două cetăți ale lui Dumnezeu, în care o categorie pierde din suferință și o alta câștigă din ea. Suferința e un dar pe care Dumnezeu îl trimite tuturora pentru a-și ispăși păcatele și pentru a-și merita fericirea de după moarte. Unii o resping și se revoltă spre răul lor; în schimb alții o primesc spre binele și mântuirea lor.

Dacă cineva a ajuns la măsura de a înfrunta cu liniște necazurile și suferințele, și apoi le dea o finalitate după voia lui Dumnezeu, acela a ajuns deja în împărăția cerurilor, unde se trăiește numai în pace, liniște și bucurie în Duhul Sfânt (cf. Rom 14,17). Asta dorește astăzi și Biserica, fiilor ei și lumii întregi.

În sfântul An al Credinței și al Familiei, doresc tuturor familiilor, binecuvântare și ocrotire de la Sfânta Familie de la Nazaret!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat