Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Meditație la Sfinții Prunci Nevinovați

Pruncii nevinovați, uciși pentru Cristos, îl urmează acum pe "mielul fără pată" și cântă pururi: "Mărire ție, Doamne" (cf. Ap 14,4)

La trei zile după Crăciun, sărbătoarea a Pruncilor Nevinovați produce în noi o surpriză dureroasă. După atâta bucurie și gingășie, vedem astăzi atâta cruzime și durere. Și totuși această sărbătoare este necesară, pentru că ea ne amintește că, așa cum pruncii nevinovați au fost uciși de cei vinovați, tot astfel Isus cel nevinovat va fi ucis pentru cei vinovați; și tot așa cum pruncii nevinovați au fost prigoniți și uciși de mici, tot astfel și noi, urmașii lui Cristos, vom fi persecutați și uciși de către cei răi, chiar de mici și chiar în numele slujirii lui Dumnezeu (cf. In 16,2).

Dar să nu fim triști, căci Ioan, în Apocalips, i-a văzut pe pruncii nevinovați jucându-se cu coroanele primite, urmându-l pe Miel oriunde și cântând o cântare nouă pe care nimeni nu putea să o cânte. După Maica Domnului, ei au fost cei dintâi răscumpărați dintre oameni, ei au fost cel dintâi rod pentru Dumnezeu și pentru Miel (cf. Ap 14,4). De aceea nota dominantă a sărbătorii de azi nu trebuie să fie tristețea, ci bucuria, căci acești copii s-au mântuit, așa cum și noi ne vom mântui, dacă vom trăi pe pământ apărând în toate zilele vieții noastre cauza lui Cristos.

Crăciunul este o sărbătoare frumoasă pentru că ne face să contemplăm un copil, un copil care vrea să devină rege al inimilor. Și chiar dacă pentru acest ideal va avea de întâmpinat opoziție cât vor exista oameni pe pământ, totuși el este pentru toți, lumina lumii (cf. In 8,12) pe care întunericul nu a cuprins-o (cf. In 1,5).

Începând cu păcatul îngerilor și apoi cu cel al oamenilor, în lume au apărut două regate, un regat de lumină și fericire al lui Dumnezeu, care exista deja, și un regat de întuneric și de durere, pe care satana pentru puțin timp l-a adăugat; regatul de lumină este condus de Dumnezeu, împreună cu îngerii și oamenii buni; iar regatul de întuneric este condus de satana, împreună cu diavolii și oamenii răi. Aceste două regate sunt și vor fi mereu în conflict și în luptă de distrugerea reciprocă. Satana, cu îngerii și oamenii răi, luptă contra lui Dumnezeu și a planului său de mântuire; iar Dumnezeu, cu îngerii și oamenii buni, luptă pentru mântuirea lumii și a universului întreg (cf. Rom 8,20).

Sărbătoarea Pruncilor Nevinovați ne arată ce dramă mare a fost păcatul, care a dus la apariția acestui nou regat de întuneric, sub pretextul cunoașterii "binelui și răului" (cf. Gen 3,5), așa cum cu ironie a spus diavolul. Și parcă ne vine să întrebăm ce ne trebuia nouă să cunoaștem răul, când aveam tot binele raiului? Oamenii, amăgiți de diavol, au crezut că mai este un bine, mai mare decât cel primit de ei, în afara lui Dumnezeu, așa cum de altfel mulți oameni mai cred și astăzi, și de aceea trăiesc înafara dragostei lui Dumnezeu (cf. Gen 2,17).

Astăzi vedem această luptă deschisă, dintre cele două regate, sunt într-o continuă luptă, în acțiunea lui Irod, în unul dintre urmașii blestematului Esau (cf. Evr 11,20), în unul din agenții de seamă ai regatului de întuneric al lui satan, în unul din disprețuitorii lui Dumnezeu și ai planului său de mântuire (cf. Gen 25,33-34; Evr 12,16), în unul care a ajuns la putere în Israel, contra voinței exprese a lui Dumnezeu, în unul care a atentat direct la viața lui Dumnezeu și a planului său de mântuire, ucigând toți copiii nevinovați din Betleem, crezând că printre ei se află se află și Isus Mântuitorul lumii, Isus Dumnezeu puternic. Aici se vede lupta pe viață și pe moarte a satanei contra mântuirii lumii, contra mântuirii noastre.

Dar Irod nu a luptat numai împotriva lui Dumnezeu, nu a luptat numai împotriva pruncilor nevinovați, nu a luptat numai împotriva oamenilor din jurul lui pe care îi ucidea fără scrupule; ci a luptat și contra familiei sale. Astfel, fiind și el tată de familie și el, și-a ucis cu mâinile lui pe soția sa, Mariane, care era din neamul Macabeilor, ea fiind una dintre cele 10 soții și multe alte concubine pe care le-a avut; el și-a ucis și trei dintre copii săi; și-a ucis și soacra; și-a ucis cumnații, unul dintre ei fiind și Aristobul, care era mare preot. De aceea, Augustus, care i-a fost contemporan și care l-a sprijinit din rațiuni politice, spunea: "Este mai bine să fii câinele lui Irod decât copilul lui".

Planurile ucigașe ale lui Satan și Irod, planuri care urmăreau să-l elimine pe Isus chiar de la nașterea sa pe lume, pentru ca astfel să scape de Învingătorul lor, au fost dejucate, prin fuga în Egipt. Fugind în Egipt, Isus a dorit să urmeze aceeași cale ca și poporul său de odinioară (cf. Os 11,1; Mt 2,15), pe care acum a venit să-l elibereze și să-l mântuiască.

Văzând astăzi pe dreptul Iosif și pe neprihănita Maria, mama lui Isus, că urmează întocmai planul lui Dumnezeu și fug în Egipt; că se jertfesc pentru împlinirea planului de mântuire al lui Dumnezeu; că se luptă pentru viața Pruncului; că se lasă călăuziți numai de Dumnezeu; că se așează la Nazaret, pentru a împlini voința lui Dumnezeu; înțelegem mai ușor de ce au plecat și s-au întors cu bine (cf. Ps 121,1-8); înțelegem și de ce vechile cărți de pietate, ne prezintă atât plecarea, cât și întoarcerea lui Iosif, Maria și Pruncul din Egipt, la porunca lui Dumnezeu, ca pe un marș triumfal, unde copacii din cale își plecau ramurile pentru ca ei să le poată culege mai ușor fructele; unde fiarele sălbatice veneau și se așezau cuminți la picioarele lor, aducându-le hrană; unde leii și tigrii îi apărau pe cale, formându-le o adevărată escortă de apărare.

Există o mare asemănare între durerea Sfintei Familii și durerea Rahelei, de care pomenește astăzi Evanghelia. "Așa vorbește Domnul: «Un țipăt se aude la Rama, plângeri și lacrimi amare: Rahela își plânge copiii și nu vrea să fie mângâiată, pentru că ei nu mai sunt»" (Ier 31,15).

În profeție, Rahela reprezintă națiunea Israel. Mai exact, ea a plâns exilul babilonic al copiilor nepotului ei Manase și ai fiului ei Veneamin [Veneamin la a cărui naștere ea a murit, fapt pentru care i s-a dat numele de "omul durerii" (cf. Gen 35,18)]; nepoții Rahelei, asemenea pruncilor nevinovați, pe care îi sărbătorim astăzi, au fost smulși cu furie, de către babilonieni, din brațele mamelor lor și duși pentru totdeauna în robie (586 î.Cr.), robie în care foarte mulți dintre ei au fost uciși. În contextul Evangheliei de astăzi, Rahela este înfățișată ca plângând alături și împreună cu părinții copiilor uciși de Irod, căci mormântul ei este la Rama, localitate foarte aproape de Betleem.

Dar mai există și o altă mare asemănare între ceea ce ne povestește sfântul Matei în evanghelia de astăzi cu privire la Isus și între cea care ne povestește cartea Exodului din Vechiul Testament cu privire la Moise (cf. Mt 2,13-18; Ex 2,1-25). Aici Moise a fost o prefigurare a lui Cristos.

Atunci, faraonul, regele Egiptului, a decretat moartea tuturor copiilor de evrei care veneau pe lume (cf. Ex 1,16), acum Irod a decretat moartea tuturor copiilor, sub doi ani, din Betleem și din împrejurimi (cf. Mt 2,16). Așa cum atunci Moise a scăpat de furia faraonului, fugind în țară străină (cf. Ex 2,15), tot la fel acum Isus a scăpat de furia regelui Irod, fugind în Egipt (cf. Mt 2,13). Așa cum, după ce a trecut pericolul, Dumnezeu l-a chemat pe Moise să se întoarcă în țară, tot la fel, după ce a murit Irod, Dumnezeu l-a chemat pe Isus înapoi în țară (cf. Mt 2,20).

Și mai este încă o asemănare, mai tristă decât cele prezentate mai sus, între suferința lui Isus de atunci și suferința copiilor de astăzi. Dacă Isus, pruncii nevinovați și pruncii din Egipt au fost uciși de păgâni, pruncii de astăzi sunt uciși de însăși mamele lor, mame despre care se spune că Dumnezeu ar fi pus sângele lui în sângele lor; dar mame care trecând de partea lui satan, își ucid acum proprii copiii încă din sânul lor. Statisticile moderne spun că anual sunt uciși cam 68 milioane de copii; deci cu mult mai mult decât copiii uciși de Irod la Betleem.

Apoi, Isus mai este persecutat și ucis și în copiii născuți, prin scandalul dat de cei răi. Aceștia nu ucid numai pe Isus numai prin păcatele lor (cf. Evr 6,6), ci ei, prin scandalurile date, de chefuri și beții, de curvii și în fapte de rușine; de certuri și în pizmă, îl ucid pe Isus și într-o mare mulțime de alți "prunci nevinovați" (cf. Rom 13,13).

Betleemul înseamnă "Casa pâinii" sau "Casa vieții", căci dealurile și văile sale erau acoperite cu vii, smochini, livezi de măslini și grâne; căci aici Rut a strâns spice în ogoarele bogate ale lui Boaz (cf. Rut 2,3-4), căci aici David, pe pășunile bogate și la apele limpezi (cf. Ps 23), a hrănit turmele tatălui său (cf. 1Sam 16,1.11; 17,15), pentru că aici Samuel l-a uns rege pe David (cf. 1Sam 16,13). Iar Betleemul, din casa pâinii și a vieții ce era, din cauza păcatului, a ajuns pe timpul lui Isus, "casa plânsului și a morții". Oare nu aceasta este și soarta multor suflete binecuvântate de Dumnezeu, adevărate case de binecuvântare prin botez, dar din cauza păcatului au ajuns atât de repede case de plâns și moarte?

Moartea cumplită a lui Irod, putrezit și mâncat de viu de viermi; moartea neprevăzută a lui Faraon, înecat cu toată oștirea în apele Mării Roșii; moartea mizerabilă de nebun a lui Nabucodonosor; moartea disperată a tuturor prigonitorilor lui Isus și a Bisericii sale arată clar soarta tuturor celor răi, care în viață se lasă conduși de satana.

Iar fericirea cerească, acolo unde au ajuns Pruncii Nevinovați, sfântul Ștefan, sfântul Ioan apostolul, sfântul martir Thomas Becket pe care îl vom sărbători mâine, și toată mulțimea nenumărată a sfinților care și-au spălat veșmintele în sângele Mielului (cf. Ap 7,9.14) arată clar înțelepciunea și fericirea celor buni, care îl urmează cu orice preț pământesc pe Isus și planul său de mântuire.

Sărbătoarea de astăzi ne mai spune că, asemenea pruncilor nevinovați și asemenea Pruncului Isus, și noi vom avea dușmani încă din fragedă pruncie. Dar curaj, căci cu noi este Dumnezeu!

Să nu ne fie frică, căci așa cum dușmanii lui Isus, ai pruncilor nevinovați și ai tuturor sfinților numai aparent au fost victorioși, căci în realitate au murit rușinați; tot astfel și dușmanii noștri numai pentru puțin timp vor părea victorioși, dar în realitate ei sunt deja pierduți, căci cu noi este Dumnezeu.

Iar toți dușmanii noștri trebuie să știe că numai aparent ne-au învins, căci în realitate suntem mai mult decât biruitori, prin acela care ne-a iubit pe noi (cf. Rom 8, 33-39), căci cu noi este Dumnezeu.

Sfântul apostol Ioan, de unde a fost luată prima lectură de astăzi, și-a structurat prima sa scrisoare pe următoarele trei idei: Dumnezeu este lumină; Dumnezeu este dragoste; Dumnezeu este viață.

Când Biserica a ales și ne-a propus un fragment din această prima scrisoare a lui, a făcut-o cu gândul de a ne pune și pe noi în fața unei alegeri: să fim ori cu Dumnezeu, care atât de mult ne-a iubit, că ni l-a dat pe unicul său Fiu (cf. In 3,16), adică de partea luminii, a iubirii și a vieții; ori să fim de partea întunericului, a urii și a morții, simbolizate astăzi prin Irod, babilonieni, egipteni și toți cei răi ai lumii.

De fapt, prin evanghelia de astăzi, Biserica ne spune clar că Dumnezeu dorește ca noi, copiii săi, să nu fim de partea lui satan, înfățișat aici prin Irod și cărturarii iudei, care își foloseau cunoștințele despre Cristos numai pentru a lupta împotriva lui (cf. Mt 2,4-5); ci că el dorește să fim de partea sa, înfățișat aici de Iosif și Maria care apără Pruncul. Și dacă vom împlini această viață voința lui Dumnezeu, atunci, cum spune psalmistul astăzi, și sufletul nostru va fi scăpat din orice laț al satanei, va fi scăpat de orice om al lui satan și de orice val al răului ridicat de el (cf. Ps 124).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat