Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica I din Advent - C

La a doua venire, Isus va desăvârși lucrarea de mântuire începută la prima sa venire

Cu această duminică am intrat în noul an bisericesc, notat simbolic cu "C" și în care ne vom lăsa călăuziți sufletește de Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Luca, dar și în timpul sfânt al Adventului.

Timpul sfânt al Adventului este pentru noi, creștinii, un timp de credință vie în Dumnezeu care deține controlul a toate câte sunt; este un timp de mare speranță, căci așteptăm cu răbdare împlinirea profețiilor făcute nouă de Dumnezeu în favoarea; dar este și un timp de iubire, în care mergem mai grăbiți spre Dumnezeu și spre semeni, care ne așteaptă.

Undeva într-un sat, niște orfani, a căror mamă murise și a căror tatăl era dat dispărut în război, o duceau foarte greu, trăind într-o cruntă mizerie și sărăcie. Dar iată că într-o zi acești copii sărmani, care nu se mai așteptau la nimic bun de la nimeni, primesc o veste senzațională, cum că tatăl lor n-a murit în război, ci că a lucrat pentru ei undeva într-o țară străină, iar acum se întoarce bogat la ei. Cu inima plină de bucurie toți acești copii au început să se pregătească pentru a-l primi cum se cuvine pe tatălui lor.

Asemenea acestor copii sărmani, am primit și noi astăzi în evanghelie o veste minunată, o veste mai mângâietoare decât cea adusă de îngeri la nașterea lui Isus la Crăciun; am primit vestea că Isus care a murit și a înviat pentru mântuirea noastră (cf. 1Tes 4,14), că Isus care a primit toată puterea în cer și pe pământ (cf. Mt 20,28), că Isus care a primit toate comorile cerului și ale pământului (cf. Col 2,3), se întoarce la noi copii săi iubiți care am suferit și am trudit din greu. Căci iată ce ne spune evanghelia de astăzi: "Ridicați-vă privirea, căci mântuirea voastră se apropie"! (Lc 21,28). Origene (185-254) ne spune că este necesar ca zilnic să ne ridicăm privirea spre cer, pentru ca ochii noștri să-l întâlnească pe Cristos care cheamă la lumina sa; Iar sfântul Ciril din Ierusalim (313-386), în Cateheze 15,1, ne spune și el că este necesar ca zilnic să ne ridicăm privirea spre cer, pentru a-l întâlni pe Cristos care a venit, care va veni, și care vine mereu la noi.

Pentru că prima lectură de astăzi, luată din cartea lui Ieremia, ne vorbește despre dărâmarea Ierusalimului de către babilonieni, dar și despre promisiunea refacerii lui (cf. Ier 33,14-16), noi trebuie să mergem cu gândul la un alt Ierusalim, la o altă devastare, și la o altă refacere; alt Ierusalim este ființa noastră, capodopera lui Dumnezeu; altă devastare este cea făcută de satan prin păcat; și o altă refacere este cea promisă de Dumnezeu și pe care o așteptăm cu fapte de credință, speranță și dragoste, acum odată cu venirea lui Isus de-a doua. Căci iată ce ne spune sfântul Augustin (534-430) în acest sens: "Cel ce te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine!" Însă diavolul și îngerii lui se opun din răsputeri acestei lucrări divino-umane, de refacere.

Se spune despre marele pictor italian Leonardo da Vinci (1452-1519) că a executat în atelierul său un minunat tablou pe care îl considera capodopera vieții sale. La prezentarea acestui tablou, printre admiratorii săi s-a strecurat și un vrăjmaș al său. Profitând de un moment de pauză și de neatenție al artistului, acel vrăjmaș al artistului și al ideii de frumos, a aruncat cu noroi pe acel tablou și apoi l-a călcat în picioare. Ne putem da seama ce durere l-a cuprins pe marele artist Leonardo da Vinci, atunci când și-a văzut capodopera distrusă. A urmat apoi o muncă foarte grea de refacere a tabloului. Dar s-a meritat, căci tabloul restaurat a ieșit mai frumos ca prima dată.

O asemenea durere, dar la scară mult mai mare, l-a cuprins și pe Dumnezeu, marele artist al universului, atunci când și-a văzut capodopera mâinilor sale, omul creat după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26), întinat de diavol cu cea mai grosolană murdărie a păcatului, care l-a desfigurat, care i-a strecurat în ființa lui nobilă veninul durerii și al morții și care l-a scos de lângă el din Paradis. Și Dumnezeu a început această muncă grea de refacere a omului, prin jertfa Fiului său și prin trimiterea Duhului Sfânt în inimile oamenilor. Și aici Dumnezeu a constatat că se merită, căci, cu toată opoziția diavolului și a aliaților săi, lucrarea sa de refacere va da la iveală o ființă umană mult mai frumoasă și mult mai perfectă decât prima dată.

Evanghelia de astăzi ne spune că la cea de-a doua venire a lui Cristos, însoțită de semne în soare, lună și stele, însoțită de vuietul mării și al valurilor, însoțită de clătinarea puterilor cerului, oamenii se vor înspăimânta, iar alții chiar vor muri de groază. Dar oare spaima și groaza de moarte îi va cuprinde pe toți oamenii? Nu! Spaima și groaza de moarte îi va cuprinde în acele zile numai pe aceia care prin viața lor au mai aproape de diavol decât de Dumnezeu; spaima și groaza de moarte îi va cuprinde numai pe aceia care, uitând de împărăția lui Dumnezeu și dreptatea ei, au trăit numai în chefuri, beții și griji pentru lumea aceasta. Cei drepți însă, care au vegheat și s-au rugat, sunt invitați de Isus să stea în picioare și să privească în sus, pentru a-l putea vedea venind pe nori cu putere și cu slavă mare, dar și pentru a-și putea vedea și mântuirea lor care se apropie (cf. Lc 21,25-36).

Biblia ascunde în paginile ei pe toți cei care trebuie să se teamă de ce-a de doua venire a lui Isus. Iar aceștia sunt în primul rând satan, apoi îngerii și oamenii care s-au lăsat călăuziți de el mai mult decât de Dumnezeu și s-au amestecat, frânând lucrările lui Dumnezeu.

Acum voi arăta, din Biblie, cum diavolul, cu îngerii și cu oamenii lui, se amestecă, strică și se opun vehement planului și lucrării lui Dumnezeu de fericire și de refacere a omului și a creației.

Când Dumnezeu i-a creat pe oameni din pământ și i-a așezat alături de el în paradis, diavolul nu s-a lăsat până ce nu i-a scos afară (cf. Gen 3,23); când Dumnezeu a promis că Mesia se va naște din sămânța femeii (cf. Gen 3,15), îngerii decăzuți, pentru a sabota planul lui Dumnezeu de mântuire, s-au unit cu fetele oamenilor, dând naștere la monștri și uriași ca să altereze sămânța femeii pentru a nu mai putea da naștere Mântuitorului (cf. Gen 6,1-7). Dar Dumnezeu a nimicit acești îngeri decăzuți la potop și i-a pus în lanțuri pentru ziua judecății (cf. Iuda 1,6); când Dumnezeu l-a ales pe Avram în vederea lucrării sale, satan s-a năpustit asupra lui și asupra familiei sale, provocând necazuri și secetă după secetă, până când l-a făcut mai întâi pe el (cf. Gen 12,10; Gen 20,1) și mai apoi pe urmașii lui, fără voia lui Dumnezeu (cf. Gen 26,1) să se coboare în Egipt, acolo unde Faraon, unealta satanei, îi aștepta cu muncile grele de exterminare și cu decretul de ucidere a primilor născuți (cf. Ex 1,14-16). Dar Dumnezeu i-a salvat prin slujitorul său Moise și au putut să cânte de bucurie (cf. Ex 15,1); când Dumnezeu l-a ales pe David ca seminție regală din care să se nască Mesia, Satan s-a aruncat furios asupra lui și asupra familiei sale, și de mai multe ori, fie prin intrigi de palat, fie prin intrigi între regii străini, a încercat stingerea acestei dinastii regale prin uciderea lui David și a descendenților săi legitimi; Dar Dumnezeu a păstrat de fiecare dată câte un urmaș legitim dinastiei lui David, pentru ca nașterea lui Cristos-Mesia, să poată avea loc după promisiune (cf. 2Cr 21,7); când Maria l-a zămislit pe Isus de la Duhul Sfânt (cf. Lc 1,35), satana voia să-l amăgească pe Iosif să o părăsească pe ascuns (cf. Mt 1,19) și a supus-o riscului ca fanaticii Legii lui Moise s-o ucidă cu pietre (cf. Dt 24,1); când Isus și-a început activitatea publică, satana a voit să-l determine să se arunce de pe templu pentru a termina cu el (cf. Lc 4,29); altădată când Isus era împreună cu ucenicii lui pe mare, satana a căutat să scufunde corabia, tot pentru a termina cu el (cf. Mc 4,38); înainte de patima, moartea și învierea sa, satana i-a cerut lui Isus să-l lase ca să-i cearnă pe ucenicii săi ca pe grâu (cf. Lc 22,31), de aceea, Isus, chiar și după ce a înviat, i-a atenționat pe ucenicii săi cu privire suferințele pe care satana le va provoca printre ei până la revenirea sa (cf. Ap 2,10); dar cea mai mare obrăznicie a satanei și a oamenilor săi a fost aceea a răstignirii lui Isus, prin alianța reușită între Pilat și Irod, între mai marii templului și mai marii civili, între iudei și păgâni. Dar Duhul Tatălui l-a înviat pe Isus (cf. Rom 8,11), iar acum Isus așteaptă a doua să venire pentru a-i pune pe toți dușmanii săi, așternut picioarelor sale (cf. Evr 10,12-13), și să-i răsplătească pe toți cei care i-au fost credincioși până la sfârșit (cf. Mc 13,13). Iată cine se tem și cine trebuie să se teamă de a doua venire a lui Isus!

La vechile nunți regești, sosirea mirelui la casa miresei, era însoțită de lumini mari, mai târziu și de salve de tun, iar mai târziu și de focuri de artificii care brăzdau și luminau cerul. La toate aceste semne miresele se bucurau, iar pețitorii falși o luau speriați la fugă. Pentru Isus care vine să-și ia mireasa în cer, luminile, salvele de tun și artificiile sunt: semnele din soare, lună și stele; sunt vuietul mării și al valurilor; sunt puterile cerului care se clatină. Toate aceste semne sunt pentru cei buni ca zgomotul roților de la carul nupțial, ce se aude de departe, atunci când mirele vine după mireasă. Dar pentru cei răi, luminile și vuietul care vor însoți sosirea lui Isus de-a doua, vor fi motiv de groază, căci pentru ei urmează judecata și pedeapsa.

Dacă din nefericire până acum ne-am aflat de partea satanei, prin amestecul în treburilor și planurilor lui Dumnezeu, prin îngreunarea inimii din pricina chefurilor, a bețiilor și a grijilor lumii acestei, și prin orice alt păcat, să ne convertim și să ne sfințim, cum ne-a învățat Isus, și să ne străduim să facem pași înainte în acest sens, așa cum ne învață și sfântul Paul în lectura a doua.

Marele om de stat american Daniel Vebster (1782-1852) a fost întrebat odată în cercul unor oameni ai vieții publice care este gândul de bază în activitatea sa? Atunci el a răspuns: "Gândul de bază din toată activitatea mea este gândul răspunderii mele în fața lui Dumnezeu".

Acesta să fie și gândul vieții noastre și atunci vom reuși să fugim de păcat, de diavol și de mentalitatea lumii, iar la judecată vom auzi fericitele cuvinte: "Veniți binecuvântații Tatălui meu și primiți ca moștenire împărăția pregătită pentru voi de la întemeierea lumii" (Mt 25,34).

Închei cu câteva cuvinte din Novena de Crăciun: "Domnul se va arăta și nu ne va înșela. De va zăbovi așteaptă-l, căci va veni și nu va întârzia"!

*

Considerație la duminica I din Advent - "C"

Dorit Mesie, vino, spre tine, Doamne, suspinăm, ne scapă de robie, ah, vino, te-așteptăm!

Cu această duminică și cu această rugăciune am început timpul sfânt al Adventului și noul an liturgic "C". Altfel spus am început anualul drum spiritual către Crăciun, către Isus care vine continuu spre a ne mântui. Am început cu această duminică un drum de alergare în întâmpinarea celui care vine de sus ca să ne dea sărutul iubirii; care vine de sus ca să ne scape de robia satanei; care vine de sus ca să ne ridice greutatea păcatului; care vine de sus ca să ne redea tinerețe și vigoarea sufletească; care vine de sus ca să ne îmbrace cu haina cea nouă a harului; care vine de sus ca să ne redea fericirea alături de el, alături de Tatăl și alături de Duhul Sfânt; care vine de sus pentru a ne așeza în comuniune cu îngerii, cu sfinții și cu toți oamenii de bunăvoință.

Profetul Ieremia ne spune așa de frumos în prima lectură: "Iată vor veni zile, spune Domnul, când voi îndeplini dorința de fericire pe care am făcut-o casei lui Israel și casei lui Iuda. În zilele acelea și în acel timp voi ridica dintre urmașii lui David o odraslă dreaptă care va judeca și va face dreptate pe pământ. În zilele acelea Iuda va fi eliberat și Ierusalimul va trăi în liniște. Iată numele care i se va da: «Domnul este dreptatea noastră»" (Ier 33,14-16).

În urma păcatului toată creația a fost contaminată de rău și supusă deșertăciunii (cf. Rom 8,20), adică sortită distrugerii, căci nimic contaminat de răul păcatului nu poate dura înaintea lui Dumnezeu. De aceea, sfântul Paul spune: "Lucrurile care se văd sunt trecătoare" (2Cor 4,18).

Lucrurile din lume pe care noi le vedem am putea să le comparăm cu niște bibelouri sparte de păcatul nostru și pe care Dumnezeu, pentru a nu ne lovi sau răni cu ele, le-a pus în magazia sa, cu destinația "topire" de la sfârșitul lumii (cf. 2Pt 3,10-12). Diavolul ia din aceste lucruri sparte și contaminate, care acum rănesc, îmbolnăvesc și ucid, și-i amăgește pe oameni cu ele, ca să-i slujească lui și nu lui Dumnezeu.

Și după ce toate lucrurile din această lume vor arde, oare pământul va rămâne gol? Nu, căci Dumnezeu va crea un cer nou și un pământ nou în care va locui neprihănirea (cf. 2Pt 3,13). "Apoi am văzut un cer nou și un pământ nou, căci cerul dintâi și pământul dintâi au trecut, iar marea nu mai este. Și am mai văzut cetatea cea sfântă, Ierusalimul cel nou, coborând din cer de la Dumnezeu, pregătită ca o mireasă împodobită pentru mirele ei. Atunci am auzit un glas puternic de la tron, spunând: «Iată cortul lui Dumnezeu împreună cu oamenii! El va locui împreună cu ei, iar ei vor fi poporul lui și el, Dumnezeu cu ei, va fi Dumnezeul lor. El va șterge orice lacrimă din ochii lor, iar moarte nu va mai fi. Nu va mai fi nici plâns, nici țipăt, nici durere, pentru că lucrurile dintâi au trecut»" (Ap 21,1-4).

În timpul Adventului, noi, creștinii, așteptăm împlinirea acestor făgăduințe, așteptăm ca "odrasla dreaptă a lui David", Isus, să vină la noi pe nori cu slavă și putere mare (cf. Lc 21,27), ca să ne facă dreptate, ca să inaugureze noua creație și să desăvârșească nașterea noastră din nou (cf. In 3,3).

Noua creație a cerului și a pământului material va fi o lucrare rapidă. Într-o clipă vor apărea semnele prevestitoare, într-o clipă cerul și pământul vor trece într-un trosnet, într-o clipă totul va arde și se va topi și tot într-o clipă vor apărea cerul nou și pământul nou.

Dar noua creație, cea din lăuntrul nostru, nașterea din nou, este o lucrare anevoioasă și de durată; este o lucrare a lui Dumnezeu și a omului; ea a început cu prima venire a lui Isus și se va termina la cea de-a doua. Este o lucrare anevoioasă și de durată, căci omul trebuie să se schimbe: din lup în miel, din neghină în grâu curat, din pom sterp în pom cu roade, din sclav în fiu moștenitor și din diavol în înger. Deci Adventul este un timp numai bun pentru a lucra cu sârg în ogorul sufletului nostru și de a ne pune speranța în harul lui Dumnezeu.

Nașterea din nou începe în momentul în care cineva l-a primit pe Isus ca mântuitor personal al său, și durează apoi toată viața. Și cu cât ne eliberăm mai repede de păcat și de amăgirile diavolului, cu atât vom produce mai repede roadele bune cerute de Domnul, cu atât mai ușor vom alerga în întâmpinarea lui Isus care vine, cu atât mai curând procesul nașterii din nou se va desăvârși.

În această alergare a noastră spre întâmpinarea și îmbrățișarea cu Mântuitorul care vine, trebuie să fim cu băgare de seamă, așa cum ne spune Isus astăzi, să nu ni se îngreuneze inimile din pricina chefurilor, bețiilor și a grijilor lumii acesteia, căci ele sunt ca o amăgire grea, ca un laț și ca o capcană întinse de diavol, ca niște așchii ascuțite care ne rănesc și chiar ne infectează și ne ucid sufletește.

Oamenii moderni de astăzi, și chiar mulți dintre creștini, nu prea mai consideră îmbuibarea cu mâncare ca fiind un păcat foarte grav, de aceea nu-și impun nici un post și nici o abstinență (cf. Lc 21,34). Cu toate acestea, Isus pune îmbuibarea alături de beție, pentru că și ea duce la împovărarea inimii, pentru că și ea cultivă egoismul; pentru că și ea ne face să uităm de nevoile celor din jur (cf. Lc 16,19); pentru că și ea ne ia orice bucurie de a-l aștepta pe Domnul (cf. 1Cor 15,32). Din acest motiv, atât Isus, cât și apostolii, ne adresează îndemnul de a veghea, de a posti, și de a ne ruga mereu, pentru a scăpa de cele care vor veni, și pentru a putea sta drept înaintea Fiului Omului" (cf. Mt 6,16-18; Lc 21,36; 1Tes 5,6-7; 1Pt 5,8).

În această alergare spre Isus care vine spre noi, de mare importanță este să nu ne pierdem vremea cu strângerea și adunarea celor materiale care ne împovărează și ne întârzie atât în desăvârșirea noastră, cât și în ajungerea la întâlnirea cu Isus care închide repede ușa sălii de nuntă.

Atalanta, din vechea Grecie, era o atletă vestită pentru iuțeala picioarelor sale și a ieșit învingătoare în toate întrecerile la care a participat. Odată a făgăduit că o să se căsătorească numai cu acela care o va întrece în concurs, și de atunci mulți au încercat să o întreacă, dar fără să reușească. Ea îi ajungea întotdeauna din urmă pe atleții aflați cu ea în concurs, după ce mai întâi le acorda și un avans considerabil. Și totuși, unul singur a izbutit să o întreacă. Acesta a fost Milanion, zis și Ippomene, care era un pitic și un olog, care era un rău și un urât. El a primit de la zeița rea, Afrodita, niște mere de aur din Grădina Hesperidelor, și a fost sfătuit ca în timpul întrecerii să lase ca merele de aur să-i cadă una câte una pe cale. Atalanta, neputându-și stăpâni lăcomia după aur, s-a oprit să culeagă merele și, în felul acesta a pierdut din timp și i-a permis ologului, urât și rău, să o întreacă și astfel să o ia de soție. A pornit în căutarea unui lucru și s-a pomenit că aleargă după altceva.

Și noi suntem atleții lui Cristos (cf. 1Cor 9,24), și noi suntem în cursa pentru câștigarea unui premiu mare, împărăția cerurilor. Și lângă noi aleargă ologii și urâții diavolului, care vor să ne oprească din alergarea noastră spre Cristos și spre împărăția cerurilor. Și pe noi, ca și pe Atalanta, diavolul ne amăgește cu cele trecătoare, ca din cerbi ce am pornit pe drumul lui Cristos, să devenim într-o dată melci lenți pe acest drum. Și pierzând alergarea, ca marea atletă Atalanta, vom trăi și noi veșnic alături de ologii și inesteticii diavoli. Atalanta a pornit spre o țintă și a ajuns la o alta. Să avem și noi grijă, ca după ce am pornit la botezul nostru, sau la convertirea noastră, spre împărăția cerurilor, din cauza chefurilor, a bețiilor și a grijilor vieții acesteia (cf. Lc 21,34), să ajungem în iad. Și pentru ce? Pentru niște lucruri sortite de Dumnezeu distrugerii!

Sfântul Ieronim (342-420), pentru că mereu îi suna în urechi trâmbița lui Isus care vine să-și ia mireasa în cer, dar și pentru a-i judeca pe cei nepregătiți pentru sosirea sa, a părăsit Roma păgână și s-a îndreptat spre Betleem, pentru ca lângă locul nașterii lui Isus, să se poată dedica mai bine pregătirii pentru acest moment, cel mai important din toate câte le va mai trăi omenirea.

Cine se întristează când Tatăl trimite constructorul ca să demoleze casa cea veche și șubredă, pentru a ridica alta nouă și trainică în locul ei? În primul rând diavolii, și apoi toți murdarii și leneșii sufletește, care nu vor mai avea loc în casa cea nouă! Și cine se bucură când casa veche a fost demolată și în locul ei s-a ridicat alta nouă, trainică și frumoasă? În primul rând Dumnezeu și îngerii săi, apoi toți cei care și-au spălat veșmintele în sângele Mielului și au lucrat cu sârg pentru cauza împărăției cerurilor.

Cine se întristează când mirele împărat vine cu alai, cu oaste și semne, ca să-și ia mireasa iubită? În primul rând pețitorii profitori și apoi potrivnicii fericirii ei. Cine se bucură? În primul rând mireasa cu familia ei, apoi prietenii și toți cei care o iubesc.

De aceea, în tot acest timp sfânt de Advent, să ne rugăm și să cântăm împreună Biserica: "Voi ceruri, vă-ndurați, pe cel promis ni-l dați, pe Fiul Tatălui de sus, pe-al nostru Domn Isus".

Pentru acest timp sfânt de Advent, urez tuturor vizitatorilor sitului www.ercis.ro un parcurs bun spre întâmpinarea lui Isus care vine continuu spre noi, cu iubirea sa și darurile sale!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat