Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Solemnitatea lui Cristos, Regele Universului - B

Iubirea și jertfa sunt două din modurile de a domni ale lui Cristos, dar și ale creștinului

Când în anul 1948, Europa era sub focul revoluție, la Paris trăgea de moarte marele scriitor Rene Francois Chateaubriand (1768-1848). În ziua de 4 iulie 1848, când un preot a venit să-l pregătească pentru moarte, Chateaubriand i-a zis: "Părinte, regii sunt răsturnați de pe tronuri și uciși"! Atunci preotul i-a răspuns: "Bucură-te, căci eu ți-am adus pe Regele Isus, care nu moare niciodată"! Pe acest rege ni-l pune și nouă astăzi în față Biserica.

Biblia ne spune că Iosua, urmașul lui Moise la conducerea poporului ales, a convocat întreg Israelul la Sichem, pentru a-i aminti atât de marile momente ale istoriei sale, dar cât și de faptul că, prin Terah, tatăl lui Avraam, se trag dintr-un neam idolatru, și ca atare au idolatria în firea lor. De aceea, toții au nevoie de lepădarea de idoli, de întoarcerea la Dumnezeu și de primirea lucrării lui de eliberare și mântuire. La îndemnul și exemplul lui Iosua, care a declarat că el și toți membrii familiei sale s-au decis să-i slujească numai Domnului, întreg poporul lui Israel a răspuns printr-o promptă declarație de credință și printr-o entuziastă alianță cu Domnul (cf. Ios 24,1-33).

Asemenea lui Iosue, papa Pius al XI-lea (1857-1939), în anul 1925, la 11 decembrie, convins că poporul creștin era trist și îndurerat din cauza depărtării lui de Dumnezeu și din cauza slujirii la idolii moderni, le-a spus oamenilor că au ajuns în această stare grea pentru că l-au părăsit pe Domnul, "Stăpânul cel bun", pentru stăpânul cel rău, și a chemat întreaga creștinătate să privească spre Cristos Rege, i-a chemat pe creștini să aleagă: ori cu idolii lumii care le-au adus numai tristețe și durere, ori cu Isus Cristos, Regele întregului univers, care prin patima, moartea și învierea lui, le-a adus iubirea și pacea, viața și învierea, harul și sfințenia. Atunci toată Biserica l-a ales pe Cristos ca rege și fiecare creștin în parte a spus cu Iosue și cu sfântul părinte papa Pius al XI-lea: "Eu și toată casa mea am ales să-i slujim Regelui Isus (cf. Ios 24,15). Noi putem spune asta acum?

Întregul an liturgic, cu Adventul și Crăciunul, Postul Mare și Paștele, Înălțarea și Rusaliile, duminicile și sărbătorile, sărbătorile sfinților și celebrările zilnice, a fost astfel orânduit ca să arate cât mai clar regalitatea lui Cristos; regalitate a lui Cristos care este însoțită de o lumină pe care o văd și orbii; care are o înțelepciune pe care o caută și învățații; care are o fântână de apă vie pe care o caută și cei care locuiesc lângă izvoarele de apă; care are o putere în fața căruia și armatele cele mai puternice se supun; care are un cuvânt atât de puternic încât și vântul și marea ascultă de el; care are un Duh Sfânt din fața căruia fug și duhurile necurate; care are o viață divină căruia nici moartea cu toți aliații ei nu-i rezistă.

Pe Isus, Evanghelia îl prezintă ca pe un rege cu o împărăție care nu este din această lume și nici după modelul acestei lumi (cf. In 18,33-37). Profetul Daniel, în prima lectură de astăzi, ni-l descrie pe Isus ca un Rege puternic și veșnic: "Stăpânirea lui este o stăpânire veșnică, nepieritoare, iar împărăția lui nu va fi niciodată distrusă" (cf. Dan 7,13-14). Psalmul responsorial ni-l prezintă ca "Domnul" care stăpânește îmbrăcat în maiestate (cf. Ps 92,1). Iar sfântul Ioan apostolul, în lectura a doua din Apocalips, ni-l prezintă pe Isus ca martorul credincios al Tatălui, ca începutul și sfârșitul a toate, ca fiind cel veșnic viu și prezent pretutindeni (cf. Ap 1,5-8).

De mai bine de 100 de ani romanii stăpâneau ?ara Sfântă. Evreii nu mai aveau nici un rege și nici un conducător legitim. Împăratul Romei trimetea câte un "procurator", care să guverneze țara în numele său și avea ordin să înăbușe orice răscoală ivită. În anul 786 de la întemeierea Romei, evreii și soldații romani au târât în fața procuratorului roman Pilat din Pont un om cu mâinile legate, un om care arăta jalnic din cauza loviturilor primite, un om care se chema Isus. Acuzatorii lui mincinoși spuneau că Isus s-a făcut pe sine rege, că s-a făcut pe sine și Fiul lui Dumnezeu, că agită și îndeamnă poporul la revoltă împotriva împăratului și că oprește pe oameni să plătească tribut Cezarului. Când Pilat a auzit cuvântul "rege", a tresărit și l-a întrebat pe Isus dacă este cu adevărat rege. Isus i-a răspuns că este rege, că el s-a născut pentru a da mărturie despre adevăr, că cine iubește adevărul ascultă de glasul lui și că împărăția lui nu este din lumea aceasta (cf. In 18,33-37).

Și nouă ni se prezintă astăzi Isus ca rege, și ne menționează tot clar și explicit că împărăția sa nu-i din lumea aceasta; chiar dacă ea începe să prindă contur din această lume, ea nu are nici o legătură cu împărățiile lumii. Pe tot parcursul vieții sale publice, Isus și-a dat toată silința ca să nu se dea o interpretare politică misiunii sale, și să fugă de orice formă de regalitate pământească (cf. In 6,15).

Iar dacă împărăția lui Isus nu este pământească și nici după model pământesc, atunci nici membrii ei nu sunt și nu trebuie să fie după model pământesc. Dacă membrii împărățiilor pământești domnesc prin puterea forței și a armelor, membrii împărăției lui Dumnezeu domnesc prin puterea dragostei și a jertfei de sine, asemenea Domnului.

O veche legenda spune că un popor numit "Dorii" a pornit un război împotriva unui alt popor numit "Aticii". Înainte de luptă și dorii și atici, fără să știe unii de alții, au consultat "Oracolul din Delfi" ca să afle despre deznodământul războiului. Oracolul le-a dat la amândouă popoare același răspuns: "Lupta va fi câștigată de acel popor al cărui rege va muri în luptă". Așa stând lucrurile, fiecare armată avea grijă de a proteja regele advers. Dar regele Aticilor, numit "Codru", împins de dragoste față de poporul său, s-a deghizat în haine obișnuite și s-a avântat în prima linie de bătaie a războiului, unde a fost ucis. Când dorii au aflat că regele aticilor, Codru, a fost ucis, au luat-o îngroziți la fugă, iar aticii au câștigat bătălia.

Legenda regelui Codru, regele aticilor, este istoria adevărată a lui Isus Regele nostru. Căci așa cum regele Codru și-a oferit viața pentru mântuirea poporului său, tot astfel și Isus, Regele nostru, s-a lăsat dus la moarte pentru mântuirea noastră și a lumii întregi. Aceasta este istoria de iubire a lui Cristos față de noi, pe care Biserica ne-a prezentat-o de-a lungul întregului an liturgic.

Dar legenda lui Codru și istoria lui Isus, trebuie să fie și istoria fiecărui creștin, care și el trebuie să dea o mărturie bună de iubire și jertfă în fața lumii, așa cum a dat și Isus în fața lui Pilat din Pont, și în fața noastră (cf. 1Tim 6,12-12-14)

În anul 523, un rege din Abisinia, pe nume Dunan, prigonea cumplit pe creștini. În acel an a fost arestată o mamă împreună cu fiul ei minor. Mama a fost condamnată să fie arsă de vie, iar copilașul ei a fost cruțat.. Însă micuțul a început să strige în gura mare că vrea și el să moară martir împreună cu mama sa. Atunci regele l-a întrebat; "Dar tu știi ce înseamnă a muri martir"? Atunci micuțul i-a răspuns: "A muri martir înseamnă a iubi din iubire față de Cristos și față de împărăția sa, pentru ca mai apoi să pot trăi veșnic împreună cu el"!

Origene (185-254), un teolog din Alexandria, învață că suferința Fiului a fost resimțită de întreaga Sfântă Treime. Crucea Fiului a fost o experiență și o lucrare treimică. Papa Benedict al XVI-lea, născut la 16 aprilie 1927, în Germania, susține și completează această teză a lui Origene, spunând că Tatăl a suferit împreună cu Fiul, atunci când l-a dat la moarte pentru noi (cf. In 3,16). Duhul Sfânt a împărtășit aceeași suferință, pentru că se roagă pentru noi cu suspine negrăite (cf. Rom 8,26).

Dar nu numai cu Isus Sfânta Treime a simțit durerea și bucuria, dar le simte și împreună cu noi. Pe Dumnezeu cel întreit și unic îl doare toate suferințele noastre și îl bucură realizările noastre.

Sfânta Scriptură ne spune că sunt doi regi care vor să domnească peste noi, sunt doi regi care vor să-și așeze tronul în sufletul și în inima noastră. Aceștia sunt, Cristos și Satana (cf. Lc 22,31). Cristos vrea să facă din noi prietenii și frații săi; Satana vrea să facă din noi sclavii săi. Depinde de noi pe cine îl vom urma și pe cine îl vom părăsi.

Singurul Cristos merită să domnească peste noi, pentru că întreaga lui viață, de la întrupare până la glorificare, a fost și este o comuniune deplină cu Tatăl și cu Duhul Sfânt. Prin comuniunea sa cu Tatăl și cu Duhul, ne-a salvat pe noi oamenii, care din cauza păcatelor ajunsesem ca o turmă împrăștiată și fără de păstor. Și la comuniunea cu el, cu Tată și cu Duhul Sfânt, a venit să ne aducă acum și pe noi oamenii. Pentru comuniunea lui cu Tatăl, și cu Duhul Sfânt, comuniune la care ne-a adus și pe oameni, el a meritat și merită ca oamenii de pe toate meridianele globului să-i înalțe catedrale și biserici, să-i facă icoane și statui, să-i ofere rugăciuni și cântece, căci prin această comuniune ne-a făcut pe toți fericiți în veci.

Un mare conducător de stat din veacul trecut, la câteva zile după urcarea sa pe tron, a voit să viziteze o închisoare. S-a îmbrăcat ca un simplu cetățean și a vrut să intre. Dar paznicul îl izbi cu înjurături și lovituri peste cap. Regele îl privește serios și îi zice: "Ce ai spune dacă regele ar vedea și ar auzi de toate acestea?" "Ce-mi pasă mie de rege?", răspunse cu dispreț paznicul și trase câteva înjurături. A doua zi regele îl chemă pe paznic la palatul său. Vă închipuiți groaza acestuia când l-a văzut stând pe tron pe acela de care își bătuse joc cu o zi înainte. "Mă cunoști acum?", îl întrebă regele cu fața încruntată. Omul se îngălbeni la față și începu să tremure de moarte.

Să nu uităm nici noi acest cuvânt al Scripturii: "Groaznic lucru este să cazi în mâinile Dumnezeului celui viu" (cf. Evr 10,31).

Astăzi Biserica ne cere să facem adorație în fața lui Cristos rege, asemenea unui soldat dintr-o povestire a sfântului Ioan Maria Vianney (1786-1859), care în puținul lui timp liber, venea ca să facă de strajă al altarul Regelui său, și ca să-i înțeleagă iubirea.

Pentru ca și noi să-i înțelegem iubirea lui Cristos Rege, să ne așezăm astăzi în fața crucii, și privind la Isus răstignit, să înțelegem că Isus are brațe întinse pentru a ne cuprinde pe toți cu iubirea sa; că Isus are capul înclinat pentru a ne da la toți sărutul său; că Isus are inima deschisă pentru a ne arăta la toți iubirea sa; că Isus are coroană de spini pentru că ne-a dăruit nouă coroana sa regală; că Isus s-a făcut sărac pentru a ne îmbogăți pe noi; că Isus continuă să rămână pe cruce, pentru că el vrea să fie Mântuitorul oricărui om din orice timp și loc.

Să ne așezăm și în fața tabernacolului și să înțelegem că tot din iubire Isus a întemeiat sfânta Euharistie; pentru a înțelege că în tabernacol a voit să rămână cu noi până la sfârșitul veacurilor; pentru ca din tabernacol să ne ofere ocrotire și hrană pentru sufletele noastre; pentru ca în tabernacol să ne ofere zilnic un loc de întâlnire tainică; pentru ca în tabernacol să-l găsim mai ușor în necazurile și bucuriile noastre; pentru ca din tabernacol să poată domni mai ușor și mai bine în sufletele și în viețile noastre.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat